Exploitatie skigebieden en dorpen

Hallo Forumgangers,

Wat ik mezelf al een aantal jaren afvraag, is wie de skigebieden beheerd en exploiteert.

Als voorbeeld neem ik het skigebied van Ischgl aangezien dit mijn favoriete gebied is en ik hier al jaren kom.

Wie is eigenaar van de berg/ liften en pisten, word dit door "het dorp" geëxploiteerd, of zijn dit particuliere investeerders of bedrijven?
Het gehele dorp profiteert van een goed skigebied, hotels, winkels, horeca, werkgelegenheid etc. etc.

Eigenlijk is dus de vraag, wie gaat er met het geld vandoor wat ik voor mijn skipas betaal vandaar ;).

Verder ben ik altijd verbaasd over de economie in een wintersportoord, naar mijn inziens word daar p.p.p.d. veel meer uitgegeven dan op een zomer/ zonbestemming.

Heeft er iemand een idee van wat de totale omzet per dag incl. overnachting, eten/ drinken, skipas etc. in het hoofdseizoen van wederom bijvoorbeeld Ischgl bedraagt?

Groeten

Zo ver ik op verschillende bergbahn sites heb kunnen lezen zijn het allemaal bedrijven. De oorsprong is denk ik wel dat iemand ooit dacht, he laten we hier een lift bouwen. Dit kan dan vanuit de gemeente zijn begonnen of een particulier.

Het zijn dus allemaal een soort bv’s hieronder zie je hoe de Kanzelwandbaan in Kleinwalsertal is begonnen er staat zelfs bij wie er toen allemaal een bepaald % hadden.

24.03.1952 Erste Diskussion im Fremdenverkehrsbeirat der Gemeinde Mittelberg über den Bau einer Personenschwebebahn auf die Kanzelwand

30.08.1953 In Riezlern trifft man sich zur Gründung einer Aktiengesellschaft.
Erster Vorsitzender im Proponentenkommitee war Gottlieb Kessler, sein Stellvertreter Jodok Kessler und erster Geschäftsführer Walter Fritz.
Den Aufsichtsrat bildeten Bgm. Josef Ritsch, Josef Althaus, Herrmann Fritz, Max Drechsel und Hans Kirchhoff.

06.03.1954 Gründung der Kanzelwandbahn AG mit Grundkapital 650.000 DM.
Die damaligen Aktionäre:
Elektrizitätswerk Riezlern 38,4%
Allgäuer Überlandwerk 15,4%
Gemeinde Mittelberg 23,1%
41 Kleinaktionäre 23,1%
Erster alleiniger Vorstand wurde Walter Fritz.
Vorsitzender des Aufsichtsrates: Bürgermeister Josef Ritsch

Member of global cooling initiative

Hallo Forumgangers,
Wat ik mezelf al een aantal jaren afvraag, is wie de skigebieden beheerd en exploiteert.
Als voorbeeld neem ik het skigebied van Ischgl aangezien dit mijn favoriete gebied is en ik hier al jaren kom.
Wie is eigenaar van de berg/ liften en pisten, word dit door "het dorp" geëxploiteerd, of zijn dit particuliere investeerders of bedrijven?
Het gehele dorp profiteert van een goed skigebied, hotels, winkels, horeca, werkgelegenheid etc. etc.
Eigenlijk is dus de vraag, wie gaat er met het geld vandoor wat ik voor mijn skipas betaal vandaar ;).
Verder ben ik altijd verbaasd over de economie in een wintersportoord, naar mijn inziens word daar p.p.p.d. veel meer uitgegeven dan op een zomer/ zonbestemming.
Heeft er iemand een idee van wat de totale omzet per dag incl. overnachting, eten/ drinken, skipas etc. in het hoofdseizoen van wederom bijvoorbeeld Ischgl bedraagt?
Groeten

Gast158 op 10 jan. 2013 08:15
Skiën. What else.
  1. Er gaat niemand met je geld vandoor, het wordt echt allemaal weer opnieuw geïnvesteerd in verbeteringen en vernieuwingen. Na eerst de investeerders te hebben uitgekeerd natuurlijk.

  2. Een gemiddelde gast (Tirol / winter) verblijft 4 nachten en geeft 135€ per dag uit.

Skiën. What else.

Hallo John,

Allereerst bedankt voor de reactie,

Als ik het goed begrijp word het gebied beheert door de dorpen en kunnen bedrijven en particulieren in het skigebied investeren. Zij krijgen dan een winstuitkering van de beheersmaatschappij?

Het dorp zelf maakt dus geen winst op de skipas, maar ontwikkelt een skigebied om de neveninkomsten uit toerisme etc.

In warth-schrocken bijvoorbeeld investeerd de familie jäger (van de jägeralpe, hochalpe, …) ook een deel. Ik dacht dat vroeger de jageralpe lift eigendom was van hun en misschien is dit nog steeds zo.

Allereerst: wat een vet interessante vraag!

Volgens mij verschilt het heel erg per land/gebied/regio en zelfs dorp wie de eigenaar is van de lift(en) + voorzieningen.

In Europa is het volgens mij heel gewoon dat de liften van één of meerdere holdings zijn, waar weer diverse aandeelhouders achter zitten. Veelal zitten hier de lokale overheden deels in, in combinatie met enkele durfinvesteerders. Vaak is er in Europa dus niet één eigenaar van alle liften in een gebied. De opbrengsten voor de liftpassen worden dan ook verdeelt al naar gelang het gebruik van de passen over de verschillende holdings/eigenaren. Hier gaat dus ook de winst van de skipassen naar toe en een deel zal opnieuw in nieuwe (lift)voorzieningen worden geïnvesteerd.

De voorzieningen (restaurants, hutjes en hotels/appartementen) in het gebied zijn soms onderdeel van de liftmaatschappij, maar vaak zijn dit zelfstandige uitbaters. Al het geld dat je hier uitgeeft is dan ook voor de eigenaar.

In Noord-Amerika is het echter vaak heel anders geregeld. Hier is het heel gewoon dat één enkele investeringsmaatschappij (met vaak diverse aandeelhouders) een complete berg "opkoopt". Zij zijn dan ook letterlijk eigenaar van alles in het gebied wat je ziet. Van de liften, tot aan de restaurants, tot aan de hotels en huisjes. Alle winst die hier gemaakt word gaat direct naar het bedrijf dat het gebied exploiteert.

If you snooze, you loose!

Het skigebied wordt beheerd door een bedrijf (AG/NV of GmbH/BV). Voor Ischgl zou je een jaarverslag ergens openbaar moeten kunnen vinden, aangezien het een NV (Silvrettaseilbahn AG) is. Dan zie je precies wat er met je centen gebeurt. ;-)

In principe zou ik zeggen dat al die AG’s en GmbH’s bedrijven zijn en dus proberen winst te maken maar ik kan me goed voorstellen dat de aandeelhouders (mn lokale overheden en ondernemers) meer gebaat zijn bij schappelijke prijzen en aantrekkelijke voorzieningen dan een hoge winstuitkering.

(Edit: Ik heb het hier over wat in Oostenrijk gebruikelijk is, trouwens.)

Hier (Saalbach-Hinterglemm) zijn de bergbahnen een GmbH. Deze functioneert als een cooperatie, waarvan we als betalende (oa toeristenbelasting) lid zijn en dus een beetje eigenaar. onze burgemeester is de directeur van deze onderneming. Naast de core buisines (pistes&liften) beheren zij ook infrastructuren. Denk daarbij aan wegen, internet, kabeltelevisie, water en electra voorziening. Komend jaar word er weer 1,9 miljoen geinvesteerd in het gebied. Daarbij zijn er ongeveer 420 personeelsleden in het seizoen actief en is men contunu bezig om te verbeteren en vernieuwen. Het lijkt me dus duidelijk waar de ``centjes´´ blijven.

In Zwitserland ooit eens met een boer gesproken over dit onderwerp:
Skipistes zijn vaak gewoon graasgrond van lokale boeren, zij krijgen een vergoeding voor het beschikbaar stellen van de grond als piste of voor liften. Los van het feit dat het hun grond is, moeten ze vaak bewuste acties ondernemen, bijvoorbeeld het (her)plaatsen van afrasteringen.
Verder zijn ze 's winters soms acties bij de pistedienst (het vee staat dan binnen en kost daardoor wat minder tijd).

En waar je geld heen gaat:

  • Bouw en onderhoud liften en andere infrastructuur
  • Aanschaf en exploitatie van piste machines (die dingen kosten naar verluid een paar ton)
  • Aanleg kunstsneeuw installaties
  • En wat dacht je van al dat personeel wat tot diep in de nacht bezig is om er voor te zorgen dat jij de volgende dag weer een beetje kunt skieen.

En hoewel je een legitieme vraag stelt vind ik het gebruik van de kreet "graaien" ronduit kortzichtig, ondanks je smily.

Rob

@ Grootveld Het is een vraag puur uit interesse, oprecht heb ik absoluut niet de indruk dat er sprake is van een "graaicultuur" dit schrijf ik dan ook niet. Je dient de vraag dusdanig te interpreteren in de vorm wie het geld ontvangt dus wie de liften exploiteren.

Anderzijds geloof ik ook niet dat we in financiële zin medelijden moeten hebben met de bewoners van bekende wintersportoorden. Laatst hoorde ik nog bij 3 op reis dat Oostenrijk het per hoofd van bevolking het grootste aandeel inkomsten uit toerisme haalt van heel Europa. Een groot deel hiervan zal uit de wintersport komen, en de wintersportgebieden vormen dan in verhouding weer een relatief klein deel van Oostenrijk.

Wel grappig om te zien in de lijst die gast 731 gepost heeft dat er veel dezelfde familienamen in de controle commissie (Aufsichtsrat) in Ischgl zitten als die de hotels exploiteren.

o.a. Zangerl, Walser, Kurz,

Deze namen kom je ook veel tegen als eigenaar van een hotel. Heb al in verschillende hotels geboekt bij één van bovenstaande namen.

Vaak krijg ik de indruk dat grote delen van wintersport dorpen en dan met name de hotels in Oostenrijk door enkele grote families geëxploiteerd worden.

Vaak krijg ik de indruk dat grote delen van wintersport dorpen en dan met name de hotels in Oostenrijk door enkele grote families geëxploiteerd worden.

Gast158 op 10 jan. 2013 11:56

Ook in Frankrijk is dit het geval. Bergdorpjes hebben sowieso de neiging dat grote families de touwtjes in handen krijgen. Ik ken gebieden waar alle winkels/restaurantjes e.d. aan twee families behoren.

Click. Click. Peace

Enige info over de situatie in Frankrijk, waar veel skigebieden pas in de jaren 60 zijn ontstaan, de situatie is daardoor niet vergelijkbaar met Oostenrijk.

Eén van de grootste exploitanten is de Comgagnie es Alpes (zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Compagnie_des_Alpes). Het CDA is exploitant van de volgende skigebieden: zie http://www.compagniedesalpes.com/fr/dom_ski en de volgende attractieparken: zie http://www.compagniedesalpes.com/fr/parcs

Een andere grote exploitant in Frankrijk is Remy Loisirs die de volgende skigebieden beheert: http://www.labellemontagne.com/
Op http://pistehors.com/backcountry/wiki/Bio/Remy-Loisirs… staat een stukje geschiedenis van RL in het Engels.

bon ski

Wij komen ook al heel wat jaren in Ischgl. Hebben al vaak in hotel Alpina geslapen wat ook van de familie Zangerl is. Aan hun hebben wij eens gevraagd hoe dat allemaal geregeld was in Ischgl en of ze nu werkelijk allemaal familie van elkaar zijn, aangezien daar heel veel Zangerl zijn. Maar dit zijn dus blijkbaar 7 verschillende families!!

Wat betreft de investeringen in Ischgl hebben ze ons toen verteld dat de Bergbahnen Ischgl van de mensen van het dorp zijn. Zij hebben hier allemaal hun aandeel in. Maar alles wat ze verdienen in de winter wordt weer meteen terug geïnvesteerd in het skigebied en de infrastructuur. Niet voor niets wordt hier ook elk jaar wel weer wat verbouwd of vervangen of iets nieuws opgezet. Zover wij hebben begrepen van hun zit hier geen investeerder in het skigebied die even kan vangen om het zo maar te zeggen. Alles is en blijft van de mensen van het dorp, zo houden ze zich natuurlijk wel onder elkaar staande op deze manier. Zover ik weet is de Taja hütte echt privé om het maar zo te zeggen, zij hebben ook hun eigen pistebully die dus niet van de Bergbahnen Ischgl is!

Overigens is het aan de kant van Verbier, als je daar kunt komen, qua skiliften een stuk beter. Maar vergelijk dat eens met Oostenrijk, gebieden als Saalbach en Serfaus, waar alles tot in de puntjes verzorgt is. Saalbach heeft in 10 jaar tijd meer dan 200 miljoen geïnvesteerd in de regio, in liften, in sneeuwkanonnen. Tochten die in Veysonnaz uren duren wegens zeer matige liften en verbindingen tussen pistes, kunnen in Oostenrijk in minder dan de helft van de tijd gedaan worden. Een enkele keer kom je een wat oudere lift tegen, maar dat zijn uitzonderingen. Daarnaast zijn dit ook nog eens liften die binnen afzienbare tijd vervangen gaan worden, dus over een paar jaar zijn alle bottlenecks weggewerkt. Nee dan Veysonnaz, waar er nog steeds geen tekenen zijn om die oude troep te vervangen. Terwijl ik dit aan het typen was, heb ik nog eens nagezocht hoe oud die liften nou werkelijk waren. Het was helaas nog erger dan ik dacht, de oudste lift is van 1964, oftewel bijna 60 jaar oud. Bij zulke gebieden zit er maar 1 ding op, stemmen met je portemonnee. Dus er gewoon niet meer naar toe gaan. Echter voor ze dat in de gaten hebben, gaat er weer een aantal jaren doorheen. Tel daar de lange procedures voor het vervangen van liften bij op en je weet dat dit gebied voor de komende jaren reddeloos verloren is

Zojuist las ik bovenstaand in een ander topic, indien dit waar is (ben zelf nooit in Les Quatre Vallées geweest) zou er daar toch wel degelijk sprake zijn van een "graaicultuur" jammer, dit is naar mijn inziens korte termijn visie en dit komt op termijn de lokale economie niet ten goede.

Wij komen ook al heel wat jaren in Ischgl. Hebben al vaak in hotel Alpina geslapen wat ook van de familie Zangerl is. Aan hun hebben wij eens gevraagd hoe dat allemaal geregeld was in Ischgl en of ze nu werkelijk allemaal familie van elkaar zijn, aangezien daar heel veel Zangerl zijn. Maar dit zijn dus blijkbaar 7 verschillende families!!

Dit zullen dan wel 7 verschillende gezinnen zijn ik denk dat de de stamboom snel genoeg samen komt, het lijkt erg toevallig dat er van oorsprong in een dorp met ruim 1500 inwoners 7 verschillende families Zangerl zijn

Wat betreft de investeringen in Ischgl hebben ze ons toen verteld dat de Bergbahnen Ischgl van de mensen van het dorp zijn. Zij hebben hier allemaal hun aandeel in. Maar alles wat ze verdienen in de winter wordt weer meteen terug geïnvesteerd in het skigebied en de infrastructuur. Niet voor niets wordt hier ook elk jaar wel weer wat verbouwd of vervangen of iets nieuws opgezet.

Helemaal mee eens.

Zover wij hebben begrepen van hun zit hier geen investeerder in het skigebied die even kan vangen om het zo maar te zeggen. Alles is en blijft van de mensen van het dorp, zo houden ze zich natuurlijk wel onder elkaar staande op deze manier. Zover ik weet is de Taja hütte echt privé om het maar zo te zeggen, zij hebben ook hun eigen pistebully die dus niet van de Bergbahnen Ischgl is

Goede mentaliteit van de mensen daar, naar mijn inziens over het algemeen ook hard werkende vriendelijke mensen.

ps, Paznauner Taja, geweldige tent.

Integendeel, ik denk zelfs dat er veel skigebieden zijn (vooral kleinere skigebieden) die verlies maken, je zou daar van verschieten. Bijvoorbeeld Leysin, Arolla, Venet,…

Onderstaand de link naar grootste private bergbahn ondernemer in Oostenrijk:

http://www.schulz.at

Moet zijn:
Www.schultz.at

Integendeel, ik denk zelfs dat er veel skigebieden zijn (vooral kleinere skigebieden) die verlies maken, je zou daar van verschieten. Bijvoorbeeld Leysin, Arolla, Venet,…

Mathijs op 10 jan. 2013 18:15

zeker, en vaak wordt er geld bijgestopt door lokale/regionale overheden. Het is vaak goedkoper om een skigebied draaiende te houden dan honderden/duizenden mensen met uikeringen en extreem lage lonen te hebben.

Click. Click. Peace

Maar een gebied als L4V is toch niet echt een klein gebied te noemen en op verschillende fora lees ik dat daar al jaren niet meer geïnvesteerd is?

Overigens geen commentaar, vind het persoonlijk gewoon een enorm interessante discussie!

ps ik ben ook gast 158 enkel nu vanaf mijn telefoon ;)

Het grootste skigebied van het Montafon, Silvretta Nova (hoe het toen nog heette) is in 2007 gekocht door de Bank für Tirol und Vorarlberg. Daarna is het skigebied op vele fronten vernieuwd en gemoderniseerd. Met als gevolg dat het er 200% drukker is geworden en ook bij Nederlanders tegenwoordig bekender wordt!

In Ischgl hebben ze echt door hoe het moet i.v.m. het runnen van een bedrijf hoor. Top uitrusting m.b.t. het skigebeuren waar men continu in blijft investeren. Nog voor iets versleten is, vervangen en liefst door beter. Dat is hoe ondernemen werkt. In de eerste plaats iets uitbouwen en pas op de tweede plaats zelf cashen. Kijk op het seilbahn gebeuren krijg je idd al een beetje via http://www.firmenabc.at/silvrettaseilbahn-aktiengesellschaft…
Op woensdag is het seilbahn museum open in het dorp. Ook wel de moeite om eens te bekijken.

De horeca in het dorp is effectief in handen van een beperkt aantal families die vaak elders in de vallei ook nog eigendom(men) hebben. In sommige zaken worden echter wel extreme prijzen gehanteerd. Dat trekt apart volk aan. De laatste jaren zie ik persoonlijk de sfeer toch minderen. Agressie in het nachtleven, pocherig 30 l. flessen champagne bestellen, … geven je zaak een stempel die je niet zo maar weer kwijt bent.

Het leuke aan Ischgl is wel dat je zelf kiest hoever je in het uiterlijk vertoon en het ‘geld moet rollen’ principe meegaat. Een verblijf daar is idd wat duurder maar je kan er top skien. En niets houdt je tegen om zelf te koken in je appartement. Wie wil neemt deel aan zien en gezien worden. Iedereen tevreden.

Integendeel, ik denk zelfs dat er veel skigebieden zijn (vooral kleinere skigebieden) die verlies maken, je zou daar van verschieten. Bijvoorbeeld Leysin, Arolla, Venet,…

Mathijs op 10 jan. 2013 18:15

zeker, en vaak wordt er geld bijgestopt door lokale/regionale overheden. Het is vaak goedkoper om een skigebied draaiende te houden dan honderden/duizenden mensen met uikeringen en extreem lage lonen te hebben.

Rogier op 10 jan. 2013 20:01

Sterker nog: ik kom veel in een dorp (beroepsmatig) waar de (kleine) piste al een aantal jaren verliesgevend is en ze zelfs al met de collectebus langs de huizen gegaan zijn

Bijvoorbeeld Nara in Zwitserland (Ticino). Dit skigebied was jaren geleden bijna failliet totdat een coöperatie van lokale bewoners (Amici di Nara) besloot het over te nemen. Nara doet het bescheiden, maar houdt het hoofd boven water. http://www.nara.ch/

Plaats een reactie