banaantje

het is geen leuk onderwerp en ik hoop er geen ervaringen mee op te doen, maar al diverse keren heb ik op afstand gezien dat mensen vervoerd werden in een brancard achter een gemotoriseerde slee en ook zelfs per helicopter, nogmaals ik hoop dat dit verre van mij blijft, maar zijn er mensen met ervaringen op dat gebied? hoe gaat het in zijn werk? hoe wordt familie gewaarschuwd, hoe zijn de artsen en ziekenhuizen en hoe verloopt het betalingsatraject? (verzekering, kontant voorschieten etc.)
is het handig om bepaalde altijd bij de hand te hebben? ivm verzekering etc.

Hoi Kees, ik heb een aantal jaren terug een ski-ongeluk gehad in Oostenrijk, en bij mij ging het als volgt. Toen ik met de banaan naar beneden ben gebracht en in de ambulance ben geschoven, werden voordat deze ging rijden al mijn gegevens opgenomen; ik moest mij toen legitimeren (legitimatie moet je sowieso altijd bij je hebben) en mijn ziektekostenverzekering-pas laten zien. Bij de arts heb ik alle kosten vooruit moeten betalen (dit in tegenstelling tot wat ik dacht: namelijk dat vanuit Oostenrijk de rekening van de arts naar mijn ziektekostenverzekering zou worden gestuurd). Vervolgens met de ambulance weer naar bergdorp gebracht naar mijn appartement. Ben toen nog een aantal keren heen/weer naar arts gebracht met ambulance. De ambulance-rekening kreeg ik pas toen ik thuiskwam en heb ik moeten betalen en daarna gedeclareerd bij mijn reisverzekering. Familie heb ik zelf moeten waarschuwen; in een ziekenhuis wilde ik niet terechtkomen want dan moet je in Nederland in quarantaine. Heb zelf de alarmcentrale gewaarschuwd en deze hebben voor mij een gipsvlucht geregeld en het ambulancevervoer naar vliegveld in Oostenrijk en van Rotterdam naar mijn huis.
Ik kon niet meteen naar huis worden gevlogen omdat de gipsvluchten nogal vol zaten en heb door deze drukte ook een verklaring van de Oostenrijkse arts moeten krijgen dat ik niet met zogenoemd "liggend vervoer" = auto, naar Nederland kon worden gebracht (een gipsvlucht is niet vanzelfsprekend, ze sturen ook wel eens een auto naar je toe). Het heeft bij mij een aantal maanden geduurd eer ik alle gedeclareerde kosten terug heb gekregen van mijn verzekering; schijnt nogal een drukke tijd te zijn voor ze gedurende de winter. De artsen in Oostenrijk zijn geweldig en grondig is mijn ervaring. Achteraf heb ik spijt dat ik me niet in Oostenrijk heb laten opereren; dat had me een hoop ellendige nasleep gescheeld (heb nu door wachttijd bij de chirurg veel ellende opgelopen en ben daardoor een jaar bezig geweest met revalideren, moest weer opnieuw leren lopen). Het jaar daarna ging ik weer onderuit en kwam ik bij dezelfde Oostenrijkse arts terecht; die had zelfs al mijn gegevens van het jaar daarvoor nog!
Oja, toen ik vanaf de piste met de ambulance naar de arts werd gebracht mocht mijn man niet mee in de ambulance; die moest er achteraan rijden met onze eigen auto. Begrijp nog steeds niet waarom, want er was plek zat.
Gelukkig hadden we beiden ons mobiel bij ons, zodat we goed contact konden houden.
Nou, dit was in een notedop mijn verhaal, misschien zijn hiermee wat van je vragen beantwoord.

mama on a mission in the snow

Cash betalen in de EER en CH kun je voorkomen door een EHIC-kaart bij je te dragen… zie http://nl.wikipedia.org/wiki/European_Health_Insurance_Card… of informeer bij je ziektenkostenverzekeraar voor meer informatie.

Meerijden in een ambulance is niet zo vanzelfsprekend als het klinkt… vaak zijn dergelijke voertuigen niet verzekerd voor passagiers, dus alleen voor personeel en patiënten.

Je kunt de hulpverleners gemakkelijk je 1e contactpersoon laten informeren bij ongevallen, door een contact in je telefoon ICE (In Case of Emergencie) aan te maken en te koppelen aan zijn/haar INTERNATIONALE telefoonnummer. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/In_case_of_emergency voor meer informatie.

@Anoniem: die EHIC-kaart zijn ze niet zo dol op in het buitenland, heb zelf ook zo’n ding. Mijn ervaring is dat een arts eigenlijk altijd gewoon cash betaling vraagt na een schuine blik op die kaart. Dus bij mij zijn er valse verwachtingen mee gewekt.
@Anoniem: slim om een ICE nummer in je telefoon te zetten. Goede tip!

mama on a mission in the snow

Wat handig als je de piste opgaat, is voornamelijk de voorbereiding. Verder ben je vaak overgeleverd aan derden.

Zorg dat je een zorgverzekering met wintersportdekking hebt, draag je EHIC (zie hierboven) op de man en zet een ICE (zie hierboven) in je telefoon. Wij hebben ook reddingsdekentjes bij ons, scheelt een hoop warmteverlies tot ze je opscheppen.

De redding gaat als volgt: jij verongelukt, iemand meldt dit, er komt hulp die je toestand inschat en evt. EHBO toepast. Met de inschatting volgt het afvoeren, danwel per heli naar het zkh of banaan naar de post in het dal of ambu. Zonder EHIC moet je zelf en direct betalen (voorschieten), contant (PIN is ook contant), geen CC! Noodzakelijke hulp krijg je altijd, maar er hangt wel een prijskaartje aan. Neem zsm contact op met de alarmcentrale van je zorgverzekeraar, die neemt de regie over. Dan volgt de repatriëring op een door de verzekeraar gekozen moment en middel. Je vakantie uitzitten is soms mogelijk, niet altijd, het is dus geen recht.

Rachel, een arts kan schuin kijken wat hij wilt, ze zijn verplicht de EHIC te accepteren en naar de zorgwetten van het eigen land te behandelen. Maar, hoe dan ook, altijd de alarmcentrale van je zorgverzekeraar bellen, die neemt de regie over zodat jij niet in welles/nietes-spelletjes terecht komt.

En Rachel, er is een groot verschil tussen de internationale hulpverlening van nu en, zoals in jouw geval, "een aantal jaren terug". Geloof me, met een EHIC kom je erg ver!

@Anoniem: dank je voor je opmerking. En inderdaad, het is bij mij alweer 7 jaar geleden dat ik een ski-ongeluk had en 2 jaar geleden voor het laatst geprobeerd met EHIC. Er zal in de tussentijd wel e.e.a. verbeterd zijn.
Ik moet zeggen dat ik de alarmcentrale vd ANWB indertijd heb gebeld en die lieten mij een heleboel zelf regelen omdat het erg druk was (en dat viel mij dus een beetje tegen). Uiteindelijk heeft die Oostenrijkse arts een heleboel voor mij geregeld; een hele lieve man!

mama on a mission in the snow

Ik heb met opzet mijn auto, zorg en rechtsbijstand-verzekering bij verschillende aanbieders afgesloten. Auto bij FBTO, zorg bij Univé en rechtsbijstand bij RVS (=ING). Op die manier ben je zo goed als verzekerd van onafhankelijke bijstand, desnoods bekrachtigd door de rechtsbijstand in te schakelen dmv 1 telefoontje.

Ik ben erg veel onderweg en heb de nodige ervaring wel opgedaan met schade, zorg en de service die je daarbij krijgt. Of soms niet krijgt. Vandaar.

ANWB is een agent van Unigarant, die heeft toch geen zorgverzekeringen? Je moet écht bij je basis-zorgverzekeraar aankloppen, de materiële schade gaat naar de reisverzekering. Soms kun je kiezen voor een ‘wintersport’-uitbreiding op je reisverzekering, wat vaak overbodig is. Helaas is dit een aanvullende verzekering en draagt alleen zorg voor een gedeeltelijke financiële afwikkeling achteraf.

bedankt allen, zit heel nuttige info bij!
Kees

Die ICE is een erg goed idee! ik heb gelijk ons pa en ma in mijn telefoon gezet! Kijken ambulanciers en EHBO-ers hier ook naar? Ik heb zelf een paar jaar geleden een EHBO-cursus gevolgd, maar heb er toen niks over gehoord. misschien dat het toen nog niet breed genoeg bekend was.

Vrijdag 3 Feb naar Belle Plagne met Sunweb!!!

Het idee is gaat al jaren rond, maar pas sinds kort hoor en lees ik er wat meer over… ik ken wel gevallen waarbij er gebruik van het ICE-nummer is gemaakt, maar helaas duurt het even eer dit soort ideeën bekendheid krijgen. Het is iig internationaal, en een beetje ‘baat het niet, dan schaadt het niet’ geval.

Het idee is om de politie en/of artsen in staat te stellen contact op te nemen met iemand die een meerwaarde heeft. Het komt maar al te vaak voor dat een slachtoffer is opgeschept en niet aanspreekbaar is, maar wel een mobiel op zak heeft. Het is een hulpmiddel, geen garantie dat iemand er gebruik van maakt, want ze ‘moeten’ niet namelijk.

artsen en verpleegkundigen mogen geen gebruik maken van jou mobieltje of wat dan ook…
ik vind dit ook krom maar toch is het zo
zelfs kettinkjes, papiertje in je zak met adres erop ze mogen niet aan je spullen komen…
met politie erbij wordt het een ander verhaal…maar die zijn meestal niet aanwezig als de ambulance staat te wachten op "zijn" slachtoffer…

Vorig jaar heeft mijn man een ongeluk gehad op de Italiaanse piste. Daar werd hij door de Carabinieri met een banaan van de piste gehaald. Dus wel degelijk politie ter plaatse.

Eric, onderbouw dat eens… ik weet namelijk dat het onzin is, maar wil je graag de kans geven om je eruit te ‘lullen’.

Naaste familie werkt op de SEH van een ziekenhuis en raadde mij juist aan een ICE in mijn telefoon te zetten. Er wordt daar dus wel degelijk gebruikt van gemaakt.

@ anoniem dat is geen onzin…

kennis van mij heeft dat dus gehad terwijl er een briefje in portomenee zat en een mobiel op zak je moet als slachtoffer dus zelf bellen doen ze echt niet voor je…

@ marlene ik ski al jaren in oostenrijk en echt ik heb nog nooit een politie agentje gezien bij ski ongevallen…

erik, je zult het vast erg goed bedoelen, maar je pist écht naast de pot! Jouw minuscule ervaringen verkondigen als ware feiten is iets wat je wel vaker doet op deze site, maar persoonlijk ben ik er niet zo van onder de indruk en heb liever dat je met je onzin de échte feiten niet probeert te vertroebelen…

@anoniem
Weerleg z’n beweringen dan met je eigen ervaringen, of gewone feiten, ipv Erik op deze manier ‘aan te vallen’.
Ik kan me namelijk best voorstellen dat Erik gelijk heeft. In Europa kennen we namelijk de wet voor de privacy en dan kan ik mee voorstellen dat we/je/men niet zomaar in iemands zakken mag graaien. En dan waarschijnlijk al helemaal niet mag bellen. Wil natuurlijk niet zeggen dat niet iedereen zich ook aan de regels houdt, dus er kunnen dan ook weer uitzonderingen zijn waarbij er misschien wel gebeld wordt

Interessant topic overigens, ik heb er 0,0 ervaring mee gelukkig.

Toen wij vroeger (dik 20 jaar) geleden op wintersport waren met 3 gezinnen is de moeder van 1 van de gezinnen het ravijn ingeskiet, er kwam toen net een dokter langs, haar zoon en mijn neef zijn in 1 rechte lijn naar beneden geskied en daar hulp gevraagd, helicopter is gekomen en ze is naar het ziekenhuis gebracht.

GSM’s waren er nog niet, je was afhankelijk van mensen die langs kwamen je moest maar net geluk hebben wie er dan voorbij kwam. Hoe het met de verzekering geregeld was weet ik niet, weet wel dat ze nooit meer op de latten heeft gestaan en dat ze nog effe daar in het ziekenhuis gelegen heeft…

Gelukkig zijn wat dat betreft een hoop dingen verandert, in die tijd zag je nog geen helmen en had vrijwel niemand communicatiemiddelen bij…

@ marlene ik ski al jaren in oostenrijk en echt ik heb nog nooit een politie agentje gezien bij ski ongevallen

Tja Eric, als je goed leest zie je dat ik het niet over Oostenrijk heb maar over Italie.

Sinn, lees alle bijdragen eens, dan haal je er precies uit welke van mij zijn… dan zijn alle beweringen van erik hard en feitelijk weerlegd met praktijkervaring en feitelijke informatie!

is dit een grapje? Boven: lees alle bijdragen eens die van mij zijn,
Nml.anoniem

Kees, ja, dat is een grapje… te ingewikkeld? En weet je wat nog grappig is? Tot nu toe zijn alle berichten van ‘Anoniem’ van mij. Maar ik zal je plezieren, voor dit bericht ben ik ingelogd!

I even pee standing sideways...

Anoniem?

weet je ook dat als je geen gebruikersnaam invult als je bij een onderwerp iets in wil vullen er vanzelf ‘Anoniem’ komt te staan bij het bericht?

Al ooit opgevallen misschien?

zoals nu,
maar ik ben Kees

alleen de kleur van het woord anoniem is bij de ingelogde versie blauw en bij anderen zwart

Plaats een reactie