Frankrijk of Oostenrijk

Dit onderwerp gaat over de bestemming Schmittenhöhe

Ja, was nog in de guldentijd.

In een 'restaurant" midden op de piste 4 frisdrankjes besteld. Worden er 4 blikjes b-merk cola op tafel geplemd en mochten we omgerekend 32gulden betalen.

Ik ben een Zwitserlandganger, er zijn ook nog andeere landen hoor :D

…Dus als zo`n () strafgevangene(als hierboven omschreven) mijn bord met eten op tafel kwakt in het smerige, ongezellige en veel te dure restaurant dan ben ik er gauw klaar mee…

haha, dit is precies de omschrijving van een restaurant zoals ik het afgelopen winter in Oostenrijk meemaakte (overigens maar 1 keer, de andere keren hadden we een leuker tentje gevonden).

Afgelopen winter in een Frans skigebied ergens heerlijk zitten tafelen voor een redelijke prijs, en kregen na de maaltijd allemaal nog een glaasje genepi van de erg vriendelijke barman.

Ben in beide landen regelmatig geweest, en heb alle cliche’s in beide landen meegemaakt.

Ik heb zelf niet echt een voorkeur voor 1 van beide landen, dus ga elk jaar een keer naar Oostenrijk en een keer naar Frankrijk.

Running against the wind

Frankrijk is dan mijn keus als ik moest kiezen tussen Oostenrijk of Frankrijk. De reden is, als ik op wintersport ga wil ik niet om de twee meter een Nederlander tegenkomen, dat iriteerd mij namelijk mateloos( niks vervelends mee bedoeld ofzo) omdat ik als ik op vakantie ga wil ik niet het gevoel hebben dat ik nog steeds in Nederland zit als jullie bergijpen wat ik bedoel.En ook vanwege de taal want ik ben half zwitsers( uitfranstalig gedeelte) en Duits vind ik maar niks!

@Basso: Was dit een restaurant in Valmeinier 1800? Ik heb daar in een restaurant gezeten met een gezellige ober die ons ook genepi aanbood. Wij waren de laatste tafel en hij dronk bij elke tafel een shotje mee dus hij liep al niet zo recht meer :D

Volgens mij wel ja. Hij liep nog redelijk recht, dus waarschijnlijk was ik voor jou ;)

Running against the wind

Even een nieuw puntje inbrengen.
In oostenrijk kom ik meer idioten op de piste tegen.
onbenullen die denken te kunnen skien en ongekontroleerd van de piste knallen. welke ongelukken daardoor gebeuren is te bar.
Dat zie ik in krankrijk een stuk minder.

krankrijk :'D

Tja, meer apres ski = meer zatlappen
Toch vind ik dit niet helemaal kloppen, ook in Frankrijk zijn er soms idioten bij die niet kunnen skiën en toch over de pistes razen.

Ik heb nog geen ervaring met skiien in frankrijk maar wel met vakanties in parijs.

De franse taal is voor mij iets waar ik echt 0% van snap en ik heb mij in parijs mateloos ge ergerd aan de fransen, probeerden allemaal rotzooi aan te smeren en werd op een gegeven moment voor kaaskop uitgemaakt.

Maar zoals ik al zei ik heb geen ervaring met skiien in Frankrijk, maar door die ervaring gaat mijn voorkeur naar oostenrijk en trekt
frankrijk mij niet zo.

Ik zeg nu niet dat ik nooit Frankrijk zal proberen, mocht daar een leuk geprijsde vakantie zijn dan zal ik hem overwegen.

Oostenrijk geeft mij dus een voorkeur ook kwa taal enzo, met duits red ik mij wel aardig.

Maar goed dit zal altijd een Discussie blijven, maar eigenlijk zou je wel eerst beide moeten mee maken en dan ook in beide landen minimaal 2 gebieden hebben gehad voordat je echt met argumenten enzo kan komen.

Oostenrijk, Frankrijk, Zwitserland etc de 1 houd coca cola de ander van pepsi. Op dit punt blijven er verschillen dat is maar goed ook anders zitten alle nederlanders in het zelfde land en dat is gezellig, Not!!

wintergek

Meestal gaan we naar Frankrijk, daar is het percentage appartementen hoger en vaak zijn ze ook aan de piste. Ik ben ook een aantal keer in Oostenrijk (Kirchberg, Saalbach, Russbach) geweest. In beide landen heb je de eerdergenoemde eetschuren aan de pistes. Maar als je wat rondkijkt kun je altijd wel een kleiner en vaak beter eettentje vinden. In Frankrijk wordt je vaak aan tafel bediend waardoor het in vergelijking met Oostenrijk een paar euro duurder is. In Frankrijk (Paradiski, Grand Massif, Sybelles en Aussois) vond ik de mensen erg vriendelijk en gaan over in het Engels als ze merken dat Frans niet je voertaal is. De nieuwe accomodaties die gebouwd worden zijn groter en hebben meer luxe. Men is daar bezig met een inhaalslag. In Oostenrijk investeren ze veel in de liften. In grote lijnen verblijf je te Oostenrijk in dorpen waarvanuit je naar de skigebieden gaat en in Frankrijk hebben ze dorpen bij de skigebieden gemaakt. Ik vond Italie (Via Lattea) een leuke mix van Oostenrijk en Frankrijk.

In Frankrijk wordt je vaak aan tafel bediend

perrie67 op 19 nov. 2011 13:12

En hoe soms …

@Niels
… vriendelijk en attent is mijn ervaring in bovenstaande gebieden.
Waar was het dat je slechte ervaringen had met Franse piste-restaurants?

Tsja ieder zijn voorkeur

Voor de apres ski vind ik Oostenrijk fijner.
Maar om te skien zeker Frankrijk.
In Oostenrijk is er vaak geen dalafdaling of is deze in slechte conditie door de laaggelegen dorpen. Hierdoor is het effectieve hoogteverschil vaak klein vergeleken met Franse gebieden. Lange afdalingen zijn nou eenmaal mooi vind ik. Daarnaast zijn de Franse alpen vaak rotsachtiger zoals hierboven beschreven maar dit vind ik wel mooi. Dan voel ik me meer in de bergen dan in een heuvelgebied.

to ski or not to ski, thats no question

@Niels
… vriendelijk en attent is mijn ervaring in bovenstaande gebieden.
Waar was het dat je slechte ervaringen had met Franse piste-restaurants?

perrie67 op 19 nov. 2011 13:37

Overal wel eens l3v, valmeinier, val d’isere.
Wel eerder uitzondering dan regel hoor ;)

Gewoon een beetje combineren.
Ene jaar wat meer gezelligheid, het andere jaar wat meer sportief heel veel kilometers.
Ene jaar wat goedkoper, andere jaar 18 euro voor een hamburger (Tignes).
Ene jaar lekker Hollands blijve lulle, andere jaar eh…
Zinlose vergelijkingen, gewoon blind kiezen.

Als je naar Oostenrijk en Frankrijk gaat kan je gemakkelijk een rustig gebied uitkiezen met vriendelijke mensen en een mooi dorpje, alleen zijn er veel mensen die dit niet doen en gewoon naar de bekende skigebieden gaan. Je moet gewoon een goede keuze maken, dan heb je niet zoveel ergernissen.

Plaats een reactie