Les arcs vs Alpe d'HUez

Dit onderwerp gaat over de bestemming Alpe d'Huez - Grand Domaine

Hallo iedereen, ik zit met een dilemma tussen deze twee gebieden voor begin februari welke raden jullie aan?

Ligt eraan wat je zoekt/wil. Als je wat meer over het gezelschap zegt (ski/board? Ervaring? Interesse in après-ski?) en wat je zoekt, dan kunnen forumleden hier (waaronder ikzelf) beter aangeven of deze gebieden aan die wens voldoen, of welke beter/minder.

We zijn op zoek naar een gebied met veel mogelijkhedenieuwe. We zijn gevorderden en vinDen sneeuwzekerheid zeer belangrijk. Après ski is niet nodig. Gezelligheid is een pluspunt.

Tsja, dan nog zijn beide gebieden even geschikt. Les Arc is door de verbinding met La Plagne wat groter, je skiet vaker tussen de bomen en er zijn meer dan genoeg dorpen en beschikbare appartementen.
Alpe D’Huez is iets pittiger naar mijn mening, wel wat gemoedelijker en tikeltje meer authentiek.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

@Karel4, dan maakt het eigenlijk niet zo heel veel uit. Beide gebieden zijn in die periode (extreem) sneeuwzeker.

Beiden hebben wat gezelligheid, maar geen overdreven àpres. Misschien heeft de Alpe hier een miniem pluspuntje, maar niet veel meer. Hier komen we dus ook niet heel veel verder.

Vragen die ons misschien beter kunnen helpen zijn:

  • Skiën of boarden (of beiden?)
  • Piste of veel Off-piste?
  • Budget?
  • etc…
If you snooze, you loose!

Ik kan je Recidence Edenarc van harte aanbevelen, hoogste hotel in arc 1800 en arc 1800 is ook het grootste en gezelligste dorp in Les arc!
Vanuit het hotel zo de piste op en naar beneden skien/boarden en je hebt er heel veel winkels,restaurants en apress ski gelegenheden.
maar moet er bij zeggen dineren in een restaurant is harstikke duur (op een paar na) al zeg ik het zelf maar wel ERG gezellig!
Alpe’duez kan ik niets over zeggen als ik de ski map zie trekt het me al niet vanwege de pistes en het gebied in het algemeen.
Ik ga dit jaar naar Le Troi Vallee en het jaar daarop weet ik al dat ik naar Espace Killy wil gaan dat zijn de kersen op de taart in de franse alpen :) maar paradiski was ook geweldig!

Begin februari in Paradiski (Plagne Soleil) geweest met ski-in/ski-out. Fijn skigebied om dagtochten te maken, moet je dan wel ook Les Arcs meenemen, daar ski je leuk door het bos . Het was niet al te druk en voldoende uitdagende pistes, gezelligheid langs de piste vonden wij prima. (Buiten)eten etc. is afhankelijk van je voorkeur, kan duur en redelijk betaalbaar. Wij hebben een keer ‘duur’ geluncht in Les Arcs 2000 en dat was ca. 25 euro p.p. (drankje + hapje), maar wel mooi terras en fijn uitzicht, bleek achteraf dat je had moeten reserveren… maar wij gingen daar hup zo zitten :-)

Als ik de ski kaart van Alpe d’Huez lijkt dat wat meer uitdaging te bieden, over gezelligheid etc. kan ik niets melden ben daar (helaas nog) niet eerder geweest. Voor enorme dagtochten vond ik Les Trois Vallées ook fantastisch.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Edenarc is idd een aanrader. Schitterende nieuwe appartementen. Les arcs is wel uitdagender dan La plagne. Mooi gebied!

Ik ken ze beiden.
Vlak na de opening van de paradiski lift ging mijn voorkeur licht naar paradiski.
Intussen is de balans weer terug naar Alpe d’Huez. Waarom?

Qua gebied vind ik AdH mooier. Veel meer variatie. En vooral een groot aantal lange pistes met extreem (meer dan 2000 meter) hoogteverschil. Maar het gebied had altijd 2 achilleshielen (net een mens)
-1- de wind kan veel liften bovenin dichtgooien, komt omdat het nogal open ligt - massif des rousses is net een grote neus
-2-sneeuwtekort onderaan die extreem lange afdalingen, in sommige seizoenen was de Sarenne vaker dicht dan open en dan ben je gelijk iets van 25 km piste kwijt (er gaan 2 pistes naar beneden, onderste stuk is gelijk)

Deze zomer is er een kunstsneeuw installatie gebouwd langs de Sarenne met een enorm waterbassin; dus dat probleem is nu verholpen

Als je van pittige pistes houdt, is AdH veel mooier dan paradiski. Sommige zijn bekend (Sarenne, Tunnel) maar er zijn ook prachtige lange pistes die volledig in hun eigen dal lopen (Combe Charbonniere).

The older I get, the better I was

Ik zou ook voor Alp d’Huez kiezen. Paradiski was voor mij een redelijke afknapper ten opzichte van bijvoorbeeld Espace Killy en Les 3 Vallées. Vooral de drukte bij liften/pistes die iedereen altijd lijkt te moeten hebben en de variatie aan pistes en moeilijkheden (of beter: gebrek daaraan) vond ik daar minder.

AdH vond ik geweldig qua afwisseling. maar inderdaad wel wat kwetsbaarder in slechte omstandigheden. Dorpen heb ik allemaal niet veel van meegekregen. Apres-ski doe ik niet aan en boodschappen doen kan overal wel. positie van het appartementje ten opzichte van pistes en liften vind ik vooral belangrijk en dat is in beide gebieden genoeg te vinden.

Alpe d’Huez is best leuk als dorp.
Heb er ooit zelfs (studenten tijd) een kroegentocht gedaan; er zit o.a. een leuke ierse pub.

Nog een groot voordeel: einde dag na het skieen, het open zwembad in. AdH ligt tot 1900 in de zon.
Apres-skieen in je zwembroek ;)

The older I get, the better I was

Ik ben ook al in beide skigebieden geweest (wel la plagne weliswaar) en mijn voorkeur gaat ook naar AdH. Zeer leuke pistes. Zeker de rode piste naar vauxjany is daar een van mijn favoriete. AdH vond ik als dorpje ook gezelliger en levendiger.

In een seizoen geweest in Les Arc en AdH. Na dit seizoen nog 3 keer geweest in AdH. Dit zegt dus genoeg.

Qua opbouw van het skigebied AdH is perfect. Naar mate je hoger komt wordt het moeilijker. De piste van vanaf petit rousses naar punt 2700 en daarna door na Alpette is leuke afdaling. Verder een paar mooie lange zwarte afdalingen.

Prima skigebied met zeer veel zonne uren.

May the ski force be with you !!

Plaats een reactie