Leukste dorpje in Serre Chevalier?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Serre Chevalier

Gegroet,

Samen met een groep vrienden trekken we elk jaar begin februari op skivakantie. Nu waren we aan het kijken om dit jaar naar Serre Chevalier te gaan. Oorspronkelijk hadden we iets in Briancon gevonden, maar de reviews over de ambiance aldaar waren niet echt lovend.

Welk dorpje raden jullie aan voor een groep jongeren (20-22jaar) die toch graag een beetje après-ski meepikken in de vallei van Serre Chevalier? Is Chantemerle een beter idee?

Alvast bedankt!

De gezelligste dorpen zijn chantemerle en Villeneuve. Briancon is een echt stad. Apres ski, op niveau Oostenrijk, is geen spraken van. In Chantemerle en Villeneuve wel enkele bars waar je nog iets kunt gaan drinken in de avond. In Briancon zit ook een discotheek die regelmatig grotere (Franse) DJ’s uitnodigd maar de prijzen voor de inkom gingen naar schandalige hoogtes van 30-50euro.
Verder op zich een PRACHTIG gebied.

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

Ben in Briancon en in Chantemerle geweest afgelopen 2 jaar. Was wel in januari, heel erg rustig dus. Wat betreft apres-ski hebben we niks gevonden, alleen een barretje om naderhand een drankje te doen. Verwacht geen uitbundige feesten.

De pub bij Briancon beneden had wel een leuke uitstraling en vriendelijk personeel, en wat betreft de ligging was het altijd erg leuk om vanuit daar het gebied in te trekken (naar de andere kant en terug, kan je prima in een dag doen). Nog een voordeel van Briancon is dat er een relatief goedkope supermarkt is, die Sherpa winkels zijn vaak erg prijzig…

Ben in Briancon en in Chantemerle geweest afgelopen 2 jaar. Was wel in januari, heel erg rustig dus. Wat betreft apres-ski hebben we niks gevonden, alleen een barretje om naderhand een drankje te doen. Verwacht geen uitbundige feesten.

De pub bij Briancon beneden had wel een leuke uitstraling en vriendelijk personeel, en wat betreft de ligging was het altijd erg leuk om vanuit daar het gebied in te trekken (naar de andere kant en terug, kan je prima in een dag doen). Nog een voordeel van Briancon is dat er een relatief goedkope supermarkt is, die Sherpa winkels zijn vaak erg prijzig…

Defwout op 1 sep 2015 15:28

Ik volg je volledig. Iets buiten de stad ligt een grote Carrefour waar de prijzen hetzelfde zijn als in BE/NL

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

Briancon heeft w.m.b. 1 duidelijk nadeel en dat is het dalstation: Slechts 1 lift, dus vrij druk. En de piste houdt op voor de doorgaande weg richting de Lautaret, dus ski’s uit, brug over klauteren en weer aansluiten. Niet ideaal.

In die zin zijn Chantemerle en Villeneuve beter. Minimaal 2 grote liften vanuit het dal de bergen in. Qua Apres ski maakt het niet zo veel uit, overal relatief klein. In Chantemerle zit wel, pal aan de piste, een groot verzamelgebouw met hierin o.a. een bowling en Ierse pub, die pub heeft regelmatig live muziek.
Chantemerle heeft naast een sherpa in dat verzamelgebouw ook aan de doorgaande weg nog een supermarkt die iig duidelijk goedkoper is dan de sherpa’s. Ik meen een Carefour, maar weet dat even niet meer 100% zeker.

Monetier kan ook, alleen zijn de skiliften omhoog hier iets ouder en dus trager. Wel heerlijke carve pistes en bovenin bij Monetier kun je heerlijk off-piste. Maar Monetier staat natuurlijk ook bekend om haar baden.

Het dal zelf telt meer dan voldoende prima restaurants en het gebied is ook zeer fraai en groot tegen acceptabele prijzen, dus op dat vlak sowieso een goede keuze.

N.B. nog 1 toevoeging: Houdt er rekening mee dat de D1091 ter hoogte van het Lac du Chambon volledig afgesloten is n.a.v. een aardverschuiving die veel schade teweeg bracht. Vanuit het noorden is het dus omrijden, linksom via Gap of rechtsom via de Frejustunnel (en col du Montgenevre) want de verwachting is niet dat het voor de winter hersteld is.

Veel hotels en andersoortige verblijven in Serre Chevalier vergoeden de kosten voor de tunnel, want het kost hen klandizie. Vervelend voor die dorpen (zeker la Grave) maar je kan er je voordeel mee doen: Zeker als Parijs vakantie heeft zal men niet snel naar Serre Che gaan en mag je relatief rustige pistes verwachten.

N.B. nog 1 toevoeging: Houdt er rekening mee dat de D1091 ter hoogte van het Lac du Chambon volledig afgesloten is n.a.v. een aardverschuiving die veel schade teweeg bracht. Vanuit het noorden is het dus omrijden, linksom via Gap of rechtsom via de Frejustunnel (en col du Montgenevre) want de verwachting is niet dat het voor de winter hersteld is.

Veel hotels en andersoortige verblijven in Serre Chevalier vergoeden de kosten voor de tunnel, want het kost hen klandizie. Vervelend voor die dorpen (zeker la Grave) maar je kan er je voordeel mee doen: Zeker als Parijs vakantie heeft zal men niet snel naar Serre Che gaan en mag je relatief rustige pistes verwachten.

roberthoogenboom op 1 nov 2015 23:56

Goede tip! Serre Chevalier site zelf is nog positief:

The construction of the escape road on the left bank of the Chambon Lake moves at good pace, in accordance with the established planning. This alternative route, transient solution in anticipation of a sustained recovery of the RD 1091, will open mid November, except major hazards (source: the Department of Isere https://www.isere.fr/actualite?itemid=467&title=tunnel-d…)

- Skiboarder - Revel8

Vrijwel iedere week een update van locals (Engelse expats) in dit draadje
http://snowheads.com/ski-forum/viewtopic.php?t=120415&st…

En op het forum van http://www.skipass.com (de beste info bron voor Frankrijk) staat dat de nood weg open gaat op 15 november. ECHTER. Je kunt beter omrijden via Frejus. De capaciteit van de noodweg is 100 auto’s per uur. Je kunt je wel inbeelden wat dat betekent op zaterdag.
Die weg is echt bedoeld als nood oplossing voor de mensen in het stuk van het dal direct tussen stuwmeer en Lautaret: La Grave en de dorpjes daaromheen.

The older I get, the better I was

Ik ben een paar jaar terug in Briancon geweest in het complex “le signal du prorel”, dit is het complex dat direct aan de gondel vanuit Briancon en de dalafdaling ligt. Dit was toen in Nederlands beheer. Ik was er in maart in het naseizoen maar er was elke dag apres ski zoals in Oostenrijk, maar dus wel alleen in dat complex in de bar. Verder is Briancon zoals al geschreven gewoon een stadje dat tegen het skigebied aanligt. Verwacht dus geen chalets in winterwonderland. Het skigebied is fantastisch. De baden in Monetier les Bains zijn recent gerenoveerd en echt de moeite waard, het is niet gewoon een gemeentelijk zwembad maar echt zo’n welnnesbad. Heerlijk relaxen daar.

Over het ‘omrijden’ via de Frejus is zeker niet om, het is zelf sneller, maar het is prijziger. Ik zou deze winter zeker via Frejus gaan, die noodweg naast het Chambonmeer gaat een ramp worden op zaterdag (en alle andere dagen). Deze weg haalt in theorie 100 auto’s per uur. Ik verwacht dat dat 's winters eerder minder dan meer is.

Verder is Briançon een leuke stad. Het is maar net wat je zoekt qua après-ski. In de hoofdstraat kun je prima uit eten, wat drinken en slenteren. Verder vind ik de oude straatjes in Villeneuve, Chantemerle en Monetier zeker ook de moeite waard. Zelf stap ik altijd op in Chantemerle, dit vind ik het fijnste dorp om snel overal in het gebied te kunnen zijn.

Click. Click. Peace

Ik ben een paar jaar terug in Briancon geweest in het complex “le signal du prorel”, dit is het complex dat direct aan de gondel vanuit Briancon en de dalafdaling ligt. Dit was toen in Nederlands beheer. Ik was er in maart in het naseizoen maar er was elke dag apres ski zoals in Oostenrijk, maar dus wel alleen in dat complex in de bar. Verder is Briancon zoals al geschreven gewoon een stadje dat tegen het skigebied aanligt. Verwacht dus geen chalets in winterwonderland. Het skigebied is fantastisch. De baden in Monetier les Bains zijn recent gerenoveerd en echt de moeite waard, het is niet gewoon een gemeentelijk zwembad maar echt zo’n welnnesbad. Heerlijk relaxen daar.

Frank9 op 3 nov 2015 09:39

Signal du prorel, daar heb ik vorig jaar gezeten. Totale vergane glorie, geen winkels of barretjes meer. Alleen maar dichtgetimmerde ramen. Appartement was prima trouwens, maar niet bijzonder.

Het feit dat je een UNESCO stad als onderdeel van je skigebied hebt, is wel bijzonder. Ook voor als je even iets wilt doen naast het skiën.

En m.b.t. die “boerenkar route” om het Lac du Chambon heen: Die noemde ik bewust niet omdat ik dat niet als realistische optie beschouw vanwege de genoemde capaciteit die in de winter inderdaad alleen maar minder zal zijn.

Verblijf boeken wij overigens lokaal (via lokale website) en is doorgaans een huisje van particulieren. En ik verblijf in Chantemerle vanwege de reden die @Rogier al aangeeft: 2 snelle moderne liften in het dal, centraal in het gebied en ook nog eens een leuke piste naar beneden (hoewel die einde dag ijzig kan zijn, in de ochtend is de Luc Alphand nóg beter.

's ochtends is de Luc Alphand piste misschien wel een van 's werelds lekkerste pistes…

Click. Click. Peace

Ah, 100 auto’s per uur… dat is inderdaad geen optie.
Route via Valfrejus tunnel ziet er prima uit… Is Serre Chevalier toch een optie de laatste week van december.

Het valt mij op dat er nog zeer veel accommodaties te boeken zijn via de website van het gebied; heeft dit met deze afsluiting/duurdere route te maken of is dit gebied niet snel volgeboekt tussen kerst en oud en nieuw?

- Skiboarder - Revel8

Volgens mij is Serre Chevalier nooit echt volgeboekt, is toch een redelijk afgelegen gebied en heeft wel heel veel accomodatie. Ik was er heel lang geleden eens, ook in Signal du Prorel in Briancon (combireis bus-appartement-skipas toen via GoGo-Tours, volgens mij is dat nu sunweb). Dat was toen ook in Nederlands beheer met bar inclusief plat vermaak. Best goede appartementen voor heel weinig geld en prima instap in het skigebied. Zou nu inderdaad ook eerder een van de kleinere dorpjes kiezen, maar vond Briancon toch ook wel een charmant stadje.

Ik was er vorig jaar tijdens de krokus voor het laatst en het viel toen met de drukte echt reuze mee. Meeste toeristen zijn Fransen, en de meeste Fransen komen toch vanuit het Noorden dus voor hen zijn er legio opties dichterbij.
Italianen blijven in Sestriere etc. hangen en verder slechts enkele Britten, Nederlanders en Scandinaviërs gezien. Ze moeten het hebben van een beperkter gebied aan potentiële klanten, dat is ook een voordeel vind ik voor als je dus juist wel naar Serre Che gaat.

Ter idee: Ik ben ik de krokus EUR. 1000,- kwijt maar heb dan wel een complete (1e) etage, 75m2 incl. groot balkon aan 3 zijden en met 3 volwaardige slaapkamers voor 6 man op 150 mtr van het dalstation in Chantemerle.

Ter idee: Ik ben ik de krokus EUR. 1000,- kwijt maar heb dan wel een complete (1e) etage, 75m2 incl. groot balkon aan 3 zijden en met 3 volwaardige slaapkamers voor 6 man op 150 mtr van het dalstation in Chantemerle.

roberthoogenboom op 5 nov 2015 10:14

Adres?

Plus wat er nog extra bijkomt is dat Serre Che relatief weinig toeristenbedden heeft per kilometer pistes. Uit mijn hoofd is deze ratio bijna 50% minder dan bijvoorbeeld Les Deux Alpes. Dus op de pistes is het bijna altijd rustig.

Click. Click. Peace

Ter idee: Ik ben ik de krokus EUR. 1000,- kwijt maar heb dan wel een complete (1e) etage, 75m2 incl. groot balkon aan 3 zijden en met 3 volwaardige slaapkamers voor 6 man op 150 mtr van het dalstation in Chantemerle.

roberthoogenboom op 5 nov 2015 10:14

Adres?

Userd op 5 nov 2015 10:21

Here you go: http://www.locations-serre-chevalier-alp.com/rechercher-une-…

Plus wat er nog extra bijkomt is dat Serre Che relatief weinig toeristenbedden heeft per kilometer pistes. Uit mijn hoofd is deze ratio bijna 50% minder dan bijvoorbeeld Les Deux Alpes. Dus op de pistes is het bijna altijd rustig.

Rogier op 5 nov 2015 10:25

Dat viel mij ook erg op! In begin januari meerdere malen alleen op de piste geweest. Zelfs in de hele week geen enkele keer Nederlands gehoord, hier en daar wel wat Engels, maar voornamelijk (lokalen) Frans.

Plus wat er nog extra bijkomt is dat Serre Che relatief weinig toeristenbedden heeft per kilometer pistes. Uit mijn hoofd is deze ratio bijna 50% minder dan bijvoorbeeld Les Deux Alpes. Dus op de pistes is het bijna altijd rustig.

Rogier op 5 nov 2015 10:25

Ik heb op de vrijdag van de Krokus de hele ochtend de Aiguillette lift gepakt omdat de piste (linksom of rechtsom) of rechtdoor off-piste door het bos gewoonweg heerlijk skiën is en omdat er niemand was. Je kon gewoon direct door de poortjes knallen en zitten. Piste is ook goed beschut tegen evt. wind. Was illustratief voor hoe relatief rustig het was.

1 middag toen de hoge liften dicht gingen ivm de harde wind was het druk, maar dat was ook echt de enige uitzondering (en met duidelijke reden).

Ik ben een keer of 5 in serre che geweest, en kan me niet herinneren ooit ergens langer dan 5 minuten in de rij te hebben gestaan. Heerlijk!
@roberthoogenboom is die aguillette lift nog steeds zo traag? Fantastische pistes maar die lift schoot nooit echt op…

@roberthoogenboom is die aguillette lift nog steeds zo traag? Fantastische pistes maar die lift schoot nooit echt op…

KarelJansma op 5 nov 2015 12:14

Is wel een langzamere lift ja, maar als je uit de wind in het zonnetje bungelt en dan 1 van die pistes nog stop kunt doen zonder iemand tegen te komen is gewoon heerlijk.

Plaats een reactie