Aanrader voor gevorderden?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Serre Chevalier

Ik heb een aantal vragen over Serre Chevalier. Misschien vertrek ik de week van 12 - 19 maart daar heen. Wij zijn voornamelijk piste-skiërs die af en toe een routetje nemen. Zwarte pistes gaan prima.

  1. Is het gebied nog sneeuwzeker rond die tijd (ik meen van wel)
  2. Je verblijft volgens mij niet op de piste, hoe lang is de gemiddelde wachttijd bij de gondel (Fr heeft geen vakantie)
  3. Bevat het gebied veel uitdagende pistes?
  4. Zijn er relatief weinig sleepliften / kun je deze vermijden en toch (bijna) alle pistes skiën?
NJoosse
  1. Normaal wel, ja
  2. Praktisch geen wachttijd
  3. Ja
  4. Kan je zelf opzoeken door de pistekaart eens goed te bekijken.
  1. Ja
  2. Geen
  3. Ja
  4. Ja

Zou gewoon boeken, echt een mooi gebied en zeker in maart.

Ben er twee keer in januari geweest, een keer fantastische sneeuw, tweede keer wat minder. In maart moeten deze condities beter zijn lijkt me.

Wachttijden bij de gondels beneden zijn te verwaarlozen, verder verspreidt iedereen zich over het gebied dus daarna nergens druk.

De rode en zwarte dalafdalingen zijn allemaal aan te raden. Mooie, lange, uitdagende pistes. Briancon is wel ver weg als je er zelf niet zit, maar de afdaling rood/zwart is heerlijk!

De enige sleeplift die je misschien wel moet nemen is Cretes, precies in het midden van het gebied. Verder heb ik er geen enkele hoeven nemen.

Veel plezier, Serre Chevalier was echt een top gebied waar ik zeker nog naar terug ga!

Serre Che is echt een prachtig gebied met schitterende lange afdalingen en goede liften. Ik ben er eens in maart buiten de vakantieperiode geweest. Goede sneeuw, geen wachttijden.

Zeker gaan! Het gebied is dit jaar wel wat moeilijker bereikbaar door een wegafsluiting in verband met een aardverschuiving.

Ik ga dit jaar voor het 11e jaar op rij naar Serre Che. Ik doe elk seizoen drie à vier skivakanties in verschillende gebieden (waar op dat moment het meeste sneeuw valt) en elk jaar zit daar Serre Che wel een keer bij.
Mijn ervaring is dat de tweede helft van de winter er meer sneeuw ligt dan december-februari, neeuwzeker mag je het gebied echt wel noemen.
Als je nog geen slaapgelegenheid hebt, kan ik Monetier-les-bains wel aanraden, alleen al vanwege de aanwezigheid van het wellnessbad waar het dorp naar genoemd is. Maar dan mag je wel niet een actief uitgaansleven nastreven, want dat vind je er hoegenaamd niet.
Monetier is het eerste dorp van het gebied, ook het hoogste en meest uitdagende qua off-piste.
Wil je uitsluitend pistes skien, dan zit je beter in Villeneuve of Chantemerle. Daar heb je snelle gondels waarna je zetelliften tot de verschillende pieken kan nemen in elke richting. In Monetier werkt doorgaans maar één van beide (oude) zetelliften vanuit het dal), maar er zijn ook doorgaans minder toeristen. De locals skiën echter wel meestal daar.
Zwarte piates zijn er overal in het gebied, de langste, Luc Alphand, naar de locale Franse skigod, komt tot in het dal van Chantemerle.
Weet dat je voor elke regio van het gebied een aparte akipas kan nemen, dus je hoeft niet een hele week voor het volledige gebied een skipas te nemen. De gratis skibus rijdt tussen Monetier en Briançon.
Mocht je naar Serre Che gaan, dan raad ik ook een dagtrip naar Montgenèvre aan. Super gebied op de grens met Italië, dus lekker eten op de piste!

Als local kan ik het niet laten om te reageren:

  1. Zeer sneeuwzeker. Zeker in die periode
  2. Verwaarloosbaar
  3. Ja bijna één en al
  4. Ja, volgens mij heb je zo goed als geen enkele sleeplift meer nodig. Soms zijn ze wel handig ;-)
Click. Click. Peace

Klinkt een leuk gebied, is er een dorpje waar er ook wat een uitgaansleven is ?

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Uitgaansleven of Oostenrijk achtige après-ski? Je kan best lekker uit in Briançon, Villeneuve en Chantemerle. Maar het is geen Oostenrijk.

Click. Click. Peace

In Briancon heb je enkele mogelijkheden om uit te gaan maar het is geen heftige apres ski. Overigens is het een zeer leuk gebied, groot en divers. Ik heb zelf in Monetier gezeten en in Villeneuve. Ben nog wel eens naar Chantmerle gereden om daar de lift te pakken als ik daar wilde gaan skien. Is prima te doen met de liften maar je bent best even bezig op doorvoer pistes dus niet altijd even interessant om te skien.
Skibus daar rijd wel maar heb het enkele keren gehad dat ze vol zaten en dan gewoon niet meer stopten bij de lift omdat er dan nog meer mensen in wilden. Dus soms is het handiger om even met de auto te gaan.

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

echte oostenrijkse apres-ski met de schlagers zegt mij niks, geef mij maar zoals in valtho en L2A zo een party tent boven op de berg waar je na een volle dag snowboarden/skiën (nee ik stop niet om 3 uur om te zuipen) nog snel een pintje of 2 kunt gaan drinken om dan af te sluiten met een lange afdaling naar het dal en uw hotel, om dan opt gemak iets te gaan eten en mogelijks daarna nog iets te drinken.

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

In dat geval zijn er best een aantal tentjes in Villeneuve en Chantmerle op en naast de pistes te vinden. Er komen ook nog wel een aantal Britten en Nederlanders daar dus dan komen dat soort tentjes vanzelf wel ;-)

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

M.b.t. de sleepliften: Je kan i.i.g. op alle mooie toppen komen, het hele gebied door, zonder sleepliften. Nog beter (naar mijn mening): Dit lukt je ook met vrijwel uitsluitend stoeltjesliften. Enige uitzondering is dan Briancon, waar je (na de fraaie dalafdaling) in de gondellift terug naar boven moet. Ik heb zelf toch liefst de ski’s aan de voeten ipv ze telkens uit en aan te doen.

En ik ben qua kinderen gebonden aan de schoolvakantie (hoewel die dit jaar gunstig valt, Marseille en Aix hebben dan nl. al geen vakantie meer en Parijs zal voornamelijk voor andere gebieden kiezen) maar Maart is denk ik de mooiste maand die je maar kan hebben. Dus ik denk dat het een uitstekende keuze en timing zou zijn @nickyjoosse

Plaats een reactie