Nooit meer

Dit onderwerp gaat over de bestemming Baraque de Fraiture

Gisteren met mijn zoontje nog eens naar het hoogste frietkot van Belgie gereden. Ons zien ze daar niet meer terug.
We gaan regelmatig op indoor pistes, deze keer wilden we eens buiten op echte sneeuw boarden. Over de kwaliteit van de sneeuw en de lengte van de piste ga je me niet horen klagen maar de infrastructuur is hopeloos verouderd.
Op bepaalde momenten lagen alle drie de liften stil, nadat we 1u staan schuiven hebben in de motregen, beslist om naar huis te vertrekken. één van de 2 liften beneden lag al een hele tijd stil, de andere viel continu in panne = chaos. De liften vertrekken ook met een ferme snok waardoor heel veel beginners vallen en iedereen nog wat langen moet wachten.
Het skipas is een papieren klevertje, achter een half uur natte sneeuw bleef er al niks van over, dat werd dan ook niet meer gecontroleerd.

Heen en terug 400 km gereden voor 7 keer de helling af te gaan…

Yep, we waren er gisteren ook. We hadden ons op voorhand ingesteld op "Landgraaf, maar dan slecht georganiseerd", en dat was inderdaad zo. Was wel es leuk om buiten op sneeuw te staan, maar er gaat hoe dan ook niets boven de echte bergen. Er moeten ook uitdagender hellingen te vinden zijn in de Ardennen om een piste op aan te leggen.

Een tip voor iemand met wat zin voor ondernemen?

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Wat wil je…

Er kan tegenwoordig per jaar nog een dag of 20-30 fantsoenlijk geskied worden. Alles is verlieslatend. Er is geen geld voor vernieuwing van de infrastructuur. Combineer dat met een Waalse organisatie (papieren klevertje) en dan krijg je zoiets…

20-30 is nog optimistisch, 5 jaar geleden waren er enkele jaren dat er gewoon een hele winter niet geskied werd, vorig jaar ook maar enkele dagen. Vooral de skiverhuur vind ik echt schandalig. De pistes vallen nog mee, je weet dat je niet veel moet verwachten. Ik weet dat ze in Lierneux sneeuwkanonnen hebben staan, maar het is daar heel stil rond geworden. Alternatieven zijn Ovifat, Mont des Brumes en Monschau (in Duitsland).

Erg teleurstellend is het feit dat op de Baraque de Fraiture géén enkele frituur te vinden is, enkel twee Waalse snackbars. In het dorpje Fraiture zelf dat beneden aan de heuvel ligt is helemaal niets om te eten.

In Trois pont had je aan aantal jaren geleden nog Val De Wanne, qua hellingsgraad veel leuker.
Heb daar leren snowboarden.
Er stonden zelfs sneeuwkanonnen maar dan is de vergunning ingetrokken en recent is het spel failliet gegaan. http://www.hln.be/hln/nl/1901/reisnieuws/article/detail/1525…

Blijkbaar staat de piste in Trois pont te koop nu
http://www.hln.be/hln/nl/1901/reisnieuws/article/detail/1526…

Ik ben in Ovifat geweest, daar was het redelijk. Als je 400 km moet rijden kun je beter voor het Sauerland kiezen… Voor mij is het maar 45 minuten vanuit Landgraaf (NL).

400km heen en terug hé en in Ovifat mag je niet snowboarden.
Trouwens ook niet op Mont des Brumes wat trouwens een leuke piste lijkt.

… en in Ovifat mag je niet snowboarden. …

Gast658 op 11 dec. 2012 16:21

Wat is dat voor jaren 80 regel? Tsss

Ik spaar liever mooie herinneringen dan materiele zaken

"Snowboarders worden geweigerd omwille van de veiligheid", daar komt het op neer op de sites :D

Zonder het fijne te weten kan dit komen omdat de liften niet veilig zijn bevonden (lees getest zijn voor) snowboarders. Af en toe kom je dat soort liften her en der nog tegen. Zou zomaar kunnen.

Click. Click. Peace

"Snowboarders worden geweigerd omwille van de veiligheid", daar komt het op neer op de sites :D

Mathijs op 11 dec. 2012 17:49

Moesten ze overal invoeren :p

Als skiër wel te verstaan… Heb ik in Ovifat vorig jaar (ook december) een super skidag gekend! Papieren houdertje is wel grappig. Maar waarover klagen, als je op 130km enkele lijnen (20-tal als ik me niet vergis) kan trekken op echte sneeuw! :)
Ik kan me wel inbeelden dat dit weekend zeer druk was, wij waren er toen met een groep van 4 en nog 10 andere bezoekers ofzo! :p

Gehan

Zou in theorie kunnen Rogier, maar als ik naar de "historiek" op de site kijk heeft men in 1998 besloten om snowboarders te weren. Er waren toen al bestaande liften, pas in 2003 is er een lift bijgekomen. Lijkt me sterk dat een lift eerst wel geschikt is bevonden voor boarders en later dezelfde lift opeens niet. Of zou dat wel kunnen?

Denk niet dat er veel oudere liften bestaan dan in Baraque Fraiture, die waren perfect te doen met een snowboard. Er vielen evenveel skiers als boarders bij het vertrek.
Mijn zoon van 11j die nog niet lang snowboard, is enkel de eerste maal gevallen.

Waarom snowboarders omwille van de veiligheid geweerd worden is me ook een raadsel.
Gewoon van de oude stempel zeker…

Het ding is dat er voornamelijk beginners op afkomen. De lift begint met een ferme snok, combineer dat met beginnende snowboarders en je weet dat dit voor extra chaos zorgt. Er vallen nu al veel skiërs af, en voor boarders is het nog veel moeilijker. Om een slagveld aan boarders te vermijden, extra wachttijden en lift die om de haverklap stil moet hebben ze besloten gewoon alle boarders te weren. Niet leuk voor diegene die het wel kunnen, maar wel noodzakelijk denk ik.

Plaats een reactie