Le Grand Massif 20-23 maart 2014

Dit onderwerp gaat over de bestemming Le Grand Massif

Voor maart kwam het niet goed uit om een hele week te gaan snowboarden, dus: een shortski naar Flaine!
Donderdagochtend vertrokken, zondagnacht terug, slechts 3 dagen op de piste dus. Op voorhand had ik er wat schrik voor, maar wat een superweekend was me dit!

Vrijdag was de laatste dag van een hele lange warme en zonnige periode. Zalig genieten van zomerse temperaturen en prachtig zicht dus!

null

Zoals je aan de Mole kan zien, niet erg veel sneeuw meer, maar het ging prima op de pistes:
null

's Middags zelfs even naar Morillon 1100 afgedaald om daar een Randonneur-bordje te eten. Aanrader!
null

Tegen de late namiddag zijn we de hogere pistes gaan opzoeken, o.a. ook eens langs de Lindars zetellift, die om een of andere reden bijna nooit open was bij mijn vorige bezoeken aan het Grand Massif. Erg mooie omgeving daar!
null

Let op, de zwarte Agate-piste is er even ruig als de rest van de omgeving. Fred is dan weer een mooie rooie.
Eens terug in het appartement zagen we de aangekondigde wolken de Alpen binnenrollen:
null

Die wolken brachten 's nachts en de zaterdagochtend regen tot in Flaine dorp (1600m), maar die regen ging snel over in zware sneeuw. Moeilijk om foto’s te trekken dus, maar ik heb het geprobeerd:
null

Tegen 's avonds kwam er eventjes een pauze in de sneeuwbuien en dan gebeurde iets moois: Het vocht uit de natte, zware sneeuw begon zowaar op te stijgen. Moeilijk om te vatten op foto, maar toch een poging:
null

Daarna heeft het de hele nacht doorgesneeuwd, dit keer met frissere temperaturen en het resultaat mocht er zijn, 's ochtends op ons balkon:
null

… en op de pistes!
null

Deze keer was de sneeuw lekker licht. Hier en daar lag er zo veel op de pistes dat je echt al een stevige hellingsgraad nodig had om niet stil te vallen:
null

Af en toe was er eens een pauze tussen de sneeuwbuien:
null

En bij onze allerlaatste afdaling kwam de zon er heeel eventjes doorpiepen, alsof ze ons wou uitwuiven:
null

Jammer genoeg is ze weer even snel verdwenen als ze gekomen was, waardoor we de auto mochten uitgraven in een sneeuwstorm, maar goed, we zijn eruit geraakt!
null

null

De maandagochtend terug gaan werken, dat deed wel eventjes pijn :-)

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Mooie foto’s! En leuk verslag!

Go with the snow!

Mooie beelden!

thanks for sharing!

mooie plaatjes!

Certified ski-boy, glijbewijs

Zalige foto van die stoel :) direct om in neer te ploffen!

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Zalige foto van die stoel :) direct om in neer te ploffen!

Kristof op 2 apr. 2014 12:27

Het heeft eventjes gekriebeld, maar het appartement (Flaine Forêt) was te mooi om volledig ondergesneeuwd terug binnen te komen :-)

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Leuk verslag!
Ik ben ook fan van shortski’s.
Dit komt vooral goed uit met mijn werk omdat ik dan slechts 1 verlofdag moet nemen dan.
Enige nadeel is de busreis/autoreis maar 3 dagen genot in de sneeuw maakt veel goed!

Heb nu 2 shortski’s achter de rug (elk jaar 1). Heb altijd op voorhand geboekt en altijd geluk gehad. 2 x 3 dagen volle zon en redelijke sneeuw. Denk volgend jaar last minute en echt wachten op het perfecte weekend. Donderdag nacht op vrijdag verse poeder en vrijdag zaterdag zondag stralende zon!

Lekkere shortski :)

Enige nadeel is de busreis/autoreis maar 3 dagen genot in de sneeuw maakt veel goed!

JeffreyM op 3 apr. 2014 09:47

Een ander nadeel is dat het best duur is in vergelijking met een week, als je’t per skidag rekent. Vervoer kost hetzelfde, en bij veel andere zaken kan je op kortingen rekenen wanneer je voor een hele week gaat (appartement, skipas, materiaalhuur,…)

Even uitgerekend: de totale kost voor deze shortski was voor mij 525 euro. Vorig jaar in ongeveer dezelfde periode een week in Morillon verbleven (zelfde skigebied maar wel in een minder mooi appartement) voor 545 euro.

Natuurlijk, voor deze shortski had ik maar 2 verlofdagen nodig en voor een weekski heb je er 5 nodig.

Hoe dan ook, ik vond dit alleszins een heeeeel geslaagd compromis ;-)

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Lekker hoor!!

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

mooie plaatjes!

Gang is alles

Prachtige foto’s! Het las zeker heerlijk weg. Geef mij maar meer van zulke verslagen :)

Carnas on Tour

Nog even dit verslag compleet maken met het filmpje!

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Nog even dit verslag compleet maken met het filmpje!

Lieven op 23 aug 2014 21:29

Duurt ff maar dan heb je ook wat :D

Gang is alles

Leuk filmpje! Ook die muziekovergang als het gaat sneeuwen is grappig :).

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

De pijn als je wegrijdt, heel herkenbaar :) Leuk leesvoer!

Duurt ff maar dan heb je ook wat :D

Jesper op 24 aug 2014 02:38

Valt toch mee, maar 5 maand nodig gehad om het filmpje af te krijgen ;-)

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Leuk filmpje en erg herkenbaar !
Ik ben dit jaar voor het eerst wezen wintersporten en dit was ook in Flaine.
Als ik dit zie wil ik direct terug om weer te gaan boarden :D

Duurt ff maar dan heb je ook wat :D

Jesper op 24 aug 2014 02:38

Valt toch mee, maar 5 maand nodig gehad om het filmpje af te krijgen ;-)

Lieven op 24 aug 2014 18:52

Nog niet eens een half jaar :D

Gang is alles

Whow, ik kwam deze net even tegen. Heb nu zoveel zin om te skiën! We gaan dit seizoen voor de 5de keer naar Grand Massif. Om de een of andere reden blijf ik fan van dit gebied.

let's get this party started!!

Mooi verslag en beelden! Begin ook geïnteresseerd te raken in dit gebied, toch maar eens wat verder bestuderen. Nog tips?

Mooi verslag en beelden! Begin ook geïnteresseerd te raken in dit gebied, toch maar eens wat verder bestuderen. Nog tips?

Userd op 14 nov 2014 11:14

Oh, veel… Gezellig dorpje? Samoëns! Centraal? Flaine! Familiaal en rustig? Morillon of Les Carroz!
Nog specifieke vragen? ;-)

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Tof filmpje!

Take a smile :-) :-) :-) :-)

Mooi verslag en beelden! Begin ook geïnteresseerd te raken in dit gebied, toch maar eens wat verder bestuderen. Nog tips?

Userd op 14 nov 2014 11:14

Oh, veel… Gezellig dorpje? Samoëns! Centraal? Flaine! Familiaal en rustig? Morillon of Les Carroz!
Nog specifieke vragen? ;-)

Lieven op 14 nov 2014 21:14

Ga ik over nadenken ;).
Zou voor de week van 24-1 zijn, enig idee hoe het gebied in Jan. is? Ik heb min of meer in de planning staan om nog eens naar Val Cenis te gaan, uiteraard alleen als er voldoende sneeuw ligt. Ben daar afgelopen Maart geweest en is goed bevallen maar heb begrepen dat het in Jan nog wel eens knap frisjes kan zijn.

hallo allemaal

wij gaan eind maart een paar dagen skien met een groep (6 meiden) en hebben appartement in les Carroz. wij vragen ons af of je makkelijk vanuit in les Carroz in Flaine kan komen of moet je daar heen met de skibus?

Alle dorpen zijn goed verbonden met elkaar doormiddel van liften. Met 3 liften en evenzoveel afdalingen ben je van Les Carroz in Flaine.

Uitzondering is als je van Sixt terug wil naar het hoofdgebied. Dat moet met de bus.

Don`t eat yellow snow

Zou voor de week van 24-1 zijn, enig idee hoe het gebied in Jan. is? Ik heb min of meer in de planning staan om nog eens naar Val Cenis te gaan, uiteraard alleen als er voldoende sneeuw ligt. Ben daar afgelopen Maart geweest en is goed bevallen maar heb begrepen dat het in Jan nog wel eens knap frisjes kan zijn.

Userd op 15 nov 2014 10:13

Ik ben vorig jaar in januari in Val Cenis geweest (zie https://www.wintersport.nl/skigebieden/valcenis/forum/topic/… ). De temperaturen waren vrij lente-achtig toen, maar doordat vrijwel het hele gebied op Noordflanken ligt kan ik me wel voorstellen dat je weinig van de zon kan genieten op dagen dat het eens nodig is. Voordeel is wel dat de sneeuw er heel lang goed blijft.

Dit jaar ga ik ook de week van 24 januari naar Flaine. Ben benieuwd: de bodem bovenin de kom van Flaine is heel rotsig (met diepe spleten buiten de pistes, opletten dus!), dus hopelijk is er al voldoende sneeuw gevallen tegen dan. Duimen voor veel Westelijke dumps!

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Plaats een reactie