Le Grand Massif 30 januari 2016 - 6 februari 2016

Dit onderwerp gaat over de bestemming Le Grand Massif

Hoi allemaal,

Aankomend wintersport seizoen zijn wij van plan met familie op wintersport te gaan. Mijn man en ik hebben al een heel aantal jaren gesnowboard, mijn zusje is beginnend skier, mijn zwager is nog nooit op wintersport geweest maar wil waarschijnlijk ook gaan skien, en mijn ouders willen vooral gaan wandelen en eventueel een paar dagen skiles nemen. Een aardig gemengd gezelschap dus, en het moet voor iedereen een mooie vakantie worden.

Ik heb gelezen dat het gebied geschikt is voor beginnende wintersporters, dus dat komt wel goed denk ik. Naast het wintersporten vinden we het belangrijk om lekker te kunnen ontspannen zoals voor de openhaard met z’n allen, lekker uiteten en een gezellig dorpje bezoeken. Nou heb ik een huis op het oog dat tussen de dorpen Morillon en Samoens ligt. Vanaf hier is het niet zo heel ver naar de liften, maar ik vraag me af of er een skibus tussen deze dorpen rijdt waar gebruik van gemaakt kan worden of dat er mogelijkheid is om met de auto makkelijk bij de liften te komen.

Daarnaast ben ik benieuwd of er wandelpaden/routes in de buurt zijn en eventueel mogelijkheden voor sneeuwschoen wandelen.

Heeft iemand tips met betrekking tot verhuur van ski’s en skiles?

Mijn laatste vraag gaat over het snowpark: is deze al geopend eind januari?

Ik hoor graag van jullie! Ook verdere tips mbt dit gebied zijn van harte welkom!

Groeten,
Jolieke

er rijdt een skibus tussen Samoëns en Morillon, volgens mij ook redelijk frequent. Ik weet alleen niet of het huisje dat je op het oog hebt vlakbij de bushalte ligt? Allebei de dorpen hebben flinke parkeerplaatsen bij het dalstation, vooral in Samoëns is dit vlakbij de gondel. Samoëns heeft dan weer geen dalafdaling. voor sneeuwschoenwandelen zijn volgens mij ook wel mogelijkheden, volgens mij weet Arno5 hier wel wat over.

Running against the wind

Skibus rijdt inderdaad tss Samoëns en Morrillon. Er is wel geen bus verbinding met Flaine.

Ik ben inmiddels vier keer in Grand Massif geweest, twee keer zaten wij in Morillon en twee keer in Flaine. Wij zijn overgegaan van Morillon naar Flaine omdat je vandaar uit zo alle kanten op kan skiën en dat is bij Morillon een stuk beperkter. Ook hebben we al een keer gehad dat de sneeuw in Morrilon zo slecht was, dat het elke dag een straf was om terug te komen in je gebied, omdat iedereen die zelfde weg terug moest nemen.
Wij hadden in Morillon een standaard appartementje wat qua prijs/kwaliteit goed op elkaar aansloot, maar niet een echt hoogstandje was. In Flaine zaten we in Centaure, wat een mooie appartementen zijn dat, met daarbij ook nog een nette zwembad/sauna/jacuzzi waar je gratis gebruik van mocht maken. De receptie zag er ook super strak uit en met een fijne open haard waar je heerlijk kan relaxen.

In Morillon zijn wij nooit buiten de deur wezen eten, er zijn wel winkeltjes ed, maar ik heb geen idee hoe de eetgelegenheid daar is. Wij aten altijd in Flaine, omdat je daar toch wat leuker zit (vind ik).

Twee jaar geleden zijn we nadat we de cascade hadden gedaan met de bus terug gereden het skigebied in. Via deze link: http://winter.grand-massif.com/ski-bus-shuttles kan je de routekaarten van de bus downloaden en zie je welke plekken je dus langs ga met de bus. Op deze site staat trouwens ook een interactieve kaart die de skipistes, liften, picknickplekken, bushaltes, ed. weergeeft.

Wij hebben alleen maar op de ski’s/snowboards gestaan in Grand Massif, maar regelmatig heb ik mensen met sneeuwschoenen langs zien lopen. Of dit georganiseerd was, weet ik niet, maar volgens mij staan er zelfs wegwijsbordjes voor wandelaars. Deze site: http://www.interlodge.nl/wintersport/Frankrijk/Le-Grand-Mass… geeft aan dat er meer dan 50 km gemarkeerde wandelpaden zijn.

let's get this party started!!

Dank voor je uitgebreide uitleg! Wij hebben inmiddels toch besloten om naar Valloire te gaan dit jaar.

Wilde ik net allemaal uitleg gaan geven over het gebied daar, zie ik net op tijd dat ze toch opeens heel ergens anders heen gaan.

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

Dank je @basso :)
Ja met alle plezier! Sneeuwschoenwandelen, snowbiken, een nacht doorbrengen in je zelf gebouwde iglo; als je het aan avontuur kunt noemen, kunnen wij je ermee helpen. Maar je kunt natuurlijk ook gewoon gaan skiën of snowboarden.

Les Carroz heeft deze winter mooie plannen voor een leuk snowpark, de nieuwe in Flaine vind ik persoonlijk geen succes.

Het is heel simpel:
Naar Flaine ga je (goedkoop) voor functionele ski in/ski out en skiën of boarden is hier primair, met hoofdzakelijk verblijf in appartementen in een minder charmant dorp.
Naar Samoëns ga je voor een complete winter+vakantie; een gezellig authentiek dorp, leuke restaurants, gave sneeuwbelevenissen buiten het skiën en geen franse style appartementen, maar mooie chalets.

Wij verblijven in Januari ook in Flaine, in Centaure appartement. Wij kunnen vooraf via het reisbureau bij sport 2000 huurmateriaal boeken maar ik kan niets vinden over de kwaliteit daarvan. Heeft iemand ervaring met twinner sports? Het is aangesloten bij Simond sports, op de website ziet het materiaal er goed uit namelijk en het is goedkoper dan via het reisbureau.
Iemand tips?

Plaats een reactie