Obergurgl - Hochgurgl 9-16 februari 2013

Dit onderwerp gaat over de bestemming Obergurgl - Hochgurgl

Eindelijk mijn eerste wintersportverslag! Deze keer ging ik voor het eerst naar Obergurgl-Hochgurgl. Het gebied heeft mij zeker bevallen ondermeer de liften die modern zijn en waar geen wachttijden zijn. Ook is het een goeie plaats voor mensen die niet van al dat apres-ski gedoe houden maar puur voor de wintersport gaan.

Obergurgl-Hochgurgl bestaat uit 2 "aparte" gebiedjes die verbonden zijn met een top express waardoor je eigenlijk 1 groot gebied krijgt. Ik zat in koningrain dat ligt ongeveer tussen obergurgl en hochgurgl, ik moest dus elke dag wel een bus nemen maar die zijn er om de 5 minuten en naar de eerste lift was het ongeveer 1 minuut rijden met de bus.

Vrijdag 8 februari

We zijn vertrokken net na school, rond 16u30 en om 1u00 waren we in Augsburg in ons hotel waar we voor 1 nacht een kamer geboekt hadden. Roel en vele anderen hadden gewaarschuwd voor veel sneeuw op de Duitse snelwegen, die sneeuw hebben we ook gehad, maar geen files. Omdat we wisten dat je langs Stuttgart enzo, hoger rijdt besloten we om langs Wurzburg om te rijden dat scheelt 50 km maar met dat weer scheelde het uren.

Zaterdag 9 februari

Rond 9u30 zijn we vertrokken in Augsburg, ik zat al vol stress om vandaag al op de latten te staan. De gps gaf goeie moed en zei dat we er rond 12u30 zouden zijn. We moesten wel nog voorbij fussen en de fernpass altijd moeilijke punten op zo’n drukke dagen, maar door een alternatieve weg via een paar kleine dorpjes kwamen we net voor de fernpas weer op de normale route en hadden we geen file gezien. Rond 12u30 kwamen we aan in ons appartement, we hebben alles snel uitgeladen en naar de skiverhuur gegaan. Rond 13u30 stond ik dan eindelijk op de latten. Die dag gewoon rustig wat verkent, het was wel zeer koud tot -25 graden.

null

Vol ongeduld wachtend op de bus om na een jaar weer op de latten te staan. :D

Zondag 10 februari

De eerste dag dat we een hele dag gingen skien, het was nog mooi weer, een wolkje kon wel eens passeren maar de zon was er ook regelmatig. Ik merkte direct op dat de pistes heel goed lagen dit jaar en zeer goed geprepareerd. Tot het einde van de dag bleven de pistes dus zeer goed.

Maandag 11 februari

Het was bewolkt die dag maar geen sneeuw, we besloten om in Obergurgl te blijven en niet naar Hochgurgl te gaan. Die dag hadden we alle pistes in Obergurgl gedaan, 50 km op de teller van skiline al telt die de lange afdalingen als kort. Onder de Hohe Mut bahn loopt een skiroute die ook zeer mooi is, die een paar keer gedaan die dag.

null

De Hohe Mut bahn, genomen vanaf het middelstation. Hier links van(niet op de foto) ligt de nederhutte met leuke apres-ski voor de mensen die hiervan houden. De Hohe Mut almbahn is elke woensdag geopend voor de huttenabend in de Hohe mut alm.

Dinsdag 12 februari

Slecht weer vandaag, veel sneeuw, maar niet getreurt weer de eerste lift omhoog. Normaal wilden we die dag eens naar Hochgurgl te gaan maar met de sneeuw besloten we weer in Obergurgl te blijven. Het was zeer leuk skien die dag, weinig mensen op de piste en een vers laagje poeder op de pistes!

null

Foto van het Talstation van de Hohe Mutalm bahn, hier vertrekt ook de Roskarbahn die samen met de Festkogelbahn boven komt.

Woensdag 13 februari

Was een mooi dag met een wolkje, vandaag gingen we naar Hochgurgl, hier heb je veel blauwe pistes maar ook zeer mooi, je vindt er ook wel wat zwarte en rode uitdagende pistes. Ondere andere de zwarte onder de wurmkogel bahn 2.

null

Foto vanuit de Top express, de verbinding tussen Obergurgl en Hochgurgl. Wanneer het zo koud is als bij mij is dit een goeie lift om even wat op te warmen!

Donderdag 14 februari

De mooiste dag van de week, ik had een skipas waarbij ik 1 dag naar solden kon dus op de mooiste dag ging ik naar solden. In Obergurgl zei men dat ik er uren zou staan wachten bij de liften maar dat viel mee, natuurlijk waren er meer wachttijden dan in Obergurgl, want daar heb je er geen. Maar als je al eens in een drukke periode in Kleinwalsertal bent geweest dan ben je wel wat gewend.
De pistes in solden zijn zeer mooi met veel variatie, natuurlijk kan je in 1 dag niet alle pistes in solden doen maar had er toch 1/4 gedaan. De pistes bleven hier minder lang goed dan in Obergurgl maar je kunt nog perfect skien.

null

Foto richting de Wildspitze waar ik afgelopen zomer op gestaan heb, bij mooi weer zie je daar zelfs in de winter veel mensen lopen.

null

Foto genomen vanuit Solden richting Hochgurgl, in de verte kun je Hochgurgl zien liggen.

Vrijdag 15 februari

Voor de meest mensen de laatste skidag, maar voor mij niet ik kon zaterdag ook nog een dagje skien. Jammergenoeg sneeuwde het lichtjes in het dal maar toen we boven kwamen zaten we boven de wolken. Die dag hele dag in Obergurgl geskied. Hier heb je veel variatie blauw rood, zwart voor ieder wat wils. Mijn ouders leerden dit jaar voor het eerst skien. In de namiddag dan nog wat met hun geskied.

Zaterdag 16 februari

Mijn allerlaatste dag die eigenlijk niet voorzien was, maar doordat velen vertrokken zouden we lange files hebben aan de fernpas en fussen als we sochtens vertrokken. Dus besloten we alles in de auto te laden en nog een dagje in solden te gaan skien. Nu deed ik de kant van Hochsolden die had ik nog niet kunnen doen en ik moet zeggen die kant bied meer avontuur en uitdaging. Maar toen was het 15u30, tijd voor mijn laatste afdaling :(. Hierna de skies afgeleverd en in de auto en om klokslag 1 uur waren we terug thuis in Belgie.

Conclusie

Obergurgl-Hochgurgl is een zeer mooi gebied met voor ieder wat wils. Er zijn ook een aantal mooie off-piste stukken. Het grote pluspunt is de weinige wachttijden. Het is wel iets prijziger maar het is die prijs waard.

No sweat no glory

kan er mij iemand nog eens vertellen hoe je fotos erin plaatst want ben dit weer vergeten.

No sweat no glory

Naast het knopje ‘‘reactie plaatsen’’ staat er een fotocamera, daarmee kun je ze er in plaatsen

Leuk verslag! Ik ben benieuwd naar de foto’s!

Mooi verslag, alleen ontbreken de foto’s nog, maar die zullen nog wel komen. Het verbaast me echt dat er daar geen wachttijden zijn met krokus. Hoe lang moet je eigenlijk in Sölden wachten op de lift? Altijd al benieuwd naar geweest :)

in Obergurgl heb je echt geen wachtrijen dat verwonderde mij ook zo. In Solden viel het ook mee vond ik, juist op bepaalde punten zoals de verbindingsliften kon je 10 minuten staan maar anders is het meestal rond de 5 minuten in solden wat goed meevalt eigenlijk. in kleinwalsertal moest ik soms 30 minuten wachten.

@Henri dat lukt niet maar je moest ze toch met een bepaalde site omzetten maar ben vergeten welke…

No sweat no glory

Leuk verslag! Zou zelf ook wel graag naar dit gebied willen, echter het niet aanwezig zijn van apres ski houd mij tegen.
Ik hoef niet de hele week te feesten, maar gezelligheid op de berg en beneden vind ik na het skieen wel erg leuk

@Henri dat lukt niet maar je moest ze toch met een bepaalde site omzetten maar ben vergeten welke…

andreaslycke op 24 feb. 2013 11:49

http://www.tinypic.com

Ik denk dat volgend jaar weer eens ga voor Obergurgl. De skipassen zijn voor mijn kinderen ook interessant. Leuk verslag verder.

May the ski force be with you !!

dankje mathijs dat is de site die ik zocht, fotos volgen vanavond

No sweat no glory

+1 voor Andreas.

Goed verslag en idd Obergurgl is super. Sneeuwcpndities zijn altijd goed vanaf oktober tot mei.

Niet voor niets het hoogst gelegen skidorp!

Skiën. What else.

Bedankt voor jouw verslag Andreas! Fijn dat je een leuke vakantie hebt gehad. We gaan t zien midden april. Maar er is toch wel iets apres-ski ? Die umbrella tent en de Nederhütte ? ( heb ik ergens anders op t forum gelezen namelijk)

Ja er zijn zeker apres ski mogelijkheden, zelfs leuke. Ze zijn rustiger maar zeker ook heel gezellig. De nederhutte is goed en je kunt ook eens naar de hohe mut alm op huttenabend elke woensdagavond.
Verder is er elke maandag en donderdag nachtskien in Hochgurgl en dinsdagavond nachtskien en nachtskishow aan de festkogelbahn, zeker de moeite waard. Enige minpuntje er rijden geen bussen meer waardoor ik niet ben gaan nachtskien in Hochgurgl wel in Obergurgl en was echt top, weinig volk op de piste. Mooi doorknallen.

Zal hiervan straks ook nog wat fotos plaatsen, die zijn wel niet echt scherp omdat het zo donker was.

null

Foto van de skishow, wel slechte kwaliteit.

null

Foto van het nachtskien, genomen vanaf de Festkogelbahn.

No sweat no glory

Zo de foto’s staan erop, ze zijn wel van mindere kwaliteit dan bij mij op de computer maar goed.

No sweat no glory

Ik ga ook elk jaar skiën in het mooie Ötztal… Al vanaf toen ik 5 jaar was ben ik op de ski’s gezet en ben ik lekker van de berghelling gaan glijden… In Hochgurgl-Obergurgl is het altijd heel rustig, terwijl Sölden ontploft door veel wintersporters. Zelf ski ik het meest bij Hochgurgl, vanwege ik het daar het mooist vind. Als je er dan toch bent, raadt ik je zeker aan om een bezoekje te brengen aan de ‘‘Top Mountain Star’’ op 3080 meter hoogte; op de Hinterer Wurmkogel. Het is daar zo mooi, het er niet voor niets ‘‘Die Diamant Der Alpen’’. :)

Helemaal mee eens!

daar heb je zeker gelijk, al is het enige nadeel van obergurgl dat het zeer duur is, de diamant van de alpen…

No sweat no glory

Plaats een reactie