Familie skipas voor beide ouders

Dit onderwerp gaat over de bestemming Hochkönig

In het hele Ski Amadè heb je nu een ouder skipas voor ouders met nog een klein kind tot 3 jaar. Zij kunnen samen gebruik maken van 1 skipas tegen normaal tarief.

Dat is toch gunstig, en dat na al die discussies over wel of niet illegaal je pas gebruiken ;)

Dienten Die Alte schule

In heel veel gebieden zijn kinderen tot 4 jaar gratis en mag je met zn 2 door de poortjes.

Algemeen gezien vind ik de skipas prijzen te hoog voor verschillende ski gebieden.

Waaromheeftnederlandgeenbergen:-)

@Ivo4 Het gaat niet om het kind maar om beide ouders zij mogen de skipas samen gebruiken, zo dat ze om de beurt bij hun jongste kunnen blijven of skiën. Kinderen tot 6 jaar zijn gratis.

Dienten Die Alte schule

Algemeen gezien vind ik de skipas prijzen te hoog voor verschillende ski gebieden.

ray-boers op 2 aug 2015 09:07

Daar staan ook niet malse investeringen tegenover…

Oke. Heb ik verkeerd begrepen. Dat is inderdaad wel een verbetering ten op zichte van andere gebieden.

@Ivo4 Het gaat niet om het kind maar om beide ouders zij mogen de skipas samen gebruiken, zo dat ze om de beurt bij hun jongste kunnen blijven of skiën. Kinderen tot 6 jaar zijn gratis.

Elly3 op 2 aug 2015 09:43

Zie je wel vaker. Bij kaarten die maar een week geldig zijn is in veel gebieden geen foto vereist en dan kun je ook samen op één kaart.

@ray-boers Ik ga echt niet de hele dag de berg op klimmen om 45 euro te sparen.
Zoals @DSvier ook al aangeeft de investeringen zijn hoog. Een gemiddelde gondel kost tegenwoordig 22 miljoen euro.Piste bullys kosten 400000 euro per stuk sneeuwkanon tussen de 75 en 110 duizend euro en dan het personeel dat veelal nachtdienst heeft.Dus Ja vindt ik 45 euro redelijk.Jij niet?

Ray-boers doet een hooykaasje dunkt me ;)

Mee eens dat de investeringen hoog zijn en door de marktwerking wordt dat door belast aan de toerist. Neemt niet weg dat IK de skipasprijzen hoog vindt. Neem Wagrain daar zijn wij als gezin de afgelopen 4 jaar geweest, onze kinderen nu 4 en 6 hebben les. De lessen deden wij alleen in de ochtend, kids and spiel. Wij als ouders kopen twee skipassen vorig jaar van € 243,-. Lees goed wij kiezen hier zelf voor, tijdens de skilessen kunnen wij als ouder zelf skieen. Vanwege de les alleen op de ochtend kan je als skiër (ervaren) niet veel liften pakken om op tijd weer terug te zijn om je kroost te halen. We gingen dan gezamenlijk lunchen en in de middag met ons vieren wat skieen en spelen. Het skieen met zijn vieren daar vreet je geen km. mee dus ook geen liften. Alles bij elkaar is skieen met gezin rete duur. In deze samenstelling van ons gezin vind ik een skipas duur puur omdat wij never nooit alle liften en pistes kunnen vreten in een ski week. Een kleiner skigebied is dan de beste optie maar ja soms wordt je ergens verliefd op en dat hebben we met Wagrain

Waaromheeftnederlandgeenbergen:-)

[quote]Mee eens dat de investeringen hoog zijn en door de marktwerking wordt dat door belast aan de toerist. Neemt niet weg dat IK de skipasprijzen hoog vindt. Neem Wagrain daar zijn wij als gezin de afgelopen 4 jaar geweest, onze kinderen nu 4 en 6 hebben les. De lessen deden wij alleen in de ochtend, kids and spiel. Wij als ouders kopen twee skipassen vorig jaar van € 243,-. Lees goed wij kiezen hier zelf voor, tijdens de skilessen kunnen wij als ouder zelf skieen. Vanwege de les alleen op de ochtend kan je als skiër (ervaren) niet veel liften pakken om op tijd weer terug te zijn om je kroost te halen. We gingen dan gezamenlijk lunchen en in de middag met ons vieren wat skieen en spelen. Het skieen met zijn vieren daar vreet je geen km. mee dus ook geen liften. Alles bij elkaar is skieen met gezin rete duur. In deze samenstelling van ons gezin vind ik een skipas duur puur omdat wij never nooit alle liften en pistes kunnen vreten in een ski week. Een kleiner skigebied is dan de beste optie maar ja soms wordt je ergens verliefd op en dat hebben we met Wagrain

Waaromheeftnederlandgeenbergen:-)

Mee eens dat de investeringen hoog zijn en door de marktwerking wordt dat door belast aan de toerist. Neemt niet weg dat IK de skipasprijzen hoog vindt. Neem Wagrain daar zijn wij als gezin de afgelopen 4 jaar geweest, onze kinderen nu 4 en 6 hebben les. De lessen deden wij alleen in de ochtend, kids and spiel. Wij als ouders kopen twee skipassen vorig jaar van € 243,-. Lees goed wij kiezen hier zelf voor, tijdens de skilessen kunnen wij als ouder zelf skieen. Vanwege de les alleen op de ochtend kan je als skiër (ervaren) niet veel liften pakken om op tijd weer terug te zijn om je kroost te halen. We gingen dan gezamenlijk lunchen en in de middag met ons vieren wat skieen en spelen. Het skieen met zijn vieren daar vreet je geen km. mee dus ook geen liften. Alles bij elkaar is skieen met gezin rete duur. In deze samenstelling van ons gezin vind ik een skipas duur puur omdat wij never nooit alle liften en pistes kunnen vreten in een ski week. Een kleiner skigebied is dan de beste optie maar ja soms wordt je ergens verliefd op en dat hebben we met Wagrain

ray-boers op 2 aug 2015 18:11

Het heeft niets met marktwerking te maken dat eea wordt doorbelast, het is meer dat het wordt doorbelast aan de gebruiker. En terecht!

Met het hele gezin is het best veel geld, maar dat is iets anders als dat het duur is.

Bedankt Elly! Dat is nieuws!

Dat wordt een seizoens ouderpas!

Bedankt!

OK de formulering marktwerking kan anders, mijn reactie blijft hetzelfde. Duur is en dat zal het blijven. Ben wel van mening ook al blijven ze investeren je sluit wel een laag in de samenleving uit die graag skied maar nu niet meer kan. Je zou je kunnen afvragen moet je als skiëgebied door ontwikkelen? Dat een ouderwetse stoeltjes lift wordt vervangen ok, investeren in sneeuwkanonnen? Je legt op de ze manier jezelf als skigebied de lat erg hoog en tegen welke prijs?

Waaromheeftnederlandgeenbergen:-)

Dat het veel geld is ben ik met je eens! Ook gezien het voorval van verleden jaar bij de liftkassa.
Een man moest 1600 euro af tikken voor de liftpassen voor zijn hele gezin.
Dat was hilarisch voor de omstanders en zelfs de medewerker van de kassa moest er een beetje om lachen.Maar ze zei dat ze dat natuurlijk dagelijks meemaakt. En dat ze er zelf een maand voor moest werken.
Maar ja wat is het alternatief @ray-boers halve dag pas of een dag niet skiën maar dat is ook zowat als je op wintersport bent.Je gaat er naar toe om te skiën toch.

Skipassen zijn ontzettend duur zeker als je ze voor je hele gezin moet kopen. Het zal ook niet goedkoper worden zolang alle ski gebieden maar uitgaan breiden. Aantal jaren terug kon je hier nog een Hochkönig pas kopen, dat scheelde wel met een ski Amade, maar ja alle kleinere dorpjes delen de kosten met de grotere plaatsen en dat is collectief uiteindelijk goedkoper. een klein dorp kan in zijn eentje alle kosten niet meer dragen als er in het dorp maar weinig gastenbedden zijn.
Maar een voordeel hier nu is dan wel de ouderpas, zodat je niet stiekem op de zelfde pas gaat en er bij het eerste poortje een foto wordt genomen, en bij controle als nog je pas moet afgeven ;)

ps @Hooykaas, zal ik mijn bedrag noemen :) bijna 5.000 haha maar ieder betaald gelukkig voor zich. en dan gaat het om seizoenspas, die heb ik er met 2 wk al uit .

Dienten Die Alte schule

In een ander topic op dit forum: nieuwe liften, geeft een mooie indruk hoe er geïnvesteerd wordt in Oostenrijk. Waar ik mij een beetje zorgen om maak is dat de prijzen door de investeringen zo hoog worden dat een gezin massaal de kleinere gebieden gaat opzoeken. Dat de kleinere gebieden ook daarmee meer gaan promoten. Dat zou een strop zijn voor de gebieden die nu miljoenen aan gondels en stoeltjes liften met kont verwarming neer planten. Wij zullen blijven skieen maar niet in Wagrain als het qua kosten de pan uit giert!

Waaromheeftnederlandgeenbergen:-)

Je was me net voor met je post @ray-boers

Betreft door ontwikkelen van skigebieden.
Mensen willen steeds meer.
Snelle liften met verwarmde stoelen
Roltrappen
Goed geprepareerde pistes
Hallenbad
Goede verbindingen
Genoeg kunst sneeuw indien nodig
Goede skibus verbindingen
Klinieken in de buurt
Helikopter etc etc.

Dat kost allemaal handenvol geld en het eind is nog niet inzicht.
Alternatief goedkopere skigebieden kiezen.
Zolang het maar niet Italië is want dat vind @DSvier niet zo prettig

Toch zeggen investeringen in liften niet alles. Ski Arlberg heeft voor Oostenrijkse begrippen relatief oude liften, maar ligt wel hoger dan gemiddeld qua prijs. Reputatie, sneeuwzekerheid, apresski en vooral veel kilometer piste drijven de prijs evengoed op. Desalniettemin zijn er, als je sneeuwzekerheid, liften en grootte meeneemt, goede deals te maken. Hochoetz-Kühtai bijvoorbeeld is veel goedkoper dan (min of meer) vergelijkbare gebieden zoals Kleinwalsertal of Zell am See-Kaprun.

❄️

afgelopen winter sport hebben we op dag 1 een puntenkaart gekocht en 1 volledige skipas. Gedachte was dat we vanwege de lessende kinderen 1 ouder in de buurt van de lessen zou blijven. Dus ook niet veel liften zou nemen. Dat kwam dus slecht uit, na 1.5 dag was het op. Tevens nadeel dat op de tweede dag we op moesten letten dat we genoeg punten hadden om terug te komen waar we de kinderen op konden pikken. Ook kan je met de puntenpas niet het hele gebied bestrijken. (Wagrain) Hierna dus een pas gehaald voor 4 dgn.

Het zou misschien mooi zijn om een dergelijke punten pas uit te breiden voor het hele ski gebied en met meer punten. Hiermee is voor ouders met jonge kinderen mogelijk om als de tijd daarvoor is iets verder te skieen naar een ander gebied zonder problemen te krijgen met je punten pas.

Waaromheeftnederlandgeenbergen:-)

OK de formulering marktwerking kan anders, mijn reactie blijft hetzelfde. Duur is en dat zal het blijven. Ben wel van mening ook al blijven ze investeren je sluit wel een laag in de samenleving uit die graag skied maar nu niet meer kan. Je zou je kunnen afvragen moet je als skiëgebied door ontwikkelen? Dat een ouderwetse stoeltjes lift wordt vervangen ok, investeren in sneeuwkanonnen? Je legt op de ze manier jezelf als skigebied de lat erg hoog en tegen welke prijs?

ray-boers op 2 aug 2015 20:36

Wat maakt het nou uit of er mensen zijn die wintersport niet (meer) kunnen betalen? Dat hou je altijd…

Als je niet investeert blijven de mensen die wat te besteden hebben weg. En het blijven ondernemingen.

Sowieso zie ik niet in waarom iedereen op wintersport zou moeten kunnen en dat ten koste zou moeten gaan van sneeuwkanonnen. Liever rustiger op de piste en sneeuwzekerheid.

De puntenkaart is voor andere liften dan het oefenslepertje vaak niet beschikbaar of in verhouding beperkt door het in verhouding straffe aantal punten dat een langere lift kost.
Maar zo lang de mensen blijven komen en gewoon hun meerdaagse skipas halen is er geen reden om het puntenkaart/rittenkaart systeem te herzien.

In dat licht bezien is het versoepelen van de ouderkaart al een hele vooruitgang.

Ik vind het een vreemde evolutie dat men ervan uitgaat dat alles voor iedereen betaalbaar moet zijn.Was vroeger zo niet en is nu ook niet.Zal trouwens nooit zo zijn…
Vroeger was er in een klas gemiddeld 1 kind dat elk jaar ging skiën,nu zijn dat er veel meer,dus denk dat het er niet slechter op geworden is.

Ik vind het een vreemde evolutie dat men ervan uitgaat dat alles voor iedereen betaalbaar moet zijn.Was vroeger zo niet en is nu ook niet.Zal trouwens nooit zo zijn…
Vroeger was er in een klas gemiddeld 1 kind dat elk jaar ging skiën,nu zijn dat er veel meer,dus denk dat het er niet slechter op geworden is.

Elsvr op 3 aug 2015 13:35

Precies.

Het is niet alsof het een eerste levensbehoefte is (wel zo goed als natuurlijk ;)).

Een dagje efteling is met het hele gezin ook een boel geld. Lijkt mij niet dat ze daar in het vervolg ipv een rollercoaster een schommel of wipkip neer moeten zetten zodat iedereen het makkelijk kan betalen. Zelfs dan is het voor een groep niet haalbaar… omdat het vervoer dan te duur is.

Dus laat ze maar lekker investeren in snelle en comfortabele liften. Het is ook niet dat die skipas het grootste deel van het budget beslaat…

Zie je wel vaker. Bij kaarten die maar een week geldig zijn is in veel gebieden geen foto vereist en dan kun je ook samen op één kaart.

DSvier op 2 aug 2015 10:48

In vrijwel alle gebieden (zeker in Oostenrijk) is het verboden een skipas aan iemand anders uit te lenen. Er staat dan weliswaar geen foto op de pas zelf, maar bij het eerste gebruik van de pas wordt er (zonder dat je het in de gaten hebt) bij het dalstation bij passeren van het poortje een digitale foto van je gemaakt. Bij iedere volgende passage van de poortjes verschijnt deze foto op een scherm van een controleur, samen met een tweede foto van diegene die op dat moment het poortje passeert. Matcht deze niet, dan wordt je uit de wachtrij gevist en mag je eea gaan uitleggen aan de controleur. Boetes zijn niet mals en de weekpas mag je inleveren.
Zie ook hier: http://www.merkur.de/lokales/miesbach/miesbach/kameras-jagd-…

Algemeen gezien vind ik de skipas prijzen te hoog voor verschillende ski gebieden.

ray-boers op 2 aug 2015 09:07

Tja, zo staan Nederlanders er om bekend dat ze alles te duur vinden en de mening lijken te hebben, dat anderen geen geld aan ze mogen verdienen.
Maar off-topic …

Rob

vind ik een skipas duur puur omdat wij never nooit alle liften en pistes kunnen vreten in een ski week.

Iets is “duur” wanneer het geboden product van mindere kwaliteit is, dan wat je gezien de prijsstelling zou verwachten. Heeft dus niets te maken met in hoeverre u van het gebodene gebruik maakt.
De pas biedt u de gelegenheid om een week onbeperkt kilometers te vreten, dat u de mogelijkheid niet benut is uw bewuste keuze. Maar dat maakt een product nog niet duur.

Rob

vind ik een skipas duur puur omdat wij never nooit alle liften en pistes kunnen vreten in een ski week.

Iets is “duur” wanneer het geboden product van mindere kwaliteit is, dan wat je gezien de prijsstelling zou verwachten. Heeft dus niets te maken met in hoeverre u van het gebodene gebruik maakt.
De pas biedt u de gelegenheid om een week onbeperkt kilometers te vreten, dat u de mogelijkheid niet benut is uw bewuste keuze. Maar dat maakt een product nog niet duur.

RCGrootveld op 3 aug 2015 17:50

Helemaal mee eens met deze stelling je kunt voor de grap ook kijken op skipasvergelijken.nl daar wordt de prijs per KM piste gegeven. Zelf ben ik niet al teveel eisend als er maar sneeuw is.

Zie je wel vaker. Bij kaarten die maar een week geldig zijn is in veel gebieden geen foto vereist en dan kun je ook samen op één kaart.

DSvier op 2 aug 2015 10:48

In vrijwel alle gebieden (zeker in Oostenrijk) is het verboden een skipas aan iemand anders uit te lenen. Er staat dan weliswaar geen foto op de pas zelf, maar bij het eerste gebruik van de pas wordt er (zonder dat je het in de gaten hebt) bij het dalstation bij passeren van het poortje een digitale foto van je gemaakt. Bij iedere volgende passage van de poortjes verschijnt deze foto op een scherm van een controleur, samen met een tweede foto van diegene die op dat moment het poortje passeert. Matcht deze niet, dan wordt je uit de wachtrij gevist en mag je eea gaan uitleggen aan de controleur. Boetes zijn niet mals en de weekpas mag je inleveren.
Zie ook hier: http://www.merkur.de/lokales/miesbach/miesbach/kameras-jagd-…

paolie op 3 aug 2015 14:35

Veel succes met al die helmen tegenwoordig… ;)

Zelf meermaals op andermans pas naar boven gegaan. Nooit problemen mee gehad.

Het klopt dat het niet mag, dus foei voor mij en als je tegen de lamp loopt so be it… Maar ik denk dat het zeker als je een helm draagt wel los loopt

@DSvier Daarom is het zo fijn dat er nu dus een gezamenlijke pas is voor ouders tegen een normale skipas prijs :)

Dienten Die Alte schule

@Dsvier. Ik denk dat dat je dat nog tegen zal vallen. Ik heb eens een tijdje meegekeken op het scherm van een controleur en de foto’s zijn verbazingwekkend scherp. Niet alleen gezicht maar ook kleding etc is scherp zichtbaar.

Plaats een reactie