Bereikbaarheid Livigno
Met de auto
Route
Let op!
Bereikbaarheid per dorp
arrow_upward | Afstand vanaf Utrechtarrow_upward | Afstand vanaf de snelwegarrow_upward |
---|---|---|
Livigno | 957km | 112km |
Vliegvelden in de buurt van Livigno
Innsbruck
- 178km
- 02:27 rijden
- 4 vluchten per dag
Milaan Bergamo
- 188km
- 03:19 rijden
- 2 vluchten per dag
Friedrichshafen
- 197km
- 02:59 rijden
- geen vluchten
Zürich
- 205km
- 03:02 rijden
- 8 vluchten per dag
Milaan Malpensa
- 273km
- 03:50 rijden
- 3 vluchten per dag
Verona
- 280km
- 03:20 rijden
- geen vluchten
Basel
- 294km
- 03:50 rijden
- 3 vluchten per dag
Route beslisboom
Forumlid Havana heeft een beslisboom gemaakt voor de beste route naar Livigno. Graag zetten we die als aanvulling op deze pagina. Alle afstanden zijn vanaf Utrecht gemeten. Alle routes hebben hun eigen voor- en nadelen en welke de snelste is, hangt van de omstandigheden af.
A: Autotreinroutes
Deze routes maken een tussenstop in het Zwitserse Klosters, waar je autotrein pakt.
Optie 1: via Vaduz (952 km)
Deze route rijd je maar een heel klein stukje door Zwitserland. Je hebt daarvoor wel een vignet nodig, al kun je dat voorkomen door B-wegen te pakken. De afstand is dan vrijwel gelijk, maar reken wel 45 minuten reistijd.
Voordelen:
- Kortste route en als het meezit waarschijnlijk de snelste
- Geen Fernpass en Füssentunnel
- Geen vignet nodig voor Oostenrijk
Nadelen:
- Vignet nodig voor Zwitserland
- Autotrein, als je pech hebt met wachttijden ben je je voordeel kwijt
- Duur
Optie 2: via Basel (988 km)
Via deze route rijd je via Kalsruhe en Basel. Deze route is iets langer dan optie 1, maar omdat je langer door Zwitserland rijdt kan de reistijd toch korter uitvallen.
Voordelen:
- Meestal rustiger dan optie 1 op de snelweg
- Geen vignet voor Oostenrijk nodig
- Geen Fernpass en Füssentunnel
Nadelen:
- Vignet nodig voor Zwitserland
- Autotrein, als je pech hebt met wachttijden ben je je voordeel kwijt
- Duur
- Oppassen met boetes in Zwitserland (veel tempowisselingen)
B: Julierpasroutes
Bij mooi weer (lees: geen sneeuw) kun je de autotrein omzeilen door via de Julierpas te rijden. Dat is een omweg van ongeveer 2 uur, maar als de wachttijden bij de trein oplopen, kan het toch sneller zijn.
Optie 1: via Vaduz (1020 km)
Voordelen:
- Geen vignet nodig voor Oostenrijk
- Geen autotrein
- Geen Fernpass en Füssentunnel
Nadelen:
- Op één na langste route, dus hoge brandstofkosten
- Niet altijd mogelijk
- Niet altijd de snelste route
Optie 2: via Basel (1057 km)
Voordelen:
- Geen vignet nodig voor Oostenrijk
- Geen autotrein
- Mogelijk rustiger dan optie 1 op de snelweg
Nadelen:
- Langste route van allemaal, dus hoogste brandstofkosten
- Niet altijd mogelijk
- Niet altijd de snelste route
- Oppassen met boetes in Zwitserland (veel tempowisselingen)
C: Noordelijke routes
Optie 1: Fernpasroute (977 km)
Deze route rijd je via de Füssentunnel, Fernpas en vervolgens via de 180 en de 27 richting Zernez.
Voordelen:
- Goedkoop, want geen enkel vignet nodig
- Geen autotrein
- Geen risico op dure Zwitserse boetes
Nadelen:
- Vooral in de vakantieweken is dit de drukste route
- Füssentunnel en Fernpas zijn bij sneeuwval een regelrecht drama
- Snelweg door Duitsland vaak druk
Optie 2: Arlbergtunnelroute (1024 km)
Deze route ontwijkt de Füssentunnel en de Fernpas.
Voordelen:
- Geen vignet nodig voor Zwitserland
- Geen autotrein
- Geen problemen met Füssentunnel en Fernpass, bij slecht weer dus aan te raden
- Geen risico op dure Zwitserse boetes
Nadelen:
- Langer dan route 2, dus meer brandstofkosten
- Vignet Oostenrijk nodig
- Arlbergtunnel moet je tol betalen