Serfaus of Fiss of Ladis

Dit onderwerp gaat over de bestemming Serfaus - Fiss - Ladis

Ik wil graag volgende winter naar dit skigebied. Welk dorp raden jullie aan(niet waar jij bent geweest dat dat automatisch leuker is, graag objectief de punten benoemen zonder hele persoonlijke meningen)?

Mijn vriendin zegt dat Serfaus het meest levendige, mooiste en het ‘‘hoofddorp’’ is. Klopt dit? De prijzen liggen er wel iets hoger heb ik het idee.

Ik hoor wel

Misschien kan je in onderstaand topic al wat info halen:

https://www.wintersport.nl/forum/topic/98812

Serfaus is niet het mooiste dorp, tenzij je van massale gebouwen houdt.
Zowel Fiss als Serfaus liggen centraal en er is eigenlijk alleen een hoofddorp als je precies weet waar je gaat skien (voor Scheid en Masner is Serfaus centraler, Nordseite is Fiss beter).
Levendig klopt wel dat Serfaus dat meer is dan Fiss.

Als je kunt kiezen tussen Fiss en Serfaus zou ik voor Fiss gaan.

Serfaus, Fiss, Ladis en Doppelmayr-fan

Ok, ty! Nog een aantal reacties zou fijn zijn op me keuze op meerdere reacties te maken.

Thijmen, sorry, maar jouw reactie neem ik niet helemaal serieus. Ik heb het idee dat je in allerlei topics een hele subjectieve mening verkondigt omdat jij daar van kinds af aan hebt leren skien.

Gast618, ik ben nu 5 keer in dat gebied geweest (in de laatste 3 jaar), 1 maal Serfaus, 1 maal Ladis en 3 maal Fiss, en ik ben het helemaal eens met Thymen!

Ik heb er niet leren skiën of wat dan ook.

Mee eens met Thijmen.

Dankjullie! Fiss heeft dus de voorkeur. Ik ga ernaar kijken.

Het was niet zo dat ik Thijmen veroordeelde om zijn reactie, maar omdat ik op andere topics gelezen heb dat hij een enorm subjectieve voorkeur heeft.

Ty allemaal!

vorig jaar voor de eerste maal in dit gebied geweest, in Fiss. Mochten we terugkeren zou ik deze keer voor Serfaus kiezen.

Fiss is een gemoedlijker dorp, stijl “boeredorp”, maar er is quasi niks te beleven buiten de hexenalm en die verveelt ook wel na een week. Er zijn weinig winkels en resto’s, het leeft er niet echt imo. Ladis is dan nog eens een pak rustiger en verder verwijderd van het skigebied.

Serfaus heeft ook niet meteen een grote keuze qua apresski ivm andere grote gebieden, maar het dorp leeft meer, er loopt meer volk op straat en er is meer keuze uit verschillende resto’s en winkels.

Qua ligging in het skigebied zijn ze beide makkelijk te bereiken en kan je vanuit beide dorpen makkelijk naar alle uithoeken van het gebied.

Ik wil toch nog even een goed woordje doen voor Serfaus. Ik vond het erg prettig omdat alles er zeer goed is geregeld. Je rijdt 1 keer met de auto naar je huis/hotel en daarna gebruik je de dorpsbaan. Onder centrale lift is een groot skidepot, dus geen gesjouw met spullen. Dat maakt een tripje met de dropsbaan ook een stuk minder problematisch. Je zit vanuit Serfaus ook sneller in het Masner gebied, daar is de sneeuw beter (tenminste dat was nu zo).

@765
Liever geen goed woordje doen voor Serfaus ;-)
Het was dit jaar al druk zat
Objectief: Serfaus is ietsje verder rijden dan Fiss, is inderdaad iets duurder, 2 supermarktjes, winkeltjes, slee met 2 paarden, (oude/nieuwe) huizen en veel nieuwbouw (hotels), speelweide in dorp, restaurantjes.

Serfaus, mijn persoonlijke mening: gelukkig geen après-ski-hoempa-hoempa-zuip publiek, maar daar houden we ook niet van. 's Nachts is het daar heerlijk stil. Moet er niet aan denken dat je zoiets mee maakt wat vorig jaar is gebeurd, die vernielende (dronken?) NL-jeugd en dat hotel in Gerlos.

Fiss, alleen gepasseerd, dus dat weet ik niet

Ik zou voor Fiss gaan, er rustig dorp met leuke restaurantjes (Bijvoorbeeld Dorfalm, kan je erg lekker eten voor een goede prijs). Niet veel winkels, maar de supermarkt is om de hoek. Je loopt zo naar de lift toe. Als je van après-skiën houdt is Serfaus leuker!

Net terug van Fiss (en Serfaus). Fiss is inderdaad een rustig ‘boeredorp’, met wat minder sfeer, 1 bakker, 1 supermarkt (amper open op zondag notabene) maar meerdere restaurants en zeer weinig cafés, enkel de Hexenhalm. Serfaus leek ons veel meer een skidorp met meer mogelijkheden om wat rond te hossen (als er niet skiers bij zijn bv). De prijzen daar zijn wel wat hoger. Wat het skiën zelf betreft maakt het geen verschil hoor, het is gewoon één gebied.

Ik wil ook nog even een lans breken voor Ladis. Kleinste dorpje, er is weinig te doen maar als je van rust houdt (of als het je niets uitmaakt of het rustig is of wat drukker) dan is dit the place to be. voordeel vond ik dat je, zelfs in de voorjaarsvakantie, nauwelijks wachttijden hebt voor de gondel. Nadeel is echter dat die gondel alleen naar Bertha’s kinderland en naar Fiss gaat. Met jonge kids op skiles is dit ideaal, maar anders moet je in Fiss alsnog achteraan sluiten voor de gondel het skigebied in… Toch zouden wij de volgende keer in dit gebied opnieuw voor Ladis kiezen.

Serfaus heeft het meeste te bieden van de drie dorpen. In Fiss heb je weinig winkels en eetgelegenheden en slechts 1 kroeg die ook nog een héél vroeg sluit. Ladis heeft behalve rust niets te bieden. Serfaus heeft veel mogelijkheden, ligt qua liften het meest gunstig, is levendig en toch 's nachts rustig en heeft bovendien met afstand de leukste après ski in de Patschi. Volgende week ga ik er eindelijk weer naar toe.

Gast 618, misschien is het handig als je zelf aangeeft wat je belangrijk vindt of gerichte vragen stellen. Ik kan op deze manier niet anders dan mijn eigen voorkeur uitspreken en algemene informatie over de betreffende plaatsen is in overvloed overal te vinden.

Ladis kan ik niet over oordelen. Wel het risico dat als je met lift uit Ladis komt je in Fiss achteraan mag sluiten. Vergelijking tussen Serfaus en Fiss kan ik op basis van eigen ervaring goed maken. Bereikbaarheid van Masner gebied vanuit Serfaus beter maar de noordkant van Fiss liggen ook zeer mooie pistes die lang goed blijven. Serfaus heeft betere après-ski. Patschi in Serfaus stopt niet terwijl Hexenalm in Fiss om 19 een restaurant. Ook als het nog bomvol is wordt er gewoon gestopt. Alternativen zijn George’s in Serfaus en Hackl’s in Fiss. Serfaus is iets duurder en ook levendiger. Beide dorpen zijn goed en het skigebied is het allerbeste van O’rijk. Ieder dorp heeft 3 gondels. Geen horizontale liften zoals in bijv Gerlos. Hoogte tot 2800 meter, goede pistes en veel km’s.

Gast 193, qua liften zijn beide dorpen toch wel evenwaardig hoor.

Wij zijn al 5 jaar achter elkaar hier wezen skiën en alle keren verbleven we in Ried. Dit dorp ligt onderaan in het dal. In 10 autominuten (of gratis skibus) ben je boven en parkeer je op de gratis parkeerplaatsen.
Voordeel: je verblijf is een behoorlijk stuk goedkoper. Als je dan i.p.v. een skipas voor alleen Serfaus-Fiss-Ladis een zogenaamde Ski-6 pas neemt (scheelt maar een euro of 7) mag je ook nog eens skiën in Nauders (half uurtje rijden en een zeer mooi gebied), de Kaunertaler Gletscher (45 min en ook later in het seizoen vanwege de hoogte zeer sneeuwzeker), en dichtbij Fendels (5 min).
In Ried bevinden zich goede appartementen en goede tot zeer goede hotels.
Apres-ski is er alleen niet. Wel een paar leuke restaurantjes en in de hotels ku je ook prima eten.
Wellicht is dit alles het overwegen waard.

Aftellen maar!

Plaats een reactie