Skiliften in FA (bijna) nooit met kappen?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

Weet iemand waarom er op bijna geen 1 lift in Frankrijk een kap zit?

Kijk maar 'ns in de volgende skigebieden:
Paradiski (la plagne)
http://www.skiresort.de/skigebiet/la-plagne-paradiski/lifteb…
L3V:
http://www.skiresort.de/skigebiet/les-trois-vallees/liftebah…
Espace Killy:
http://www.skiresort.de/skigebiet/espace-killy-val-disere-ti…
Le Grand Domaine:
http://www.skiresort.de/skigebiet/valmorel-st-francois-longc…
Serre Chevalier:
http://www.skiresort.de/skigebiet/serre-chevalier/liftebahne…

Alleen in L3V tref je 2 liften met kap aan :O
Maar 2/71 stoeltjesliften met kap is nou ook niet zo veel :P
Dus mijn vraag aan jullie is: weet iemand of hier een rede achter zit? (dat er amper liften met kap zijn in FA)

Gang is alles

De overzichtjes van skiresort .de kloppen niet echt. Ook Paradiski, Espace Killy en Le Grand Domaine hebben liften met kap. Maar je ziet ze inderdaad veel minder dan in Oostenrijk. Liften zonder kap zijn minder windgevoelig en waarschijnlijk hechten Fransen minder aan (overbodige) luxe. Een andere veverklaring zou ik niet hebben

Zo’n kap kost al gauw 2-3 duizend, voor een beetje skilift ben je dan al gauw 300.000euro kwijt, ook daarom dus.

Je hebt gelijk er zijn weinig “Bulle Liften” in Frankrijk, een overzicht van de mij bekende liften met kap in de Tarentaise:
In L3V:
Menuires: Roc des 3Marches 2 en Mt de la Chambre
Méribel: Tougnète 2
Courchevel: vanaf volgende winter: Foret
In Espace Killy: Bollin / Fresse + Vanoise + Lanches + Solaise Express
Valmorel: Altispace 1+2 (zover ik weet de oudste in de Tarentaise)
Een site met overzichten van de diverse liften: http://87.90.77.10/france/accueil_fr.php?langue=fr

Wat betreft de reden dat er in Frankrijk weinig liften met kap zijn sluit ik me aan bij de vorige spreker. In Frankrijk liggen veel gebieden boven de boomgrens en zijn daardoor blootgesteld aan de harde wind.

Overigens valt me nog meer op dat er in Oostenrijk verwarmde stoelen zijn, die heb ik in Frankrijk nog nooit gezien.

bon ski

Mss omdat in Frankrijk de meeste gebieden boven de boomgrens liggen en de liften daardoor gevoeliger worden voor wind. En op een stoeltje met een bubble heeft de wind veel meer grip dan op een stoeltje zonder bubble.

We hebben het wel over wintersport. Recent heb ik een aantal keren de Mont de la Chambre gedaan en het viel me op dat de meeste gebruikers bij sneeuwval en matige wind toch liever de kap niet gebruiken.
Als je boven komt is het veelal nog winderiger en dat heb je immers ook geen kap om je te beschermen, behoudens dan je helm en skibril. En dan nog zie ik veel skiërs zonder die attributen.
Onderweg in de lift omhoog kun je al wat wennen. Wind en financiën en ligging boven de boomgrens zullen inderdaad wel de belangrijke redenen vormen. Het enorme gebied van de Trois Vallees kent, denk ik, wel andere prioriteiten dan alle stoeltjesliften uitrusten met een kap. Dat ze er daar steeds in slagen de pistes erg goed te prepareren ook bij mindere sneeuwcondities lijkt me heel wat belangrijker.

Paradiski heeft er één, de zesstoeltjeslift Arcabulle.
L3V heeft er nog wel vier: (de liften met /b bij het type hebben een bubble (=kap))
http://lift-world.info/nl/lifts/searchresult.php?sprache=nl&…

Espace Killy vijf:
http://lift-world.info/nl/lifts/searchresult.php?sprache=nl&…

Buiten dit gemierenneuk ( :p ) zijn er in Frankrijk inderdaad minder liften met kap te vinden.
Naast het feit dat het gewoon een stuk duurder is denk ik dat het ook komt omdat Frankrijk relatief veel oudere liften heeft, en omdat Poma er pas later mee is begonnen (De meeste liften daar zijn van Frankrijk).

Certified ski-boy, glijbewijs

Mierenneuken is weliswaar geen wintersport maar je hebt wel gelijk.

Gebieden als 3V en Espace Killy zijn qua liften minstens net zo modern als bijv St. Anton. Toch zie je dat spiksplinternieuwe liften in Frankrijk, ook van Doppelmayr en Leitner, zonder kap zijn. De vraag is dan ook of die kappen echt nodig zijn. Ik schat in dat in minstens 95% van alle keren dat ik in een lift met kap zit, ik de kap niet gebruik.

Dat gevoel heb ik ook, Heb vaak in Valmorel geskied, wat ik me kan herinneren valt daar de kap bij vertrek automatisch dicht. Het eerste wat je in de meeste gevallen doet is direct de kap weer omhoog.

Vorig jaar waren er bij de Roc des 3Marches in les Menuires toch ook een aantal kapot gewaaid. Bij de volgende aanschaf zullen ze denk ik wel twee keer nadenken of ze weer kappen nemen.

We zijn vanacht net terug gekomen uit Les Menuires en hadden het er toevallig ook over.
Inderdaad; onze conclusie was ook de wind. Toen we in Les Grange zaten zeiden we wel tegen elkaar dat doordat alleen al de stoelen / bank aan de achterkant en zijkant dicht zijn, de lift al warmer aanvoelt.
In VT zijn er zelfs nieuwe liften met een gat in de rug (ooh ook in Orelle bij de nieuwe liften) Dat winden we echt wel heel erg tochten.
Onze conclusie: dit i.v.m. de wind, kosten en ook het gewicht van de lift.

Oh , het was trouwens een super week, en wat een prachtige luchten! …en… sneeuw. en de Mont Vallon was weer prachtig. …en …gisterochtend La Masse nog opgeweest. Die laten we altijd de hele week liggen voor de laatste ochtend… wat hebben we een spijt gehad. Wat een goede sneeuw lag daar.
En… skifan… wat heb ik een spijt dat we de eerste trace niet genomen hebben op la masse. Dan volgend jaar toch maar es doen.

groet,
Christien

De Rosaël lift in Orelle/Val Thorens heeft extra zware stoelen (300kg) en gaten in de rugleuning om bij harde wind zo stabiel mogelijk te zijn. Om deze reden was een Bulle lift hier niet mogelijk.
Ook de (nieuwe) Peyron en Pionniers lift hebben gaten in de rugleuning om de stoelen stabieler te maken.

bon ski

Dit jaar weer in Les 2 Alpes geweest en vind het jammer dat er geen kappen op de liften zitten.
Zelf gebruik ik toch liever wel een kap als de temperatuur -10 is en de wind er goed op waait.

Maar als hierdoor ski gebieden kosten kunnen besparen en liften langer kunnen opblijven i.v.m. wind dan liever geen kap en meer ski plezier.

Oh er zijn zo te zien indd nog wel meer liften met kap :P
Ja denk dat speciaal voor L3V mensen wel meer te doen hebben dan alle liften met kap voorzien:P
600+ km aan piste is ook niet niks…
Dat er veel wind staat kan ik ook wel begrijpen, dan zouden er alleen maar meer liften dicht moeten als het waait…

Ikzelf gebruik ook eigenlijk de kap bijna nooit, alleen als het echt hard sneeuwt ofzo… maar zo’n kap ziet er wel altijd leuk uit op een lift :P
Bedoel hiermee dat een lift met kap achterop er beter uitziet dan een lift zonder kap (mijn mening dan hé)
Maar denk niet dat dit de doorslag geeft aan een skigebied om kappen op de liften te monteren :P

Gang is alles

De Rosaël lift in Orelle/Val Thorens heeft extra zware stoelen (300kg) en gaten in de rugleuning om bij harde wind zo stabiel mogelijk te zijn. Om deze reden was een Bulle lift hier niet mogelijk.
Ook de (nieuwe) Peyron en Pionniers lift hebben gaten in de rugleuning om de stoelen stabieler te maken.

skifan op 2 feb. 2014 20:57

Aha ja dan zijn kappen niet heel handig nee :P

Gang is alles

Ik ben het niet helemaal met Jesper eens, een skilift is eigenlijk al niet zo heel fraai in het landschap (maar wel beter dan omhoog lopen uiteraard). Maar ik zie wel eens foto’s uit Oostenrijk van stoeltjesliften met een blauwe kap, en dan is de landschapsvervuiling toch nog wel een stukje heftiger naar mijn mening.

In La Plagne staat er geen enkele lift met kap, wel veel ‘snelle’ liften daar.

Ik ben het niet helemaal met Jesper eens, een skilift is eigenlijk al niet zo heel fraai in het landschap (maar wel beter dan omhoog lopen uiteraard). Maar ik zie wel eens foto’s uit Oostenrijk van stoeltjesliften met een blauwe kap, en dan is de landschapsvervuiling toch nog wel een stukje heftiger naar mijn mening.

Gast822 op 2 feb. 2014 21:19

Ja weet niet of blauw er heel mooi uit zien, maar ik vind t altijd wel mooi :P
Ik vind het ook altijd wel vet om te zien hoe zo’n skilift in elkaar zit enzo ^.^

Gang is alles

In La Plagne staat er geen enkele lift met kap, wel veel ‘snelle’ liften daar.

Mathijs! op 3 feb. 2014 12:06

Ik heb wel liever een snelle lift zonder kap dan 1 met kap die heel zacht gaat :)

Gang is alles

Liften met kap zijn (ook in Frankrijk) niet nieuw.
Chamonix: lift bij de piste waar in 1962 het WK skiën was:

null

2003 nostalgie in Brevent/Flachère bij Chamonix:

null

bon ski

@skifan haha vette liften !!

Gang is alles

Plaats een reactie