Les Trois Vallees 17 april tot 21 april 2014

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

Hierbij mijn verslag van mijn (helaas) enige (short)skivakantie voor dit seizoen. We hebben besloten om te gaan naar Les Menuires, maar hadden bij het boeken meteen gekozen voor de optie om de skipas van Les Trois Vallées te nemen, aangezien wij erg laat in het seizoen maar konden gaan. Dit was ook mijn eerste maal in dit gebied en het is zeker meegevallen! Wil nog eens teruggaan mid-season om alle deelgebieden te kunnen doen, want nu hadden we te weinig tijd.

Mijn verblijf: Hotel Les Christelles.
Goed hotel dat wordt uitgebaat door Belgische & Nederlandse mensen (via Skiworld). Het eten was er zeer goed, en de sfeer en kamers ook!
Mijn ski’s: Rossignol Persuis 11 Carbon Xelium.
Al bij al goeie ski’s, alleen had ik het gevoel dat ze niet al te best gewaxt waren.

null

null

Donderdag 17 april
We vertrokken donderdagavond 17 april. Mijn doel was om de volledige dag nog te leren & thesis te werken, maar door mijn enthousiasme is het niet gelukt. Ik was namelijk al een lange tijd het weerbericht actief aan het opvolgen en naarmate we dichter bij "mijn weekend" kwamen, waren de voorspellingen koud & sneeuw net in het Paaswekend! Top dus! De donderdag dan uiteindelijk vertrokken met de bus! De sfeer zat er meteen goed in!

De volgende ochtend waren we rond 8 uur aan het hotel. We kregen rustig de uitleg & onze skipassen. Daarna ons gaan omkleden en dan meteen onze ski’s gaan ophalen. Nu kon het pas echt beginnen!

Vrijdag 18 april
De sneeuw lag helaas niet meer tot net voor de deur van het hotel (de uitbater zei dat dit tot 2 weken geleden wel nog het geval was). Nu moesten we 50 meter wandelen, maar dat vonden we zeker niet erg! Het zag wel erg grijs buiten en er was sneeuw voorspeld, spannend!

null

null

Vervolgens hebben we besloten om meteen door te gaan naar Val Thorens, aangezien de sneeuw in Les Menuires nogal papperig was (zeker op het laagste gedeelte).
In de voormiddag zijn we vooral op Cime Caron gebleven. Hier lagen de pistes veel beter dan lager in Les Menuires.

null

Vervolgens hebben we onderweg geluncht en zijn we doorgegaan naar de kant van Orelle (Sommet des Trois Vallées). Daar zaten we echt in de wolken (ook figuurlijk door de sneeuw die viel!) en was het zicht dus beperkt. Dit had wel tot gevolg dat het erg rustig was hier. Even een foto van een kleine sneeuwmuur op de verbinding tussen Val Thorens & Orelle. Hierboven waren de condities wel erg goed!

null

Hier nog enkele sfeerbeelden van op de berg en onze terugkeer naar Val Thorens en Les Menuires. Het laatste stuk (vanaf lager dan 2000 meter schat ik) was de sneeuw erg papperig en zwaar. Het was erg zwaar om naar beneden te komen, zeker na een nachte van 1 a 2 uur slaap en een volle dag skiën.

null

null

null

null

Op de terugweg Bd Cumin genomen. Nooit meer! Veel te vlak en traag en te vaak stukken naar boven!
Eenmaal terug beneden bij het hotel nog altijd even groen, ondanks dat het bijna de gehele dag lichtjes sneeuwde.

null

Zaterdag 19 april
Ik werd wakker en het was erg wit door het gordijn! Ik moest opstaan om te kijken! En ja hoor, kijk zelf:

null

null

Vervolgens was het, naarmate het iets later werd, precies aan het opklaren. Dit was helaas slechts van korte duur. Het heeft bijna de gehele dacht gesneeuwd, mistig geweest & winderig.

De korte opklaring

null

Vervolgens zijn we dus vanaf de liften open waren naar de piste getrokken. Lekker verse sneeuw!

null

Wat mij wel opviel is dat de sneeuw nooit bleef liggen op de tennisvelden in Les Menuires, vreemd!

null

We moesten eerst de lift naar Les Menuires "City" nemen, omdat de lift Rocher Noir niet open was. Opweg naar de lift Tortollet kwam het gras bij onze bochten al opnieuw tevoorschijn. Vervolgens zijn we terug afgedaald naar het laagste punt van Les Menuires om La Masse te beskiën in de voormiddag.

Zicht op La Masse

null

En het zicht op Les Menuires

null

Eerst even vanaf het midden naar beneden gegaan om te kijken hoe de pistes lagen. Opnieuw merkte je dat het vooral boven de 2000 meter goed lag, eronder minder. Op naar de top dus en zeker al omdat er bijna geen volk was!

null

Zicht op het dal met verse sneeuw:

null

Helaas was het zicht niet altijd even goed, maar de sneeuw wel!
Na de middag zijn we teruggegaan naar Val Thorens en hebben we de berg met de Glacier de Gébroulaz afgeskiet. Heel mooie en toffe pistes hier en van erg goeie kwaliteit!

Vervolgens op het gemak teruggekeerd naar het hotel, maar eerst even langs La Folie Douce passeren!

null

Vervolgens via de rode 4 vents terug afdalen, met bijna 0 zicht…
Dit voelde alsof we alleen op de wereld waren, we kwamen maar 1 skiër tegen op de gehele afdaling …

null

Toen we terug bij het hotel kwamen, was de sneeuw van de ochtend al meteen helemaal weg.

Zondag 20 april
Een redelijk (bijna volledig) blauwe lucht! Dit hebben we nog niet gehad tot nu toe! Het leek veelbelovend te zijn, maar na de middag en zelfs in de voormiddag kwamen er al wolken optreden. Toen we in de avond vertrokken begon het zelfs lichtjes te regenen.

null

null

Opnieuw besloten om het hogerop te zoeken in Val Thorens en onze lunch te nuttigen in het deel bij Orelle (aangezien het daar rustig was). Daar hebben we een erg lekkere hamburger "Maison" gegeten! Maar eerst moesten we terug afdalen naar Tortollet. Nu lagen de pistes lekker strak geprepareerd hier waardoor ze goed lagen in het begin van de dag!

Enkele vergezichten vanop Col de la Chambre

null

null

null

null

Zicht op het funpark bij Plateau

null

En enkele zichten vanop Col De Rosaël

null

null

Boven bij het deelgebied bij Orelle (Sommet des Trois Vallées):

null

null

null

Vervolgens op de terugweg naar het hotel

null

Hier opnieuw langs 4 vents gegaan, waar we nu wel zicht hadden!

null

's Avonds zijn we teruggekeerd met de bus naar huis. Het heeft bijna de gehele nacht geregend (in Frankrijk). Ik heb toen wel beter geslapen (was meer uitgeput!). De volgende ochtend waren we om 7 uur al terug thuis en heb ik nog wat slaap ingehaald!

Conclusie
We hebben echt gelukt gehad dat het net afkoelde in het Paasweekend. Hierdoor hebben we (relatief) goede sneeuw gehad, zeker hogerop. Hoorde van medereizigers die enkel de Les Menuires skipas hadden, dat het de gehele middag erg zwaar was. Bij ons was het vooral onder de 2000 meter zwaar, voor de rest goed genieten. Wel soms rekening houden met sneeuwhopen door de verse sneeuw die viel.
Ook erg tevreden van Skiworld. Alles was goed geregeld, hotel en eten erg goed! Zeer vriendelijke uitbaters waarmee je goeie gesprekken kon hebben over hun ervaringen met het hotel en hun toekomst!

Go with the snow!

Mooi verslag! Wel jammer dat je maar 1 dag echt mooi weer had
Ofja het is maar waar je van houdt, ik heb namelijk liever wat warmer en zachte sneeuw dan geen zon en wat kouder :P

Gang is alles

leuke foto’s! inderdaad jammer van het weer, maar alsnog goed gelukt!

wat betreft de tennisvelden misschien veldverwarming? gebeurt bij voetbal ook.

Certified ski-boy, glijbewijs

Bedankt!

Normaal ben ik ook meer voor het zonnige weer, maar aangezien het al aan het einde van het seizoen is, ben ik blij dat het koud was en sneeuwde!
@Jorian ik weet het niet, want er stonden nog nergens netten geplaatst en zo.

Go with the snow!

Goed verslag! Heel andere condities, maar daarom niet minder plezant!

Wat betreft de tennisvelden. De ondergrond hiervan zal de warmte van de (talrijke) zonnestralen van de afgelopen week beter vastgehouden hebben…

Bedankt!

En wij hadden ook het gedacht dat de velden de warmte beter vasthouden.

Go with the snow!

Gelukkig ligt 3vallées wat hoger, anders was er denk ik niet zo goed te skiën! Mooi verslag

Hé dat is toch wel een fijne shortski geweest!:D
Haha van dat voornemen om nog even goed te werken voor school en daarna op vakantie te vertrekken ken ik ook heel goed!:p
Echt jammer van het weer… Je bent hopelijk toch wel iets van bruin geworden? Als je thuiskomt en niemand geeft een opmerking over je bruine gezicht, vind ik een skivakantie alsnog niet geslaagd… ;p
Bedankt voor je verslag!

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

@SnowJan Ik heb zeker een bruine kleur in mijn gezicht! Iedereen spreekt erop, ondanks dat ik maar een goeie 3 uur zon heb gezien, toch serieus bruin… Van de zaterdag. Het is precies door de sneeuw/wind dat ik kleur kreeg!

Go with the snow!

Plaats een reactie