surenberg/ winterberg

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Er schijnen plannen te bestaan om liften aan te leggen op de Surenberg. Zijn deze plannen al concreet? En zo ja, wanneer worden deze uitgevoerd?

Er zijn inderdaad plannen voor (sleep)liften bij Sürenberg bij het vakantiepark van Landal maar deze worden dit jaar niet uitgevoerd.

wat wordt er dan gebouwd op de parkeerplaats bij Moppi?

Daar komen als ik het goed heb begrepen een ondergronds waterbekken en een skiverhuur.

@Hansvk: Inderdaad. De parkeerplaats zal in het winterseizoen weer beschikbaar zijn.

@koen: Waarschijnlijk zal de Sürenberg volgend jaar ontsloten worden, maar 100% zekerheid kan ik je daarbij niet geven. Over de laatste ontwikkelingen in het Sauerland heb ik laatst een weblog geschreven, zie: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/1962/Sauerlandse_n…

Suerenberg lukt dit jaar waarschijnlijk niet meer. Het plan is ook iets beperkxt. Er komt een vierzits stoeltjeslift en een sleeplift of lopende band. Ook interressant zijn de plannen voor de verbinding met de Kappe en haar steile pistes en on een later stadium van daar uit een verbinding met de Postwiese in Neuastenberg, zodat er een aaneengesloten gebied met zo’n 35 liften en 60 pistes ontstaat.

Hallo allemaal,
weet iemand of ze al bezig zijn met het aanleggen van een piste op de surenberg.
zijn er nog meer plannen voor het seizoen 2012/2013 in Winterberg.
groeten.

waarschijnlijk 2012: (niet zeker!!!)
2012:
8-zitter Poppenberg (vervangt 4-5)
4-zitter Surenberg (nieuw)
sleeplift Surenberg (nieuw)
lopende bandlift op Kappe

wellicht later:
4- of 6- zitter Kappe (vervangt 2-zitter)
6-zitter Kappe-Bremberg (verbindt Kappe met rest gebied, incl. blauwe piste)
??? Kappe (nieuw) verbinding Bremberg
lopende bandlift(en) op Herrloh

Hallo Harry,

bedankt voor je snelle reactie, we vinden het altijd leuk om op de hoogte te blijven over de ontwikkelingen in Winterberg.
Zelf gaan we ieder jaar een keer of 5 een weekeinde naar Winterberg. Voor het Landalpark zou het heel leuk zijn als de lift er kwam.
Als er meer nieuws is en/of foto’s zien we die graag op het forum.
Groeten.

@Harry (Winterberg): Bron?! Geruchten wat er dit jaar gebouwd gaat worden zijn er al heel lang, en er zijn bepaalde projecten door de gemeente goedgekeurd, maar wanneer er wordt gebouwd is allemaal nog onbekend.

bron: mijn oren in Winterberg. Zekerheid? Geen enkele. Het zijn idd. geruchten en concrete plannen. Vaak weet je daar pas op 16 oktober dat ze 15 oktober een lift zijn gaan bouwen.

Hallo,
Ik neem aan als de liften op de Surenberg deze winter klaar moeten zijn ze nu al wel aan het bomen kappen zijn op de Surenberg.
Ook de bouw van een 4 zitter op de Surenberg is geen klusje van een paar maanden.
Zodra de eerste werkzaamheden beginnen hebben we meer zekerheid.
Tot die tijd genieten we van de geruchten.
8 Juni gaan we weer naar Winterberg en ik hoop dat ze dan aan het werk zijn op de Surenberg.
Groeten.

@Wout: Liften worden in Winterberg meestal pas in het najaar gebouwd. Dat neemt circa 3 maanden in beslag. Niet erg veel dus. Grote kans dat we pas in september weten wat we in het komende seizoen kunnen verwachten. Liften bouwen duurt helemaal niet zo lang als vaak gedacht wordt. ;-)

In Winterberg zal het inderdaad niet zo heel lang duren. In de Alpen heb je natuurlijk veel langere (en moeilijker bereikbare) pistes en daar zal het wel langer duren eer er een complete liftinstallatie is gebouwd…

Tussen de weg naar Neuastenberg en de Kappelift is het bis gerooid op de toekomstige piste. Kan toeval zijn… En… in Winterberg staan de liften binnen een paar weken als het moet. Ik ga volgende week weer even een rondje maken.

Als ze voor de toekomstige piste vanaf de Bremberg naar de Kappe een brug over de Bundesstraße moeten bouwen, dan heeft het wel zin om daar langzamerhand aan te beginnen. Een complete bouwplattegrond van de nieuwe zespersoons stoeltjeslift Bremberg-Kappe heb ik al gezien en ligt dus kant en klaar.

Hallo allemaal,
Ik ben benieuwd. vorig jaar is er ook veel geld uitgegeven aan vernieuwingen dus het zal dit jaar ook wel goed komen.
Het weer was afgelopen seizoen niet zo best dus dat kan ook alleen maar beter worden.
Harry,
We horen graag je reactie als je je rondje gemaakt heb.( geld voor Frans en Harm ook hoor als er nieuws is )
Groeten.

Hallo,
Er zijn tekeningen met de verbinding tussen de kappe naar de bremberg, en de sleeplift en stoeltjeslift op de surenberg. Deze drie vernieuwingen zijn voor het komende seizoen bijna zeker.
Volgens mij:)
Groeten

Hallo Bas.

Kan ik die tekeningen ook ergens op een site zien.
Iedereen schrijft over de plannen maar ik heb er nog niets van gezien.

Groeten.
Wout

Zowel de aanleg van de Surebergliften als de verbinding Bremberg-Kappe is gestart. Bij de Kappe is inmiddels de piste al gedeeltelijk aangelegd, hij komt een flink stuk dieper te liggen dan de sleper. Met 2 nieuwe koppelbare stoeltjesliften, een sleper en enkele lopende band liften weer een mooie uitbreiding

@Harry(Winterberg), bedankt voor je update!

De investeringen in Winterberg kunnen ook bijna niet op, elk jaar weer nieuwe liften. Wat een ontzettend snelle ontwikkelingen.

De verbinding van de Kappe naar de Bremberg zal door Doppelmayr worden gebouwd. Dit betreft een koppelbare zespersoons stoeltjeslift.

Verder komt Leitner een achtpersoons (!) stoeltjeslift bouwen in Winterberg. Tevens is ook Loipolder (de fabrikant van o.a. de Rauher Bush en Büre-Herrloch liften) gesignaleerd in Winterberg.

Over de doorgaande weg (B480) zal een viaduct worden gebouwd, waarover een zeer vlakke piste van de Bremberg naar de Kappe zal verlopen.

Hier is een bouwplan van de nieuwe Kappe-Bremberg verbinding:

null

Hallo allemaal,

Ik ben ook net terug uit Winterberg en inderdaad zijn ze al aan het bomenkappen geweest.
Ook op de Surenberg is een gedeelte al gekapt. Ik heb wel begrepen dat er nog geen vergunning is om te bouwen maar de lift is al wel besteld.

Bedankt voor de tekening.
Gaan ze de brug over de weg ook dit jaar nog doen of is dat iets voor volgend jaar.

@frans
De piste oner de weg naar de Kappe ziet er onderin erg mooi en breed uit, helemaal onderaan zefs nog een zeer pittig stukje, die met een chickenrun te ontwijken is. Bovenin is de piste inderdaad erg plat, ideaal voor beginners. Maar die beginners gaan wel hevig zweten op de laatste 250 meter…

Planning is nu dat alle projecten nog voor de winter gerealiseerd worden. Een jaar later wordt wellicht de stoeltjeslift van de Kappe vernieuwd, of er komt een extra lift met een nieuw trace

Harry en Frans,

Bedankt voor de info! Staat er ook nog een nieuwe lift voor Altastenberg in de planning?

@Wout: Maak je maar niet druk over die vergunning. Die krijgen / kopen ze wel. ;)

@Harry (Winterberg): Bovendien wordt de beruchte stoeltjeslift en sleeplift van Möppi’s Hütte naar de Poppenberg ook aangepakt. Wanneer dat gebeurd is helaas nog onduidelijk.

@Paul E: In Altastenberg wordt voorlopig nog geen stoeltjeslift gebouwd. Voor zover ik weet heeft dat skigebied daar geen geld voor. Eenzelfde lot gaat ook op voor Neuastenberg en Willingen.

Wij zijn dit weekend in Winterberg geweest. En de bomen voor de stoeltjeslift op de Surenberg zijn gekapt. Inderdaad een mooie uitbreiding voor het gebied. Er komt ook een sleeplift op de Surenberg. Komt deze straks parallel te lopen aan de stoeltjeslift en dan nog dichter tegen het landal park aan? Of komt deze aan de achterkant van het landal park? Harry, Frans, weten jullie dat misschien?

@koen: Hier is een plattegrond zoals de geplande skipistes (geel) en nieuwe liften (rood) gebouwd zullen worden bij het Landal park.

De Sürenberglift zal waarschijnlijk een achtpersoons stoeltjeslift worden en de Landallift een ankerlift. Rechtsonderin (bij het toekomstige dalstation van de Sürenberglift) ligt Möppi’s Hütte.

null
Met dank aan NOISI van Alpinforum.

Hallo Frans, Koen en Harry.

Ziet er goed uit voor komende winter, ik ga er zeker weer een paar weekeinden naartoe. Het zal mij benieuwen of we naar de bungalows op het Landal park kunnen skien.

Als ik nu de tekening bekijk gaat de lift over de nieuwe ski verhuur heen.

Groeten.

@Wout: Het dalstation van de nieuwe Sürenberglift zal waarschijnlijk ondergronds worden aangelegd. ;)

Plaats een reactie