surenberg/ winterberg

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

NU nog een verbinding met altastenberg en je hebt echt spreiding in het gebied!

Wanneer gaat dat gebeuren een keer?

@M: Dat zal nog wel een paar jaren duren. Persoonlijk zie ik eerder een verbinding Kappe-Neuastenberg ontstaan, omdat de verbinding naar Altastenberg over de Kahler Asten moet worden gerealiseerd. Daar is nogal een hoge weerstand tegen.

Is dat niet een veel grotere afstand die je dan moet overbruggen? Of heb ik dit mis?

Nee, vanaf de Kappe kan er hemelsbreed redelijk snel een verbinding worden gecreëerd naar Neuastenberg. Deze verbinding is daardoor niet zo gecompliceerd als een complete Kahler Asten verbinding.

Doodjammer dat de Kappe verbonden wordt met de rest van het gebied. Nu is het een stukje dat echt aangenaam en rustig skien is voor de middag, zelfs op een ‘zwarte’ piste.

Ik zie het alweer zo voor me dat er stoere pubers in spijkerbroek mekaar gaan uitdagen om van die zwarte piste te gaan. Ach ja, dat is nu eenmaal Winterberg zeker… :)

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Je hebt helemaal gelijk Kristof! De Kappe zit echter met een groot financieel probleem. Elke skiër extra, of deze nu wel of niet kan skiën, is welkom.

Mee eens? Alleen zul je deze “stoere pubers” toch meer vinden aan de kant van Möppi’s Hütte.
Zijn er aan de andere kant van de berg van Landal Greenparks niet nog ontzettend veel pistemogelijkheden?

Daar ben ik ook benieuwd naar!

Aan de andere kant van het Landal park zijn er niet zoveel mogelijkheden om uitgebreid pistes te gaan bouwen. Bovendien ligt daar ook een golfpark en is er een deel natuurreservaat.

Er zijn elders in het Sauerland wel meer mooie plekken waar je pistes van zou kunnen maken die ook aanzienlijk steiler zijn dan in Winterberg. Het punt is dat men dat niet wil en dat er überhaupt geen geld voor is. Er zijn namelijk ook al enkele interessant skigebiedjes in het Sauerland gesloten. Denk bijvoorbeeld aan de Steinmarkskopf in Elpe.

Hallo Frans,

Is een ondergronds dalstation dan niet een beetje duur als er al zo weinig geld is.
Het is al best wel krap beneden bij Moppie en als er nu nog een lift bij komt word het helemaal druk.
Het is wel mooi dat we meerdere kanten op kunnen.
Groeten.

@Wout: Kennelijk is er voor de Sürenberg genoeg geld beschikbaar om het dalstation (waarschijnlijk) ondergronds aan te leggen. Deze valt dan ook onder een totaal ander bedrijf c.q. ondernemer dan de liften bij de Kappe.

Het complete Skiliftkarussell is namelijk een samenwerkingsovereenkomst tussen de liftondernemers. Het geld dat je betaald voor een skipas wordt verdeeld onder de desbetreffende bedrijven op basis van waar en hoe vaak jij je skipas hebt ingezet.

Ik ben héél benieuwd en hoop dat het begin december al goed sneeuwt. Geen dilemma meer tussen weinig pistes en sleper of veel pisten met moderne liften.

Frans, denk je dat de driehoek tussen die 2 pistes op de sürenberg skibaar is ? Of is het niet stijl genoeg of staan de bomen te dicht op elkaar ?

@ Frans, misschien een idee voor een weblog in deze saaie tijd op de website. Een foto of videoverslag over de aanleg van de nieuwe pistes en liften? Ben namelijk erg benieuwd naar beelden, of staan die al elders op een website?

@dr dre: Als je tussen de bomen kan skiën dan is het skibaar. ;) Steil genoeg is het terrein wel, maar men wil met opzet niet alles kaal maken.

@Jurjen: Neem eens een kijkje op het Duitstalige alpinforum. Daar posten diverse gebruikers (including me) regelmatig fotoreports over de voortgang van de liftbouw.

@ Frans, bedankt! Heb al wat mooie foto’s bekeken. En wat zijn ze al ver met de bouw, had ik niet verwacht.

Gaat inderdaad rap. Hoeveel KM piste komt er nu ongeveer bij?

Hallo Frans,

Ik weet niet of ik op de goeie site zit te kijken, kan je een link doorzetten.

Alvast bedankt.

@M
Op de Sürenberg komt er ca. 0,7 km rode en 0,3 + 0,5 km blauwe piste bij. Op de Kappe komt er ca. 1 km blauwe en 0,4 km rode piste bij. In totaal dus ca. 3 km. Als je het meet zoals op de Stubaier Gletscher, dan komt er 6 km bij.

Toch weer 3 erbij…

hallo allemaal,

Ze zijn begonnen met de bouw van de lift naar de kappe.
Nu maar hopen op veel sneeuw.

Roel,

Super bericht, zijn er ook al foto’s van.
Zijn ze op de Surenberg ook al aan het bouwen.

Groeten.

Surenberg zijn ze nog niet bezig. Maar ze zijn wel weer aan het bouwen met de nieuwe skiverhuur bij moppi’s. Als je foto’s wilt zien moet je even naar alpineforum.com gaan en dan kijken bij Infrastrukturelle Neuigkeiten in den Skigebieten en dan in het bautagebuch onder winterberg 2012.

Frans hoe kom jij aan 2070 punten xo?

Die laatste lift halen...

Op de Surenberg zijn de bomen in de beide lifttraces gerooid, op de Kappe zijn ze al wat verder

super harry,

Weet jij misschien wat wat voor lift er nu komt. De een zegt de eerste 8 persoons koppelbare stoeltjeslift de ander een 6 persoons.

Kappe -Bremberg 6KSB
Surenberg 8KSB

Dus de eerste 8KSB van duitsland als ik me niet vergis. Echt super lange wachttijden bij moppi zijn nu echt verleden tijd. Kan niet wachten tot de winter.

Of de wachttijden worden nu juist nóg langer, omdat er dankzij de Sürenberg nóg meer aandrang bij de Poppenberg stoeltjeslift komt. Het is afwachten hoe de drukte zich gaat verdelen. Wanneer een goede skipiste van de Sürenberg rechtstreeks naar de Büre-Bremberg lift gaat lopen is er niks aan de hand, mits deze wel besneeuwd gaat worden.

Een vervanging van de stoeltjeslift bij de Kappe staat waarschijnlijk voor volgend jaar in de planning, mits het aankomend seizoen financieel gezien een succes wordt voor de Kappe dankzij de nieuwe verbinding.

Frans hoe kom jij aan 2070 punten xo?

Stijn op 19 jul. 2012 13:54

Medewerkers van Wintersporters.nl hebben sowieso het balkje helemaal vol en krijgen natuurlijk meer duimpjes omhoog omdat ze nagenoeg altijd nuttige berichten plaatsen, in tegenstelling tot velen van ons… :p

Plaats een reactie