Fotografie in de sneeuw

Rogier op 08 december 2010· 28 reacties

null

Je kent het wel, het is zo mooi, er wordt zo lekker geskied of geboard maar op de foto’s is de sneeuw blauw, is de actie wat lauwtjes en lijkt het allemaal net iets minder. In een serie blogs help ik jullie graag op weg met het maken van mooie winterplaatjes! Deel I: ‘gemeen licht I’.

Onze ogen
Geen enkele camera is zo goed als onze ogen. Onze ogen en hersenen passen de kleuren die we zien continu goed aan. Geen photoshop nodig! Of we nu in de schaduw, in de ochtend, in de middag of in de avond sneeuw zien, voor ons is sneeuw altijd wit. Camera’s hebben daar heel veel meer moeite mee.

De ene camera is…
…de andere niet. Sommige camera’s zijn zeer goed in het maken van sneeuwfoto’s terwijl andere camera’s eigenlijk continu in de war worden gegooid door al die sneeuw en het weerkaatste licht. Laat ik beginnen met een heel veel voorkomend probleem en de makkelijkste oplossing: Blauwe sneeuw.

Blauwe sneeuw
Veel camera’s lijken een voorkeur te hebben voor blauwe sneeuw. Althans, zo ziet de sneeuw er snel uit op het beeldscherm, zeker op foto’s die mid-winter genomen zijn. Want blauwe sneeuw komt vooral voor op momenten dat de zon achter de bergen is verdwenen, zeker onder een blauwe hemel. Dit komt omdat de camera dan de sneeuw ‘verkeerd’ ziet.

null

De oplossing
Duurdere camera’s (de betere spiegelreflexen) kunnen sneeuw behoorlijk goed aan, alhoewel deze ook af en toe gruwelijk de fout ingaan bij automatische instellingen. De kleinere apparaten die de meeste wintersporters op zak hebben doen het eigenlijk altijd fout. Gelukkig is er een hele makkelijke oplossing voor deze blauwe sneeuw: stel de witbalans in op ‘schaduw’. Bijna elke camera heeft tegenwoordig een functie waarbij je de zogenaamde witbalans kunt instellen. Als je deze op schaduw instelt komt het bijna altijd goed. Een makkelijke oplossing die de foto’s snel wat beter maakt. Als je thuis komt en hebt nog steeds te blauwe sneeuw kun je natuurlijk ook een deel van de blauwe kleur wegfilteren op de computer, maar dat is snel tijdrovend en levert niet altijd mooie resultaten op.

Is blauw altijd erg?
Is Blauwe sneeuw altijd erg? Daar kan over gediscuteerd worden. Vorig jaar was het december nummer van het beroemde tijdschrift ‘Powder’ geschoten met volledig blauwe sneeuw. Het zal wel een kwestie van smaak zijn. Persoonlijk vindt ik blauwe sneeuw ook mooi om schaduw aan te geven als in onderstaande foto…

null

Blijft gemeen
Maar het is niet alleen blauwig licht wat gemeen is voor onze camera’s. Ook de hoeveelheid licht die een camera meet klopt vaak niet in de sneeuw. Wederom leveren goed afgestelde spiegelreflex camera’s vaak de beste resultaten in sneeuwig terrein, maar ja, die zijn lastig in je jaszak te stoppen. (wie skiet er met een spiegelreflex?). Gelukkig zijn veel kleine point en shoot digitale camera’s uitgerust met een ‘sneeuwstand’, deze stand werkt vaak prima op een lichte dag met veel zonlicht op een wit sneeuwdek.

null

Overbelichten of onderbelichten?
Ben je niet tevreden met je foto’s in sneeuwlandschap omdat deze te grijs zijn, overbelicht je foto’s dan iets (EV +). Experimenteer met deze +/- instelling van je camera. Hoe hoger je deze + waarde zet hoe witter de sneeuw zal worden, maar pas op dat je de waardes niet overdrijft, want dan krijg je overbelichte witte platen (‘doorgebrand’) zonder ook maar enig reliëf. Als je te veel onderbelicht zal de sneeuw zeer veel detail hebben maar alles te donker en te grijs (en triest) worden. Dit is allemaal te zien in de histogrammen op je camera (maar daarover in een volgend deel meer…) Kortom experimenteer.

In het volgende deel van fotograferen in de sneeuw zoals gezegd meer over de belichting-grafiek die op elke camera te zien is, en die heel veel info kan leveren voor het maken van goede foto’s.

Besteden jullie veel tijd aan fotografie op de pistes? Hebben jullie bepaalde problemen of vragen met betrekking tot het maken van foto’s in de sneeuw? Ik probeer ze graag te beantwoorden.

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Spiegelreflex of geen camera voor mij. En een mobieltje om snel en makkelijk foto’s te kunenn versturen.

als vakantie fotos wat blauw zijn vindt ik dat niet zo erg.en inderdaad een relex schiet wel mooie plaatjes maar is tog zo groot(canon 300 d)om in je jas te stoppen ,dus beperken wij ons tot 1 a 2 uur aktie fotos per vakantie.de andere dagen gebruiken we een gewoon digi toestel(canon powershot a720 is) dat ook wel fijne plaatjes op leverd

Ik heb een canon IXUS 850IS. Foto’s in de sneeuw vallen meestal tegen. De actie spat er niet van af. Ik overweeg om een fotocursus te gaan volgen.

Vrijdag 3 Feb naar Belle Plagne met Sunweb!!!

Aan het belangrijkste besteed je geen aandacht! Bij elke foto waar ook genomen is de lichtval het allerbelangrijkste. Dus leg de volgende keer uit hoe je je foto moet nemen t.o.v de stand van de zon. Daarmee kun je de hoeveelheid blauw zelf in de hand houden. Witbalans aanpassen zou ik nooit willen adviseren. Om twee redenen : 1. er ontstaan heel snel grijze foto’s, die achteraf bijna niet te corrigeren zijn
2. je vergeet meestal om de witbalans weer op automatisch te zetten en dan zijn de overige foto’s van die dag allemaal slecht

Achteraf blauw corrigeren met een fotobewerkingsprogramma is het beste advies.

Moet zeggen dat de camera van mn pa alle landschappen goed pikt, onderstaande foto’s zijn vorige week in Tignes gemaakt met standje Auto :).

http://94.100.120.24/1176150001-1176200000/1176176201-117617...

http://94.100.120.169/1176150001-1176200000/1176176701-11761...

Na wat prutsen met de instellingen is het me aardig gelukt (al zeg ik het zelf) om Tignes in de val van de avond er op te krijgen. Maar als ik het nu bekijk is de sneeuw ook blauw… :-

http://94.100.116.3/1176150001-1176200000/1176176901-1176177...

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

Leuk artikel.

Heb dit jaar een fotocursus gevolgd voor de basis van de spiegelreflex zodat je alle parameters begrijpt en weet te bedienen.

Qua sneeuw had ik vorig jaar al redelijke foto’s met mijn Canon EOS. Wat met name belangrijk is; de belichting en dat is eigenlijk nog belangrijker dan de witbalans ‘pur sang’. Mijn advies is om een beetje te experimenteren bij je stekkie zodat je niet op de piste langdurig hoeft te sleutelen aan de instellingen. De witbalans gaat vaak vrij snel goed, juist omdat er voldoende licht is bij de wintersport en de kleuren helder zijn (i.t.t. bijv. foto’s maken bij weinig licht waarbij de kleuren heel anders kunnen overkomen).

Belangrijkste is de lichtsterkte; wit weerkaatst alles, en je camera snapt dat niet. Dus overcompenseert 'ie, zeker de goedkope modellen, zodat je te weinig licht hebt, en dan wordt de sneeuw blauw. Dus een handig advies is inderdaad; zet de instelling op ‘bewolkt’ o.i.d., zodat de camera de opdracht krijgt meer licht door te laten. Dat voorkomt de typische wintersportonderbelichting.

Rogier, heb je ook tips voor het dragen van 'n EOS op de piste? Ik heb dit vorig jaar in 'n rugzak gedaan en dan met 'n plaid o.i.d. er omheen, maar door de vele sneeuw heb ik eigenlijk nauwelijks foto’s op de piste gemaakt. Heb jij hier ervaringen mee? Ook i.v.m. vallen natuurlijk en schade aan jezelf en de camera door zo’n groot ding bij je te dragen?

Heya allen,
Leuk artikel. Ik fotografeer met gewone pocketcamera’s in de sneeuw en compenseren werkt idd wel goed. Voor mijn videocamera heb ik een UV-filtertje gekocht wat naar mijn mening contrastvoller beeld op levert met minder blauw.

@ Bernard: Ik snowboard al jaren met een videocamera in mijn rugzak. Vroeger draaide ik er dan een dikke handdoek omheen, maar tegenwoordig zijn de camera’s veel kleiner en doe ik de hele cameratas in de rugzak. En natuurlijk ben ik regelmatig ook gevallen, maar heb nooit schade gehad aan de apparatuur.
Wel oppassen met drinken in je tas + camera ernaast, ik knoop om de drinkflessen/pakjes altijd een plastic zak tegen lekkage mocht je héél hard op je rug vallen.

Grt.,
Bart

Ik vind de kleuren niet het probleem.
Het hoogte verschil vind ik erger.
Maak een foto op een redelijk steile piste, achteraf op de foto is ie dan toch niet zo steil.

Ik skie zelf ook met een spiegelreflex. Het hele witbalans probleem kun je natuurlijk heel simpel verhelpen door in RAW formaat te schieten. Verder wil een polarizing filter vaak ook wonderen doen om het contrast horizon vs sneeuw een beetje te verduidelijken. Wat betreft belichting kan het voor landschaps fotografie ook een tip zijn om in bracket modus te schieten, dit is voor actie fotos natuurlijk niet geschikt.

Vorig jaar was ik zo enthousiast van de actie fotos dat ik voor dit jaar een snellere lens aangeschaft heb (sigma 70-200 f2.8). Ik kan niet wachten :)

@ Geje. Fotograveer de volgende keer een van de piste palen of liftpalen mee, die kun je vervolgens gebruiken om je horizon te levelen en geeft de kijker een indruk van de helling. Bomen werken trouwens ook goed.

@ tum de blauwe sneeuw op je laatste foto constrasteerd prachtig met het geel van de lampen :)
zou ik zou houden iig.

Viele Wege fuhren zu Gott Einer geht uber Die Berge

Leuk, fotografie!
Als ik op wintersport ga laat ik altijd mijn DSLR thuis, omdat het gewoon niet practisch is. Niet altijd heb ik een rugzak bij me en in een jaszak past het sowieso niet met een beetje lens. Ook als ik een rugzak bij me heb, ben ik veel te bang om iets te beschadigen. Tijdens de wintersport stop ik dus gewoon een Panasonic Lumix in mn jaszak en schiet ik ‘prima’ plaatjes. Geen fotografische hoogstandjes, maar voldoende om de herinnering vast te leggen.

Normaliter bewerk ik mijn foto’s in Photoshop of Capture NX2 van Nikon. Vooral met de software van Nikon is het erg makkelijk om de blauwe sneeuw te herstellen door voor 1 foto de kleurbalans, kleursturingspunten, et cetera goed in te stellen. Dit pas ik dan toe op het grootste deel van mijn foto’s. Vrij eenvoudig/snel en prima resultaat.

Toch hoeft het van mij allemaal niet zo super, want ik kijk de foto’s toch alleen terug in deze tijd van het jaar (als de winterkriebels weer beginnen te komen ;-)).

Als het in Nederland sneeuwt trek ik er uiteraard wel op uit met mijn DSLR camera!

mijn camera begeeft het altijd als het koud is. Nog tips?

@Bartus
Polarisatiefilter is ook een goede inderdaad. Een polarisatiefilter haalt licht weerspiegeling uit de foto. Bijvoorbeeld glinsteringen in het water en dergelijke. Ook de reflectie van blauwe lucht in de sneeuw wordt hiermee behoorlijk verminderd.

Ook jouw tip om referentiepunten in de foto op te nemen en deze recht te zetten is een goede! :)

@rosa, je camera is waarschijnlijk niet het probleem. Het probleem zijn waarschijnlijk je batterijen. Een batterij loopt minder snel leeg in koude omgeving, maar levert ook minder stroom [vermogen eigenlijk] als ze koud zijn. Als jij dus hele koude baterijen hebt, is er mogelijk niet genoeg ‘kracht’ voor je camera.

Tegenwoordig zijn er steeds meer camera’s met Li Ion accu’s te krijgen (net als een laptop). Deze zijn minder gevoelig voor de kou! Misschien handig om in je achterhoofd te houden als je een nieuwe camera gaat uitzoeken ;-)

Of zijn er tegenwoordig ook al normale batterijen als Li Ion varianten te krijgen? Is me nog nooit opgevallen eigenlijk (ook niet naar gezocht).

het begeven van de camera hoeft niet alleen aan de accu te liggen. Ook je reflex/ sluiter meganismen kunnen weigeren door de kou. Verder hebben oudere digitale camera’s soms moeite met de grote hoeveelheid ligt die op een zonnige piste dag binnenkomt. Mijn oude DSC P50 van sony kan hier bijvoorbeeld niet tegen en sluit zichzelf af.

Vergeet bij het corrigeren van de kleur balans niet te schieten in RAW formaat, als je dit niet doet gaat de kwaliteit bij elke modificatie achter uit.

Ik heb sinds kort een spiegelreflexcamera, jammer genoeg ga ik dit jaar dan niet op wintersport. Maar ik vond het toch een leuk stukje om te lezen. Hoe neem jij je camera eigenlijk mee @ rogier?

Ik heb sinds kort een rugzak met verstevigde bodem en een apart vak voor de camera en lenzen. Ik ben hiermee al vaker zeer hard mee gevallen en de camera heeft nooit echt een krasje gekregen. Ben al vaker in het funpark geweest waarbij ik recht op de camera viel na een jump of rail.
Nou is dit slechts een iets goedkopere canon 400D en doe ik dit niet als ik een duurder model had. Wel is het een heel gedoe om hem telkens uit de rugzak te halen. Je bent hier toch meer tijd mee kwijt dan je denkt.

Verder kan ik als tip geven om altijd in RAW te schieten. Maar als je gewoon familiefoto’s wil maken raad ik je toch aan om zo’n klein pocketcameraatje te kopen. Deze zijn makkelijk in je skijas op te bergen en heb je ook sneller bij de hand. Daarbij komt ook dat deze cameraatjes tegenwoordig ook filmpjes kunnen maken.

Fotografie is ook zeker een hobby van mij!! Echter ben ik er al snel achtergekomen dat skieen en foto’s maken voor mij niet goed samen gaan. Ik focus me dan ook met name op het skieen en neem met mijn eenvoudige digicam wat leuke snapshots.

Als ik mijn digitale camera mee zou nemen dan wil ik ook echt de tijd nemen om goede foto’s te maken en daar wringt nou net de (ski)schoen. Want ongeduldig en fanatiek als ik ben ga ik veel liever skieen dan foto’s maken. Want goede foto’s maken kost nu eenmaal tijd en geduld.

Ik hou het dus bij de spontane snapshots en de omgevingshots die we allemaal wel kennen/maken.

Neemt niet weg dat ik dit met veel interesse heb gelezen.

Ik stop de camera en de lenzen gewoon in mijn rugzak. Mocht hij kapot gaan, jammer dan, had-ie maar geen camera moeten worden. Ik heb trouwens wel een verzekering afgesloten tegen schade aan de camera en de lenzen, ik zit vrij regelmatig in gebieden die niet zo cameravriendelijk zijn.

Running against the wind

@Tim. Om je redenatie een beetje te weerleggen. Juist de duurdere spiegelreflex modellen zijn beter geschikt voor dit soort activiteiten. Ze zijn robuster gebouwd hebben vaak afdichtingen voor vocht en stof rond de knopjes en kunnen sneller focusen en data wegschrijven waardoor actie fotografie makelijker word. Oja en ook spiegels hebben tegenwoordig film functies vooral de modellen met een semi translucend mirror zijn mooi.

Persoonlijk vind ik blauwe sneeuw veel mooier dan witte…bij mijn Canon Powershot worden de foto’s al gauw een beetje grauwig, terwijl een vriend uit onze skigroep vorig jaar prachtige blauwe foto’s had. Vind ik echt veel mooier…

Ik ben ook te ongeduldig, ik frommel mijn Canon in mijn zak, hoop dat ik er niet te hard op val en schiet zo snel mogelijk mijn plaatjes. Afgelopen jaar geprobeerd veel te filmen, maar met inzoomen was het hopeless…

oke laatste tip van vandaag. De licht sterkte is ook goed te zeten zonder geklungel met compensaties. Om te beginnen maar even de teorie. Een camera gebruikt voor de bepaling van de lichtsterkte het gemiddelde tussen licht en donker of terwijl grijs. Een sneeuwlandschap is bijna voledig wit en zal dus door de camera voor grijs worden aangezien.

Optie 1: De makkelijkste, zet je camera op spot metering modus. Hij zal nu een door jouw aangewezen punt gebruiken voor de lichtmeting, bijvoorbeeld een skiier.

Optie 2: en eigenlijk de beste maak gebruik van een zo genaamde grijskaart. Zet de camera in manual modus en leg de grijskaart zo neer dat er een vegelíjkbaare hoeveelheid licht op valt ten opzichte van je te fotograveren object. Stel de lichtmeting handmatig op neutraal en je bent klaar om te schieten.

Ik neem mijn spiegelreflex (Canon 450D) ook altijd mee met skien. Ik heb een Lowepro slingshot rugzak. Die doe je schuin vast en kun je makkelijk losmaken en dan draai ik hem zo op mijn buik met de opening naar boven, dus ik hoef mijn tas niet neer te zetten en ik ben zo klaar met pakken/opbergen. Echt super!! Foto’s zelf lukken super, eerste keer heb ik wat ge-experimenteerd met belichting en witbalans en nu gaat het super. Leu artikel trouwens, erg nuttig!

heee Rogier,

Mijn vraag heeft weinig met het maken van foto’s te maken, maar omdat dit je meest recente blog was dacht ik stel mijn vraag hier maar. Ik vertrek de 22ste naar les deux alpes maar, het ziet er momenteel zeer somber uit. vooral in het dal ligt er amper sneeuw. weet jij of les deux alpes normaal gesproken met de kerst al volledig open is (doormiddel van kunst sneeuw?) Volgende vraag weet jij of er skibussen rijden naar het skigebied van alpe du huez daar ligt namelijk een stuk meer sneeuw. met vriendelijk groet, een toch wel enigsinds stressende Robbert

Ik heb nogal problemen met het maken van mooie avond foto’s. Je kent het wel: zo’n feeëriek dorpsplein met gezellig verlichte restaurants, sneeuw etc. Heb je daar tips voor ?

Ik ben beginnend fotograaf, heb nu alleen nog een canon digitaal dingetje van 100 euro en wil overstappen naar een spiegelreflex. Ik zou graag wat adviezen krijgen waar ik op moet letten bij aanschaf; de verkoper zal mogelijk wat al te commercieel zijn.

Wat een leuk artikel! Skieen/boarden en fotograferen zijn dingen die ik graag doe. Leuk om te lezen hoe anderen het aanpakken. Een fotografiecursus is zeker aan te raden, alleen al omdat je er dan lekker mee bezig bent.
Vaak neem ik een of twee keer mijn spiegelreflex camera mee (als de anderen van de groep gaan stunten) en de rest van de tijd neem ik gewoon een klein cameratje mee en focus me alleen op skieen/boarden.
Kijk nu al uit naar het volgende artikel over sneeuw en fotografie!

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie