Ruïneren skiliften het landschap?

martijn op 02 december 2011· 31 reacties

null
Het tussenstation “Fernau” bij de Stubaier Gletcher: Kunst of horizonvervuiling?

Inmiddels weten we niet beter of ze staan er in de Alpen: Skiliften. Voor de één een juweel, voor de ander pure horizonvervuiling. Sommige grote skigebieden lijken meer op een groot industrieterrein dan op een majestueus berglandschap. Hoge masten en grote loodsen geven nu eenmaal niet bepaald het romantische beeld van de Alpen. Toch hebben wij wintersporters dit allemaal in de hand gewerkt, omdat zonder skiliften het bedrijven van onze favoriete sport veel lastiger zou blijven. Wie kan zich nu nog een skigebied zonder liften voorstellen? Zou jij daar überhaupt naartoe willen?

De milieu boosdoeners
Desondanks dat het lijkt alsof de kunstwerken van een kabelbaan het milieu ruïneren, zijn met name elektriciteit en olie de grootste boosdoeners. Als eerste verbruikt een gemiddelde kabelbaan ontzettend veel stroom. Een koppelbare stoeltjeslift verbruikt bijvoorbeeld 41.000 kWh stroom per seizoen. Voor een skigebied met maar tien liften kost dat per skidag circa 5.000 €. Daarnaast moeten alle bewegende onderdelen van een kabelbaan regelmatig met olie gesmeerd worden. Vooral bij tussenmasten is er een grote kans dat olie van de bewegende wieltjes af druppelt, waardoor het vaak gesmeerd moet worden. Bij sommige kabelbanen moeten de tussenmasten zelfs elke dag voorzien worden van een dikke verse laag olie. Omdat moderne en milieuvriendelijke afbreekbare oliën te duur zijn in gebruik, worden er meestal vervuilende oliën gebruikt.

De bouw van een kabelbaan
Een derde belangrijk aspect is de bouw van een kabelbaan, wat vooral visueel gezien de grootste boosdoener is. Als eerste moet er zowel in het dal als op de berg een stuk berg vlak gemaakt worden voor de bouw van een station. Daarnaast worden regelmatig grindwegen erbij aangelegd, zodat vrachtwagens deze kunnen gebruiken om materiaal naar de berg te kunnen transporteren. Dit gebeurt vooral in grotere skigebieden. Wanneer een kabelbaan naar een bergtop loopt, dan worden de spullen meestal per helikopter vervoerd. Bovendien moet er zowel bij elke tussenmast, als bij elk station, eerst een betonnen fundering aangelegd worden. Niet bepaald een lust voor het oog, laat staan die grote hijskranen die er overal bovenuit pronken. Wanneer een kabelbaan eenmaal volledig klaar is, wordt het landschap meestal weer effen gemaakt. Daarna duurt het alsnog een aantal jaar voordat alles rondom de kabelbaan er weer natuurlijk uitziet. Helaas vertikken sommige skigebieden het om het landschap rondom de gebouwde kabelbaan weer in haar orginele staat te brengen. Gelukkig worden de eisen voor een bouwvergunning van een kabelbaan wel steeds meer aangescherpt. Vooral in Zwitserland liggen de eisen voor het bouwen van een kabelbaan erg hoog.

null
Vinden jullie skiliften pure horizonvervuiling of behoort het tot de meesterlijke kunstwerken der Alpen?

Loodsen & Design
In het laatste decennium hebben bijna alle kabelbaanfabrikanten veel tijd een aandacht geïnvesteerd in een nieuw, modern en mooi design voor hun liften. Vooral het uiterlijk van de stations zijn in de laatste tijd flink onder handen genomen. Waar vroeger een loods werd neergekwakt worden nu alleen nog maar de motoren verpakt in een omhulsel. In de jaren '90 waren deze omhulsels nog bijna net zo lelijk als de complete loods, maar tegenwoordig wordt hier qua design veel aandacht aan besteed. Doppelmayr en Leitner lopen hierin voorop. Een bijkomend voordeel is dat men bij stoeltjesliften direct buiten kan in- en uitstappen. Om 's avonds en buiten het seizoen alle gondels netjes te kunnen opbergen, wat vroeger in de loods gebeurde, worden nu vaak garages gebouwd. Ook stoeltjes met een kap moeten gebruik maken van deze garages. Gelukkig worden wel steeds meer van deze garages onder de grond (of in een berg) verwerkt.

Conclussie
Uiteindelijk is de vraag van deze blog niet eenvoudig te beantwoorden. Persoonlijk denk ik dat de skigebieden zelf de troefkaart in handen hebben om te kunnen beoordelen of skiliften wel of niet het landschap ruïneren. De restauratie van het landschap na de aanleg van een skilift en het aantal skiliften zijn hierin de belangrijkste factoren. Over een skigebied dat haar liften bovenop elkaar bouwt, zoals Ischgl of Zillertal 3000, kan gerust gesteld worden dat zij het landschap ruïneert. Laat staan dat skigebieden twee liften parallel naast elkaar bouwen voor een capaciteit boost. Als echter een skigebied zijn skiliften netjes verspreid en daarbij geld investeert in een betere omgeving, dan kan ik niks anders zeggen als: “Skiliften vullen het landschap mooi aan als een prachtig staaltje bouwkunst.”

Hoe kijken jullie tegen dit thema aan? Vinden jullie skiliften pure horizonvervuiling of behoort het tot de meesterlijke kunstwerken der Alpen?

martijn
begon in 2002 deze website. Later was hij verantwoordelijk voor inhoud, techniek en de indeling.

Plaats een reactie

Zonder sneeuw op de bergen zijn ze functieloos, en dus heeft het meer weg van horizonvervuiling. In de winter komt het pas tot zijn recht. Vind echter die foto van telesiege des pres wel heel erg mooi om te zien met dat hout.

Goed design kan heel veel goed maken, tenslotte vinden we bijv. Boerderijen in een landschap ook niet ontsierend,mits ze wel op een bepaalde manier op een organische manier in het landschap geintegreerd zijn, zo ook met liften.

Ik ben het met je eens, als je de natuur terug herstelt en niet overdrijft met liften dan is het een mooie aanvulling. Vooral in Frankrijk zie ik dubbele landschapsvervuiling: betondorpen+ te veel liften.

In Zwitserland doen ze het goed op dat vlak. In de zomer merk je het niet zo hard dat de liften voor een skigebied er staan. Het merendeel is dan ook open voor het toerisme. Er staan zelfs liften die uitsluitend voor de zomer dienen. Vooral de houten ‘kabelbanen’ in Uri zijn geweldig :D

Met de meeste liften is het zo dat je ze in de zomer niet eens zou kunnen zien staan, omdat je er alleen maar kunt komen met zo’n skilift.

Ik vind het wel iets hebben, die palen en kabels in de bergen.
Als ik er een zien, voel ik me direct beter :)

wat mij betreft hadden de designers soms wel eens wat meer hun best kunnen doen om de boel te integreren in het landschap.

Seriously snow addicted family!

tja we moeten er wel van houden he, anders kunnen we alleen nog aan toerskieen doen:) enne…om even over iets anders te praten: wij-willen-sneeuw!!!

Als je het esthetisch bekijkt, hoort het (moreel gezien) niet in de natuur… Het is een industrieel object wat bedoeld is voor commerciële doeleinden, mensen op de bergen brengen zsm, maar ik zie het als en noodzaak (als wintersportfanaat). Eigenlijk als een vrouw, een ‘noodzakelijk’ kwaad… :-)

(was een grapje)

Veel hangt ook af van het soort lift. Een grote kabelbaan of een kleine sleeplift/stoeltjeslift maakt wel een enorm verschil.
Ben verder niet echt zo’n voorstander van liften in 't algemeen (hoewel het disign van vele nieuwe liften best wel mooi kan zijn), liever toch nog een wat ongerepte bergwereld :)
Met een aantal strategisch geplaatste liften (wat nu toch niet steeds het veval is) kan je in principe toch al een aanzienlijk aantal pistes garanderen, waardoor het milieu veel minder onder druk komt te staan!

Liften zijn voor mij een enorm orientatiepunt om pisten te situeren. En zonder liften geen ski, europeanen doen al genoeg voor het milieu … Als vs en azie niet mee willen heeft het toch geen zin.

Ik vind liften in een gebied wel iets hebben. Ik vind het plaatje uit het voorbeeld met dat hout echt spuuglelijk, typisch frans. Net als hun massahotels.

Opgepast een ‘alles over 1 kam scheerder gespot’ ^^

Een gebied met lift aan lift zoals Ischgl vind ik inderdaad horizonvervuiling. Daar wil ik in de zomer ook niet wandelen. Wel begrijp ik het lokale economische aspect. Geld verdienen wil iedereen overal. De (ski)liften worden tegenwoordig ook meer en meer gebruikt in de zomer om mtb’ers de berg op te helpen dus de vervuiling wordt eigenlijk gehalveerd ten opzichte van een 10 jaar geleden.

@ stijn…

LOL :P

De term horizonvervuiling is een beetje ongelukkig gekozen voor een situatie in de bergen…

Ben in de zomer eens in Ischgl geweest. Waren ze het restaurant Pardorama aan het bouwen. Dat was dus echt een industriegebied in de bergen mer kranen, vrachtauto’s. We zijn richting Pasnauer Taja gewandeld en eenmaal de berg over merkte je daar niks meer van. Maar ik ga er wel iedere winter weer heen, speciaal voor de goede liftvoorzieningen.

Ik vind bergen waar stoeltjesliften staan heel mooi zeker als er sneeuw ligt. In de zomer is het op de feratel beelden toch ook mooi maar als je ze tijdens de Tour de France ziet is het wel minder.

wat een onzin amsterdam word toch ook niet gezien als horizon vervuiling of de eifeltoren in Parijs laten we ons drukker maken over mensen in de wereld die niets te eten hebben of oerwoeden die gesloopt worden dat is pas erg zeuren doen alle nederlanders maar we willen wel alles hebben

Horizon vervuiling of niet wij mensen menen dat we overal wat op aan te merken meoten hebben. Maar is niet alles wat we bouwen mooi of lelijk. Als we de bergen niet benutten moeten er veel lelijke gebouwen zoals Ski indoor etc gezet worden om te ontspannen

zonder de liften was oostenrijk een armoedig land denk ik, het brengt welvaart met zich mee en bewustwording van de schoonheid van de alpen zo ga ik nu ook vaker in de zomer naar de alpen en ik stoor me dan echt niet aan de liften!!
Het mes snijdt aan twee kanten

ja chico je hebt wel gelijk ,toerisme brengt geld op. De mensen die het lelijk vinden skieen misschien niet maar willen in de zomer ook ergens heen .
natuurfreeks die overal iets over te zeiken hebben wonen toch ook in een huis en doen mee aan de economie en vervuilen dus ook indirect of direct de natuur.

persoonlijk vind ik skiliften enorm mooi, natuurlijk niet allemaal, maar het heeft echt wel charme. mooie witte bergen met al die liften… prachtig. jammer dat ze zo milieuvervuilend zijn, daar zouden ze echt iets aan moeten doen. nieuwe skistations met zonnecellen? wat ook fantastisch zou zijn is dat de steunpilaren van de liften ook in de grond zouden kunnen gedurende de zomer, zodat het niet stoort voor ht uitzicht.

Wanneer er in de bergen geen skiliften zouden staan, zouden er mogelijk op andere plekken motorsportcircuits staan of golfbanen of anderszins sportfaciliteiten, de moderne mens vraagt om een sportieve en mentale uitdaging vanwege het ontbreken van de oorspronkelijke uitdagingen zoals destijds het dagenlang jagen op prooidieren met daarbij een reële kans op dodelijk letsel (risico van het vak).

Desondanks vind ik toerskiën/-boarden de mest pure vorm van wintersport die mij de grootste vorm van voldoening geeft, dat wil niet zeggen dat ik nee zeg tegen een mogelijkheid om te heliskiën, mogelijk de meeste luie vorm van wintersport.

Maar dan heb je op een ander moment een prestatie geleverd, anders kun je het immers niet betalen.

Mogen we onszelf gelukkig prijzen dat we deze discussie kunnen voeren, dat is pas pure luxe!

helemaal mee eens jannes

Mensen ik kan me voorstellen dat het niet in de natuur past maar miljoenen skiënde mensen horen ook niet in de natuur.
en de mensen die echt van de natuur willen genieten zie je niet in de wintersportgebieden zowel winter als zomer.
De gebouwen blijven staan uiteraard maar de meeste liften zijn demontabel gemaakt en verdwijnen in de zomer van het toneel

Nog sterker 7 miljard mensen op deze bol is ook slecht voor het milieu. Mogelijk nog veel schadelijker dan de liften waar we het hier over hebben. Maar we verwachten toch ook niet dat de natuur er iets aan doet?

Dus eigenlijk zijn we als mensen betreft de liften nog goed bezig omdat we ze integreren in de natuur, of in ieder geval met nieuwe liften. En persoonlijk vind ik het wel wat hebben. Mits ze niet hutje mutje staan en er 100 mensen tegelijk op 1 punt komen van dezelfde beginplek.
En veel liften zie je in de zomer niet. 2 jaar geleden naar wengen geweest in de zomer. Onderdeel van jungfrau region in zwitserland. En ik ben daar 10 jaar geleden in de winter geweest. In de zomer geen lift gezien op de gondels na en 1x een stoeltjeslift waar ik met de trein langs kwam. Ook op de kleine scheidegg niet veel gezien. En op het stuk berg wat naar grindelwald gaat ook niet. Toch ligt er in de winter behoorlijk wat.

Liften zijn oas echt berg verpestend wanneer je dichtbij bent. Anders zie je de meeste niet eens. Ik heb ooit op de almendhubel gezeten op het gras. Ook jungfrau region en ik zag geen kabels of palen maar er viel me bewegin op na een tien minuten. In de verte. Wat was het nu, de grote gondel naar het piz gloria restaurant op de schilthorn kwam daar langs. Nou kun je dat horizon verpesting vinden maar ik zag verder niks. Behalve een grote gondel. Heel klein wel vanaf mijn kijkpunt.

Dus ik vind het geen verpesting. Want de meeste gondels en stoeltjes komen niet over de populaire zomer plekken heen. Sterker nog de piste gebieden zijn in de zomer vaak rotsen dus alleen alpinisten komen daar.

Ik bekijk het anders om dit stukje af te sluiten.
Ik vind dergelijke liften een enorm knap staaltje bouwkunde en ingineurs werk. Alleen de kilometers lange kabel al.
Ik heb respect voor de bouwers.
En ben blij dat ze het in het landschap willen laten passen. Zoals boerderijen dat ook doen. En die staan ook overal. Zelfs op 2100 mtr hoge wandelingen in de middle of nowhere.

conclussie ?

Zonder skiliften zou ik niet erg gelukkig worden. Er zijn in het verleden prachtige stations gebouwd. Het dalstation van de Felskinn-bahn in Saas-Fee vind ik de moosite. De nieuwe Galzigbahn in St. Anton is een recente favoriet (had alleen iets mooier in het landschap kunnen worden ingepast met een paar dennebomen erom heen).
Natuurlijk zitten er ook af en toe lelijke stations tussen. Aan de staalconstructie bij Cime de Caron in Val Thorens heb ik bijvoorbeeld lange tijd moeten wennen, maar al snel vond ik ook deze indrukwekkend.
De regelgeving en het esthetisch besef bij skistations (zeker in Frankrijk) heeft gelukkig ook geholpen. Per saldo zie ik zelden echt lelijke bouwwerken

@Mausch: Mee eens, ben ook een groot fan van Jungfrau Region, ga deze winter weer 2x. Maar in Zwitserland pakken ze dat een stuk handiger aan dan in andere landen. In delen van Zwitserland geldt ook een hoogbouwverbod, er mag in bijvoorbeeld Grindelwald alleen nog in chalet-stijl gebouwd worden in de dorpen. Een hele grote verbetering!

Wintersport is én blijft milieuvervuilend, maar laten we proberen het een beetje binnen de perken te houden, dus geen miljard mensen op één berg, of drie liften naast elkaar die dezelfde piste voorzien…

@John van Berkel: Alle kabelbanen blijven in de zomer gewoon staan. Geen enkele stoeltjeslift en/of gondelbaan kan in de zomer zomaar deels afgebroken worden. De stations, tussenmasten en de kabel blijven gewoon intact. Meestal worden wel de stoeltjes en gondels van de kabel af gehaald.

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie