Fotografie in de sneeuw

Rogier op 19 januari 2012· 10 reacties

null
Foto’s in de sneeuw en op wintersport, het is en blijft een interessant onderwerp.

Foto’s in de sneeuw en op wintersport, het is en blijft een interessant onderwerp. Winterse omstandigheden zijn vaak betoverend mooi, helaas komt dat er niet altijd uit in de gemaakte foto’s. Het maken van foto’s in winterse landschappen is dan ook niet heel makkelijk. Een aantal tips.

Sneeuw is wit of niet?
Laten we bij het begin beginnen en dat is wat de winter zo winters maakt, sneeuw. Sneeuw is een heel lastig iets voor camera’s en onze ogen. Want sneeuw is natuurlijk wit, maar sneeuw weerkaatst ook licht dus is sneeuw opeens niet zo wit meer. In de schaduw is sneeuw natuurlijk eerder grijs of blauw en verre van wit. Dat is natuurlijk ook op foto’s te zien. Goede camera’s zien deze verschillen behoorlijk goed, maar goedkope modellen gaan bij sneeuw toch vaak de mist in helaas. En maken veel foto’s veel te blauwte donker of juist te wit.

null
Sneeuw is zelden ‘echt wit’ zeker niet op bewolkte dagen.

Toch wit
Wil je de sneeuw op de foto’s toch wit hebben zorg er dan voor dat je witbalans goed staat, op bijna alle moderne camera’s is dit handmatig in te stellen. Als je niet zeker bent welke witbalans je moet kiezen, schiet je foto’s dan in het formaat RAW waarbij de witbalans achter de computer nog aangepast kan worden. Maar bijna belangrijker dan de witbalans voor witte sneeuw is de belichting. Om sneeuw goed wit te krijgen is het een goed idee om te experimenteren met de belichtingscorrectie. Op de camera zit vaak een functie met +/-, speel hiermee vaak is een belichtingscorrectie van +0,7 / +1,5 nodig om sneeuw mooi wit te krijgen zeker om bewolkte of minder lichte dagen.

null
Met de zon je in rug of aan de zijkant is het makkelijker foto’s maken dan met de zon in beeld.

Maak het jezelf zo makkelijk mogelijk
Als je je foto’s wilt verbeteren doe dat dan stapje per stapje. De makkelijkste manier van goede foto’s maken in de sneeuw is tijdens goed weer. Een foto in de zon is ontzettend veel makkelijker dan in de schaduw en de sneeuw zal er zeker mooier op staan. De beste belichting krijg je als je met de zon in je rug of naast je, maar niet in beeld, fotografeert, daarmee belicht je het onderwerp het beste. Als je dus een plekje uitzoekt om een foto te maken zoek dan allereerst een plek in de zon en maak de foto met de zon in je rug.

Speelser
Maar het kan natuurlijk ook speelser en dat is juist een foto met tegenlicht, met de zon achter het onderwerp. Dit zijn foto’s die goedkopere camera’s vaak slecht aankunnen. Deze zullen qua lichtmeting vaak de mist in gaan. Bij goede camera’s levert het wel vaak mooie foto’s op. Probeer bij deze foto’s ook een invulflits te gebruiken om het onderwerp uit zijn eigen schaduw te halen. Een flits werkt alleen als het onderwerp dichtbij genoeg is.

null
Het gebruik van een flinke telelens maakt het maken van foto’s makkelijker.

Zoom
Maar laten we verder gaan om het jezelf zo makkelijk mogelijk te maken. In de eerste plaats zou ik zeggen gebruik een flinke zoom. Een zoom heeft meerdere voordelen in de sneeuw en bij het maken van actiefoto’s. Ten eerste kun je verder van het onderwerp vandaan staan en heb je dus relatief meer tijd om een goede foto te maken van de skiër of boarder. Ook is het met een zoom mogelijk om de wintersporter groot in beeld te brengen wat dus de compositie een stuk makkelijker maakt.

Scherpstellen
De betere en moderne spiegelreflex camera’s stellen zo snel scherp dat deze zelfs keihard skiënde of boardende personen kunnen volgen. Echter niet elke camera kan dit. Om toch zeker te weten dat de foto scherp zal zijn, stel scherp op iets wat op de zelfde afstand van je langskomt als het onderwerp en houd deze scherpstelling vast totdat je de foto maakt (vaak door de ontspanknop half in te drukken). Zo weet je zeker dat je een scherpe foto kunt maken, en vooral dat de autofocus niet ‘lastig’ doet op het moment suprême.

null
Door de achtergrond, de pistes en de chalets is dit een interessante foto

Compositie
Na het hele technische verhaal is de compositie van een foto van groot belang. Ten eerste is het belangrijk om de horizon recht te houden dit is makkelijker gezegd dan gedaan zeker in de bergen. Neem de tijd om de camera goed te houden voordat je de foto maakt. Verder moet je opletten om de foto niet zo te nemen dat je 50/50 lucht landschap hebt met het onderwerp in het midden, dan wordt het een saaie foto. Het onderwerp hoeft zeker niet in het midden te staan. Het onderwerp wat aan de linkerkant de foto in skiet met aan de rechterkant zicht op de vallei is bijvoorbeeld veel interessanter als plaatje. Probeer een logisch beeld te vormen van wat je precies op de foto wilt voordat je de foto neemt.

Scherpe foto’s
Ik schiet veel van mijn foto’s met een hele hoge sluitertijd, dit om de actie en de achtergrond allemaal zo snel scherp mogelijk te krijgen. Om met deze snelle sluitertijden te fotograferen gebeurt het regelmatig dat ik de ISO waarde van mijn camera (ook overdag) behoorlijk hoog zet. 400 of 800 op bewolkte dagen is niet raar en zelf bij volledig zonlicht schiet ik nog graag met een iso waarde van 200 dit om zeker te zijn van hoge sluitertijden. En dus scherpe foto’s.

null
Een foto waar door de iets langere sluitertijd de beweging in te zien is.

Panning foto’s
Maar sommige mensen hebben liever foto’s waar je de beweging inziet. Zogenaamde panning foto’s dit zijn foto’s waarbij je met het onderwerp meebeweegt zodat het onderwerp scherp blijft en er snelheid in de achtergrond te zien is. Kies een lange sluitertijd, bijvoorbeeld 1/30, zorg dat je vrij zicht hebt op je onderwerp en als de de skiër of boarder langskomt volg deze vloeiend met de camera als je de ontspanknop indrukt. Voor de beste resultaten van panning foto’s is het zaak dat de skiër niet teveel bochtjes maakt en rechtdoor skiet. Zorg ervoor dat als je camera de skiër niet scherp kan houden met een snelle autofocus je de focus zo regelt dat de skiër scherp is aan het einde van de foto. Voor het maken van goed panning foto’s tijdens skiën zou ik aanraden om deze techniek eerst te oefenen op makkelijkere onderwerpen zoals bijvoorbeeld auto’s.

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

@ Rogier.

Zeer interessant artikel!

zelf ben ik zoek naar een compact camera die mooie sneeuwfoto’s kan nemen.
Op wat moet ik letten van specificaties?

Zelf had ik gedacht aan een Nikon Coolpix P300, zou dit een goede camera zijn voor in de sneeuw of moet ik neg even verder zoeken?

Ik vraag ook altijd bij de verkoper of je met de fotocamera goede sneeuwfotos kunt maken want sommige hebben bij de instellingen waar je bijvoorbeeld landscaping hebt staan ook een sneeuwicoontje voor fotos in de sneeuw

Zelf fotografeer ik tijdens de wintersport met een Canon Ixus, ik zorg er altijd voor dat hij op de ‘sneeuwstand’ staat, zoals Ricardo ook al beschreef. Zo krijgen je foto’s een natuurlijker kleur. Er valt echter weinig in te stellen bij de Canon Ixus (witbalans, sluitertijden etc), dit is bij de meeste compactcamera’s het geval. Dus als je niet met je spiegelreflex de piste op wilt, moet je op zoek naar een compactcamera die je in kan stellen. Wellicht een handige tool hiervoor: http://www.kieskeurig.nl.

Een leuk artikel met een paar prima basistips!

Om flink in te kunnen zoomen en dan ook nog scherpe foto’s te kunnen maken met een behoorlijke scherptediepte, is het vrijwel noodzakelijk om een prijzige zoomlens aan te schaffen. Ik gebruik zelf voor dit soort foto’s een lens met een vaste brandpuntsafstand (Canon Lens EF 50mm 1.8 II). Dit is een geweldige lens voor rond de €100,-. Zelfs onder matige lichtcondities kan met erg korte sluitertijden gewerkt worden, zonder dat de iso al te veel moet worden opgeschroefd. Al te veel ‘inzoomen’ is met deze lens logischerwijs niet mogelijk. Hiervoor zijn andere lenzen met een vaste brandpuntsafstand interessant, bv. (uitgaande van een canon body):

  • Canon EF 85mm f/1.8 USM
  • Canon EF 100mm f/2.0 USM
  • Canon EF 200mm f/2.8L II
    Er bestaan voldoende zoomlenzen met een groot bereik, maar hiervan is de lichtsterkte vaak wat minder. Dit betekent echter niet dat dergelijk lenzen niet interessant zijn.

Naast het inzoomen is het ook mogelijk om juist meer richting groothoek opnamen te gaan. Dit levert ook erg toffe foto’s op. Twee goede (zoom)lenzen hiervoor zijn:

  • Canon EF-S 10-22mm 1:3.5-4.5 USM
  • Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Een stap verder met een groothoeklens zijn de fish-eye lenzen. Dit zijn ‘fun’ lenzen die erg bijzondere/ dynamische beelden kunnen opleveren.

Een body met lens is vaak niet handig om een hele dag mee te zeulen. Ik neem op dagtochten een compactcamera mee, een Canon Ixus 850 IS. Dit toestel maakt na jaren trouwe dienst nog steeds prima foto’s op de piste. Bij mijn weten zijn dergelijke Ixus toestellen tot op de dag van vandaag uitstekende en makkelijk te bedienen camera’s.

Hey Rogier,

Leuk artikel, ik heb dit jaar voor het eerst mijn Sony DSLR meegenomen tijdens het boarden, wel zwaar en ik was bang dat mijn lens schade zou oplopen tijdens het boarden, maar het ging prima! Heb jij wel een tip tegen condens of waas?

Heel leuk en leerrijk artikel voor de beginnende fotograaf, mijn complimenten.

Ik schiet mijn foto’s altijd in RAW formaat, zo heb je nadien alle controle over belichting, scherpte, kleurcontrast, etc.
De camera stel ik in op diafragma- of sluitertijdvoorkeuze en de witbalans op “Daglicht” voor zonovergoten dagen en uiteraard op “Bewolkt” voor bewolkte dagen.

@ Maarten; condens kan je vermijden door je toestel in een plastiek zak te steken en gun je materiaal even de tijd om op temperatuur te komen. ;)

en nou allemaal aan de slag en binnenkort jullie mooie plaatjes tonen hoor… :D

ski heil | Um zu wissen wohin man will, muss man wissen woher man kommt.

Ik heb wel een spiegelreflexcamera de canon eos 400 d maar die neem ik dus echt niet mee voor de wintersport daar is een gewone digitale camaera veel beter voor.
Als je met zon spiegelreflexcamera valt ben je toch wat meer euros kwijt.
Dan een gewone kleine camera.
en ja ik weet dat je met een spiegelreflexcanera de diafragma de iso en nog veel meer leuke dingen kan regelen maar ja een compact toestel is toch het beste.

@ Ricardo dat valt reuze mee hoor, letterlijk. Ik heb mijn spiegelreflex de altijd heele vakantie in mijn backpack zitten. Ik doe er altijd zo’n suede zakje omheen waar nette schoenen nog wel een in verpakt zitten, daaromheen gaat een standaard plastic zak van de supermarkt. Ik heb best nog wat lompe vallen gemaakt, een keer een stok gebroken en een keer verkeerd geland na een sprong om maar een voorbeeld te noemen. Mijn punt is dat je body en met name je lenzen een stuk meer kunnen hebben dan je zou denken.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Ik merk dat "mijn sneeuw" over het algemeen lichtgrijs is, wat vooral opvalt als iemand een flink wit accent in zijn ski-jack heeft ofzo. Zo houd je nog wat structuur in de sneeuw.
Mijn D80 doet het verbazend goed op "volautomatisch", hij verknoeit het pas als ik ga compenseren. :)

Vorig jaar ging mijn reflex ook nooit mee op pad maar dit jaar heb ik hem op de mooie dagen toch gewoon in de rugzak meegenomen. Geen zakje of tasje erom, bij de paar keer dat ik op mijn achterwerk terecht kom ook geen probleem. Gewoon wat minder risico nemen. Gewicht is dan ook geen probleem.

@Rogier,

Krijg je, bij zo’n hoge ISO-waarde, geen korrelige foto’s?

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie