Lech eindelijk verbonden met Sankt Anton

Henri op 18 oktober 2016· 23 reacties

Het nieuwe dalstation Alpe Rauz met de Flexenbahn en Albonabahn II (Bron: http://www.flexenbahn.ski)
Het nieuwe dalstation Alpe Rauz met de Flexenbahn en Albonabahn II (Bron: http://www.flexenbahn.ski)

Het was jaren een droom van veel wintersporters in Ski Arlberg en deze is nu werkelijkheid geworden: vanaf komend seizoen zijn de twee deelgebieden van Ski Arlberg, Lech-Zürs en Sankt Anton, met elkaar verbonden. Door de samensmelting is Ski Arlberg vanaf komend seizoen met 305 kilometers aan piste het grootste skigebied van Oostenrijk.

Vijf nieuwe liften

In juni 2015 kwam het tot goedkeuring voor de bouw en men verwachtte het project in meerdere fasen te voltooien, totdat eind vorig jaar bekend werd dat het skigebied maar liefst vier nieuwe liften in één zomer gingen bouwen, plus een nieuwe pendelbaan Lech - Oberlech. Afgelopen zomer is er dus hard gewerkt om alle nieuwe liften te bouwen. De Trittkopfbahn I en II, de Flexenbahn en de Albonabahn II, alle vier gloednieuwe 10-persoonsgondels van Doppelmayr, maken deel uit van de verbinding Zürs - Sankt Anton. Kosten: 45 miljoen euro.

Overzicht van het project
Overzicht van het project

Trittkopfbahn I en II

In Zürs vertrekt de Trittkopfbahn I richting het middelstation Trittkopf. Aangezien je bij dit middelstation twee kanten op kunt is het dalstation in Zürs extra lang gemaakt zodat wintersporters via twee ingangen de lift in kunnen. De ene ingang is voor de mensen die via de Trittkopfbahn I en II naar het bergstation willen en de andere ingang is voor de overstap op de Flexenbahn. Overigens is dit dalstation gecombineerd met het dalstation van de vorig jaar nieuw gebouwde 6-persoons Übungshangbahn.

Dalstation Zürs: Übungshangbahn en Trittkopfbahn I
Dalstation Zürs: Übungshangbahn en Trittkopfbahn I

Bij het middelstation Trittkopf komen dus drie liften samen waar vandaan een nieuwe piste terug naar Zürs loopt. Hierdoor hoef je niet per se naar het bergstation van de Trittkopfbahn II. Erg fijn en niet alleen qua tijdsbesparing; de pistes bij het bergstation hadden de grote mensenmassa niet aangekund.

64 meter boven de grond

De Flexenbahn creëert vervolgens een spectaculaire verbinding tussen Zürs (middelstation Trittkopf) en Alpe Rauz. Eén van de liftpalen heeft een hoogte van maar liefst 64 meter. De gondel vervangt de 120 skibussen die iedere dag op en neer reden. Het dalstation van de Flexenbahn in Alpe Rauz ligt namelijk direct naast de Valfagehrbahn die rechtstreeks is aangesloten op de pistes van Sankt Anton. Helaas is een piste bij de Flexenbahn niet realiseerbaar, dus voor beide richtingen moet je de gondel nemen.

Een simulatie van de verbinding:

‘Run of Fame’

Met de nieuwe verbinding ontstaat er een bijzondere skironde, de ‘Run of Fame’. Met 65 pistekilometers en maar liefst 18.000 hoogtemeters is het een ronde voor de snelle skiërs. De meeste mensen zullen de hele dag nodig hebben om de ronde te voltooien. Dit is dus niets voor skiërs die lekker rustig willen skiën. Het gehele skigebied wordt ermee ontsloten, vanuit Warth kun je via Lech en Zürs uiteindelijk helemaal tot aan Sankt Anton skiën.

Nog meer extra’s

Een extraatje, dat eigenlijk losstaat van de verbinding met Sankt Anton, maar wel noemenswaardig is is dat vlak naast het dalstation van de Flexenbahn de nieuwe Albonabahn II staat. Deze vervangt de oude 2-persoons stoeltjeslift Albona II. De meeste mensen lieten Albona vaak links liggen omdat de liften traag en koud waren. De nieuwe lift zorgt niet alleen voor een warmere en comfortabelere liftrit, maar ook voor een goede aansluiting op het Albona deelgebied bij Stuben am Arlberg.

Het bergstation van de nieuwe pendelbaan in Oberlech afgelopen september
Het bergstation van de nieuwe pendelbaan in Oberlech afgelopen september

Alsof het niet op kon is tot slot de 58-jarige pendelbaan tussen Lech en Oberlech afgelopen zomer vervangen. De nieuwe pendelbaan is bijna drie keer zo groot als de oude en biedt plaats aan 80 personen per cabine. De gondel is de levensader voor Oberlech en wordt niet alleen gebruikt door wintersporters. Hij zorgt via een aansluiting op een tunnelsysteem ook voor de bevoorrading van hotels en transporteert de bagage van de gasten. Het tunnelsysteem verbindt sinds 1995 alle hotels in Oberlech, zodat het dorp in de winter autovrij kan blijven.

Verbinding Sankt Anton – Kappl?

Ook na deze enorme investering blijft Ski Arlberg nadenken over verbeteringen en uitbreidingen. Naast de plannen voor vervanging van oude liften, wil men ook nog Sankt Anton via Rendl verbinden met Kappl. Dit vanwege natuurorganisaties omstreden project lijkt toch steeds dichterbij te komen. Bij de Arlberger Bergbahnen rekent men op een bouwstart in het voorjaar van 2019. Voor die tijd moet er echter nog veel gebeuren en geregeld worden.

Henri
weet alles van nieuwe skigebieden, liften en projecten.

Plaats een reactie

@HenriS Dank! Ze zijn lekker bezig daar. Is er ook veel km piste bijgekomen e/o is die Run of fame met bestaande pistes? En weet niet of het jouw tekst is, maar om dat rondje ‘voor de snelle skier’ te noemen is wel slimme marketing.

Duidelijk verhaal ? Mischien eens lang weekend aan spenderen

May the ski force be with you !!

Kijk aan, interessante ontwikkelingen. Nooit geweest maar misschien een leuke kanshebber voor komend seizoen.

@HenriS Goed bezig lap tekst maar toch informatief

alleen jammer dat die liften allemaal zo hoog zijn. heb namelijk nogal last van hoogtevrees. ben ook nog nooit met de vallugabahn gegaan

Daar kan het gemiddelde Franse gebied nog een puntje aan zuigen, maar daar hebben we het hier al vaker over gehad.
De (commerciële) strijd in Oostenrijk om het grootste skigebied gaat daar dus ook gewoon verder. Skigebieden tot deze omvang kunnen mij nog wel bekoren. Veel groter heeft mijns inziens niet veel nut. als je het rondje niet eens kunt maken, of in een dag niet de uithoeken (+ extra pistes) op kunt zoeken

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Dan wordt het nu toch eens tijd dit gebied met mij bezoek te gaan vereren :P. Goed stuk @HenriS ?

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

45 miljoen voor 4-5 liften?? Een koopje.

@Frank66 als je toch een paar dezelfde liften koopt, 10 persoonsgondels, is een prijsafspraakje ideaal!

Iemand al de nieuwe skimap gezien? Hoop dat die wat beter leesbaar wordt dan de laatste van Ski Arlberg.

''Powder to the people''

Eind februari is er het plan om weer naar Warth te gaan. Ik ben benieuwd hoe het eruit gaat zien. Het is ook nog maar zeer de vraag of de familie ook mee wil om een flink eind van het gebied op 1 dag te doen. ;-)

Ski or Die

Fantastisch dat deze lang gekoesterde wens nu eindelijk in vervulling is gegaan. Ik kan niet wachten om eindelijk de ronde zonder skibus te kunnen maken.
En het bevriezen op de stoeltjeslift uit Stuben zal ik maar een heel klein beetje gaan missen ;-)

Als je nu in Zurs zit zit je prachtig centraal, het aanbod voor overnachtingen is hier kleiner maar voor Zurs is dit ook een enorme verbetering.
Het is al een paar jaar terug, maar met een dekentje tegen de kou in de lift van Stuben, ik zie me nog zitten.
Ben wel benieuwd naar de lifttijden om de oversteek te maken.

Moot dat de mannen-vakantie in maart naar Zurs gaat. Midden in het gebied en naar alle kanten toe mogelijkheden met de pistes voor de deur. Alleen nog geen beeld bij de après-ski in Zurs, die is natuurlijk wat minder dan Lech/St. Anton. Iemand tips?

*bericht bewerkt door ivarros op 19 okt 2016 12:39

Zal dat eenzame hoekje bij Stuben gaan missen! Zeker als het sneeuwde en/of erg koud was, lekker in dat heerlijke ouderwetse lifje en dan alleen op de wereld je afdaling maken.
@ivarros: Zurs ken ik qua apresski niet, maar anders zorg je toch dat je de skidag eindigt bij de Mooserwirt ;-))

De verbinding is prima, de uitvoering vind ik verschrikkelijk. Ik snap met alle omstandigheden dat vooral de Flexenbahn groot en hoog gebouwd moet worden, maar het is wel een verschrikkelijk aanslag op de natuur en hoe het allemaal in het landschap is gebouwd. Het dalstation lijkt op een soort oud communistische uitkijktoren en ook het dalstation in Zurs is deprimerend als de pest.

Het valt mij overigens op dat in steeds meer Oostenrijkse skigebieden de ontwerpen van dal- en bergstations totaal niet meer worden ingepast in het landschap. Ook zo op de Hintertuxer Gletscher waar de ene na de andere betonmastodont uit de grond wordt gestampt. Ontzettend zonde! Laten die Oostenrijkse gebieden eens kijken in een gebied als Flims-Laax-Falera, hoe het ook kan.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

@Tim. Thanks. Ik had deze kaart overigens ook gevonden maar ik vind dat de skimap van St. Anton / Lech bijzonder onoverzichtelijk is. Ha gehoopt dat ze dit eens zouden aanpakken. Zal eens kijken of ik in mijn vrije tijd een betere kan ontwerpen.

''Powder to the people''

Iemand al de nieuwe skimap gezien? Hoop dat die wat beter leesbaar wordt dan de laatste van Ski Arlberg.

AMONIVES op 18 okt 2016 22:07

http://www.flexenbahn.ski/en/panorama-map.html

dit is op moment de enige map van het nieuwe gebied

Deze kaart misschien duidelijker.

De lokale bevolking maakt zich wel zorgen dat niet alle pistes even intressant zijn en onder alle omstandigheden door iedereen te skiën zijn.

null

Zou die verbinding ook niet erg windgevoelig zijn @Hooykaas

May the ski force be with you !!

Zou die verbinding ook niet erg windgevoelig zijn @Hooykaas

CJAHulskamp op 23 okt 2016 16:35

Niet alleen die lift. Wat dacht je van die pistekaart?

*bericht bewerkt door GiGi op 23 okt 2016 16:41

Absoluut !
Beste @CJAHulskamp en @GiGi

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie