Ski en board onderhoud hoe vaak?

Rogier op 29 januari 2015· 23 reacties

null

Goed onderhouden materiaal glijdt beter, kan beter tegen beschadigingen en houdt beter op ijzige pistes. Kortom er is geen enkele reden om je materiaal niet goed te onderhouden. Toch verzuimen veel wintersporters regelmatig onderhoud van hun ski’s of boards. Hoe vaak waxen en slijpen jullie je materiaal? Of brengen jullie je materiaal weg.

Hoe vaak moet het?
Tsja dit is niet eens zo hele makkelijke vraag. Wedstrijd wintersporters zullen bij elke wedstrijd hun materiaal een nieuwe waxbeurt geven afhankelijk van de temperaturen en alle braampjes worden van de staalkanten geslepen. Maar wees niet bang, voor ons, de gewone wintersporters hoeft dat echt niet. Bij gewoon gebruik en zonder beschadigingen is een goede (handmatige) waxbeurt per week voldoende. Gaan de ski’s of board in een machine dan is twee keer per week veel beter. Veder is het slim om je materiaal goed gewaxed weg te zetten, zodat het belag niet uitdroogd. (Maar de staalkanten waxvrij, anders roesten ze)

Zorg dat de onderkant van je ski's mooi zijn voor deze foto's ;-)
Zorg dat de onderkant van je ski's mooi zijn voor deze foto's ;-)

Beschadigingen
Is je board of ski beschadigd? Dan moet je meteen aan de slag of naar een goede winkel. Flinke beschadigingen kunnen slecht zijn voor de levensduur van je materiaal als je deze niet snel genoeg repareert. Ook zorgen beschadigingen aan de staalkanten ervoor dat je ski’s of board niet goed houden op ijzige pistes. Dus hebben je staalkanten te lijden gehad? Hup de vijl erover!

Wees eens eerlijk
Oké, wees eens eerlijk wanneer hebben jullie je materiaal voor het laatst gewaxed en geslepen? En om de hoeveel tijd onderhouden jullie je materiaal? Doen jullie het zelf of brengen jullie je materiaal weg? In Nederland, België of ter plekke? En goede tips en adresjes voor goed onderhoud? Ik ben benieuwd!

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Meestal onderhoud ik mijn materiaal zelf. En om ongeveer om de 3-4 beurten gaan ze over de steen in een shop om terug structuur in het belag te krijgen en de belagkant van de staalkant terug vlak te hebben.
Onderhoud ter plaatse is in functie van hoe de staalkanten hebben te lijden gehad. Meestal niet nodig, behalve dit seizoen met Kerst, vaak harde ijzige pistes en regelmatig de vrouw gecoached waarbij we zelf dan ook meer gaan schrapen, hierdoor hadden op dag 4 de staalkanten een beurt nodig. Ter plaatse doe ik ze dan binnen bij een kleine lokale shop, dan heb je meer kans dat de wax er wordt ingestreken ;-).
De wax die er met de machine wordt opgelegd houdt het niet zo lang.

Waxen doe ik een beetje afhankelijk van de situatie ter plaatse. Wanneer ik gortdroge poeder heb gereden dan wax ik maar eens in de 4 of 5 dagen. Is het warm en heb ik daardoor enkel pistekilomers gemaakt dan wil ik het wel eens iedere dag doen, aangezien de waxlaag op slush er zeer snel afgaat. Slijpen doe ik om de week, tenzij ik veel ijzige pistes heb gehad, of bramen heb. Dan doe ik het wanneer het nodig is (kan soms al na 2 dagen zijn. Verder is het belangrijk om de kanten altijd even in de smeren met vasiline wanneer je je board niet gebuikt.

Born to Ride

Heb een hele lieve vent die dat voor me doet. Meestal 1 keer vooraf een 1 keer halverwege de week. Doet ie nog goed ook: afgelopen vakantie vlogen we de skiërs voorbij op de blauwe verbindingspaadjes in PDS, en dat op een snowboard ;)

Als we indoor zijn geweest na een paar keer al, komt altijd van de lekkere zwarte bende op. Sinds afgelopen zomer heb ik hier nu ook een apart boardje voor die wel lekker misbruikt mag worden.

Waxen en slijpen doe ik inmiddels al jaren zelf. Bevalt me heel goed.
Altijd met scherpe kanten op de piste en handmatige warm gewaxte ski’s is een genot.

En dit jaar gaan de spullen ook mee. Lekker op balkon halverwege nog een waxbeurtje.!!

Breng ze na één week skiën weg voor het jaar erop.

Dus niet zo waxer en slijper als de mensen hierboven. Zou echt geen idee hebben we ik moet hebben om het zelf te doen en hoe het moet. Dus laat het liever aan mensen over die er verstand van hebben voordat ik het verknal.

schoonvader heeft er altijd wel een paar middagen tijd en plezier aan om de ski’s te slijpen en te waxen. Gebeurd normaal na elke vakantie, dus de laatste jaren 2x per jaar. Tijdens vakanties wordt er niet gewaxt, al kan daar in de komende jaren wel verandering in komen. Een extra waxbeurtje als er in de zomer/najaar nog een paar keer Snowworld wordt aangedaan, daar hebben ze veel te lijden, vooral van alle wannabe’s zonder verstand daar.

Ik ga regelmatig naar Snowworld en daar slijt de wax erg snel, dus dan gaat er om de keer dat ik ga nieuwe wax op en meestal doe ik de staalkanten dan ook lichtjes. Bij natuursneeuw is het meestal niet nodig om binnen een week opnieuw te waxen.

Ik doe ook het onderhoud zelf, voor mezelf en voor vrienden.
Ik doe standaard 5 x met strijkijzer over de wax heen zodat deze echt diep in het belag trekt, dan een nacht laten staan en de volgende dag pas de overtollige wax eraf schrapen.
Op deze manier kan er wel 1 week mee doen, terwijl we toch best veel km skiën

Wat is nou het daadwerkelijke verschil tussen handmatig waxen en machinaal? Waarom zou machinale wax minder lang blijven zitten? Deze word er toch net zo goed ingestreken en afgeschraapt… Misschien interessant topic voor een blog met achtergrond informatie :)

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

@tum een paar verschillen zijn
de tijd die er aan besteed word met de hand duurt langer dus heeft meer kans om goed aan te hechten.
Als je het zelf doet, dan weet je waarvoor je het doet en dat weet een machine niet, en jij hebt liefde voor je sport en de machine niet, en dat zorgt ervoor dat als je hetzelf doet het beter is dan machinaal.
Ook een verschil met slijpen is dat de machine gewoon een programma afdraait en daardoor altijd teveel van je kanten afslijpt, terwijl als je het met de hand doet bepaal je zelf wat de beste vijl is om te starten, wanr lang niet altijd begin je met de meest grove.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Slijp en wax alles zelf. Mijn eigen materiaal na iedere week zeker waxen en eventueel slijpen, afhankelijk van hoe de sneeuw is geweest. Slijp ook voor anderen en merk toch vaak dat skies die weggebracht zijn vaak verkeerd geslepen zijn. Noem het maar liefde voor het vak. Er zijn overigens niet zo heel veel zaken meer die zelf waxen en slijpen, uitzonderingen natuurlijk daar gelaten. Meestal worden ze opgestuurd. Vergeet ook niet dat er met machinaal slijpen erg veel van de base wordt afgehaald.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Alles zelf. Afgelopen paar maanden flink “geïnvesteerd” in goed wax en slijp materiaal.
Vind het ook leuk om te doen en ik ben een pietje-precies en perfectionist dus heb liefst alles zelf in de hand. Binnenkort de ski’s maar weer eens extra verwennen voor de trip naar 3V’s begin maart.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Na drie jaar nog eens je oude ski’s pakken (die geslepen en gewaxd zijn weggezet) is dus niet zo’n goed idee?

ik bracht ze altijd naar Telstar , bracht ja, laatste twee keer waren ze zo slecht gedaan dat ik besloten heb dit nu zelf maar te gaan doen .

Doe dit sinds twee jaar allemaal zelf. Leuk om te doen, niet zo moeilijk, geen wachttijd en uiteindelijk minder kosten. Ik was ook onaangenaam verrast over de onkunde in sommige shops. ‘Wij slijpen de kantenhoek standaard onder 87graden’ . Of ’ Nee, 90graden/0graden da’s prima, dat voldoet voor de gemiddelde wintersporter’. Stel dat je in je onwetendheid, je ski’s of snowboard afwisselend naar de ene en dan naar die ander brengen, dan heb je na een paar keer slijpen geen staalkant meer over!
Als je het zelf kunt doen, dan heb je daar tenminste controle over. En als je je spullen voor groot onderhoud toch een keer moet afgeven dan weet je ook beter waar je op moet letten.

Afgelopen weekend in Val d’Isere merkte ik dat ik de verkeerde wax op mijn ski’s had gesmeerd. Ik had wax vanaf -10 graden echter door de koude omstandigheden (tot -19) bleef ik gewoon achter t.o.v. mijn collega skiers. Ik heb toen aan het einde van de dag nieuwe wax over de ski’s gedaan (met strijkijzer etc.) en de volgende dag gleed ik iedereen voorbij. Goed onderhouden ski’s die afgestemd zijn op de omstandigheden zijn dus wel van groot belang om alles uit je ski’s te halen.

Na elke ski week breng ik onze ski’s naar Wim Jaquet (Amersfoort) en sla ze netjes gewaxed op!
Als het heel erg is een beurt tussen door bij een lokale ski shop. En soms doe ik wat extra, gewoon uit zo’n stick of spuitbus ;-)

SKIEN GAAF!

Na een week skiën laat ik ze waxen tussen door nog een keer zelf met een stick of zo , en meestal ook slijpen of er moet voldoende nieuwe sneeuw gevallen zijn dan langer. Dat machinaal slijpen er meer afslijpt lijkt me onwaarschijnlijk, want ook de huur ski’s gaan in de zelfde machine ook als ze maar 1 dag verhuurd zijn, en ik denk dat die langer mee moeten

Ik breng ze in principe elk jaar (na 2x een week skiën) weg. Laatste keer via Bever zwerfsport. Is goed bevallen. Maar ik vraag me wel af of er een groot verschil is (in kwaliteit en/of prijs) tussen de Nederlandse en lokale (Oostenrijkse, Zwitserse etc) waxers en slijpers?

Aequilater Nubila

Ik wax en/of slijp de boardjes als ze er om vragen, of als is eens zin heb er eentje extra te vertroetelen. :)

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Is het niet zo dat je ski’s maar een beperkt aantal keer kan slijpen totdat de staalkanten op zijn? Hoe vaak is dat ongeveer?
Wil je dat dan dus juist niet te vaak doen of heb ik het mis?

Je kunt idd. net zo vaak slijpen totdat je staalkanten (bijna) op zijn. Er zit wel een verschil tussen machinaal slijpen en met de hand slijpen. Tegenwoordig zal het wel meevallen met die computergestuurde slijpbanken maar vroeger waren het gewoon bandschuurmachines waartegen de staalkanten werden gehouden. 1 tel niet opletten en je had een hap uit je staalkant. (zelf meegemaakt, keurig opgelost door de shop) Als je met de hand slijpt kun je veel nauwkeuriger werken en bepaal je zelf hoeveel materiaal je wegslijpt d.m.v. de gekozen vijl. Het is niet zo dat mensen die vaak slijpen er elke keer mm’s vanaf slijpen met een grove vijl. Zolang ik geen braam oid. aan m’n staalkant heb dan gebruik ik enkel maar diamant vijlen om de staalkant scherp te houden. Je haalt op deze manier maar minimaal iets van je staalkant af en je kunt dit wel 100’den keren doen eer dat je staalkant “op” is. Laat je het machinaal slijpen (zeker op de oude manier) dan is je staalkant veel sneller weggeslepen. Misschien na 10 a 15 keer al als dit door een minder vakkundig persoon werd gedaan. Maar tegenwoordig zal het door de computergestuurde machines wel veel preciezer zijn en kun je wel vaker slijpen.

Het ligt er ook aan hoe vaak je op je skies of board staat. Bij 1 x per jaar een week wintersport kan het geen kwaad om machinaal te slijpen. Ga je 2 x per week indoor en breng je elke 3 weken je spullen weg om te laten slijpen dan denk ik dat je 2 x per jaar nieuw spul kunt gaan aanschaffen.

Übung macht den meister!!!

Er zijn veel te veel variabelen in het spel. Hoe hard en agressief je skiet, hoeveel kilometers per dag, temperaturen, soort sneeuw icm ijs, soort sneeuwkristal enz, enz… Waxen soms dagelijks, soms kan je dagen lang door. Voor een recreant met eigen of verhuurd spul zou ik zeggen dat ze het moeten laten doen na een dag of drie.
Ik ben het eens met @RFKANKOO dat polijsten met diamant een zeer effectieve methode is. Ik doe dat na elke skidag en het resulteert dat je altijd superscherpe staalkanten hebt en je hebt niet zo vaak een vijl nodig. @Mattie, het is inderdaad in het algemeen zeer slecht gesteld met de kennis en het niveau van heel veel onderhoudshops. Ik ben veel te vaak teleurgesteld geweest met wat ze leveren. Ski’s kwamen terug met verkeerde afgeslepen staalkanten, slechte waslagen, ingegraafd stuctuur in de kanten enz. Machines worden slecht afgesteld en vooral in drukke periodes niet goed schoon gemaakt en dat resulteert soms in catastrofale output. Tegenwoordig vertouw ik mijn ski’s voor het steenslijpen en structuuraanbrengen aan alleen een adres in NL en daarvoor rij ik 270 km. @SaintUsuge, je omschtijft een bekend probleem. Ik heb het ook vaak meegemaakt vooral vroeg in het jaar op hoog gelegen gebieden. Naar mijn menig is de grootste boosdoener de agressieve kapotgeslagen kristal van de stuifsneeuw. Oplossing is een zeer harde fluorvrije wax. @tum je hebt al een goed antwoord gekregen van @Birdheart, ik vul alleen aan met het feit dat handmatig waxen meestal begint met een schoonmaak waxbeurt en dan finish je met wax die je gebruikt voor skien. Daarnaast dringen op deze manier aangebrachte waxen veel dieper in belaag waardoor ze dus ook wat bestendiger zijn.

You can’t buy happiness, but you can buy a lift pass!
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie