Omstandigheden laat in het seizoen.

Dit onderwerp gaat over de bestemming Damüls - Mellau

Ik zit er aan te denken om eind maart een lang weekend te gaan, zijn de omstandigheden dan nog goed te doen of kan ik het beter hogerop zoeken?

https://www.wintersport.nl/skigebieden/damuls/sneeuwhoogte…

Zie het grafiekje! Is een gemiddelde van de voorbije jaren. Ik denk dat je goed zit.

Go with the snow!

Wij gaan bijna elk jaar nog een lang weekend/midweek einde maart (20-25)
Condities varieren: Soms ski je door de blubber, vorig jaar konden we in Grindelwald (CH) nog tot in het dal afdalen.
Ofwel: Je moet een beetje geluk hebben en kritisch zijn als het gaat om gebiedskeuze

Rob

Ik ben er eenmaal met pasen geweest, condities waren nog zeer goed te noemen. Eigenlijk de pistes voor je alleen nooit twee seconden moeten aanschuiven en prachtig weer. Alleen op het einde van de dag wat pap.

Nu met de condities van dit jaar weet ik niet of het dit jaar hetzelfde geval gaat zijn, het lag er vorige week belabberder bij dan toen ik er met pasen was…

Gemiddelde sneeuwhoogte zegt niks over de sneeuwkwaliteit. Damuls zou ik in die periode zeer kort van tevoren boeken. Bij te hoge temperaturen uitwijken naar andere bestemming.

Gemiddelde sneeuwhoogte zegt niks over de sneeuwkwaliteit. Damuls zou ik in die periode zeer kort van tevoren boeken. Bij te hoge temperaturen uitwijken naar andere bestemming.

Gast241 op 16 jan. 2014 18:25

Als je in Damüls niet meer terecht kan in die tijd van het jaar, zowat nergens meer in de Noordalpen (behalve de gletsjers), dan moet het dus echt wel rampzalig zijn.

Gemiddelde temperatuur zal daar eind maart toch behoorlijk boven het vriespunt liggen, dus papsneeuw, zeker na de middag.

Normaal gesproken ligt er die periode een enorm dik pak sneeuw.

Ondanks dat Damuels niet bepaald hoog (max. net boven 2000) kunnen ze het aan het einde van het seizoen lang uitzingen, op dat dikke pak sneeuw.

Alleen dit seizoen is niet zoals gewoonlijk. Dat dikke pak sneeuw waarop ze het uitzingen ligt er niet, net zoals in de rest van de Noordalpen zitten ze extreem ver onder het gemiddelde.

Zoals het er nu naar uit ziet zal het einde van het seizoen stukken minder zijn dan normaal. Tenzij er een klein wonder gebeurt en alle sneeuw die totnutoe ontbreekt alsnog erbij valt in de komende 4-6 weken

Dan speelt er nog iets - kwantiteit versus kwaliteit. Ik zou zelf in die periode een hoger gebied uitkiezen. Een enorm dik pak snotsneeuw, blijft snotsneeuw. Je kunt natuurlijk geluk hebben en een koude periode treffen.

Eind maart - last minute beslissen, kan makkelijk. Alternatieven genoeg, ook voor een lang weekend.

The older I get, the better I was

Denk eens aan Andermatt of Engelberg, beide in midden Zwitserland.

  • Qua reistijd vergelijkbaar dus goed te doen voor een lang weekend.
  • Extreem sneeuwzeker en goede sneeuwkwaliteit door de hoogte en ligging

Hier is een uitgebreide reportage van Andermatt
http://alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=53&t=49971…

The older I get, the better I was

Gemiddelde temperatuur zal daar eind maart toch behoorlijk boven het vriespunt liggen, dus papsneeuw, zeker na de middag.

Gast241 op 16 jan. 2014 19:08

Ja, papsneeuw na de middag, was toen niet moeilijk met 20 graden in het dal. Maar waar heb je geen papsneeuw met pasen, heel weinig skigebieden die dat niet hebben. Daarbovenop komt het feit dat niemand kan voorspellen wat de juiste temperaturen voor die week gaan zijn. De week na dat wij er waren geweest had het er nog 40 cm gesneeuwd en als ik me niet vergis moet het toch vriezen om te sneeuwen.

Niet om oneerbiedig te zijn, maar dit soort lange termijn vragen zijn bij voorbaat kansloos.

Damuls is mijn homespot en ben er regelmatig rond eind maart geweest. De ene keer elke dag auto uitgraven de andere keer +15 bovenop.

When life gets too complicated.... SKI

Iedereen bedankt voor de reacties!

Hi, wel heel late reactie maar ik ben net terug van een kort tripje naar Damüls en daar lag in het dorpje al een meter. Bovenin supermooi, nog genoeg plekken om nieuwe sporen te trekken!!

Hi, wel heel late reactie maar ik ben net terug van een kort tripje naar Damüls en daar lag in het dorpje al een meter. Bovenin supermooi, nog genoeg plekken om nieuwe sporen te trekken!!

Bas76 op 22 mrt 2016 19:26

Erg prettig om te lezen aangezien ik vanaf vrijdag daar ben :)

Net terug uit Damuls, en vrijdag / zaterdag waren prima. Zondag was ook nog wel goed, maar eind van de dag erg mistig, en maandag was 's ochtends prima, maar na 13:00 was alles in de zon snot geworden. Pistes in de schaduw en hogerop hielden het iets langer vol, maar ook dat was rond 14:30 echt wel klaar. Mocht je dus nog moeten gaan, dan zou ik uitkijken naar hoger gelegen gebieden, en vroeg beginnen en op tijd stoppen.

Net terug uit Damuls, en vrijdag / zaterdag waren prima. Zondag was ook nog wel goed, maar eind van de dag erg mistig, en maandag was 's ochtends prima, maar na 13:00 was alles in de zon snot geworden. Pistes in de schaduw en hogerop hielden het iets langer vol, maar ook dat was rond 14:30 echt wel klaar. Mocht je dus nog moeten gaan, dan zou ik uitkijken naar hoger gelegen gebieden, en vroeg beginnen en op tijd stoppen.

Paulvw op 29 mrt 2016 19:12

Vorig jaar had ik deze snotsneeuw zoals je het zegt ook in Sölden op 2500 meter eind Maart. Je moet gewoon geluk hebben met de temperaturen.

Klopt want een maand later vorig jaar had ik op de gletschers van Sölden en Pitztal prima sneeuw. Zelfs de laatste openingsdag in Obergurgl prima sneeuw. Op de Stubaier hadden we wel soep maar het was die dag ook héél warm.

Tja, het is toch een beetje gokken inderdaad wat dat betreft. De ideale omstandigheden van perfecte sneeuw, maar toch een lekker zonnetje, lang daglicht etc zijn enorm spaarzaam en je moet dan net het mazzeltje hebben dat het allemaal samen valt op de plek waar je zit. Heb ook wel perfecte sneeuw-condities gehad maar met een potdichte mist samen compleet waardeloos omdat een normale afdaling bijna niet mogelijk was en het van bordje naar bordje spoorzoeken was, of zo’n enorme wind dat je bijna de berg weer terug op geblazen werd. Maar als de condities dan eens een keertje perfect zijn, dan is het ook meteen zo enorm lekker dat het al die mindere dagen direct laat vergeten :)

Plaats een reactie