Gesloten pistes Flaine

Dit onderwerp gaat over de bestemming Flaine

Over 2 weken is het zover en gaan we met een groep naar het Grand Massif. Ik zie op de interactieve pistekaart dat, met name in Flaine, lang niet alles pistes open zijn. Is er toevallig iemand in die buurt geweest die daar meer over kan vertellen?
We verblijven in Samoens, is het een lange rit voordat we in Flaine uit komen? Volgens mij zijn daar toch wel de mooiste afdalingen te vinden van het gebied, of vergis ik mij dan?

Door de wind zijn er een aantal liften dicht, daardoor vermoedelijk ook een aantal pistes.

http://www.skiplan.com/bulletin/bulletin.php?station=flaine&…

Ik keek op deze kaart:
http://winter.grand-massif.com/interactive-ski-map

Een hoop afdalingen die nu gesloten zijn, zijn dat al het hele seizoen. Het lijkt me niet dat dat door de wind komt. Echter lijkt een sneeuwtekort me ook niet bepaald de oorzaak.

Na de komende dagen is er op de hogere pistes zéker geen sprake meer van sneeuwtekort. Ik zit er vanaf aanstaande zaterdag (Samoëns) dus zal hier wel even laten weten hoe de vlag erbij hangt…

Ik zie dat nu bijvoorbeeld de verbindingen (liften tussen Flaine en de rest van het gebied) ook dicht zijn. Oorzaak zal de wind zijn lijkt mij?

*bericht bewerkt door Harm op 27 feb 2017 15:18

Wij gingen eind januari, toen een aantal (zwarte en rode) pistes dicht door een gebrek aan sneeuw. Bij hevige sneeuwval of wind gaan de verbindingen wel eens dicht inderdaad, maar geen enkele dag toen wij er waren. Zaten ook in Samoens, en dan rijd je wel vlot naar Morillon en Les Carroz, maar Flaine is toch een klein uurtje als Google maps niet gelogen heeft (zelf niet gereden). Rijdt ook geen skibus tussen Flaine en de rest, dus zorg dat je op tijd naar jouw kant van de berg komt :-) Samoens-Flaine skiënd prima te doen voor lichtgevorderden. Tip: blauwe piste Dahu is de weg die iedereen terug neemt naar Samoens, op sommige stukken meer een padje, wat bottlenecks en steile stukjes waar het al snel een beginnersslagveld is, en ik vond er helemaal niks leuks aan, dus een workaround is zeker aan te bevelen. Ik zou er de kaart eens moeten bijpakken, maar lukte zeker.

*bericht bewerkt door Elienc op 27 feb 2017 17:50

Dan zal dat zomaar de reden kunnen zijn voor de sluiting van de vele pistes. Zullen later deze week wel weer open gaan gok ik…

Inderdaad de harde wind vandaag, gisteren was alles nagenoeg open. Het wapperde behoorlijk. Pistes zijn zeker boven goed. Verder naar beneden dunne laag met hier en daar stenen maar dat schijnt morgen opgelost te worden!!

Dank voor de geruststelling… ;)

In Morillon op 1100 meter sneeuwt het ook! Da’s mooi voor de lagere pistes… :)

http://www.ot-morillon.fr/jy-suis/webcams/

Bedankt voor de reacties, dan zal de pistekaart van het gebied onder mijn link wel niet goed bijgehouden worden. Goed nieuws :-)

Ik zit er vanaf aanstaande zaterdag (Samoëns) dus zal hier wel even laten weten hoe de vlag erbij hangt…

Harm op 27 feb 2017 15:14

Zou top zijn, dankjewel!

Ga er maar vanuit dat deze goed bijgehouden wordt hoor. Er is nu bijzonder weinig open, maar dat zal met wind en geen zicht te maken hebben hogerop…

Boven de Aup de Veran is de zwarte en rode piste (boven rechtsaf) al het hele seizoen dicht. Ik was er begin feb, veel sneeuw, weinig wind en toen ook dicht. Zal wel andere reden hebben

De stoeltjeslift daar ligt het meeste in de wind op de col waar deze aankomt. Dus dat is al een reden waardoor deze weinig open kan. Verder is het terein daar heel lastig, veel scheuren en gevaarlijke stukken. Als er niet een pak sneeuw aanwezig is als onderlaag dan gaat het daar niet open. Als het wel open gaat dan is het hee snel verspoord, daarna is er weinig meer aan en komen er bijna geen bezoekers meer. Wel mooie uitzichten vanaf die piste trouwens, met name naar het dal erachter.

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

https://www.facebook.com/officedetourismeflaine/videos/13706…

Dit filmpje van vandaag in Flaine laat wel zien dat er best een windje staat.

Yup, harde wind en veul sneeuw… Duidelijk verhaal v.w.b. sluiting liften…

Ik zit er vanaf aanstaande zaterdag (Samoëns) dus zal hier wel even laten weten hoe de vlag erbij hangt…
post]Harm op 27 feb 2017 15:14[/post]

Hoi @Harm, zou je nog een korte update kunnen doen van de omgeving Samoens?

Ik zit er vanaf aanstaande zaterdag (Samoëns) dus zal hier wel even laten weten hoe de vlag erbij hangt…

post]Harm op 27 feb 2017 15:14[/post]

Hoi @Harm, zou je nog een korte update kunnen doen van de omgeving Samoens?

Rikkerdt op 9 mrt 2017 11:25

Jazeker! Had al af en toe wat laten weten bij het weerbericht. Het is een heel wisselende week met over het algemeen vrij slecht weer. Zondag halve dag zon gehad en heerlijke ochtend boven Morillon. Daarna harde wind en sneeuw en smiddags alles dicht. Maandag idem. Dinsdag was er een power failure waardoor tot 14 uur alles dicht was aan de kant van Samoëns en Morillon. Erg zuur gezien de gigantische hoeveelheid sneeuw die er gevallen was. Woensdag eindelijk de verbindingen naar Flaine open. Prima weer gehad tot 14 uur, daarna regen. Afgelopen nacht ook veel regen in het hele gebied (tot de toppen). Vanaf 9 uur vanmorgen was het droog en we hebben een heerlijke dag gehad. Wel wat warmer, maar er ligt zo ontzettend veel sneeuw dat ze nog wel even vooruit kunnen…

Morgen alweer de laatste dag en er is zon beloofd. We gaan het zien! :)

Jammer voor jullie dat de week slecht begon, maar top om te horen dat de sneeuw het goed heeft gehouden!
Ik pak mijn zonnebril in en ga komende nacht rijden. Goede laatste dag gewenst, en laat wat sneeuw over voor ons ;-)

Sneeuw genoeg dus daarover geen zorgen. Zonnetje komt er nu door. Wij gaan omhoog! Goede reis en fijne week toegewenst…

Plaats een reactie