heenreis zaterdag 13 maart (files?)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Königsleiten

Hallo,

Wij vertrekken zaterdag 13 maart naar Konigsleiten (Zillertal). Weet iemand of het nog druk is tijdens de heenreis? Hoe laat kun je het beste vertrekken om zo weinig / geen flies te hebben? later op de ochtend of juist heel vroeg?

Beste Rob
Wij gaan voor 2e keer naar Konigsleiten op zelfde zaterdag. Hebben besloten vrijdag te gaan rijden en in buurt Munchen te overnachten. Vooral het inkomen van Oostenrijk kost tijd. Vorige jaar in ochtend (ca 11.00 uur) bijna 2 uur file gehad.

Welke route kun je het beste rijden naar Kongsleiten in Zillertal?

Ik adviseer te rijden via A61/E31, A5 en A8 in Duitsland en in Oostenrijk A12 tot bij Kufstein, daarna A161 via Kitzbuhel en A165 via Wald im Pinzgau naar Konigsleiten. Ik raad je af te reizen via Gerlos ivm mogelijk afsluiting pas wegens sneeuwval. In dat geval moet je terug en alsnog de hierboven aangegeven route rijden. Tenzij je natuurlijk zeker weet dat de pas tussen Gerlos en Konigsleiten open is. Maakt overigens in afstand niet veel uit.

Beste Rob,

Wij gaan ook voor de 2e keer naar Konigsleiten, ook op zaterdag 13 maart. Wij vertrekken vrijdag nacht om 24.00 uur al richting het geweldige Zillertal! Vorige keer slecht ervaring gehad richting Konigsleiten, ruim 12 uur gereden over de heenweg. Dit jaar gaan we dus lekker op tijd weg, hopelijk zijn we vroeg in de morgen over zodat we nog de gehele zaterdag lekker kunnen genieten van dit geweldige dorpje.

vanwege de files gaan wij ook al jaren op vrijdag weg, slapen dan 1 nacht in Zell am Ziller of Mayrhofen en zijn dan zaterdagmorgen vroeg in Konigsleiten alwaar de sleutel van het huisje om 10 uur afgehaald kan worden, bevalt ons prima,
alleen terugreis op zaterdag zouden we eigenlijk naar zondagmorgen moeten verzetten vanwege dezelfde files, maar dan moet er ook weer een extra overnachting ingepland worden omdat dde huisjeshuur over het algemen van zaterdagmorgen tot zaterdagmorgen loopt…

Wij weten nog niet wat we dit jaar doen, maar je hebt eigenlijk 2 mogelijkheden; Vrijdagochtend vertrekken richting de oostenrijkse grens en daar ergens overnachten, en vervolgens de volgende ochtend vroeg verder naar het Zillertal. De tweede optie is, mocht je geen vrij hebben vrijdag’s; vrijdagavond tussen 22:00 en 0:00 vertrekken en dan 's ochtend vroeg aankomen in het Zillertal.

Wij zijn jaren naar Frankrijk gegaan en dan ook op vrijdag weg en overnachten. Nu met schoolgaande kinderen lukt het niet meer om op vrijdag weg te gaan.
Het plan is dus om zaterdagochtend heel vroeg weg te gaan (ca. half 4). Is dat aan te raden, of kom ik alsnog in lange files in Zuid-Duitsland en Oostenrijk terecht?

@Jeroen, als je van plan bent om “pas” tegen half 4 weg te gaan zou ik zeggen rij lekker om 8 uur s’morgens weg dan rij je achter de file aan want als je rond dat tijdstip wegrijd sta je gegarandeerd bij Munchen in de file… en misschien al wel eerder… (ligt aan de weersomstandigheden)

Dankje voor je reactie Jeroen. Ik ben niet eerder in de voorjaarsvakantie in Oostenrijk geweest maar ik was hier al een beetje bang voor.
Misschien toch maar vrijdagmiddag en -avond gaan rijden en dan ergens rond Munchen overnachten…

Ik ben nu 5 keer in KL geweest, altijd vertrokken rond 00:00 -00:30 uur zaterdagochtend. ik heb nog nooit problemen met files gehad en altijd eind van de ochtend aangekomen. succes iedereen die gaat!

@Jaap, misschien is het handig om erbij te vermelden wanneer je naar KL ging, ik ben er 2 x geweest in weken na de voorjaarsvakantie en heb 2 x muurvast gestaan ver voor Munchen, 1 x volgens mij 2005 werd er zelfs op de Duitse radio gezegd dat als je nog niet bij Munchen vaststond je beter de eerste afslag kon nemen … terug naar Nederland omdat je Oostenrijk toch niet in kon komen, wij hebben toen de afslag gepakt en zijn via de Fernpass gereden, we hebben er destijds 23 uur over gereden…
We gingen vrijdags rond 21.00 weg en kwamen totaal uitgeput om 20.00 aan in ons appartement zaterdags!

ik zou 25-02 iets voor middernacht willen vertrekken vanuit Antwerpen naar Gerlos … is het dan druk of heb ik geen of weinig last van files ?

mvg Mike

Mike, dus op vrijdagavond laat en dan 's nachts doorrijden…
Zoals ik het lees (zelf geen ervaring mee) kan je zaterdagochtend dus files verwachten rond München en in Oostenrijk.
Nu gok ik er op dat het meevalt, omdat het geen officiele vakantie is in Nederland. Die is een week eerder, of een week later voor het zuiden. Ook in Duitsland heeft geen enkel Bundesland vakantie.

Net terug uit KL. Hadden een Huisje gehuurd van zondag tot zondag. Erg relaxed! Heenweg zijn we om 01:00 vertrokken uit Utrecht. Precies 7 uur later stonden we onder de lift of het tweede gondeltje omhoog te pakken. Terugweg ook geen problemen gehad.

Is dus zeker aan te raden om te kijken of je je appartement van zondag tot zondag kan huren.

@Jos, 0m 01.00 vertrokken uit utrecht en 7 uur later in KL de lift in…? ben je met een straaljager gegaan ofzo… vanuit utrecht in 7 uur naar Kl is bijna onmogelijk, vanauit Arnhem (mn woonplaats) rij ik er op zn snelst in 7 uur naartoe en dan heb ik er echt stukken bijzitten dat ik de 200 aantik maar tegenwoordig hou je dat geen 5 km meer vol zelfs zaterdagnacht niet!

Heb een vraagje? Wij vertrekken as vrijdagnacht vanuit omgeving Rotterdam richting het Zillertal. Ik dit een beetje te doen???

Ik zou vrijdagavond weggaan, anders beland je volop in de files bij München en het Inntaldreieck.

Wij gaan voor de 10e keer naar KL. Vertrekken de laatste jaren altijd op zaterdag rond 11.00 's morgens. Dan rij je relaxed achter de files aan. Als er rond 19.00 u nog files zin rond München gaan we daar eerst nog even lekker eten en rijden na de files naar onze bestemming. Terug gaan we op zaterdag(lekker rustig op de pistes i.v.m. wisseldag) nog skiën en rijden rond 16.00 weg, overnachten in de buurt van münchen en rijden zonder file terug op zondag. Dit bevalt ons erg goed na alle mogelijkheden die we hebben uitgeprobeerd. De files richting zillertal op zaterdag beginnen vaak al rond 9.00 u 's morgens.

Klopt op deze dagen staat het hele dal al vroeg in de ochtend vast,Toen wij nog in de krokus gingen reden we altijd s’nachts rond 00.30 weg (oosten van het land) meestal waren we rond 8.30 uur in het hotel in Kaltenbach rimte doen en weinig og geen file’s. Voor de terugreis zorgden we er altijd voor dat we voor 7.30 uur het dal uit waren en dat ging destijds prima, pas rond 7.30 uur komt de stroom goed op gang. Maar nogmaals het is voor ons al een paar jaartjes geleden dat we vakantie periode gebonden waren.

13 maart is wel de dag van de grote terugkeer.
Doch, kom je na 06:00 hr voorbij Munchen,
dan heb je haast zeker files richting skigebied!

@kris, dat snap ik niet helemaal. Er is een grote terugkeer, en toch heb je files richting de skigebieden?

@ Machteld: ja, eind krokus, maar als ik de reacties hier lees, het aantal boekingen daar waar ik normaal kom. Dan moet ik vaststellen dat velen (zoals ik) nogmaals na de drukte een weekje ski willen meepikken.
Ik verwacht een drukke zaterdag, zowel Heen als Weer!
Zodanig dat ik mijn weekje "zonneski" een weekje uit ga stellen , denk ik!

Plaats een reactie