Sneeuwschoenwandelen in La Toussuire/Les Sybelles?

Dit onderwerp gaat over de bestemming La Toussuire

Afgelopen week in Tignes mijn schouder gebroken en over een maand een vakantie in La Toussuire gepland. Skiën/boarden zit er even niet in. Maar sneeuwschoenwandelen ging goed! Met een gids een mooie dagtocht gemaakt.

Dus dat wil ik ook in La Toussuire gaan doen. Ik heb gevonden dat er aangelegde paden zijn. Maar die lijken meer geschikt voor halve dag. Ik zou ook wel hele dagtochten willen maken (of evt 2 daagse tocht met overnachting in een hut). Hebben jullie daar tips voor?

Nu ik weer terug ben nog even een reply op mijn eigen vraag.

Er zijn enkele uitgezette routes beschikbaar, maar ook mooie doe het zelf routes*.
La Toussuire:
-korte route rond 't dorp. Niet erg goed aangegeven als hij in/door 't dorp gaat, regelmatig de weg kwijt geraakt.
-doe het zelf route: rechts van de ‘grand truc’ piste is een pad mogelijk over de bergkam omhoog, hier zijn ook redelijk wat tourskiërs te vinden. Je komt dan uit bovenaan lift 15. Je kan rustig nog verder over de bergkam naar lift 14. Afdalen off piste tussen de pistes door.
-doe het zelf: links van louis buisson piste (links van lift 15) kan je ook omhoog. Is een mooi offpiste stuk. Stevig steil omhoog. Vervolgens ben ik overgestoken richting bovenaan lift 9 (af en toe piste kruisen). Vervolgens over 't uitgezette pad richting l’ouillon gevolgd, waarbij uiteindelijk off piste naar de l’ouillon top. Terug over de bergkam. Bovenaan lift 11 kan je links langs de lift waar je de bergkam verder kan volgen. Is een lange dag. Evt met lift 9 naar beneden (gratis)
-met lift 9 omhoog (€13). Dan is er een uitgezette vlakke saaie route. Goed aangegeven. Naar beneden is gratis trouwens.

Tussen la toussuire & le corbier:
route A. Makkelijk te vinden, start vanaf waar de weg splitst naar Le Corbier & La Toussuire. Loopt ook paralel aan langlauf loipes waar je officieel niet over mag, maar prima kan. Niet erg spannend, maar prima weg om mee naar Le Corbier te komen

Le Corbier:
-route C: redelijk goed uitgezette route door 't bos. Gaat vanaf Le Corbier naar beneden toe. Is wel goed aangegeven. Maar een deel is dicht en dan via linten aangegeven. Vanaf 't dorp Tigny de zomerwandelbordjes aanhouden. Voor Tigny een stuk over de gewone weg moeten doen. Is een flinke dagtocht.
-route B: goed uitgepeild. Met blauwe stokken, later borden. In begin flink klimmen. Deels langs de piste, maar vaak alleen door 't bos.

st Jean:
-bovenaan st jean is nog een route. Waarschijnlijk niet heel spannend, niet geweest.

Gidsen:
-Philippe Vincent lijkt de enige lokale berggids te zijn om in te huren voor dagtochten. Bij de ESI ligt zijn kaartje ook.
-ESF&ESI in La Toussuire doen ook tochten in de middag. Ik heb 2x een groep voorbij zien komen, behoorlijk beginners. En groepgrootte gaat tot 20 man.

*gewone routes zijn veilig. Maar voor de doe 't zelf routes is lawine kennis & 4 eenheid zeker wel aanbevolen

Voor een kaart: deze haal je voor €1 bij de tourist info. Route B (is rondtocht geworden ipv op en neer) en C (omleiding) zijn anders dan op de kaart. Dit tekenen ze voor je op de kaart. In La Toussuire heb ik 'm ook nog kunnen laten plastificeren (was ook wel nodig, hij kan slecht tegen beetje nattigheid).

Pistekaart:

null

Voor wie meer info wil kan mij altijd vragen

Plaats een reactie