Sneeuwkettingen nodig?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Pertisau

zijn er wegen in Oostenrijk waar je sneeuwkettingen nodig gaat hebben om in Pertisau te kunnen komen? Heb net een nieuwe auto en de sneeuwkettingen voor de oude auto passen niet op de wielen van de nieuwe auto… Dus wil eigenlijk wel weten of ik er nog moet aanschaffen/huren voordat we zaterdag 27 december vertrekken.

En met de feestdagen van tevoren, zal ik het natuurlijk snel moeten weten, anders kan ik nergens meer iets vandaan halen.

Mocht het nou niet nodig zijn, dan is dat weer iets dat van het lijstje kan worden weg gestreept…

Ik geef vast een samenvatting van de reacties die gaan komen:

  • Als je via het Inntal rijdt zul je waarschijnlijk aan winterbanden genoeg hebben.
  • Rijdt je op de één of andere manier binnendoor via Duitsland dan zou het kunnen dat je ze nodig gaat hebben.
  • Net dat laatste stukje naar je accommodatie kan steil omhoog lopen en daar sta je dan zonder kettingen met een pak sneeuw op de heen of terugweg.
  • Ik kan er niet bij dat er mensen zonder sneeuwkettingen naar de bergen gaan. Die horen bij je standaarduitrusting.
  • Echt weer zo`n Hollandervraag. Je gaat toch niet een paar euro besparen op sneeuwkettingen op een vakantie van meer dan 1000 euro.

Tenslotte bedenk je zelf door alle reacties te lezen dat je ze misschien toch beter wel aan kunt schaffen. Dus om te voorkomen dat je met kerst voor een dichte deur komt te staan kun je nu morgen vast die dingen ergens op de kop tikken. ;-)

Fijne vakantie!

PS: Ik laat even in het midden met welke van de bovenstaande reacties ik het eens ben en welke niet.

Don`t eat yellow snow

Afgezien daarvan moet je ze iig bij je hebben in de wintermaanden in Oostenrijk.

Wij hebben ook nieuwe (2e hands van Marktplaats) gehaald, gebruik ze nooit maar je bent verplicht ze bij je te hebben. Dus snel gaan shoppen. Misschien heeft iemand in familie of vrienden kring nog jou maat.
Wij hadden net gehaald blijkt mijn zus ze in onze maat te hebben, de goed maat die we hadden heeft mijn dochter al een paar jaar :)
Misschien kunnen we hier wel een ruilbeurs beginnen?

Dienten Die Alte schule

Heb een setje Pewag Servo 9 RS9 73 liggen dat helemaal nieuw is (alleen 1x geopend om de inhoud te bekijken.
Zoek nu de Pewag Servo 9 RS9 77 aangezien mijn winterwielen nu 18" zijn i.p.v. 16"… iemand toevallig zo’n setje liggen die wil ruilen of voor een mooi prijsje van de hand wil doen? :-)

Ben inmiddels ook al flink aan het shoppen hoor… dus zal ze zeker wel bij me hebben op vakantie… one way or the other… ;-)

Heb een setje Pewag Servo 9 RS9 73 liggen dat helemaal nieuw is (alleen 1x geopend om de inhoud te bekijken.
Zoek nu de Pewag Servo 9 RS9 77 aangezien mijn winterwielen nu 18" zijn i.p.v. 16"… iemand toevallig zo’n setje liggen die wil ruilen of voor een mooi prijsje van de hand wil doen? :-)

Ben inmiddels ook al flink aan het shoppen hoor… dus zal ze zeker wel bij me hebben op vakantie… one way or the other… ;-)

jvdheuvel op 21 dec 2014 19:49

Goede avond

De Pewag Servo 9 RS9 73 zijn nu nieuw te koop via internet voor € 89

Zijn de 2de hands kettingen helemaal niet gebruikt? Wat is je laagste prijs?
We moeten ook nog de verzendkosten betalen. Vanuit België kost dat €5, vanuit Nederland ken ik de verzendkosten niet.
Graag uw reactie
MVG
Beanca

Afgezien daarvan moet je ze iig bij je hebben in de wintermaanden in Oostenrijk.

Userd op 21 dec 2014 19:30

Heb je daar een bron van, ik kan het namelijk nergens vinden.

Ik huur in februari een auto in Oostenrijk en daar zitten verplicht winterbanden onder, maar sneeuwkettingen zijn te huur voor twintig euro per dag (!!). Lijkt me dat wanneer het bij je hebben van sneeuwkettingen verplicht is ze dit ook standaard erbij zouden leveren, net als winterbanden.

Afgezien daarvan moet je ze iig bij je hebben in de wintermaanden in Oostenrijk.

Userd op 21 dec 2014 19:30

Heb je daar een bron van, ik kan het namelijk nergens vinden.

Ik huur in februari een auto in Oostenrijk en daar zitten verplicht winterbanden onder, maar sneeuwkettingen zijn te huur voor twintig euro per dag (!!). Lijkt me dat wanneer het bij je hebben van sneeuwkettingen verplicht is ze dit ook standaard erbij zouden leveren, net als winterbanden.

VanRoyal op 25 dec 2014 17:37

Het is verplicht als de omstandigheden daar om vragen. Moet zeggen dat sinds de meeste wintersporters op winterbanden rijden je steeds minder snel kettingen om moet doen.

Übung macht den meister!!!

Beanca,

Mail me even op jgh.vdheuvel[a]gmail.com, dan zullen we er vast wel uitkomen qua prijs inclusief verzendkosten naar België.

Veel mensen vinden het onzin, maar het is gewoon verplicht ze bij te hebben.
Ik zou niet zonder op pad durven te gaan.
Prettige vakantie !!

Het is volgens mij echt onjuist dat het een wettelijke verplichting is om sneeuwkettingen bij je te hebben in Oostenrijk. Ik kan dat helemaal nergens vinden.

Van de ANWB site:

"Bij winterse omstandigheden is men verplicht sneeuwkettingen te gebruiken indien men geen winterbanden heeft. Het wegdek mag daarbij niet beschadigd worden, dus de weg moet bedekt zijn met sneeuw of ijs.

Het gebruik van sneeuwkettingen is verplicht indien dat aangegeven wordt met een verkeersbord.

De maximumsnelheid is 50 km/h. De sneeuwkettingen moeten op de aangedreven wielen worden gemonteerd."

Dus verplicht te gebruiken in bepaalde omstandigheden, niet verplicht bij je te hebben. Heb je ze niet dan zul je rechtsomkeert moeten maken of mag je gewoon niet verder. Zo interpreteer ik het in ieder geval.

Ik geef vast een samenvatting van de reacties die gaan komen:

  • Als je via het Inntal rijdt zul je waarschijnlijk aan winterbanden genoeg hebben.
  • Rijdt je op de één of andere manier binnendoor via Duitsland dan zou het kunnen dat je ze nodig gaat hebben.
  • Net dat laatste stukje naar je accommodatie kan steil omhoog lopen en daar sta je dan zonder kettingen met een pak sneeuw op de heen of terugweg.
  • Ik kan er niet bij dat er mensen zonder sneeuwkettingen naar de bergen gaan. Die horen bij je standaarduitrusting.
  • Echt weer zo`n Hollandervraag. Je gaat toch niet een paar euro besparen op sneeuwkettingen op een vakantie van meer dan 1000 euro.

Tenslotte bedenk je zelf door alle reacties te lezen dat je ze misschien toch beter wel aan kunt schaffen. Dus om te voorkomen dat je met kerst voor een dichte deur komt te staan kun je nu morgen vast die dingen ergens op de kop tikken. ;-)

Fijne vakantie!

PS: Ik laat even in het midden met welke van de bovenstaande reacties ik het eens ben en welke niet.

jaapm op 21 dec 2014 19:16
  • Deels off-topic maar toch -

Hoewel ik de auto van jvdheuvel niet ken kan ik uit eigen ervaring zeggen dat sneeuwkettingen echt een ramp kunnen zijn om aan te schaffen. Voor onze auto is maar een optie mogelijk en die kosten €300+.

Maar inderdaad onderdeel van je standaarduitrusting.

Het bij je hebben is niet verplicht.
Echter wanneer de situatie het verplicht ( aangegeven met borden ) dien je deze ten alle tijden te gebruiken.
In sommige gevallen zal je om kunnen rijden alleen is deze mogelijk er niet altijd en zal je gewoonweg niet verder kunnen en mogen rijden.
Doe je dit wel kan je een boete krijgen en bij een ongeval kan het eventueel meegenomen worden met de afhandeling van de schade.
Ik neem ze altijd mee want je weet nooit wat er gebeurt onderweg.
Tip: als het nu komende dagen wel gaat sneeuwen in Nederland ga ze dan eens proberen om te leggen.
Dit is even wat anders dan op een mooie dag even kijken of het lukt. Je komt er namelijk achter dat je ijskoude vingers en kletsnatte knieën krijgt ( waardoor je hier een makkelijke oplossing voor kan bedenken )

Zoek nu de Pewag Servo 9 RS9 77 aangezien mijn winterwielen nu 18" zijn i.p.v. 16"…

jvdheuvel op 21 dec 2014 19:49

Bij 18" inch wielen is de kans groot dat je geen traditionele sneeuwkettingen kunt gebruiken. Het verschilt per auto wat de effecten kunnen zijn, bij sommige type auto’s snijd je de remkabels door, bij mijn auto zou de ophanging geraakt worden door een traditionele ketting bij het hard raken van een hobbel (auto onbestuurbaar door wielblokkade!), etc.

Dringend advies (voor je eigen en andermans veiligheid!) in het instructieboekje van je auto kijken, daarin staan de goedgekeurde combinaties van bandenmaat en kettingen. Vanaf 16" is het altijd erg goed opletten wat nog mogelijk is met kettingen, bij 18" heb ik nooit eerder vernomen dat traditionele kettingen zouden passen.

Kans is groot dat je “tracks” zult moeten kopen voor ongeveer 300 Euro. Voordeel is dat deze in een minuut om je band zijn te leggen.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

El cheapo kettingen koop je voor 20euro.

Mik die achterin de auto, de kans dat je ze nodig hebt is klein. In 20 wintersportvakanties heb ik ze slechts één keer nodig gehad.

Kettingen omleggen is nooit leuk, dat die ketting van 100+euro er makkelijker omheen gaan geloof ik graag, maar het blijft vies, koud en nat.

Bij de Maggi trak en de spike spider is het omleggen niet zo’n vies klusje hoor. Deze zijn echter wel erg kostbaar maar vaak de enige optie als je erg weinig ruimte achter de band hebt.

Heb je wel nog wat ruimte en iets meer te besteden (120 euro) koop dan Pewag SnoxPro. Hierbij hoef je niet achter de band iets vast te haken. Deze trek je van boven om de band zover als het lukt en dan voorzichtig een paar meter rijden en hij trekt zichzelf op de band. Zeer aan te raden bij bv achterwiel aangedreven auto’s die met belading wat lager komen te liggen.

Ik heb het zelf meegemaakt dat het dan echt een drama is om kettingen om te leggen. Na 45 minuten kwam iemand van de gemeente me helpen. Ook hij was vervolgens nog 15 minuten bezig. Ik was goed flauw maar erg dankbaar! Nog ff dank aan de gemeente werkers van St. Martin de Belleville. Top service!

Het is wel degelijk VERPLICHT om sneeuwkettingen in de wagen te hebben. In Oostenrijk staan er zware boetes op.

Wij hebben ons een set PEWAG Snox pro 540 aangeschaft. Een investering, maar veiligheid gaat voor alles.

Voor iedereen die dit jaar nog vertrekt… een goede reis!!

Het is wel degelijk VERPLICHT om sneeuwkettingen in de wagen te hebben. In Oostenrijk staan er zware boetes op.

Wij hebben ons een set PEWAG Snox pro 540 aangeschaft. Een investering, maar veiligheid gaat voor alles.

Voor iedereen die dit jaar nog vertrekt… een goede reis!!

beancavn op 26 dec 2014 18:21

Kom eens met een bron dan… Er zijn meerdere mensen die dit beweren, maar tot nu toe blijft het bij vooral hard roepen dat het VERPLICHT is, maar even een bron aandragen ho maar. Als er zulke zware boetes staan op het niet bij je hebben van sneeuwkettingen dan zal dat ongetwijfeld ergens vermeld staan, toch?

Dat staat in de kleine lettertjes van nationale wegenverkeerwetgeving, zelfde wetteksten als verplicht bij je hebben van gevarendriehoek, veiligheidshesjes, etc. Verschilt ook nog eens per land, dus als je door meerdere landen rijdt en je wilt jezelf een paar tientjes uitsparen (en je geeft niet om veiligheid), dan heb je even wat uit te zoeken :-) In de praktijk wordt er niet tot nauwelijks op gecontroleerd.

Speciaal voor VanRoyal de link naar de wetgeving (incl kettingplicht), ik neem aan dat de rest van de lezers vanwege de veiligheid al tot verstandige beslissingen zijn gekomen.
http://www.anwb.nl/rechtshulp/op-vakantie/met-de-auto-op-rei…

Verder bestaan er van die blauwe borden met een band met een ketting, dat zijn gebodsborden dat sneeuwkettingen verplicht om je banden gelegd moeten worden. Dan zul je die kettingen toch echt bij je moeten hebben en ook nog eens omleggen, want dan wordt er keihard gecontroleerd door de lokale politie vooral vanwege de Hollandse ziekte om doorgaande wegen te blokkeren vanwege onze welbekende zuinigheid.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

@Constant De informatie van de ANWB had ik al gequote, maar daar staat alleen iets over het gebruik, niet over het bezit.

Voor mijn eigen auto heb ik overigens gewoon sneeuwkettingen, al heb ik die gelukkig nooit nodig gehad. Voor de huurauto ga ik echter geen honderd euro (!) neerleggen voor vijf dagen huur van sneeuwkettingen terwijl ik die hoogstwaarschijnlijk toch niet nodig heb onderweg van Innsbruck naar Mayrhofen. Ik denk trouwens ook niet dat ze me met een auto op pad sturen die niet aan de wettelijke verplichtingen voldoet.

Gebruik = BEZIT! Op het moment dat je ze verplicht moet gebruiken, zul je de kettingen ten alle tijden bij je moeten hebben. Dus verplicht gebruik = verplicht bezit. Aangezien je vooraf niet met zekerheid kunt voorspellen dat je ze niet nodig hebt, zul je ze bij je moeten hebben in elke alpenregio van Frankrijk tot Oostenrijk tot Italië.

Veel succes als je bij kettingencontrole op een bergweg met de lokale politie in discussie wilt gaan over het verschil tussen gebruik en bezit. Eén tip, lange discussies zoals op tv bij Blik op Weg worden in het buitenland niet getolereerd.

Bij verhuurders van auto’s zou ik er vooraf expliciet om vragen, zij kunnen niet raden of je in de grote stad blijft of naar de wintersport gaat rijden. Dus zowel vragen om winterbanden als om kettingen! Ik ken één geval van een verhuurder die vanuit Geneve twee toeristen met zomerbanden en geen kettingen naar Chamonix liet rijden, en laat er toen net eind maart een mega-sneeuwstorm opsteken.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Als er volgens jou geen verschil zit tussen verplicht gebruik en verplicht bezit, dan zou het dus ook niet moeten uitmaken of je alleen in de stad blijft of ook de bergen in gaat, want dan zou je ze in beide gevallen bij je moeten hebben. Dan zouden sneeuwkettingen dus tot de wettelijk verplichte uitrusting behoren. Ik zal het de verhuurder nog wel eens vragen, kijken wat zij zeggen.

Ik betwist nergens het nut van sneeuwkettingen en dat je die het beste bij je kunt hebben, zoals gezegd heb ik ze zelf ook, het gaat mij er alleen om of je ze echt verplicht bij je moet hebben en daar ben ik nog steeds niet van overtuigd. Het risico van niet verder kunnen of mogen rijden neem ik in dit geval dan voor lief. Ik ga geen honderd euro huur betalen voor een paar sneeuwkettingen die misschien de helft kosten.

Hallo iedereen,

Ik ga niet verder in discussie. Wij gaan al vele jaren op skivakantie naar Oostenrijk. En bij aankoop van een nieuwe wagen, kopen we de nodige sneeuwkettingen. Diegene die niet meer passen (soms zijn ze nog niet eens gebruikt) worden voor een prijsje op internet verkocht.
Wij zijn blij met onze aanschaf van de Pewag snox pro 540. Veiligheid voor alles!!
Ieder beslist voor zichzelf of ze kettingen willen aanschaffen of niet, maar wat betekent dan max. 150€ (voor verschillende jaren) op een uitgave - skivakantie van Ong. € 2.000
Groetjes

Als er volgens jou geen verschil zit tussen verplicht gebruik en verplicht bezit, …

VanRoyal op 27 dec 2014 15:49

Ieder z’n mening, dit wordt een pseudo-juridische discussie (of eerlijk gezegd, een wedstrijd in taalpurisme) die nergens over gaat en waar echte juristen korte metten mee maken. Je gaat op wintersport, die wintersportoorden zijn er alleen in gebieden waar je sneeuwkettingen nodig kunt hebben, dus bezit is aldaar verplicht. Punt.

In de praktijk wordt het bezit alleen gecontroleerd op de momenten dat je de kettingen echt moet gebruiken. En op dat soort momenten is de bekeuring de minste zorg, want dan sta je tijdens zeer slecht weer stil op doorgaans een zeer ongelukkige plek. Of nog erger, vlieg je uit de bocht het ravijn.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Als er volgens jou geen verschil zit tussen verplicht gebruik en verplicht bezit, …

VanRoyal op 27 dec 2014 15:49

die wintersportoorden zijn er alleen in gebieden waar je sneeuwkettingen nodig kunt hebben, dus bezit is aldaar verplicht. Punt.

Constant op 27 dec 2014 17:13

Wat een onzin, niemand verplicht jouw om je auto te gebruiken in sneeuwkettingsituaties, dus dat bezit automatisch verplicht zou zijn is onzin.

Dat het verstandig is om altijd sneeuwkettingen mee te nemen is duidelijk, maar daar gaat bovenstaande discussie niet over.

Wat doen je dan als het de hele dag (poeder)sneeuwt op je vertrekdag en je komt een gebodsbord tegen met sneeuwkettingplicht? :-)

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Buiten dat ik niet snap hoe jullie voor 1000/2000 op vakantie kunnen gaan, sneeuwkettingen zijn in ieder geval in Oostenrijk verplicht om bij je te hebben.

Heb ze ook gekocht, Amazon.de/88 euro, en liggen rustig in de kofferbak. Enkel gebruikt om thuis te oefenen.

Verder niet nodig gehad in de eerste week. Hoewel ik ook al toeristen heb gezien die ze bij 1-2cm sneeuw om gedaan hebben.

Anyway, ligt je accommodatie niet op een heuvel, hou je van wandelen en/of blijf je in je dorp tot er een lading zout + sneeuwschuiver komt: ga gerust zonder.

Ik heb ook altijd netjes kettingen bij me hoor, maar @Constant wettelijk gezien klopt er geen snars van je verhaal.
Gebruik betekend geen bezit, klaar af uit, is gewoon gelul, en houd er eens mee op.

Wat een scheldwoorden, wat een triest einde van dit topic.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Wat een niveau hier weer, en wat een geschreeuw.

Sneeuwkettingen hoef je niet bij je te hebben als de situatie daar niet om vraagt, echter als de situatie er om vraagt moet je ze wel hebben.
Aangezien wij Nederlanders meestal vanwege de “wintersport” die kant op gaan is het raadzaam ze mee te nemen,
je kan er echter ook voor kiezen geen deel te nemen aan het verkeer als je die dingen nodig hebt, hoef je ze ook niet bij je t e hebben.

Effe ter info ongeveer 15000 man heeft vannacht in de auto geslapen in de Savoie (Frankrijk),
dit aantal had aanzienlijk lager kunnen wezen als iedereen sneeuwkettingen in de auto had gehad en deze had gebruikt.
Een afgesloten pas lukt niet ermee maar wel een noodopvang.

Plaats een reactie