Alternatief?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Serfaus - Fiss - Ladis

Mijn ouders zijn aan het rondkijken om te investeren in een appartement in Oostenrijk en wij staan hier natuurlijk volledig achter ;) Wij zijn reeds winter en zomer naar Serfaus-Fiss-Ladis geweest en vinden dit een ideaal gebied (ook voor onze kids), maar het is peperduur. Heeft er iemand ervaring met alternatieven van dorpjes die verbonden zijn met dit skigebied (zoals Prutz, Ried,…) Is de verbinding met Serfaus-Fiss-Ladis haalbaar en zijn de prijzen opmerkelijk lager? Alle tips zijn welkom!

Ik heb gehoord dat men vanuit See een verbinding wil met SFL
https://www.alpenverein.at/portal/natur-umwelt/alpine_raumor…

Hangt er vanaf waarvoor je juist wil investeren in je appartement. Wil je voornamelijk zelf (eventueel afgewisseld met familie) er verblijven en profiteren van je eigen stek of wil je voornamelijk verhuren en winst maken?
In het tweede geval is een appartement in één van de drie dorpen natuurlijk financieel winstgevend, maar zal je er een flinke duit moeten in investeren.

In het eerste geval is het misschien handig om een centraal gelegen dorp(je) te kiezen. Aangezien ik al vaker in de regio ben geweest denk ik aan Pfunds, Ried, Prutz, Tösens (of de kleinere dorpjes ertussen). Van hieruit kan je makkelijk (met de auto) naar SFL, Nauders, Samnaun (Ischgl), Fendels, Kaunertaler Gletscher, Venet, Scuol, Schöneben, Haideralm, Paznauntal (See, Kappl,…), Pitztal,… De prijzen voor een appartement zullen ongetwijfeld veel lager zijn en je rijdt makkelijker andere gebieden aan.

Wil je vanuit een naburig gelegen dorpje (niet in het skigebied) naar SFL, dan zal je wel elke dag de (pittige) bergweg omhoog moeten nemen en in de drukkere periodes het parkeergebeuren moeten ondergaan, in ruil voor je lagere prijs van je appartement.

Voor nog meer info, vraag maar raak! ;)

Ik heb gehoord dat men vanuit See een verbinding wil met SFL
https://www.alpenverein.at/portal/natur-umwelt/alpine_raumor…

Wintergast op 5 apr 2016 21:11

Deze verbinding wordt echt al jaren genoemd, maar denk dat dat eerder voor de lange termijn zal zijn dan de korte

Het zou de bedoeling zijn om het appartement deels zelf te gebruiken als vakantieverblijf (6 tal weken) en dit zowel tijdens de zomer als winter en daarbuiten te verhuren.

Ik dacht vooral aan Ried omdat er blijkbaar ook veel te doen is in de zomer. Voorlopig hebben we nog niet veel appartementen gevonden die hier te koop staan. Deze zomer zouden we samen nogmaals op vakantie gaan in dit gebied om het wat extra te verkennen…Ben nu alvast wat opzoekingswerk aan het doen :)

Ik zou ook eens opzoeken wat het prijsverschil is om iets te huren in deze plaatsen, dan weet je voor je toekomstige eigen appartement wat je kan hanteren als vraagprijs. Ik weet wel na een seizoen met slechte sneeuw er gewerkt te hebben dat huiseigenaren in Ladis al moeite hadden om buiten de hoogseizoensweken de acco’s verhuurd te krijgen, in plaatsen als Ried of Prutz zal dat misschien nog meer het geval zijn.

Ik zou ook eens opzoeken wat het prijsverschil is om iets te huren in deze plaatsen, dan weet je voor je toekomstige eigen appartement wat je kan hanteren als vraagprijs. Ik weet wel na een seizoen met slechte sneeuw er gewerkt te hebben dat huiseigenaren in Ladis al moeite hadden om buiten de hoogseizoensweken de acco’s verhuurd te krijgen, in plaatsen als Ried of Prutz zal dat misschien nog meer het geval zijn.

Nics op 6 apr 2016 09:01

Ik veronderstel dat dit wel een risico is dat je in andere gebieden ook hebt…Het voordeel is dat je ook nog altijd naar de gletsjer van Kaunertal kan gaan, al kan ik er nog niet aan uit hoe vlot die bereikbaar is. Over de opbrengst van appartementen in deze regio gaan we nog veel moeten rondkijken en rondvragen.

Wil je vanuit een naburig gelegen dorpje (niet in het skigebied) naar SFL, dan zal je wel elke dag de (pittige) bergweg omhoog moeten nemen en in de drukkere periodes het parkeergebeuren moeten ondergaan, in ruil voor je lagere prijs van je appartement.

Die pittige bergweg valt nog wel mee, hoor: bij droog weer sta je vanuit Ried op een goeie 10 minuten in Fiss.
Hij is ook zelden moeilijk berijdbaar: niet zo hoog, nergens lawinegevaarlijk en relatief weinig sneeuwval door de inneralpine ligging en bovendien is dit de enige toegangsweg naar SFL, waardoor ze er alles aan doen om na sneeuwval de weg zo snel mogelijk vrij te maken.

Voordeel aan een appartement in het dal is ook dat een pak andere kleine en grote gebieden op minder dan een half uur liggen: Fendels, Kaunertal, Venet, Nauders/Reschenpass, Scuol, Ischgl (via Samnaun), Arlberg (via St. Anton) en zelfs See en Kappl.

Enige nadeel is dat er bijvoorbeeld in Ried 's avonds niets te beleven valt.
Als dat enig belang heeft dan is Landeck/Zams misschien een iets levendigere optie dan Ried, Pfunds of Prutz. In Landeck heb je bovendien een treinstation, wat ook een voordeel kan zijn: vliegtuig naar Innsbruck en dan trein tot in Landeck kan je makkelijk op een 5-tal uurtjes doen.

Landeck leek mij ook een goede optie (ook appartementen gevonden), maar vraag mij af of het net niet iets te ver rijden is naar Fiss voor de lift te nemen. Of vergis ik mij?

Voor ons maakt de après ski niet veel uit, als het maar een gezellig/authentiek dorp is (wel niet te stil dat het op een spookdorp lijkt!)…

20 à 25 minuutjes rijden naar SFL, da’s te overleven, hé. En St. Anton en Ischgl liggen vanuit Landeck stukje dichterbij. Dat zal je in de toekomst als je elke m² piste in SFL uit het hoofd kent en wat afwisseling wil ook wel kunnen waarderen.

En er is ook een klein maar leuk “huisskigebied(je)”: Venet (ideaal in het hoogseizoen wanneer het in de grote gebieden veel te druk is)

Als het als investering bedoeld is, zou ik me vooral goed laten voorlichten door makelaars e.d. met verstand van zaken ter plaatse en niet teveel laten wijzen door een stelletje skiërs op een forum. Is het voornamelijk voor je eigen lol, maakt het rendement iets minder uit natuurlijk en zullen er andere zaken misschien belangrijker zijn.

Als het als investering bedoeld is, zou ik me vooral goed laten voorlichten door makelaars e.d. met verstand van zaken ter plaatse en niet teveel laten wijzen door een stelletje skiërs op een forum. Is het voornamelijk voor je eigen lol, maakt het rendement iets minder uit natuurlijk en zullen er andere zaken misschien belangrijker zijn.

Userd op 6 apr 2016 11:41

Wij gaan ons ook natuurlijk laten bijstaan door experten, maar een makelaar heeft ook verkooppraatjes hoor ;)
Ik wil mij zoveel mogelijk informeren, je moet ergens beginnen.

Wat hier al eerder benoemd wordt, gaat het om een prive appartement wat jullie tussendoor willen verhuren?
Of moet er flink rendement komen om het huis te financieren?
Let wel als je een prive huis koopt en je het zelf wil gaan beheren wat betreft de verhuur, dat je bij de gemeente navraagt of het warme bedden moet zijn of ook koude bedden mogen zijn, dit ivm leegstand in het dorp. Gaat het om het rendement dan zou ik aanraden het via een project makelaar te doen die ook het beheer/verhuur regelen. Deze hebben alles vooraf geregeld met de gemeente en zorgen ervoor dat het huis een flinke bezetting heeft. Het is anders best wel moeilijk om buiten de vakanties om je huis zelf te verhuren. Bij een project makelaar mag je zelf maar beperkt van je huis gebruik maken, kijk daar goed naar.
Prive verhuren is voor je zelf wel het fijnste, je kan er heen wanneer je zelf wil. Er zijn dan verschillende opties bij wie je het te huur kan aan bieden.
Wij verhuren ons huis prive, na nu een paar jaar hebben we afgelopen winter een goede bezetting gehad, voor de zomer hebben we nog niet echt veel gasten, terwijl het ook een prachtig wandelgebied is. Je moet er rekening mee houden dat bekendheid een paar jaartjes nodig heeft.
Als je nog vragen hebt mag je mij altijd pbtje sturen hoor.

ps, in een groter dorp aan de piste maak je niet meer kans op verhuur dan een dorpje in de buurt, de prijzen liggen stuk hoger, er zijn veel gezinnen die liever een klein stukje rijden en wat minder betalen voor hun appartement.

Dienten Die Alte schule

Als je echt een groot areaal aan skigebieden wil ontdekken gedurende je winterseizoen, dan is Landeck inderdaad een goede uitvalsbasis. Hoeft het niet zo groot en ben je al tevreden met alle skigebieden van het Oberinntal, dan kan je beter Ried, Prutz of Tösens nemen.

In de zomer heeft een appartement niet in SFL of een ander skioord trouwens enkele voordelen. Het klimaat is beneden net iets warmer en de zon blijft er langer staan. Deze regio wordt niet voor niets de “zonnebank van Tirol” genoemd. Tevens biedt een lager gelegen dorpje je uitgebreidere wandelmogelijkheden, waar je bijvoorbeeld in Serfaus met een grote landschapsvervuiling (liften e.a.) zit.

Over je vraag in verband met het Kaunertal. De Kaunertaler Gletsjer kan je enkel bereiken via de Gletscherstrasse, wat toch al een flink eind rijden is. De eerste parking met liften bevindt zich ook pas op 2300 meter geloof ik. Binnenkort zijn er wel concrete plannen om ook vanuit het Langtauferertal (net over de grens in Italië) een gondel met aansluiting op de Kaunertaler te bouwen.
Overigens is het Kaunertal in de zomer bijzonder mooi om te wandelen :)

Het is de bedoeling dat zowel mijn ouders als wij ruim gerekend een 6tal weken naar daar gaan (3weken binnen en 3 weken buiten seizoen) en het voor de rest verhuren. Een project makelaar daar ben ik niet echt een voorstander van. Wij hebben in het verleden ervaring gehad met verhuur in Zwitserland via een ‘Agence Immobilière’ en dan heb je de vrijheid wanneer je zelf gaat. Het is de bedoeling om toch baas te blijven over eigen pand. We gaan het komende jaar vooral veel informatie opvragen, lezen en rondkijken. Als je contact maakt met makelaars dan willen ze meteen een rondreis maken, spreken ze over terugbetaling reiskosten, contracten ondertekenen,…We willen geen overhaaste beslissingen nemen en eerst contact opnemen met de gemeente en dergelijke.

Kaunertaler Gletscher is vanuit Ried toch wel een dik half uur rijden. Je zit ook maar 30min rijden van het 3-landenpunt Oostenrij-Italië-Zwitserland. Skigebieden als Nauders en Ischgl (via Samnaun) liggen ook binnen 30min.

@Kat82, wij hebben ons huis via google gevonden en zelf alles geregeld met de verkopende makelaar, gaf verder geen problemen en geen overijverige makelaars die je van alles willen verkopen ;)
Notaris ging ook via de makelaar. Heb zelf ook info bij de gemeente opgevraagd over verhuur etc. en overige kosten en regels.
Wij willen ook gewoon eigen baas blijven en gaan wanneer we willen, scheelt wel dat de woning die we verhuren allen voor gasten is, en wij zelf ons eigen gedeelte hebben. Succes hoop dat jullie iets leuks vinden :D

Dienten Die Alte schule

Het is de bedoeling dat zowel mijn ouders als wij ruim gerekend een 6tal weken naar daar gaan (3weken binnen en 3 weken buiten seizoen) en het voor de rest verhuren.

@Kat82 - zijn die drie weken binnen het seizoen dan de kerst- en krokusvakantie? Want die weken zijn natuurlijk ook om te verhuren het meest aantrekkelijk. Zowel qua bezetting als qua prijs die je kan vragen. Dat zijn je cashcow-weken. Als je dan niet kan verhuren, wordt het echt lastig om het financieel interessant te maken.

Qua locatie; alles heeft zijn prijs. Zelf kies ik altijd voor acco’s dichtbij de piste, heb geen zin in iedere ochtend allemaal gesleep en gedoe met auto of skibus. Daar betaal ik vervolgens ook (aanzienlijk) meer voor, maar daar krijg je comfort voor terug. Als verhuurder in SFL kan je dus ook aanzienlijk meer vragen dan in het dal - uitgaande van verder dezelfde specificaties van het appartement. En dat zal je merken in de aankoopprijs van jullie appartement. Sowieso zit accomodatie dichterbij de piste/lift meestal eerder vol dan verder weg (aanbod is ook veel kleiner, zeker in Oostenrijk/SFL). Mijn inschatting is dat in bv Ried, Prutz of Landeck ferienwohnungen een aanzienlijk mindere bezettingsgraad hebben dan in SFL zelf. Overigens denk ik dat je met een beetje speurwerk op de site van de gemeenten daarover wel cijfers kan vinden, waardoor het allemaal wat minder speculatief wordt.

Uit je TS begrijp ik dat jullie zelf ook kids hebben en jullie appartement dus ook “kindvriendelijk” gaat worden. In dat geval zou ik me - ondanks de prijs - helemaal richten op SFL. Er zijn weinig ouders die elke dag in een ander gebied willen skiën, te meer daar de kinderen meestal een hele week bij één skischool zitten. Dan hebben je potentiële gasten echt geen zin om elke dag heen & weer te rijden vanuit Ried, Prutz of verder.

Plaats een reactie