Eerste keer wilder kaiser

Dit onderwerp gaat over de bestemming Söll

Hoi Allen,

Aankomende winter ga ik voor het eerst skiën vanuit Söll in het wilder kaiser gebied…

Wie heeft echte aanraders of dont’s waar ik rekening mee moet gaan houden?

Hoe zit het met de offpiste mogelijkheden?

Mijn niveau is: gevorderd

Hoor het graag!

Tja… off piste. Je mag blij zijn dat er voldoende sneeuw op de piste ligt. Off piste is grotendeels naast de piste. Ik zag wat skiërs aan de oostzijde van de Hohe Salve naar beneden gaan (voor de 2c) en er zijn wat doorsteekjes door het bos tussen de pistes (tussen de 2 en de 51 bijvoorbeeld). De kinderen vonden de wandelpaden leuk. Ik niet zo, niet al te best voor de ski’s. We hadden anderhalve dag verse sneeuw, waarna het even mogelijk was een beetje naast de piste te skiën.
Vorig jaar zelf daar voor het eerst geweest (Hopfgarten). Het is een aardig gebied om een beetje doorheen te toeren. Wel een erg onoverzichtelijk gebied, het kostte ons echt een paar dagen voor we het gebied door hadden en we liepen herhaaldelijk vast in een of ander dalletje.
Er zijn wel wat leuke pistes, vooral wat “hoger” op. Ik vond de zwarte 60 overgaande in de rode 60 lekker om te doen. Eindigen in Scheffau is geen goed idee, de sneeuw wordt gewoon te zacht. Beter bij het “middenstation” de 62 weer omhoog nemen. De rode 71 en de rode 22 waren de moeite waard, van de 22 kun je doorsteken naar de 20. In de ochtend heb je dan een lekker piste die je met een verval van bijna 1200 hoogtemeters terug naar Hopfgarten brengt. Alles richting Westendorf was dramatisch zo gauw je wat lager kwam (en dat is al heel snel). Nog nooit zoveel bruine sneeuw gezien en door zulke bergen waterijs geploegd.
Desondanks dit jaar toch nog een keer terug. Les voor de kinderen was prima en ze kunnen vrij snel zelf wat rond skiën. Het wordt niet snel te moeilijk. Maar als ze wat ouder zijn ga ik weer naar Frankrijk.

Dubbele post

*bericht bewerkt door MightyMike op 13 nov 2017 14:56

In Elmau zit aan het dal station Fabels, eet- en apres ski met Nederlandse eigenaren. De Engelse snowboardleraar die wij hadden in Soll bleef maar bezig of de joppie Saus die ze daar hadden ;)

Verder vond ik het idd een heel “Engels” Dorp. Pub, Sportsbar met Engels voetbal, je kent het wel.

Als je de rest van het gebied in wilt, moet je om de Hohe Salve heen. Daar is het dus 's ochtends en 's avonds ontzettend druk. Vooral op het bospaadje terug naar de pistes van Soll was het nog al eens file.

We hebben een dag de oversteek gemaakt naar Westendorf, maar dat was voor ons niet zo’n succes. Vooral de weg terug naar Brixen was rommelig, met het trekkoord door een weiland heen, etc.

*bericht bewerkt door Tosti op 13 nov 2017 15:42

Tja… off piste. Je mag blij zijn dat er voldoende sneeuw op de piste ligt. Off piste is grotendeels naast de piste. Ik zag wat skiërs aan de oostzijde van de Hohe Salve naar beneden gaan (voor de 2c) en er zijn wat doorsteekjes door het bos tussen de pistes (tussen de 2 en de 51 bijvoorbeeld). De kinderen vonden de wandelpaden leuk. Ik niet zo, niet al te best voor de ski’s. We hadden anderhalve dag verse sneeuw, waarna het even mogelijk was een beetje naast de piste te skiën.
Vorig jaar zelf daar voor het eerst geweest (Hopfgarten). Het is een aardig gebied om een beetje doorheen te toeren. Wel een erg onoverzichtelijk gebied, het kostte ons echt een paar dagen voor we het gebied door hadden en we liepen herhaaldelijk vast in een of ander dalletje.
Er zijn wel wat leuke pistes, vooral wat “hoger” op. Ik vond de zwarte 60 overgaande in de rode 60 lekker om te doen. Eindigen in Scheffau is geen goed idee, de sneeuw wordt gewoon te zacht. Beter bij het “middenstation” de 62 weer omhoog nemen. De rode 71 en de rode 22 waren de moeite waard, van de 22 kun je doorsteken naar de 20. In de ochtend heb je dan een lekker piste die je met een verval van bijna 1200 hoogtemeters terug naar Hopfgarten brengt. Alles richting Westendorf was dramatisch zo gauw je wat lager kwam (en dat is al heel snel). Nog nooit zoveel bruine sneeuw gezien en door zulke bergen waterijs geploegd.
Desondanks dit jaar toch nog een keer terug. Les voor de kinderen was prima en ze kunnen vrij snel zelf wat rond skiën. Het wordt niet snel te moeilijk. Maar als ze wat ouder zijn ga ik weer naar Frankrijk.

MightyMike op 13 nov 2017 14:55

Welke periode was je daar?
En welke periode gaat @MikeSkie? Ik denk dat dat nog wel belangrijk is

Wat betreft off-piste: Er is in Scheffau een hele gave 7 km lange ongeprepareerde skiroute naar het dal (de Modererroute). Vrij onbekend en daarom ook nooit druk, maar er moet wel voldoende sneeuw liggen natuurlijk.
Hier trouwens een mooi overzichtje van de meest uitdagende pistes en skiroutes van de Skiwelt:
http://www.skiresort.info/ski-resort/skiwelt-wilder-kaiser-b…

*bericht bewerkt door paolie op 13 nov 2017 16:49

Dal afdaling naar Itter is erg leuk en rustig.In Soll kan je bijna iedere avond skiën, wel extra bijbetalen maar wel leuk om een keer te doen .

@StijnV, goed punt. Wij waren daar in de voorjaarsvakantie (25 februari tot en met 4 maart).

Overigens is de Hohe Salve echt wel lekker skiën, met name de 42. Daarnaast ligt een helling die regelmatig geskied wordt en volgens mij ook een skiroute is, de 42b, een buckelpiste. De 2c kun je beter vermijden, vrij small, kort en vol buitelende landgenoten. In deze periode dan.

Ik vroeg het ook even omdat ik zelf 2 maart voor het eerst naar Westendorf ga. Ben benieuwd hoe het dan is. Verder een nuttig topic om te volgen

@MightyMike dit jaar wordt natuurlijk compleet anders! Dump na dump en elke dag weer onverspoorde hellingen 😉.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Bedankt voor alle reacties. Ik ben in het eerste deel van januari daar. Ik neem aan dat er dan nog wel voldoende sneeuw ligt. Ben wel benieuwd hoe het weer daar is dan.

@paoli ik had daar inderdaad al wat over gelezen, die modderroute. Kan me nu inbeelden waar ik exact naar toe moet.

Zijn er misschien nog meer mensen in de 2e week van januari in dit gebied?

2de week van maart geweest in 2017 zeer slechte weer en skiomstandigheden gehad veel regen en vanaf het midden station kon je de lift nemen (Ellmau) we hebben 3 dagen van de 6 kunnen skien !!! hopelijk is het 2018 beter !!

De dal afdaling naar Itter
Vond ik altijd wel lekker niet druk en zit wat variatie in de afdaling en je kan er lekker knallen omdat het rustig is
En dan beneden lekker wat drinken in de mooie bar

2e week van januari ga we naar Soll
Is weer al wat jaren geleden dat ik er geweest ben
Soll heb ik nog nooit geslapen maar met de apreskie naast de deur komt dat vast goed

Plaats een reactie