Le Grand Domaine 5-11 april 2014

Dit onderwerp gaat over de bestemming Le Grand Domaine

Sinds gisteren ben ik terug van m’n laatste trip van het seizoen: Saint-François-Longchamp. Jammer genoeg geen goedkope last-minute gevonden in een hooggelegen gebied, maar er lag voldoende sneeuw, het weer was zalig en de prijs (110 euro pp voor appartement + skipas) was niet te kloppen!

De hele week zijn ongeveer alle liften open gebleven behalve de wel erg zuidgerichte Lauzière (je weet wel, die lift die in 2012 door een natte sneeuwlawine geraakt werd)

Natuurlijk was het lente, wat betekende dat de pistes er 's ochtends best hard bij lagen:

null

Maar zodra de zon er een tijdje op geschenen had werden ze stilaan zachter.

null

Opdracht was dus de zon te volgen! In mijn geval was dat vaak 's ochtends richting de Col de la Madeleine snowboarden en in afwachting van de opening van de verbinding richting Valmorel een koffietje nemen op het terras daar, met prachtig uitzicht op de Mont Blanc. Geen betere manier om de dag te beginnen toch?

null

Tegen het moment dat de verbinding opende waren de pistes langs de kant van Valmorel vaak ideaal: geen harde ribbels meer, maar ook nog geen pap. Via de Traversée (een naam meestal voorbehouden voor smalle platte paadjes, maar in Valmorel een brede en aangename opwarmer), een vlotte cabinelift en een enorm gammel en traag zetelliftje kom je op de Col du Mottet uit, met erg mooi uitzicht op de westkant van Les 3 Vallées:

null

De rode afdaling vanaf daar was een van mijn favorieten:

null

Tegen rond de middag keerde ik meestal terug richting Saint-François om de beginnende skiërs uit de groep te gaan vergezellen na de skiles (ze waren overigens heel enthousiast over de groepslessen van ESF daar). Aangezien de terugkeer voornamelijk over zuidgerichte pistes gaat die tegen dan net voldoende zon gezien hadden en er nogal verlaten bij lagen doordat de meesten gaan lunchen waren, ging dat bijzonder vlot ;-)

Later op de dag waren de pistes rond de Marquis-lift nog goed, maar het grootste deel van het gebied was tegen dan omgetoverd in een hoopje "paas-pap". Voor de meeste skiërs geen pretje blijkbaar, maar op een snowboard werd alles 1 grote speeltuin!

's Avonds konden we dan weer tot de zon achter de bergen verdween op ons terras genieten. De voordelen van het lente-skiën!

null

De woensdagvoormiddag heeft het dan - zoals @roel voorspeld had - geregend tot op ongeveer 1800m. Daarboven viel er zware sneeuw, zo’n 15-tal cm op 2300m hoogte.

null

Ik was stomweg m’n ski-jas vergeten thuis, dus ben ik maar binnen gebleven die voormiddag. In de namiddag klaarde het gelukkig op en ben ik eens gaan kijken:

null

Jammer genoeg leverde de verse sneeuw bovenop een warm en nat sneeuwdek een plakkerig boeltje op waar m’n snowboard voor geen meter op gleed - zelfs niet op een zwarte piste - dus het werd een rustige dag.

Ik had wel voldoende tijd om me te ergeren aan de nieuwe "Soleil Rouge" zetellift:

null

Geef toe, da’s nu toch echt een dikke middenvinger richting snowboarders? In Les Deux Alpes hebben ze een charmante oude eitjeslift vervangen door zo’n exemplaar en in Val Cenis een oude zetellift geloof ik. God knows why. Ik hoop dat deze trend zich niet voortzet, anders gaan we hier in Europa ook nog zo’n traditie kweken waar snowboarders de veiligheidsbar niet naar beneden doen.

Anyway, ik had gehoopt dat er de volgende dag nog iets van de verse sneeuw zou overgebleven zijn, maar de te warme temperaturen na de sneeuwval hadden daar anders over beslist. Terug naar de lenteski-routine dus! Nu ik de oriëntatie van de hellingen een beetje begon te kennen, had ik m’n zinnen gezet op een heuveltje dat zichtbaar was vanop de Col de la Madeleine. Vanaf rond 10u30 tot rond 13u kon je er met een korte beklimming in 2 verschillende richtingen prima lente-boarden:

null

null

null

null

null

Later op de dag leek het mij te slushy, dus gevaarlijk voor natte sneeuwlawine’s. Ook zijn er beekjes, putten en cliffs die je hier niet op foto ziet, dus niet zomaar sporen volgen!

Alles samen dus voor weinig geld een erg leuke afsluiter van het seizoen! Aan het uitzicht vanuit de badkamer van ons appartementje te zien komt de zomer er aan. Geniet er allemaal van!

null

Geek, Snowboarder, iPhone developer

mooie plaatjes, ziet er nog prima uit!

Certified ski-boy, glijbewijs

Mooi! Wat is nou die foto van die lift @Lieven ? ik zie het niet echt goed

Gang is alles

Top verslag @Lieven, zo te zien heb jij ook een prima seizoen gehad! :) Op naar de volgende!

Super verslag! Mooi einde seizoen…

Thanks guys!
@Jesper Als je mooi op je plaats wil zitten, dan zit die voetsteun knal in de weg van je snowboard. Wil je er toch je snowboard op laten rusten, dan wordt je knie getwist dat het niet mooi meer is + je stoort er de persoon naast je enorm mee. Ik begrijp het voordeel van dit soort voetsteunen echt niet…

Geek, Snowboarder, iPhone developer

De 3 Vallées, 2 Lacs, en de Pionniers lift in Val Thorens hebben deze kleine voetensteuntjes ook. Alle 3 de liften zijn vorig jaar geïnstalleerd. Er zijn 2 versies:

  1. iedereen heeft een paal tussen zijn benen met links en rechts een kleine voetensteun.
  2. de personen links en rechts hebben een paal met kleine voetensteuntjes, de personen in het midden (2 of 4) hebben grote voetensteunen.
    Door de paal tussen de benen is de lift veiliger voor kinderen.
bon ski

Voor kleine skiertjes begrijp ik het inderdaad, dus 1 of 2 zeteltjes ervoor voorzien zou ideaal zijn. Kleine en minder kleine snowboarders kunnen dan de andere zetels innemen. Maar deze lift en de nieuwe Diable in Les 2 Alpes staan eigenlijk niet langs beginnerspistes en hebben zo’n voetsteunen voor alle zitjes.

Overigens: gewone zetelliften langs beginnerspistes hebben vaak zitjes met extra beveiliging voor kinderen. Die lijken mij even veilig voor hen en minder gevaarlijk voor snowboarders.

Geek, Snowboarder, iPhone developer

@lieven oh volgens mij weet ik wel wat j bedoeld, zo’n lift hebben ze ook in Lech volgens mij (Weibermahd) heb m alleen geen Een keer genomen

Gang is alles

Plaats een reactie