Sauerland: Willingen of Winterberg

Dit onderwerp gaat over de bestemming Willingen - Ettelsberg

Ik ben in beide gebieden geweest. Maar dat is al weer 10 jaar geleden. Toen het nog niet zo uitgebreid was in beide gebieden. Welk gebied kan ik als gevorderde (skileraar) het beste kiezen?

JAB

Hangt er denk ik vanaf wat je wilt. Ik vind Willingen leuker. Waarom?

  • Afdalingen zijn langer (wel minder in aantal, maar dat vind ik minder belangrijk)
  • Minder druk over het algemeen
  • Leuker om buiten de pistes te spelen bij veel sneeuw

Wat ik weet is dat winterberg de laatste jaren veel liften heeft gemoderniseerd. Over Willingen kan ik helaas niets zeggen.

Gotta go fast

Willingen vorig jaar voor het eerst geweest, Winterberg kom ik al jaren. Ik zou zelf voor Winterberg kiezen, niet alleen meer pistes en liften, maar alles sluit ook beter op elkaar aan. In Willingen mag je nog regelmatig een stukje lopen om naar een volgende piste te kunnen gaan wat ik zelf best irritant vind!

Wij gaan van donderdag tot zaterdag in principe naar Winterberg. We slapen ergens in een hotelletje dat tussen Willingen en Winterberg ligt. We twijfelen dus ook nog wat het beste zal zijn om wanneer te doen. Is er een skipas voor de 2 gebieden ? En waar bevindt zich het snowpark ?

Beide skigebieden hebben hun absolute plussen en minnen. Winterberg heeft niet alleen meer pistes en liften, maar is aanzienlijk moderner en sneeuwzekerder. Je kan echte rondes in het gebied skiën en hebt veel keuze.

Willingen heeft daarvoor het betere uitzicht, langere pistes en (bij veel natuursneeuw) ‘off-piste’ mogelijkheden, hetgeen Winterberg praktisch niet heeft. Wel laat de sneeuwzekerheid in twijfelachtige tijden wat de wensen over (vaak door stevige wind), is de preparatie van de pistes niet altijd even goed en zijn er nog veel sleepliften. Dat laatste vind ik niet persé een minpunt, maar sommigen wensen zich natuurlijk zetelliften.

Alles heeft z’n voor- en nadelen. Ook kleine gebieden als Neu- en Altastenberg zijn de moeite waard, tevens ook Züschen, Sternrodt, Hohe Lied en Bödefeld-Hunau.

Is er een skipas voor de 2 gebieden ? En waar bevindt zich het snowpark ?

floreancriel op 18 jan 2016 17:50

Met een 3-daagse (of meer) pas kan je in meerdere skigebieden terecht, dus ook in Willingen + Winterberg.
En dan kan je je eigen oordeel vellen want, zoals gezegd hebben beide skigebieden hun plussen en minnen. En je kan ook Neuastenberg of Altastenberg gaan verkennen of één van de andere kleinere gebieden waar de pas voor geldig is.
http://www.skiliftkarussell.de/nl/skipass/skipasspreise.html…
http://www.skiliftkarussell.de/nl/service/haeufige-fragen.ht…
http://www.wintersport-arena.de/nl/wintersport-arena/winters…

Naar mijn mening is in Winterberg de laatste jaren zo veel geïnvesteerd dat het als gebied zowel qua grootte als qua infrastructuur nu ver voorop ligt ten opzichte van Willingen. 5-10 jaar geleden was dit verschil veel kleiner. Het enige dat een probleem kan zijn is de drukte in Winterberg. Als je de kans hebt om doordeweeks te gaan zeg ik zeker Winterberg.

Plaats een reactie