Skihelm

Ik wil graag voor de wintersport een helm aanschaffen. Nu ben ik benieuwd …

  • Wat voor helm dragen jullie (merk)?
  • Hoeveel heeft de helm jullie gekost?
  • Voor- en nadelen van de helm?
  • Nog tips bij het aanschaffen van een helm?
  • Plaatje van jullie helm zou ook leuk zijn!

RED Munity II voor €89,95 (http://www.google.nl/images?q=red munity II)
Voor- en nadelen niet bekend, nog niet gebruikt.

Neem je goggle mee als je de helm koopt.
Een helm moet goed passen, anders gaat een groot deel van de werking verloren!
Als je dan toch een helm gaat dragen, koop dan een goede. Het schuim binnenin bestaat dan uit één deel, dus er zijn geen zgn. lasnaden aanwezig.

Online een helm kopen kan wel, maar realiseer je wel dat je bij een miskoop de retourkosten zelf moet betalen. Koop je online, zorg dan dat de shop is aangesloten bij Thuiswinkel (http://www.thuiswinkel.org)!

I even pee standing sideways...

De correcte link naar de plaatjes: http://www.google.nl/images?q=red%2Bmunity%2BII

I even pee standing sideways...

Ik draag geen helm

Sinner empire helm, €50,-. Veilig, lekker warm, je handschoenen + accessoires kun je erin stoppen op weg naar de piste/ in de lift / bij het restaurant. Door de band onder je hoofd kun je de helm ook gewoon bij je dragen als je een rugzak bij je hebt en je hebt tegenwoordig ook "mutsjes" voor op/over de helm. Voor mij een succes :-)

Tot nu toe 3 verschillende helmen gehad:

  1. Giro Bad Lieutenant: stoere helm, maar veel te warm aangezien (bij de eerste modellen…weet niet of het nog steeds zo is) er geen ventilatiegaten in zaten. €89

  2. Red Trace: fijne helm met goede ventilatie, helaas gingen de oorflappen vaak los en had deze ook geen bevestiging voor de goggle. €65

  3. Salomon Brigade: stoere helm, met goede ventilatie (incl. gaas aan de binnenkant zodat er geen sneeuw in kan komen), afneembare visor, goggle bevestiging en je kunt de helm aanpassen als je eventueel een muts eronder wilt dragen. €89

Kortom: zorg dat de helm goede ventilatie heeft, ook verstelbaar is en dat je hem past. Je goggle meenemen kan ook handig zijn zoals al eerder gezegd is geworden. Soms sluit een goggle net niet goed aan op een helm.

Vandaag toevallig een skihelm gekocht bij de Intersport in Duitsland van het merk Uvex, met instelbare Aircontrol om deze goed passend te hebben op m’n hoofd. Verder heeft de helm ook beluchtingsmogelijkheden. Daarnaast kan het binnen gedeelte (waar je haar mee in aanraking komt) ook gewassen worden.

Wel heel veel skihelmen geprobeerd. Ik ben in totaal ruim een uur bezig geweest om het hele aanbod aan helmen uit te proberen. Uiteindelijk heb ik dan dé perfecte helm gevonden. En deze was dan toevallig van Uvex…

Niet goedkoop overigens: Het geintje koste wel €150. Maar goed, dan heb ik daar wel een professionele helm voor terug met veel comfort. Elders was precies dezelfde helm helaas niet goedkoper te vinden.

Had 2 jaar geleden ook zo’n Sinner helm gekocht (aanbieding helm+skibril = €50,-). Eerste week veel koppijn gehad omdat de helm niet goed zat, terwijl die in de winkel nog als gegoten zat, daarna geen last meer van gehad.

Een simpel, maar degelijke helm met goede oorflappen. Klein irritatiepuntje is het nekbandje dat telkens omdraait. Deze winter maar eens 2 kleine elastiekjes of draad en naald vastzetten.

Afgelopen maandag was er bij de Aldi in Duitsland een skihelmen aanbieding. Een mooie skihelm (zonder merk natuurlijk) voor €25,-. Die dingen zitten als een blok beton op je hoofd en daarop drukt ook nog eens een kegel van 100 kilo. Dan waren er ook nog andere helmen, maar die waren bijna van plastic… Of die echte bescherming bieden. Ze waren ook niet TüV gecontroleerd.

Gang is alles! Après ski kan alleen in de bergen :-)

Ik ben zeer tevreden over mijn helm.
Is gekocht op het comfort, niet merknaam!
http://www.google.be/images?q=carrera+skihelm&um=1&i…

Kris, de merknaam heeft inderdaad niet de hoogste prio, maar om nou het puntje veiligheid buiten beschouwing te laten is wat eigenaardig. Kijk ook goed naar de constructie van de helm (lasnaden, aanhechtingen, enz) en de certificatie (EN1077, NIET EN1078!!!).

Zie wat de ANWB te zeggen heeft over de aankoop van een helm: http://www.anwb.nl/wintersport/uitrusting/aankooptips,/ski-n…

I even pee standing sideways...

Ik heb een decathlon helm voor €45. Hij past perfect. Aangezien ik ook een nieuwe bril moest hebben deze ook bijgekocht (en past dus perfect).

Komend weekend bij de aldi… voor weinig geld mooie helm… Geen idee of het iets is.

Ik heb 4of 5 vakanties met een Sinner helm van 40euro gedaan. Heeft prima dienst gedaan. De laatste vakantie heeft ie me ook echt beschermd na een flinke botsing.

Ik heb nu een nieuwe gehaald, puur om cosmetische redenen. Tijd voor iets nieuws. Nu een POC bij de Intersport gekocht. Niet goedkoop (€110) maar zat mij het beste…

Ik heb een aantal helmen gezien, maar sommige zijn zonder bevestiging voor je goggle. Is dit een nadeel omdat je goggle dan niet goed blijft zitten?
Of heeft zo’n bevestiging niet heel veel nut?

De bevestiging achterop de helm voor de band is bij mij een must… de band van de bril is wel van siliconen voorzien, maar de bevestiging houdt wel alles netjes op z’n plaats en bij elkaar als je een keer valt.

Hoe denken jullie over het huren van een helm??

Huren is een afrader… als er al een keer flink mee gevallen is, is de dempingskracht aangetast. Dat zie je niet, maar van je eigen helm weet je het wel. Daarnaast is het ook erg ranzig!

Ik dacht in maart nog: wat lomp zo’n zwaar ding op je kop. Toch heb ik uit voorzorg een helm ( http://k2skis.com/helmets/crossfire-pro ) gekocht en twee weken geleden in Willingen ‘uitgeprobeerd’. Inderdaad het zit heerlijk warm. Er kan geen muts tegenop en geeft heerlijke bescherming voor je schedel. TIP: bezuining hier niet op. Je hebt helmen van 50 maar ook van 500 euro. Zoek er 1 die echt heerlijk/goed zit en leuk staat en loop er een half uur meer door de winkel. Elk hoofd is qua vorm anders en kies daarom een helm die perfect zit net als je schoenen.

Kan iemand mij het enorme prijsverschil tussen helmen verklaren? Elke helm is door de zelfde keuring gegaan en van het zelfde materiaal polystireen (piepschuim) maar toch kan de prijs tussen de 40 en 200 euro flucueren. Ik weet dat pasvorm een criterium is maar dat persoons gebonden. Maar voor de rest zie ik niet echt verschillen. Heb trouwens zelf een giro seam helm.

Kwaliteit is key, ook bij de wintersporthelmen, en dat is terug te vinden in de prijs. Kwaliteit niet alleen in de gebruikte materialen, maar ook in de constructie. Veel denken ‘schuim is schuim’, maar ook daar zitten erg veel verschillen in. De densiteit bijvoorbeeld, maar ook het aantal delen. Het is goedkoper om dit schuim in 2 of meer delen te fabriceren en vervolgens aan elkaar te plakken. Dit gaat echter wel zeer ten koste van het wegvloeien van de krachten bij impact. Eén deel is dus beter, maar wel duurder. Dan heb je de shell, sommigen zijn van het eenvoudig kunststof, anderen hebben een composiet laagje. De invloed op de prijs kun je raden, maar ook de veiligheid heeft er voordeel van.

Ikzelf bespaar nooit op dit soort dingen: als ik het dan toch draag, heb ik er liever zoveel als mogelijk aan wanneer ik het nodig heb. De GIRO-helmpjes zijn dan naar mijn mening ook niet voldoende, al is het beter dan niets en ondanks de certificering. Als je minimaal verstand van deze certificering hebt, weet je dat het nietszeggend en eigenlijk een lachtertje is.

Dit ‘Giro helmpje’ kost bijna 200 euro. En ik heb het juist over het prijsverschil binnen dit segment tot 200 euro. Ik weet dat andere merken in het nog duurdere segment met fancy namen beginnen te strooien zoals compsiet. Het nut hiervan zou een leuke discussie zijn want ik betwijfel het ten zeerste.

Een goedkope GIRO-helm heet een ‘GIRO-helmpje’, die van échte kwaliteit valt daar vanzelfsprekend niet onder.

En als je composiet enkel ziet als een ‘fancy naam’ en er het voordeel niet van ziet, is een discussie helaas niet mogelijk…

nooit helm gehad, die van de Aldi gekocht. Heeft geen ventilatie (jammer) maar past wel goed en niet zwaar. Hij kwam goed uit de test en voor 25 euro… Ik rijd ook motor weet wat er komt kijken bij een goede helm (shoei van 700Euro voor dagelijks gebruik) Ik ga proberen met helm te skieeen maar heb een hekel aan dingen op m’n hoofd. Gek genoeg niet op de motor :oS Ik ski liever ook zonder muts hoe koud het ook is. Als het me bevalt ben ik goedkoop uit mocht het niet bevallen gaat id e kast in totdat het verplicht is.

Heb je misschien een voorbeeld van een dergelijke composiet helm en kun je hiervan de meerwaarde toelichten?

Even een aanvulling, een helm van composiet lijkt me voor skieeen een beetje overdreven. Ik rij motor en die composiet helm die ik heb beschermt me ook nog bij 180+. Er gaan dagen voorbij dat ik dat niet haal op de piste. Verder een tip berg de helm donker op dan blijft de schaal langer heel. Geld voor composiet en polycarbonaat.

bedankt voor je linkje Jeffey

@ Jeffry dat wilde ik er ook nog bij zetten, maar ik wilde niet te veel door drammen.

even voor de leken, en composiet is een materiaal bestaand uit een of meerdere basis materialen, met andere of betere eigenschappen dan de componenten los van elkaar. Het is dus een mengsel op structuur niveau. De bekentste voorbeelden zijn carbon en fiber glas. Dit zijn weefsels van respectievelijk carbon en fiberglas gebonden door een hars. Maar ook bijvoorbeeld een materiaal als spaanplaat voldoet aan de definitie van een composite. Vandaar dat dit een fancy benaming is waar van alles en nog wat mee beweerd kan worden.

Als men eventjes op google rondneust zijn er al helmen vanaf 50 dollar te vinden met fibreglas shell. Dus mijn vraag blijft onbeantwoord

ik gebruik al 4 jaar de giro encore 2 helm en ben daar heel heel tevreden van. goede verluchting, sneeuwdicht, bevesteging voor je goggle, lekker warm, …
een fantastische helm

Ik ski al zo’n beetje mijn hele leven. Kon zelfs eerder skiën dan fietsen ;) maar nog steeds heb ik geen helm. Nu ik er dan toch aan moet geloven zit ik te denken aan een bmx helm/fullface helm/downhill helm…of hoe je het ook wilt noemen. zoiets:

null

Het biedt natuurlijk optimale bescherming aangezien ik echt wel een snelheidsduivel op de piste ben. En het ziet er aardig cool uit vind ik. Ik zit alleen heel erg te twijfelen of het wel confortabel zit tijdens het skien. Aangezien hij denk ik wel het dubbele zal wegen dan een gewone skihelm. Goeie kilo ongeveer. En je hem wel de hele dag op moet hebben.

Heel toevallig iemand ervaring met zo’n helm? Op de fiets of op de ski’s?

Plaats een reactie