Hochzillertal - Hochfügen 23/02/2013 t/m 25/02/2013

Dit onderwerp gaat over de bestemming Hochzillertal - Hochfügen

Ben deze ochtend teruggekomen van mijn shortskivakantie naar het Zillertal. Dit was tevens mijn eerste busreis, dus meteen ook een nieuwe ervaring. Moto van de shortski: Zo min mogelijk blauw!

Algemeen
Bestemming: het Zillertal in Oostenrijk
Skigebieden: Kaltenbach (Hochzillertal-Hochfügen) en Zillertal Arena
Verblijf: Gasthof Hotel Post (Strass Im Zillertal)
Aantal skidagen: 3
Ski’s: Salomon Focus
Reisgezelschap: Vader, vriend van mijn vader en zijn zoon (tevens vriend van mij)

Vrijdag 22 februari
Onze reis begon om 17.30 toen we op de bus aan het wachten waren (in West-Vlaanderen). Dit was voor mij de eerste maal dat ik op reis ga met een skibus dus was wel wat spannend. Toen de bus aankwam, mochten wij 4 achteraan zitten (de laatste bank was bezet met dekentjes). Nadat alle stops gedaan waren (zo’n 3 uur later) konden we dan uiteindelijk doorreizen naar Oostenrijk. De chauffeurs zeiden ons dat we echter niet rechtstreeks konden rijden, omdat je niet met een slaapbus door Duitsland (en Nederland?) mag rijden. We moesten dus via Luxemburg, Frankrijk, Zwitserland rijden om uiteindelijk in Oostenrijk toe te komen.
Onderweg heb ik niet goed geslapen (ben slechte slaper) maar de meeste vakantiegangers op de bus wel.

Zaterdag 23 februari
We kwamen rond een uur of 8 aan in het hotel en kregen ons ontbijt. Enkele kamers waren al vrij (inclusief de onze) dus konden we ons op het gemak omkleden. Daarna vertrokken we met de bus van de reisorganisatie naar de liften van Kaltenbach.
's Avonds zouden we met het treintje of de bussen van het Zillertal zelf naar huis moeten, omdat de bus 9 uur moet stilstaan (wetgeving).
We kozen om naar boven te gaan, een stukje te skiën en zo naar de Gedrechter (top) te gaan. Daar namen we de Stephan Eberharter Olympia Abfahrt (meteen de zwarte om op te warmen!) en zo meteen door te skiën naar het dal via de Stephan Eberharter Goldpiste. Dit was onze opwarming voor dag 1, wat een prachtige piste is en prima te doen in de voormiddag!
Daarna zijn we doorgegaan naar Hochfügen. Daar dan de belangrijkste pistes gedaan (bijna alle rode en zwarte) om daarna terug te keren naar Kaltenbach. Uiteindelijk de Schnee-Express genomen en even in het funpark rondgehangen. Tot slot nog eens de Schnee-Express genomen om zo de Skiroute Söggen (nr. 8) en de skiroute Aschau (nr. 17) te doen. Beide zeer mooie routes, met vooral bij de 17 enkele erg pittige zwarte stukken! Beneden kom je makkelijk met de bus terug in Kaltenbach.
Even over het weer: Eerste wat sneeuw beneden de 1500-2000 meter, erboven prachtig blauwe lucht. Later op de dag klaarde het eerst op, erna overtrok het opnieuw.
Dit was het einde van onze eerste dag met in totaal 69 km in de benen.

Enkele foto’s van de

null

null

null

null

Zondag 24 februari
Vandaag ging de organisatie (met de bus die er de hele dag bleef staan) naar de Zillertal Arena. Eerste opdracht: van Zell naar Königsleiten en terug. We hebben ons niet gehaast en hadden nog heel wat tijd over.
Op deze route zitten er een aantal heel mooie pisten, hier en daar wel wat vlakke stukken, maar als je erop anticipeert, prima te doen.
Eenmaal in Gerlos aangekomen besloten we om eerst de dalafdaling te doen, een zeer mooie piste!
Daarna zijn we doorgegaan naar Königsleiten, met ondertussen toch eerst de rode 38 eens gedaan te hebben (lag namelijk perfect). Daarna opnieuw de belangrijkste pistes gedaan in Köningsleiten om zo uiteindelijk terug te keren naar Zell. Daar hebben we ook eest de belangrijkste pistes gedaan. Ondertussen ook nog eens het snowpark van Gerlos en ook Zell gedaan. Ook nog bijna alles pistes in Zell meegenomen.
Uiteindelijk met de lift teruggekeerd naar beneden.
Het weer: Sneeuw, veel sneeuw, maar toch probeerde de zon er door te komen, wat nu en dan lukte!
Vandaag 70 km afgelegd!

Enkele foto’s van de zondag:

null

null

null

null

Maandag 25 februari
Onze laatste skidag helaas. Maar dat is nu eenmaal zo op een shortski. Vandaag opnieuw Kaltenbach gedaan. Het plan was om naar Mayrhofen te gaan, maar dit was nog een redelijk grote afstand, en aangezien de bus ons zou ophalen in Kaltenbach, kozen we dan toch maar voor de gemakkelijke weg.
We zijn opnieuw begonnen met de Olympia Abfahrt (2 maal na elkaar) te doen en zo door te gaan naar de Goldpiste.
Daarna zijn we naar links (gezien vanaf de pistekaart) in het gebied van Kaltenbach gegaan om zo de skiroutes opnieuw te doen. Daar even wachten op de bus en dan opnieuw naar boven. Zo even afgedaald tot in Hochfügen, een hapje gegeten en dan teruggekeerd naar Kaltenbach (op tijd zijn voor de bus). Opnieuw de belangrijkste pistes gedaan (die we nog niet gedaan hadden) om zo terug via de skiroutes naar Aschau te gaan.
Het weer: Blue bird (wel eerst wat mist in het dal), met nu en dan een wolkje!
Aantal kilometers: 86 (!), ondanks de vroege stop (rond 15.15)!

Opnieuw wat foto’s:

null

null

null

Tot slot na het eten van de schnitzel terug op de bus naar huis. Niets van problemen onderweg, wel in totaal opnieuw een rit, net zoals in het doorgaan, van 14 uur (zou in 12 uur kunnen, maar door de stopplaatsen onderweg duurde dit wat langer).

Conclusie:
Zillertal is een topgebied! Je kunt je er heel erg lang bezighouden. Wij hebben nog heel wat pistes en Zillertal 3000 niet kunnen doen, maar dit geeft natuurlijk een reden om nog eens terug te gaan.
Het hotel in Strass im Zillertal ligt zeker niet slecht: in het begin van het dal (dus je bent er snel uit als je terug naar huis moet) en ligt op een kleine 15 minuten van Kaltenbach.
De busreis was ook wel een aanrader, omdat je (normaal gezien, in mijn geval niet (slechte slaper)) uitgerust aankomt!

Go with the snow!

Leuk verslag. En nu naar bed ;-)

euh... doen!?

Nog even niet, vanmiddag les gehad, nu wat inhalen (lessen) :D

Go with the snow!

Mooi uitgebreid verslag Mattz! Ook leuke foto’s, ik herken de plekken bijna allemaal :)
Ik hoop dat ik dit seizoen ook nog een shortski kan doen!

Ziet er goed uit! Krijg steeds meer zin om midden maart nog eens naar de alpen te gaan… Misschien doe ik het nog ook:D

Tof verslag Mattz, net zoals Henri; veel plekken die ik herken. En zeker is die 17 richting Aschau is inderdaad echt top. Stukken beter dan de dalafdaling bij Kaltenbach naar mijn mening.

Maar ik keek wel even heel scheef op rondom de opmerking van jullie chauffeurs dat ze met een slaapbus niet door Duitsland zouden mogen rijden. Al mijn busavonturen richting Oostenrijk zijn gewoon door Duitsland geredne.Zowel bij Sunweb als bij Oad. En als je de hoeveelheid bussen ziet bij een gemiddeld tankstation in Duitsland zijn ze niet de enige die het doen. Vaag in ieder geval.

Bedankt.

In verband met die bussen ja, misschien heeft het iets te maken met gordels of zo? Wij hadden namelijk geen? Ik heb er zelf geen idee van…

Go with the snow!

Mooi verslag, lekker zo even een weekendje kilometers maken :)

Gaat denk ik om een bus waarbij de zetels worden ingeklapt zodat ze allemaal horizontaal staan? Als een soort bedden toch? Die bussen zijn bijna nergens meer toegestaan omdat het levensgevaarlijk is, je ligt immers los. Gelukkig hebben de meeste landen wetgeving tegen dit soort bussen.

Plaats een reactie