cursus Anwarter in Oostenrijk

Wie wil er ook in zomer 2013 in Oostenrijk cursus Anwarter gaan doen? Ik ben Tim, 16 jaar en fanatiek skier (slalom/freestyle) en een beetje boarder en kom uit Brabant.
Denk dat ik het via Snowsports.at ga doen, en dan van 29/6-10/7 in Kaprun/Bruck.
Gegadigden om samen te gaan?? :-)

Check je PM ;)
Rechtsboven bij inbox

Ik wil ook heel graag, maar het is nog niet zeker of het gaat lukken dit jaar bij mij.

Heren ik heb in 2001 bij Skischule Aktiv in Niederau (via een vriendin mij aangemeld) zij zoeken immer Hollanders omdat zij de talen spreken en immer super gemotiveerd zijn. Het was een toptijd, mijn onderkomen was Pension Haas voor een heel seizoen. Kosten van de opleiding werd door de skischool betaald mits je hier actief een seizoen meedraait. Onderkomen werd vergoed en kreeg een lichte vergoeding. Kosten daar vielen erg mee want je zit met een paar man in 1 huis en de lokalen nemen je helemaal op en enkelen zijn ook buitenlandse seizoenwerkers.

Dus eten deden wij veelal in een hotel waar een bevriende kok werkte, gewoon met de pot mee-eten of tegen een minimale vergoeding. Knipkaarten voor de alcohol maar ja, jij brengt en wijst als skileraar jouw gasten de place 2 be dus die knipkaarten waren in mijn geval slechts voor de vorm. De pub zat vol met 10-12 man uit alleen al jouw groepje dan kwamen de partners nog mee en de mensen zonder skiles, die pubbaas dacht ook kassa.

Maar goed 4 dagen theorie en praktijk op de skischool zelf en toen naar de Tux voor de daadwerkelijke opleiding. Toptijden gehad zonder enige tussenkomst met NL.

Tip: ik weet niet of het nu nog geldt met de huidige zorgverzekering maar ik was destijds via de skischool verzekerd (ik meen sozialhilfekaart die ik bij mij droeg) Als je al een doorlopende reisverzekering hebt, je daar bent verzekerd lijkt het mij de moeite waard om even te bellen met je eigen verzekering. Scheelt je toch gauw voor een seizoen €500,–

Veel plezier gewenst, terugkijkend…het beste besluit ooit gemaakt ;-)

Ik zit er ook aan te denken om het te gaan doen, maar voor die 2 weken per jaar dat ik dan les ga geven is het toch wel een investering.Anderzijds lijkt het me wel echt een leuke ervaring en je hebt er weer een diploma bij.

Zijn er ook cursisten ouder dan 40 jaar die aan zo’n opleiding beginnen? Als ik ooit de opleiding ga doen, dan betaal ik het zelf. Wat gaat de opleiding tot Anwarter mij dan kosten?

Ik heb de opleiding een jaar of 8 geleden gedaan. Zat toen ook een vrouw van een jaar of 40 bij die geëmigreerd was met haar partner en in de zomer bij een kinderdagverblijf in Oostenrijk werkte. Kan dus prima! (al ben je over het algemeen toch wel een uitzondering).

16 jaar is wel wat aan de jonge kant is mijn ervaring, zeker als je wat kritische ouders hebt en de Duitse taal niet goed spreek. Succes in ieder geval.

Ik ski al ruim 20 jaar, gemiddeld 2 weken per jaar. Kan denk ik wel aardig skieen. Verder ben ik echt een sportliefhebber, ben zelf looptrainer bij een atletiekclub en loop jaarlijks een paar halve marathons. Goed lopen betekent trouwens naast veel km’s maken, ook aandacht besteden aan loopscholing (techniek) en core stability oefeningen. Komt allemaal goed van pas voor het skieen.

Ben vooral geinteresseerd in de ski(techniek) deel binnen de anwarter cursus. Persé het papiertje halen om les te mogen geven is minder belangrijk. In de nabije toekomst skiles geven is vanwege mijn werk en het gezin praktisch onhaalbaar.

Om je eigenkunnen te verbeteren hoef je zo een Anwarter niet te doen, dat komt minimaal aan bod. Met jouw ervaring ga je er pas vanaf Landes niveau wat aan hebben.

Zijn er ook cursisten ouder dan 40 jaar die aan zo’n opleiding beginnen? Als ik ooit de opleiding ga doen, dan betaal ik het zelf. Wat gaat de opleiding tot Anwarter mij dan kosten?

CY325i op 7 mrt. 2013 09:10

Tussen 1000 en 1500 euro

@Gast686:

Dit is ook een van de voornaamste redenen voor mijzelf, maar dat valt dus tegen?

Wordt er tijdens je anwärter veel aan je techniek gewerkt?

Valt mee, voornamelijk hoe je les moet geven. Eigenkonnen komt er wel in voor maar wordt niet super in verdiept. Maarja als je toch alleen je techniek wilt verbeteren kun je beter een ausbilder via een skischool inschakelen en daar je geld aan uitgeven. Daar leer je veel en veeeel meer van!

Maarja als je toch alleen je techniek wilt verbeteren kun je beter een ausbilder via een skischool inschakelen en daar je geld aan uitgeven. Daar leer je veel en veeeel meer van!

Tim. op 7 mrt. 2013 13:19

Wat bedoel je met ‘ausbilder’?

Iemand die je anwärter / landes / alpinkurs afneemt. Ze zijn allemaal staatlich of bergfuhrer…

Ik ben ook van plan het te gaan doen!
Wanneer exact weet ik nog niet :) Maar de planning is om volgende winter een heel seizoen les te geven

Zelf heb ik in december 2012 de Anwartercursus gevolgd bij het Salzburgerverband (SBSSV).
Kosten voor de 10-daagse opleiding inclusief liftkaart en halfpension waren ongeveer €850,-
De meesten die deelnemen aan de opleiding zijn jongeren maar natuurlijk zijn er ook altijd wat "ouderen" te vinden.

Aandacht tijdens de anwarter ligt vooral op de volgende onderdelen: kurven, carven grundstufe en kurze radien.

Thank God summer is over!

Ik wil Anwarter halen om voorlopig in de weekenden en/of 's avonds hier bij een indoorsneeuwbaan les te gaan geven en eventueel in de kerst- en voorjaarsvakantie in O’rijk. De meeste skischolen in O’rijk vragen toch Anwarter, dus kan ik beter meteen die cursus doen, ipv skibegeleider wat voor NL al genoeg is.
Via de SBSSV, ben je verplicht om dat winterseizoen bij een aangesloten skischool in Salzburg te gaan werken.(dat staat tenminste op hun site)
Ik zit nog op school dus kan nu niet zomaar een seizoen naar O’rijk. Dat is iets voor later… ;-)

Ik heb dit gedaan tussen 2 studies, gap yeartje en super ervaring.

De opleiding is er zeker niet op gericht je eigen niveau op te krikken. Het gaat immers om de oefeningen en kennis goed over te dragen aan beginners en licht gevorderden. Landes leraren mogen meer en kunnen meer, zij mogen bijvoorbeeld stukjes off piste gaan met de groep.

Skischool eigenaren en de opleiders zijn de echte goeroes en mogen en kunnen alles.

Als je zelf aan je techniek wilt werken kan je het geld vele malen beter stoppen in een privé les. Oefenen om de perfecte flugbogen uit te voeren de FISregels en dergelijke voorgeschoteld te krijgen zijn onderdelen.

Het is geen stoomcursus om goeroe te worden. Dus staatlich of bergfuhrer.

Ik heb dit gedaan tussen 2 studies, gap yeartje en super ervaring.

De opleiding is er zeker niet op gericht je eigen niveau op te krikken. Het gaat immers om de oefeningen en kennis goed over te dragen aan beginners en licht gevorderden. Landes leraren mogen meer en kunnen meer, zij mogen bijvoorbeeld stukjes off piste gaan met de groep.

Skischool eigenaren en de opleiders zijn de echte goeroes en mogen en kunnen alles.

Als je zelf aan je techniek wilt werken kan je het geld vele malen beter stoppen in een privé les. Oefenen om de perfecte flugbogen uit te voeren de FISregels en dergelijke voorgeschoteld te krijgen zijn onderdelen.

Het is geen stoomcursus om goeroe te worden. Dus staatlich of bergfuhrer.

TheTaalman op 8 mrt. 2013 01:10

Dank je, hier heb ik iets aan.

Heb er spijt van dat ik de anwarter/landes niet gelijk na het afstuderen heb gedaan. Nu heb ik een gezin en een leuke/verantwoordelijke baan, en gaat het er waarschijnlijk niet meer van komen.

Daar ik looptrainer ben bij een atletiekvereniging, leer ik elke training didactische vaardigheden bij. Echt skileraar ga ik toch nooit worden, maar technisch 99% leren skieen, lijkt me gewoon ontzettend gaaf. Maar zoals ik begrijp heeft een anwarter dan geen toegevoegde waarde voor mij.

Mischien heb ik nog wel een tip voor je techniek te verbeteren.
Ikzelf ben voor m’n techniek te verbeteren al een jaar of 8/9, lid van Skiclub Rucphen, ik train daar wekelijks op de indoor sneeuwbaan. Daar ligt de aandacht puur op het verbeteren van je techniek. Na een paar jaar ben ik doorgestroomd naar het Slalom (wedstrijd)team, waar ik nog steeds bij train. En heb de afgelopen 4 jaar in Oostenrijk (tijdens vakanties) mee mogen trainen bij de plaatstelijke Skiclub, o.a. reuzenslalom op een zwarte piste, da’s wel ff wat anders dan hier…haha! Maar heb er wel veel van geleerd.:-)
Ik weet niet of er een skibaan met een skiclub bij jou in de buurt is? Anders zou je daar eens kunnen kijken.

@CY325i: leuk te lezen dat je zo’n perfectionist bent en graag controle wilt hebben. Maar om je vraag te beantwoorden kort en bondig, nee.

Met je Anwarter krijg jij geen enkele voldoening voor techniek verbetering. Jij krijgt de basisopleiding met alle oefeningen en bijhorende theorie om beginners en licht gevorderden op een nette manier skiën te leren en daarbij net zo belangrijk dat de groep een samenhorigheidsgevoel beleefd met de nadruk op leren, gezelligheid en vakkundig begeleiden voor de volgende jaren.

Heel grappig natuurlijk dan ineens jij op die berg hun eerste, tweede of derde ervaring wordt met het fenomeen ‘de wintersport’. Alles moet gewoon kloppen en daarom is de opleiding best ‘pittig’ en wordt er wel verwacht dat je de oefeningen goed tot bijna Oostenrijks perfect beheerst.

Anwarter lijkt misschien geen heel uitdagende opleiding voor de meeste, nadruk ligt op kurven en carven grundstufe maar het is wel een uiterst leerzame opleiding. Hier wordt de basis van je houding behandeld en tot in de treure geoefend. Als je deze oefeningen goed beheerst zul je een betere skiër gaan worden.
Het is niet voor niets dat je (top) wedstrijdskiers die oefeningen ook ziet skiën op een training.

Wat mij persoonlijk wel weer stoort is, dat sommige skileraren die hun opleiding gehaald hebben snel hun houding weer verslonzen en dan zie je dat hun skiniveau ook niet verder verbeterd.

Je kan na je anwartar natuurlijk ook goed gaan trainen, met een staatliche leraar en door gaan voor je landesleraar

Misschien iets te laat maar hoe oud moet je voor zo’n opleiding zijn??
Gr thijs

Misschien iets te laat maar hoe oud moet je voor zo’n opleiding zijn??
Gr thijs

Gast045 op 10 mrt. 2013 11:24

16

@Niels.

Je NSL (1e helft) kan je al doen als je 15 bent.

Ah oke, maar anwärter zelf is 16 dacht ik.

Nog iemand die hem bij snowsportstirol gaat doen?

Leuk topic.
2 vraagjes:
Is het mogelijk om in 1 seizoen zowel je anwarter als Landes te halen of is dat veel te optimistisch?
En: aan wie geef je les als Anwarter? vooral kinderen of ook volwassenen, en kun je hiervoor een voorkeur opgeven? Ik zou namelijk zelf het liefst vooral volwassenen lesgeven. Is dat te regelen of wordt dat lastig?

@Niels
Ah nog ekkes wachte dan :p

Je kan met je anwarter zowel kinderen als volwassenen les geven met je anwarter. Bij de volwassenen is het dan meestal beginners of tweedejaars skiërs.

Als je een hele goede skiër bent kun je misschien je anwarter als landesleraar 1 doen.
Je zal niet je hele opleiding in dezelfde winter kunnen doen, mits dat je anwarter in de zomer of herfst doet. Alleen moet je nog wel lesgeef ervaring overleggen, onderschreven door een skischool.

Bij Tirol moet je een toelatingstest doen voor je landesleraar opleiding, daar komen ca 300 mensen, veelal oostenrijkers en daarvan mogen er ca 65 deelnemen aan de opleiding. Hierdoor hebben ze een hoog skiniveau. Bij Tirol wordt niet echt een onderscheid gemaakt in Landes 1, alpin kurs en Landes 2. Daar doe je hele opleiding in principe in 1 winterseizoen, 2 weken begin december, 1 week alpin kurs in Januari en 2 weken in April.

Plaats een reactie