Alle ins and outs om skileraar te worden!

Aangezien er hier op het forum regelmatig vragen voorbij komen van enthousiaste mensen die graag een winter als skileraar willen werken lijkt het mij handig een centraal topic te openen.
Een vraag die vaak voorbij komt is: “Hoe pak ik het aan om skileraar te worden?”. Er zijn natuurlijk vele wegen die naar Rome (uh de sneeuw) leiden maar ik probeer hier toch de mensen die alles zelf willen regelen een beetje op weg te helpen:) Het is de manier hoe ik het zelf ook heb aangepakt en dit is niet verkeerd uitgepakt. Ik ga er hierbij overigens vanuit dat je een baan zoekt in Oostenrijk.

Het zoeken van een skischool en solliciteren

  1. Bepaal voor jezelf in welk skigebied je wilt gaan werken.
  • Klein of groot gebied
  • Veel apres ski of is dit minder belangrijk
  • Erg gericht op Nederlanders of meer internationaal
  • Welke mogelijkheden moeten er voor jou zijn? (funpark, skiroutes, offpiste etc.)
  • Kan ik eventueel gemakkelijk uitstapjes maken naar andere dorpen/gebieden?

Waarschijnlijk zijn er wel een aantal gebieden die op je shortlist komen, geen probleem! Houd alle opties voor jezelf open.

  1. Ga op zoek naar skischolen in het/de betreffende gebied(en).
  • Via google kom je al snel aan skischolen die aanwezig zijn in een bepaald gebied.
  • Win informatie in over de skischolen; op skileraar.info zijn veel reviews te vinden over skischolen geschreven door skileraren. Hier kan je ook vaak persoonlijk met een leraar in contact komen en hem/haar nog extra vragen stellen.
  • Maak een lijstje met voor welke skischolen jij wel zou willen werken (gerangschikt op voorkeur is helemaal top).
  1. Het aanschrijven van skischolen
  • Het eerste contact is meestal vrij kort
  • Indien je connecties hebt vermeld deze dan (via die en die heb ik gehoord dat)
  • Vertel dat je geïnteresseerd bent om voor hun skischool te gaan werken en dat je je Anwärter hebt of nog gaat halen.
  • Vertel kort iets over je belangrijkste relevante werkervaring/studie en dat je beschikt over goede ski kwaliteiten (hier hoef je verder niet perse over uit te wijden).
  • Vraag of de mogelijkheid bestaat om voor de skischool te komen werken.

Vaak zal je nu te horen krijgen of er wel/niet mogelijkheden voor je zijn. Indien er wel mogelijkheden zijn zal het contact verder gaan. Vaak vraagt de skischool dan om een foto en een Lebenslauf (een zeer korte CV). Verder heb jij nu vaak ook de mogelijkheid om aan hen meer vragen te stellen over bijvoorbeeld onderkomen, trainingen, loon, verdeling van de groepen, vrij vragen, verzekering, is er altijd werk etc.

Belangrijk om te vermelden in je Lebenslauf:

  • Persönliche Daten (Name, Adresse, Geburtsdaten und Ort, Telefon, Email Adresse, Staatsangehörigkeit)
  • Schulische Ausbildung
  • Relevante arbeitserfahrung
  • Sprachkentnisse

Aan de hand van deze Lebenslauf zal de skischool nu vaak definitief de toezegging doen of jij wel/niet bij hen kan komen werken. Het hangt nu van jezelf en de skischool af hoeveel contact jullie nog hebben. Bedenk dat jij altijd vragen mag stellen over hoe het er binnen de skischool aan toe gaat en dat je nog altijd nee kunt zeggen als je uiteindelijk betere opties hebt of er geen goed gevoel bij hebt!

Het aanmelden voor een Anwärtercursus

Om les te mogen geven dien je een diploma te halen, het eerste diploma heet de Anwärter.
Er zijn vele organisaties die de Anwärtercursus aanbieden. Ik maak hier een onderscheid tussen het volgen van de Anwärter via een Nederlandse organisatie of via een Oostenrijkse.

Nederland:

  • Snowsportsacademy (http://www.snowsportsacademy.com/snowsports-academy/… )
    Hierbij volg je de eerste vijf dagen van de Anwärter in Nederland en dit sluit je af met een examen. Indien je deze haalt heb jij je NSL (Nationaal Snowsports Leraar) diploma binnen. De laatste zes dagen van de Anwärter volg je in Oostenrijk, met deze dagen sluit je de Anwärter opleiding af.
  • Ripstar (http://ripstar.nl/snow/opleidingen.html )
    Specifiek gericht op de snowboardopleidingen! Dit is een Nederlandse organisatie maar je volgt de gehele cursus in Oostenrijk.

Oostenrijk:

Volgens mij heb ik de meeste aanbieders nu opgenoemd, excuus als ik er eentje vergeten ben. Ik raad je aan de opleiding te volgen in het Bundesland waar je gaat werken. Als je bijvoorbeeld in Saalbach-Hinterglemm wilt gaan werken wat in het Salzburgerland ligt zal ik je aanraden je opleiding te volgen bij het Salzburger Berufsschilehrer & Snowboardlehrer Verband (SBSSV). Ga je in bijvoorbeeld Serfaus of Ischgl aan de slag dan ligt een opleiding bij het Tiroler Verband meer voor de hand. Zelf heb ik alleen ervaring met SBSSV, dus als je daar vragen over hebt kan je bij mij terecht. Ik weet dat er een aantal anderen hier op het forum hun opleiding bij het Tiroler Verband hebben gedaan dus die willen daar vast wel vragen over beantwoorden.

Ski niveau

Natuurlijk moet je om skileraar te worden over behoorlijk wat ski ervaring beschikken daarnaast moet je op zijn minst goed parallel kunnen skiën. Meestal krijg je sowieso de volgende examenonderdelen:

  • Kurven (in pflug skiën)
  • Carven Grundstufe (bochten in pflug en daarna je ski bijsluiten)
  • Kurze radien (korte bochten)

Kennis van de Duitse taal

Met middelbare school Duits kom je een heel eind. Tijdens de opleiding pik je sowieso heel veel belangrijke termen op in het Duits. Als jij een kort gesprekje kunt houden en daarin kunt vertellen wie je bent, wat je zoal doet en wat bijvoorbeeld je favoriete televisieprogramma is dan komt het wel goed. Als je zoiets ook van anderen kunt verstaan hoef jij je niet druk te maken. Houdt er wel rekening mee dat de Ausbilders vaak dialect spreken en dat voor iedereen moeilijk te verstaan is;) Uiteindelijk doe je ook een lesgeefexamen wat je in het Duits dient te doen; dus conversaties met gasten, het uitleggen van de stof etc. allemaal in het Duits!

Hopelijk komen de toekomstige skileraren met deze informatie weer een stuk verder. Vragen kan je natuurlijk in dit topic stellen, er zijn hier genoeg mensen met ervaringen! Veel plezier!

Thank God summer is over!

goed topic Lisa! deze dame verdient alle credits voor dit duidelijk topic en heldere antwoorden!

Heel handig topic! hier gaan veel mensen iets aan hebben :)

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Geweldig Lisa! Heel goed uitgelegd!

Leuk om te lezen, thanks

Bedankt! Alle vragen zijn hier opgelost. Ik ga zeker eens kijken naar het Tiroler Skilehrerverband, ik wil namelijk in Fiss-Ladis-serfaus les geven. Zelf heb ik nog nooit Duits gehad maar misschien dat ik hier in België wel een paar duitse lessen kan volgen!

Super!

Pray every day for snow

Leuk al die positieve reacties:) !

Thank God summer is over!

Ik wil geen leraar worden, maar wel een heel duidelijke topic, goed gedaan!

Top gedaan zeg! Misschien http://www.2btravel.nl nog toevoegen?

@Gast 613
Zoals ik al aangaf is dit topic bedoeld voor iedereen die alles zelf willen regelen.

Er zijn inderdaad organisaties die het voor je kunnen regelen en daar is 2btravel er inderdaad een van.

Thank God summer is over!

Google kan ook veel voor je regelen met ‘’ ski jobs tirol ‘’ Heb je eenmaal je papiertje dan kan je overal aan de slag, zeker wij Nederlanders met onze talenkennis.

Skiën. What else.

Bedankt voor je uitgebreide blog, super! Ik zit er zelf over te denken om aankomende winter een seizoen les te geven. Heb ongeveer 8 jaar aan ski-ervaring, maar nooit eerder lesgegeven en dus ook geen Anwarter of andere opleiding…

Had inderdaad al de site 2btravel.nl gezien, maar ik hoor dat het veel goedkoper is als je het zelf regelt en ik blijf een arme student, dus ik denk dat ik met een beetje hulp gewoon zelf moet kunnen regelen :).

Een vraag vanuit mijn kant daarom: welke skischool/gebied zouden jullie aanraden?
Mijn voorkeuren:

  • Midden/groot gebied
  • Veel apres ski is leuk!
  • Het liefst aan Nederlandse kinderen lesgeven, maar vind het wel heel leuk als er niet alleen Nederlandse vakantiegangers/skileraren zijn maar ook andere nationaliteiten.

In Westendorf komen veel nederlandere, en er is goede après-ski.

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Een vraag vanuit mijn kant daarom: welke skischool/gebied zouden jullie aanraden?

Gast033 op 12 jun. 2013 12:52

Ik zou me vooral richten op Tirol of Salzburger Land. Daar kan men als buitenlander het makkelijkste z’n draai vinden. Grotendeels dankzij de gemoedelijke aard van de lokale bevolking. In Vorarlberg is het al wat kritischer, waar de mensen meer gereserveerd zijn en gesloten. Daar is het zogenaamde “Vitamin B” belangrijk om een leuke baan te krijgen en geaccepteerd te worden door de lokale bevolking. Om over Zwitserland maar te zwijgen…

Aangezien je bovendien "veel apres-ski" leuk vindt, is dit destemeer een reden om iets in Tirol of Salzburger Land op te zoeken. Ik zou zeggen: Zorg voor je opleiding en gaan! ;)

P.S. Om in een ander land binnen Europa te gaan solliciteren is het aan te raden om een Europass CV op te stellen: http://europass.cedefop.europa.eu/nl/documents/curriculum-vi…

Bij skischool Der Brabander in Winterberg kan je ook terecht (evenals bij vele andere skischolen in het Sauerland). We hebben een interne opleiding die je na een seizoen lesgeven af kan ronden met het DSLV-Grundstufe diploma, vergelijkbaar met het Anwerterdiploma.

Voordeel is dat je niet hoeft te investeren vóór het seizoen, maar wel al een goede opleiding krijgt en met ervaring aan het examen kan beginnen. Je kunt ook eerst een paar schoolvakanties en weekendjes proefdraaien. Het is immers maar 2 uur van de grens.

In Duitsland is het overigens gebruikelijk dat je het vak eerst leert bij een skischool en pas daarna je papieren haalt. Anders dus dan in bijvoorbeeld Oostenrijk. Als proeftuin dus ideaal en wij merken dat onze intern opgeleide leraren zeer gewild zijn in Oostenrijk. Er zijn bijvoorbeeld veel leraren die tijdens de kerst in Oostenrijk lesgeven en daarna tijdens weekenden en krokus in het Sauerland.

Harry (Winterberg)

Krijg je eigenlijk een skipas als je een seizoen lesgeeft? Of moet je die zelf betalen?

En bedankt voor de tips trouwens!

het is vaak zo dat je voor je skipas een eigen bijdrage moet geven aangezien je er in je vrije tijd ook gebruik van zal maken.

ik heb ondertussen bij 3 skischolen gewerkt, maar heb altijd een seizoenspas gekregen, niets zelf voor moeten betalen. alleen de borg.

waar ik komende winter het seizoen ga werken moet ik 100 betalen als eigen bijdrage

@Gast033
Misschien is het handig om hier bij de zoekmachine van de skigebieden je voorkeuren in te vullen en dan eens te kijken welke gebieden er naar voren komen. Vervolgens kan je op skileraar.info kijken of er reviews te vinden zijn van skischolen in die gebieden zodat je hier wat meer over te weten komt.

Ik heb ook altijd een skipas gehad voor het hele seizoen en hier zelf niets voor hoeven betalen.

Thank God summer is over!

Ik geeft dit topic even een kick.
Na dat ik vorig jaar al het wilde plan om skiles te gaan geven maar helaas net niet de middelen er voor had. Ga ik het aankomend winter seizoen opnieuw proberen. Ondertussen een jaar heel hard gewerkt, gespaard en noem maar op.Volgende week schrijf ik me in voor de Anwarter cursus, zodra ik een skischool gevonden heb.
En daar heb ik nog een aantal vragen over.
Ik weet dat je het beste ook even kan kijken op internet naar een leuke skischool en bijvoorbeeld op skileraar.info voor de reviews.
concreet de vraag. Ik heb ergens gelezen/gehoord dat je als je contact zoekt met een skischool er op aan moet sturen dat je angesteld word op je contract oid zodat je meer recht/kans op werk hebt. Heeft iemand hier ervaring mee?
Vraag nummer 2. Hebben jullie ook een aparte verzekering afgesloten? Kijk van je werkgever zul je tijdens de werkdagen dat je werkt gedekt zijn. Maar tijdens je vrije ski dagen dekt een reisverzekering dat niet. kunnen jullie een verzekering aanraden?
vraag nummer 3. Wat is een redelijk bedrag wat een skischool mag rekenen per nacht voor je verblijf in het skileraren huis? en houden ze dit dan van je loon in?( natuurlijk per skischool verschillend maar ben op zoek naar jullie verhalen)
vraag nummer 4. Als ik die kant op ga, ga ik met eigen auto. Natuurlijk moet die auto ook een plekje hebben bij het skileraren huis oid. wat is jullie ervaring hiermee? is er een centrale parkeergarage of plaats geregeld.
Vraag 5. Kan ik ergens alvast het methodieken boek bestellen van snowsport tirol of de Salzburger zodat ik alvast kan oefenen voor de theorie van de anwarter?
vraag 6. materiaal voor de anwarter cursus. Ik meende dat je bijvoorbeeld niet met twintips ski’s hier aan mag deelnemen. Maar bijvroorbeeld ski’s met rocker techniek mag dit volgens jullie wel?
vraag 7 .Materiaal aanschaffen. Naast dat ik al een setje hele fijne ski’s heb ( all mountains) wil ik graag een setje rocker techniek hebben, wat gemakkelijker door de bocht gaat. Kan ik dit beter in Oostenrijk kopen of beter in NL. en dan doel op Qua prijs.
vraag 8. Hebben jullie nog tips om mee te nemen om het wonen in Oostenrijk wat fijner te maken. Ik dacht zelf aan natuurlijk laptop etc. maar bijvoorbeeld ook een elektrische koelbox zodat je je eigen koelkastje kan hebben. mocht dit niet aanwezig zijn.
vraag 9 daarnaast Welke mobiele telefoon provider raden jullie aan om een Oostenrijks nummer van te kopen? wil graag goede dekking en internet voor whatsapp
vraag 10. Moet ik voor mijn Oostenrijkse loon van de skischool ook een Oostenrijkse bankrekening openen?

Goed voor nu heb ik even genoeg vragen gesteld. Ondertussen nog druk op zoek naar een leuke skischool en ben ik alvast mijn auto aan het voorbereiden voor 4 maanden winter.
Ps waar kan ik een wintersporters.nl sticker krijgen? die moet natuurlijk wel mee naar Oostenrijk :D

Ik geeft dit topic even een kick.
. Ik heb ergens gelezen/gehoord dat je als je contact zoekt met een skischool er op aan moet sturen dat je angesteld word op je contract oid zodat je meer recht/kans op werk hebt. Heeft iemand hier ervaring mee?

Vraag nummer 2. Hebben jullie ook een aparte verzekering afgesloten? Kijk van je werkgever zul je tijdens de werkdagen dat je werkt gedekt zijn. Maar tijdens je vrije ski dagen dekt een reisverzekering dat niet. kunnen jullie een verzekering aanraden?

vraag nummer 3. Wat is een redelijk bedrag wat een skischool mag rekenen per nacht voor je verblijf in het skileraren huis? en houden ze dit dan van je loon in?( natuurlijk per skischool verschillend maar ben op zoek naar jullie verhalen)

vraag nummer 4. Als ik die kant op ga, ga ik met eigen auto. Natuurlijk moet die auto ook een plekje hebben bij het skileraren huis oid. wat is jullie ervaring hiermee? is er een centrale parkeergarage of plaats geregeld.

Vraag 5. Kan ik ergens alvast het methodieken boek bestellen van snowsport tirol of de Salzburger zodat ik alvast kan oefenen voor de theorie van de anwarter?

vraag 6. materiaal voor de anwarter cursus. Ik meende dat je bijvoorbeeld niet met twintips ski’s hier aan mag deelnemen. Maar bijvroorbeeld ski’s met rocker techniek mag dit volgens jullie wel?

vraag 7 .Materiaal aanschaffen. Naast dat ik al een setje hele fijne ski’s heb ( all mountains) wil ik graag een setje rocker techniek hebben, wat gemakkelijker door de bocht gaat. Kan ik dit beter in Oostenrijk kopen of beter in NL. en dan doel op Qua prijs.

vraag 8. Hebben jullie nog tips om mee te nemen om het wonen in Oostenrijk wat fijner te maken. Ik dacht zelf aan natuurlijk laptop etc. maar bijvoorbeeld ook een elektrische koelbox zodat je je eigen koelkastje kan hebben. mocht dit niet aanwezig zijn.

vraag 9 daarnaast Welke mobiele telefoon provider raden jullie aan om een Oostenrijks nummer van te kopen? wil graag goede dekking en internet voor whatsapp

vraag 10. Moet ik voor mijn Oostenrijkse loon van de skischool ook een Oostenrijkse bankrekening openen?

Ps waar kan ik een wintersporters.nl sticker krijgen? die moet natuurlijk wel mee naar Oostenrijk :D

Hendrik1987 op 10 sep. 2013 22:57

1Informeer bij de skischool

2Verzekering via snowsports oid. (google even op snowsportsacademy) deze verzekering dekt je ook in je vrije tijd (buiten je werk voor de skischool dus!)
http://www.snowsportsacademy.com/snowsports-academy/…

3Wat een redelijk bedrag is moet je natuurlijk zelf beoordelen, bij de skischool waar ik heb gewerkt werd €5,- per nacht ingehouden. Ook ken ik skischolen waar €10/15 per nacht wordt gerekend voor het onderkomen

4Verschilt per skischool/onderkomen. Bij de skischool waar ik werkte waren zowel een parkeergarage als parkeerplaatsten aanwezig

5Ja dat kan, bestel je boek via de site van snowsportsacademy.

6Tijdens mijn anwarter (snowsportsacademy) waren twintips niet verboden, of het prettig is om je hele anwarter op twintips te skiën moet je zelf beoordelen. Gewoon een paar goede pisteski’s is voldoende.

7Gewoon een paar prettige pisteski’s aanschaffen.Niet kijken of een ski wel/geen rockertechniek heeft. Een paar ski’s testen en vervolgens een keuze maken.
Informeer bij de skischool waar je gaat werken of je ter plekke met korting ski’s ed kunt kopen (skilerarenkorting)

8Wat je nodig hebt en meeneemt naar Oostenrijk hangt af van wat aanwezig is in de onderkomens van de skischool. Informeer hiernaar bij de skischool.

9T-mobile biedt een prepaidkaart met internet (min. 10€ per maand opwaarderen)

10Ja, bij de meeste skischolen is dit verplicht/gebruikelijk. Maar dit is een kleine moeite.

1(meervoud: wintersporten) sport die alleen 's winters beoefend wordt, bv. schaatsen, skiën, sleeën.
  1. Ik snap niet helemaal wat je met je vraag bedoeld…

  2. Ik heb wel nog een aparte verzekering afgesloten, maar hoe en wat weet ik niet precies. Dit heb ik aan mijn vader overgelaten die daar nogal verstand van heeft haha.

  3. Zelf heb ik niet voor mijn onderkomen hoeven te betalen, indien je voor de skischool werkt krijg je dit van hun. Ik weet wel dat de andere skischool in ons dorp een vergoeding van volgens mij max. €10,- per nacht rekende en dit inhield tijdens de uitbetaling van het loon.

  4. Bij al onze skilerarenhuizen was er de mogelijkheid om de auto te parkeren. Meestal gewoon voor de deur, een enkele auto kon in de garage.

  5. Cursusboek kan je bestellen via https://www.snowsportsacademy.nl Wellicht als je een mailtje naar bijvoorbeeld het SBSSV stuurt dat zij je het cursusboek ook al eerder kunnen toesturen.

  6. Je mag wel met twintips deelnemen maar dat is niet ideaal en raden ze daarom ook niet aan. Net zoals hierboven al gezegd moet een setje pisteski’s voldoende zijn (daarvan zijn er overigens ook veel met de rockertechniek).

  7. Oostenrijk! Hier kan je eerst een aantal ski’s testen en vervolgens een keuze maken. Indien je skileraar bent krijg je ook bijna altijd wel een mooie korting.

  8. Laptop is inderdaad erg fijn om mee te nemen. Bij ons was er gewoon een koelkast aanwezig, deze deel je uiteraard wel met andere skileraren. Beste is om even na te vragen wat er allemaal wel/niet aanwezig is.

  9. Bij ons heeft bijna iedereen een simkaart van A1. Hiermee kan je gratis bellen naar iedereen die ook A1 heeft en zijn er ook gunstige tarieven voor mobiel internet.

  10. Bij ons was het niet nodig om een Oostenrijkse rekening te openen. Het geld kreeg je vaak contact mee, alhoewel ik weet dat sommigen het wel gestort kregen op een Oostenrijke rekening. Zelf liet ik af en toe wat geld storten op mijn Nederlandse rekening en hier moest ik dan per keer ongeveer €5,- voor betalen.

Hopelijk schiet je met deze antwoorden weer een beetje op.

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 16 okt 2020 15:05

Thank God summer is over!

Bedankt @NB89 en @Lisa

ik zal me nog eens verdiepen in het verzekeringen verhaal en de rest van mijn vragen ook stellen aan de skischool. Daarnaast is het misschien ook handig om te vermelden voor de andere lezers van dit topic dat je van je nederlandse zorgverzekering een bewijs nodig hebt dat je verzekerd bent.

Oehh dankje! Briljant topic!
Hier heb ik wat aan :).

Idd een briljant topic alhoewel ik nu zoveel mogelijkheden zie om de Anwarter snowboard-cursus te volgen dat ik niet meer weet waar … maar is luxe probleem
Maar is het nu verstandg om al vooraf tegaan solliciteren bij de skischool van je eerste keuze of pas nadat je je Anwarter diploma hebt gehaald!??

He Willemijn, In welk gebied ga je les geven dan waar je voor je skipas moet betalen?

@Hangloose13. Nu is de tijd om te solliciteren. Of nog eerder, dan kan je uitzoeken waar je een wilt en aanbod vergelijken van verschillende skischolen. Zo weetje waar je naar toe gaat en waar je aan toe bent. veel succes met de keuze!

Erg handig topic! Zit er zelf over te denken om over paar jaar voor anwärter te gaan en dan snowboard les te gaan geven.
1 vraagje: Vanaf welke leeftijd kan je les gaan geven? (ben nu 14)

Gang is alles

Je Anwarter kun je halen vanaf 16 (bij de SBSSV in Salzburgerland iig… Dat zal vast verschillen!). Vanaf welke leeftijd ze je aannemen zal per skischool verschillen denk ik… Ik gok dat de meeste vanaf 16 of 18 aannemen.

Plaats een reactie