Alle ins and outs om skileraar te worden!

Extra skielessen zijn altijd leuk :) is het alleen meer of ik de cursus al kan boeken met het idee dat ik het niveau wel ga redden dan dat het al een onbegonne actie is.
Overigens heb ik ruim ervaring op mijn snowboard en merkte ik dat het gevoel ook best wel overeen kwam

Veel Nederlandse organisaties die een Anwärtercursus aanbieden hebben ook een info-dag met een sessie op de sneeuw in oktober of zo. Daar kunnen de instructeurs je dan vertellen hoe zij de kans inschatten dat je het zou halen.

Dat is best een goede tip. Zal daar morgen even naar zoeken

Zoals Snowsports en snowlife. Of je gaat naar een degelijke sneeuwhal en vraagt of er iemand met een Anwärter diploma is die met jou meekijkt naar jouw niveau.

Iemand enig idee wat het minimale instap niveau is om de anwarter te kunnen halen?
Afgelopen seizoen voor het eerst sinds 10 jaar weer op skies gestaan en ploegbochten en “paralel” op een blauwe piste gaan aardig maar op stijlere/smallere/ijzigere stukken rood merkte ik dat ik erg angstig stond en ook de druk niet goed had op de skies.

Ik ben van plan om 15-20 lessen op een rollerband te nemen en eventueel aanvullend nog een paar lessen in zoetermeer. In hoeverre is het denkbaar/haalbaar om komende december de opleiding te gaan doen?

Bruinsma op 1 aug 2017 15:12

@Bruinsma Ik had 7 jaar niet geskied om vervolgens de Anwärter opleiding te doen, ook nog eens een dubbele opleiding, want naast het skiën kwam ook het snowboarden aan bod. Ik heb beiden gehaald, was voor mij eigenlijk ook geen probleem om weer op de skies te staan na 7 jr dat niet te hebben gedaan. Ook al waren de skies erg veranderd, was net in de tijd dat de carveskies op de markt kwamen. Succes!

Zoals Snowsports en snowlife. Of je gaat naar een degelijke sneeuwhal en vraagt of er iemand met een Anwärter diploma is die met jou meekijkt naar jouw niveau.

fliflaflo op 2 aug 2017 12:50

En vergelijk ook even de prijzen van de verschillende opleidingen… Enorm prijsverschil en laat je niet verleiden tot een dure opleiding waarbij ze zeggen: met baangarantie…
De skischolen in Oostenrijk zoeken altijd Nederlandse skileraren, dus ook zonder baangarantie kom je echt aan een baan bij een skischool.

Baan gerantie is het probleem niet. Af gelopen jaar heb ik bij een skieschool gewerkt tijdens de “Holland weken” op de kinderweide. Dit vond ik erg leuk om te doen en dat lijkt mij voor komendjaar weer een leuk plan alleen dan wel met de kennis.
Ik moet overigens nog wel contact opnemen met de skieschool.

Het gaat mij dus eigenlijk puur om de opleiding zelf. Ik zag dat hij in oostenrijk voor 750 euro aangeboden worden en ik denk dat ik via kennissen daar wel “goedkoop” aan slaapruimte kan komen voor 10 dagen

Ik zit alleen met het niveau en of ik daarmee wel door de opleiding kom

Zijn er hier ook ervaringsdeskundigen mbt het lesgeven in Zwitserland met een Oostenrijks anwarter diploma? Ik wil mijn anwarter gaan halen in november of december dit jaar om vervolgens van januari t/m maart als skileraar aan de slag te gaan. Ik weet dat dit in Oostenrijk redelijk eenvoudig te realiseren valt maar ik heb een sterke voorliefde voor Zwitserland aangezien ik daar al jaren kom, zowel zomers om te klimmen als in de winter om te skiën.

Over het lesgeven in Oostenrijk heb ik mede dankzij dit forum genoeg kunnen vinden. Ik hoor het graag als er hier mensen zijn met ervaring met het werken in Zwitserland. Hoe was de huisvesting, hoeveelheid werk, loon, sfeer? Ik hoor het graag!

@OttoV Je zegt “redelijk eenvoudig te realiseren”
Klinkt erg denigrerend.
En dat zal je nog vies tegenvallen.
Als je in Zwitserland gaat werken gewoon in Zwitserland je diploma’s halen.

@Hooykaas, misschien niet helemaal handig verwoord dan, maar ik bedoel dat Oostenrijk helemaal is ingesteld op Nederlandse skileraren en, wat ik hier ook op het forum lees, je behoorlijk makkelijk aan een baan komt als je je anwarter eenmaal op zak hebt. Bijna alle Nederlandse aanbieders van de opleiding spreken zelfs over baangarantie. Ik bedoel niet dat het niveau minder is of wat dan ook.

De Zwitserse opleiding is niet te betalen en daarom ben ik dus benieuwd of er mensen met een anwarter op zak in Zwitserland werken.

OK dan.
Kwam even verkeerd binnen.
Wat is niet te betalen!
Wat kost een opleiding in Zwitserland?
Als je alle opleidingen doet in Oostenrijk ben je een aantal jaar verder en betaal je de prijs van een dure auto.

De Zwitserse ‘aspirant’ opleiding, op papier te vergelijken met de anwarter, kost bijna 2300 chf. Dus daar zit helaas toch wel fors prijs verschil in.

Oostenrijk lijkt me ook helemaal geen straf om aan het werk te gaan trouwens hoor ;).

Ik denk dat het veel gezelliger is @OttoV
Ik weet het wel heel zeker 😃

Er is een groepje wat bij mij in de skischool heeft gewerkt en ook een seizoen in Zwitserland heeft gedraaid. Zij hadden wel Landes 1 (sommigen ook Alpinkurz) en er zat er eentje met een anwarter bij.
Ze hebben een geweldig seizoen gehad maar moesten wel in tegenstelling tot in Oostenrijk:

  • een groot deel van hun skipas betalen
  • betalen voor hun uniform
  • zelf onderkomen regelen en betalen
    Uiteindelijk hebben ze voor dat seizoen dus veel meer moeten betalen dan dat het hen qua geld opgeleverd heeft. In Oostenrijk verdienden ze echt, daar niet. Ze hebben daarna allemaal nog meer seizoenen gedaan, maar niet meer in Zwitserland.

Je zou ook nog even contact op kunnen nemen met Snowminds NL. Thijs van Snowminds heeft voor zover ik weet minimaal twee seizoenen in Zwitserland gedraaid en kan je wellicht op weg helpen. Hij is overigens wel volledig Landesleraar dus dat zal zeker meespelen.

Succes!

Thank God summer is over!

@Lisa bedankt voor je reactie! Dat zijn inderdaad toch wel wat nadelen…
Volgende week ga ik naar een info avond van snowsports NL dus eens kijken wat hun ervaringen zijn.
Ik denk dat ik tzt een aantal Oostenrijkse en Zwitserse skischolen aanschrijf en kijk wat het verschil is in arbeidsomstandigheden.

Ik heb inmiddels weer 10 jaar geleden 2 seizoenen in Wengen gewerkt als skileraar. Toen was er best wel verschil met Oostenrijk betreft skidiploma’s. (ik weet niet hoe het nu is…) Er waren best wel wat leraren die geen diploma hadden. Dat kwam vooral doordat je een veel hoger skiniveau moest hebben voor je stufe 1, dan voor je Anwärter. De leraren die hun stufe 1 gingen halen, hadden allemaal zo’n 5 seizoenen gewerkt als skileraar. Om te zorgen dat er wel op niveau werd lesgegeven moest iedereen zonder diploma’s eerst 2 weken op een interne cursus. Hier kreeg je zelf les en leerde je wat je de kinderen moest leren. Na deze 2 weken werd bepaald tot welk niveau je mocht lesgeven.
Gedurende het seizoen werd je continu in de gaten gehouden door de ervaren leraren, hoe je lesgaf. Het ging er echt wel zeer serieus aan toe.

In tegenstelling wat hierboven staat heb ik prima verdiend, ondanks dat er best wat geld in de kroeg is achtergebleven… We kregen een skipas, ons verblijf werd geregeld, maar betaalden wel voor verblijf (een prima verblijf), skikleding en ons eigen eten. Als je geen diploma had, kreeg je destijds Chf 30,- / uur. Ik heb daar 2 geweldige jaren gehad…

Las op wepowder ook al over het lesgeven in Zwitserland zonder papieren maar wel met interne opleiding.
Dat schijnt nog steeds op grote schaal te gebeuren. Zoals ik het lees had jij het goed voor elkaar kwa voorwaarden. Maargoed dat kan in 10 jaar verandert zijn natuurlijk ;). In ieder geval bedankt voor je reactie!

Lesgeven zonder papieren.
Nu valt het kwartje.
Vandaar dat ik in Zwitserland lang geleden tot 2 x toe verschikkelijk slecht les heb gehad.
En 1x heel goed dat moet ook gezegd worden. Die had dan waarschijnlijk wel papieren en een dosis passie.

Hallo,

Graag zou ik de ski opleiding Anwarter in Oostenrijk gaan volgen. Omdat ik het gezelliger vind om dit samen met iemand te doen vraag ik me af of er één van jullie zin heeft om dit komend seizoen samen met mij te gaan doen? Datum is in overleg. Zelf ben ik 24 jaar en vind het wel leuk als iemand ook rond deze leeftijd is.

Groetjes

Ik ben ook van plan mijn Anwarter te halen. Ik wil dit graag in Ischgl gaan doen. Weet niet wat jou opties zijn?

*bericht bewerkt door Marco0318 op 06 sep 2017 16:10

Ik wil ook graag mijn Anwärter halen, en heb al wat berichten over en weer gesuurd met enkele mede-wintersporters! Mochten er mensen zijn die ook graag hun Anwärter willen halen, kunnen we wellicht samen reizen/gaan (ik heb eigen vervoer).

Zie ook mijn topic

https://www.wintersport.nl/forum/topic/362395

Hoe zit het met aanvragen van een werkvergunning?

Dat is in EU-landen niet nodig.

Ik zag deze voorbij komen: infodag met proeftraining van Snowsports Nederland. Zondag 17 september in Zoetermeer…

https://www.facebook.com/events/166450620544507

Dat is in EU-landen niet nodig.

IkBakErNiksVan op 11 sep 2017 16:16

Bedankt voor je snelle reactie. Kan je me ook vertellen hoe het zit met het afsluiten van een verzekering voor de tijd dat ik in Oostenrijk ben? Weet jij hoe het zit met de wet en regelgeving in Oostenrijk? Ik ga voor 3 maanden naar Oostenrijk toe.

Dat is in EU-landen niet nodig.

IkBakErNiksVan op 11 sep 2017 16:16

Bedankt voor je snelle reactie. Kan je me ook vertellen hoe het zit met het afsluiten van een verzekering voor de tijd dat ik in Oostenrijk ben? Weet jij hoe het zit met de wet en regelgeving in Oostenrijk? Ik ga voor 3 maanden naar Oostenrijk toe.

Marco0318 op 12 sep 2017 14:02

Over deze kwestie zullen de meningen verschillen: ik heb echter de afgelopen jaren als skileraar nog nooit mijn verzekering aangepast. Je bent sowieso via je skischool verzekerd (werknemersverzekering) voor ongevallen, en indien je lid wordt van de skibond (zoals SBSSV, WSV, e.d.) ben je voor een klein bedrag ook verzekerd op dagen dat je niet werkt. Ik ben lid van de SBSSV, betaal jaarlijks keurig de 36 of 39 euro en ben daardoor “verzekerd” van een goede verzekering :-)

*bericht bewerkt door Thomas6 op 12 sep 2017 14:33

It's all about believing!

Algemeen: hou er rekening mee dat er veel verschillen bestaan tussen afspraken met skischolen, zelfs in hetzelfde land. In sommige gevallen zul je zelf (een deel van) je liftpas moeten betalen, (een bijdrage aan) je onderkomen en/of (een bijdrage/verzekering aan) je uniform. Daarnaast verschilt per skischool het werk dat je moet doen, en hoe de betaling daarvan geregeld is. Het is dus erg lastig om één op één skischolen met elkaar te vergelijken en bijv. alle skischolen in een bepaald land/gebied over één kam te scheren, omdat hier onderling ook nog verschillen kunnen bestaan.

Mijn advies: spreek zelf goed af met je skischool welke kosten er voor jou gelden en op welke inkomsten je kunt rekenen. Praat over het aantal te werken uren, extra werkzaamheden (opbouwen, afbreken of “naschoolse” activiteiten) en misschien worden privé-lesuren wel beter betaald. Hou er rekening mee dat je ook werkt op feestdagen en dus recht hebt op een feestdagentoeslag (bijv. Kerst, maar ook 6 januari in Oostenrijk). Je bouwt daarnaast natuurlijk ook vakantieuren op.

Organisaties als Snowminds kunnen je goed helpen maar vragen daar echter ook een behoorlijke duit voor. Voordeel is inderdaad wel dat ze veel voor je regelen, je altijd bij ze terecht kunt met vragen en de eerdergenoemde Thijs een goede gast is! Let goed op verschillen tussen Snowminds, Snowsports, NSkiV en nog veel meer organisaties, ik weet niet exact welke organisatie wat precies regelt.

*bericht bewerkt door Thomas6 op 12 sep 2017 14:45

It's all about believing!

Dat is in EU-landen niet nodig.

IkBakErNiksVan op 11 sep 2017 16:16

Bedankt voor je snelle reactie. Kan je me ook vertellen hoe het zit met het afsluiten van een verzekering voor de tijd dat ik in Oostenrijk ben? Weet jij hoe het zit met de wet en regelgeving in Oostenrijk? Ik ga voor 3 maanden naar Oostenrijk toe.

Marco0318 op 12 sep 2017 14:02

Over deze kwestie zullen de meningen verschillen: ik heb echter de afgelopen jaren als skileraar nog nooit mijn verzekering aangepast. Je bent sowieso via je skischool verzekerd (werknemersverzekering) voor ongevallen, en indien je lid wordt van de skibond (zoals SBSSV, WSV, e.d.) ben je voor een klein bedrag ook verzekerd op dagen dat je niet werkt. Ik ben lid van de SBSSV, betaal jaarlijks keurig de 36 of 39 euro en ben daardoor “verzekerd” van een goede verzekering :-)

Thomas6 op 12 sep 2017 14:33

Je kunt voor de maanden dat je in Oostenrijk werkzaam bent, het geld voor je verzekering (zelfs met terugwerkende kracht) in Nederland terug vragen.
Je hoeft daarvoor niet in Oostenrijk in geschreven te staan, alleen een formulier te ondertekenen.
(Scheelt toch al snel €100 p/maand)

Dat is in EU-landen niet nodig.

IkBakErNiksVan op 11 sep 2017 16:16

Bedankt voor je snelle reactie. Kan je me ook vertellen hoe het zit met het afsluiten van een verzekering voor de tijd dat ik in Oostenrijk ben? Weet jij hoe het zit met de wet en regelgeving in Oostenrijk? Ik ga voor 3 maanden naar Oostenrijk toe.

Marco0318 op 12 sep 2017 14:02

Over deze kwestie zullen de meningen verschillen: ik heb echter de afgelopen jaren als skileraar nog nooit mijn verzekering aangepast. Je bent sowieso via je skischool verzekerd (werknemersverzekering) voor ongevallen, en indien je lid wordt van de skibond (zoals SBSSV, WSV, e.d.) ben je voor een klein bedrag ook verzekerd op dagen dat je niet werkt. Ik ben lid van de SBSSV, betaal jaarlijks keurig de 36 of 39 euro en ben daardoor “verzekerd” van een goede verzekering :-)

Thomas6 op 12 sep 2017 14:33

Oke duidelijk. Ik heb gister al even contact gehad met mijn zorgverzekeraar en die gaf aan omdat ik maar voor een periode van 3 maanden in Oostenrijk ga werken. Dat mijn huidige verzekering dekkend is. Voor mij is alleen onduidelijk wat de skischool nu precies van mij verlangd als verzekeringsbewijs?

*bericht bewerkt door Marco0318 op 12 sep 2017 15:18

Marco, in Oostenrijk zijn ze verplicht als medewerker jou verzekering te betalen, dus je krijgt dan meestal een zorgverzekering (ook voor ziekte) bij je skischool.
Deze verzekering is niet alleen voor werkdagen ook bij verwondingen, ontstoken appendix, of ziekenhuisopname (vaak buiten werktijd)
Aansprakelijkheidsverzekering en off piste zit daar niet bij. (Daarvoor bij de
Skibond)
Dan heb je dus je Nederlandse verzekering niet nodig en dan krijg je dat geld terug.

*bericht bewerkt door An32 op 12 sep 2017 15:26

Plaats een reactie