Alle ins and outs om skileraar te worden!

Dat is in EU-landen niet nodig.

IkBakErNiksVan op 11 sep 2017 16:16

Bedankt voor je snelle reactie. Kan je me ook vertellen hoe het zit met het afsluiten van een verzekering voor de tijd dat ik in Oostenrijk ben? Weet jij hoe het zit met de wet en regelgeving in Oostenrijk? Ik ga voor 3 maanden naar Oostenrijk toe.

Marco0318 op 12 sep 2017 14:02

Over deze kwestie zullen de meningen verschillen: ik heb echter de afgelopen jaren als skileraar nog nooit mijn verzekering aangepast. Je bent sowieso via je skischool verzekerd (werknemersverzekering) voor ongevallen, en indien je lid wordt van de skibond (zoals SBSSV, WSV, e.d.) ben je voor een klein bedrag ook verzekerd op dagen dat je niet werkt. Ik ben lid van de SBSSV, betaal jaarlijks keurig de 36 of 39 euro en ben daardoor “verzekerd” van een goede verzekering :-)

Thomas6 op 12 sep 2017 14:33

Oke duidelijk. Ik heb gister al even contact gehad met mijn zorgverzekeraar en die gaf aan omdat ik maar voor een periode van 3 maanden in Oostenrijk ga werken. Dat mijn huidige verzekering dekkend is. Voor mij is alleen onduidelijk wat de skischool nu precies van mij verlangd als verzekeringsbewijs?

Marco0318 op 12 sep 2017 15:17

In principe verlangt je werkgever niets anders van je dan een ondertekend dienstverband, bewijs dat je daar werkzaam bent. Hij zal je aanmelden bij de verzekering. Ik heb wel mijn reisverzekering door laten lopen voor mijn eigen privé-dingen, zoals een gebroken skistok e.d.

It's all about believing!

Wat betreft het werken als skileraar;
Weet iemand of de ‘baangaranties’ van bepaalde organisaties invloed hebben op je loon? Dat dit bijvoorbeeld lager zou zijn door commissies/provisie o.i.d.?

*bericht bewerkt door MaikelT op 12 sep 2017 22:04

Nee, scheelt niets met als je zelf je job regelt, alleen vaak een stuk duurder als je zo’n pakket regelt met opleiding en baangarantie (snowminds oid)

De Zwitserse ‘aspirant’ opleiding, op papier te vergelijken met de anwarter, kost bijna 2300 chf. Dus daar zit helaas toch wel fors prijs verschil in.

Oostenrijk lijkt me ook helemaal geen straf om aan het werk te gaan trouwens hoor ;).

Otto V op 2 sep 2017 15:24

De Zwitsers prefereren hun eigen opleidingen boven die van andere landen, andersom ook trouwens. Alleen de allerhoogste diploma’s worden tussen de landen (enigzins) erkend. Vaak moet je dan alsnog een extra papiertje halen.

Ik zou gewoon verschillende skischolen aanschrijven in de Zwitserse gebieden waar je wilt werken. Qua opleiding hangt het ook van je toekomstplannen af. Voor 1 seizoen zou je de zulassungsausbildung van http://www.snowsports.ch/de/ausbildung/ausbildungskurse.html… kunnen doen. Door Swiss Snow Sports erkende skischolen mogen je met een eigen interne cursus geloof ik ook al inzetten maar in hoeverre je dan van de kinderweide afkomt weet ik niet. Dat zou ik overleggen met de skischool.

Daarnaast geldt, zoals ook in Oostenrijk trouwens, dat er veel verschil zit tussen de skischolen. De ene is enorm flexibel, regelt veel en de financiën zijn ook prima, bij andere weer niet. Meestal ook afhankelijk van hoe ruim ze in hun skileraren zitten. Zoek ervaringen van anderen en schrijf gewoon verschillende scholen aan.

Vraag daarbij op welke kosten je moet rekenen (volgens mij is een Zwitserse zorgverzekering ook verplicht maar pin me er niet op vast) en welke inkomsten. Zoals Lisa aangeeft, geef je waarschijnlijk zelf meer uit, maar daar staat ook een veel hoger loon tegenover. Ik ben er niet armer van geworden terwijl het voor mij een tussenjaar was waar ik eigenlijk geld voor opzij had gezet. Je moet alleen wel op genoeg uren kunnen rekenen.

to ski or not to ski, thats no question

Wellicht is het Vorarlberger Skilehrerverband (VSLV) ook een idee, top opleiders!
http://skischulen.at/
Mogelijk in combinatie met deze vacature;
https://www.wintersport.nl/forum/topic/74195

De Zwitserse ‘aspirant’ opleiding, op papier te vergelijken met de anwarter, kost bijna 2300 chf. Dus daar zit helaas toch wel fors prijs verschil in.

Oostenrijk lijkt me ook helemaal geen straf om aan het werk te gaan trouwens hoor ;).

Otto V op 2 sep 2017 15:24

De Zwitsers prefereren hun eigen opleidingen boven die van andere landen, andersom ook trouwens. Alleen de allerhoogste diploma’s worden tussen de landen (enigzins) erkend. Vaak moet je dan alsnog een extra papiertje halen.

Ik zou gewoon verschillende skischolen aanschrijven in de Zwitserse gebieden waar je wilt werken. Qua opleiding hangt het ook van je toekomstplannen af. Voor 1 seizoen zou je de zulassungsausbildung van http://www.snowsports.ch/de/ausbildung/ausbildungskurse.html… kunnen doen. Door Swiss Snow Sports erkende skischolen mogen je met een eigen interne cursus geloof ik ook al inzetten maar in hoeverre je dan van de kinderweide afkomt weet ik niet. Dat zou ik overleggen met de skischool.

Daarnaast geldt, zoals ook in Oostenrijk trouwens, dat er veel verschil zit tussen de skischolen. De ene is enorm flexibel, regelt veel en de financiën zijn ook prima, bij andere weer niet. Meestal ook afhankelijk van hoe ruim ze in hun skileraren zitten. Zoek ervaringen van anderen en schrijf gewoon verschillende scholen aan.

Vraag daarbij op welke kosten je moet rekenen (volgens mij is een Zwitserse zorgverzekering ook verplicht maar pin me er niet op vast) en welke inkomsten. Zoals Lisa aangeeft, geef je waarschijnlijk zelf meer uit, maar daar staat ook een veel hoger loon tegenover. Ik ben er niet armer van geworden terwijl het voor mij een tussenjaar was waar ik eigenlijk geld voor opzij had gezet. Je moet alleen wel op genoeg uren kunnen rekenen.

Zimoski op 13 sep 2017 07:24

Dankje voor je reactie… Heb inmiddels toch besloten dat ik dit seizoen voor Oostenrijk ga. Zwitserland komt misschien nog wel een keer…

Las hierboven een aantal vragen/opmerkingen betreft de verzekering tijdens je werk in Oostenrijk. Je werkgever in Oostenrijk is verplicht jou aan te melden, hierdoor heb je een zorgverzekering, betaald door je werkgever. Dus ten tijde van je dienstverband in Oostenrijk is je zorgverzekering in Nederland dus overbodig, deze kan je dus tijdelijk stop zetten of met terugwerkende kracht terugvorderen.
Naast je zorgverzekering heb je nog een soort van reisverzekering nodig, check goed van te voren of jou reisverzekering wel geschikt is voor als jou in het buitenland gaat werken, de meeste verzekeringen keren namelijk dan niet uit bij schade. Laatst genoemde spreek ik uit eigen ervaring.
Op de site van Snowsport Nederland kun je hierover meer lezen, tevens ook iets over belasting teruggave!

En wat betreft Snowsport Nederland, ze hebben nog plaatsen beschikbaar voor de anwarterweek!

Wat doen de skileraren in de zomer? En hoe betaal je je huur in NL als je maar 800 netto verdient?.? Of zeg je die telkens weer op als NL verlaat voor een paar maanden…
Skileraar worden, dat is een droom. Werken in de sneeuw, dat is een droom. Werken in de bergen is een droom.
Al die Nederlandse rekeningen is een realiteit. :(

Goede vraag @cindysmit
Antwoord is wat moeilijker.
Wat ik er van weet is dat een echte leraar (die het jaren doet) vele malen meer op zijn bankrekening kan bijschrijven.(gewoon wat een leraar in Nederland ook krijgt)
De leraren die ik ken zijn meestal eigenaren van Hotels.
Er is er ook één bij met een Aanmemersbedrijf.
Een ander heeft een eigen skischool.
(Als je een grote school hebt kan je 2 x de Balkenende norm verdienen.)
Weer een ander gaat in de zomer naar Argentinië om daar les te geven.
Rudi de gepensioneerde Universiteits prof. geeft les omdat skiën zijn passie is.En zo kan ik nog meer voorbeelden geven.
Sportschool
Importeur van sportkleding.
Zo verschillend als het leven zelf zal ik maar zeggen.
Jij doelde waarschijnlijk op de beginnende leraren die hier vaak voorbij komen. Die het leuk vinden een paar seizoenen in de sneeuw te werken maar uiteindelijk geen verdere examens meer doen en een ander beroep kiezen.
Tot slot zijn er ook nog een 20 tal hoog opgeleide leraren met Nederlandse nationaliteit.Waarvan een aantal inmiddels een ander beroep hebben.
En dat is tevens het probleem skileraar is seizoen gebonden.
Je moet er een andere bezigheid bij hebben.
Maar allemaal hebben ze één passie. Skiën
Het (kan) het mooiste beroep van de wereld zijn 😃

De meeste professionele skileraren die ik tegengekomen ben, combineren skiles geven met een ander seizoensberoep (in de bouw of op het veld). Er is ook een lokale boer die 's ochtends voor de lessen nog snel zijn koeien melkt, en dan door de bulten sjeest op een manier die de wetten van de natuurkunde tart.

Beginnende lesgevers met een laag diploma zullen alvast niet genoeg overhouden om ondertussen nog eens de kosten van een (leeg) huis in het buitenland te dragen. Het is niet voor niets dat veel van deze leraars studenten met een sabbatjaar zijn: die moeten zich helemaal geen zorgen maken daarover.

@Hooykaas jij werkt in het buitenland?
Skipassie overbrengen op anderen lijkt mij geweldig. Juist aan de beginners. Zorgen dat ze verliefd worden erop. Als dat te sturen is tenminste.

Ik heb alle 16 pagina’s van dit topic gelezen en er is een zaadje gepland die onrust veroorzaakt en mij snachts wakker houdt.

@cindysmit Als je weet dat je skileraar wil worden, zou ik pre-season je Anwärter halen, en aan het begin van het seizoen Landes 1. Mits je techniek goed genoeg is. Dan verdien je al wat meer als een Anwärter, en kun je in de loop van het seizoen Landes 2 halen. Het seizoen erna heb je al een prima salaris…
Je zou 's zomers ook seizoenswerk kunnen doen in de Alpen of een toeristische trekpleister. Er is overal werk. En misschien kun je je appartement onderverhuren oid…

It's all about the turns duuuuuude!

@cindysmit
Ik werk niet in het buitenland.

Als je niet over heeeel veeel geduld beschikt hoef je niet aan het beroep skileraar te beginnen.Dat als extra info.En natuurlijk moet je bij aanvang van de eerste opleiding meer dan gemiddeld kunnen skiën.

Joehoe, waar is iedereen te vinden dit seizoen?

Thank God summer is over!

Fingers crossed in Fernie! (Als m’n aanvraag voor een visum wordt gehonoreerd…)
En anders Portes du Soleil denk ik.

Setting forth in the universe

Joehoe, waar is iedereen te vinden dit seizoen?

Lisa. op 10 dec 2018 23:10

Ischgl again! Hoop februari weer te kunnen skien en dus ook te kunnen lesgeven.

Als een soort “bucket list” dingetje, ben ik van plan om ook mijn anwarter te halen, wat ik zo lees is het prima te regelen via een lokale bond.
Wat is jullie ervaring qua groepssamenstelling ?

Overigens zit ik aan deze week te denken :
https://www.sbssv.at/de/ausbildung/anwaerter/detail/skilehre…

*bericht bewerkt door Ivo- op 16 dec 2018 13:42

Als een soort “bucket list” dingetje, ben ik van plan om ook mijn anwarter te halen, wat ik zo lees is het prima te regelen via een lokale bond.
Wat is jullie ervaring qua groepssamenstelling?
Overigens zit ik aan deze week te denken :
https://www.sbssv.at/de/ausbildung/anwaerter/detail/skilehre…

Ivo- op 16 dec 2018 13:39

Deze bond is zowiezo goed officieel mag je dan alleen in Salzburg lesgeven, maar ook in de rest van Oostenrijk wordt deze geaccepteerd.
En qua groep zul je onder de Nederlanders veel jeugd vinden (17-23jaar en een enkeling ouder) en onder de Oostenrijkers alle leeftijden waaronder ook leerkrachten en volwassenen die les bij hun baan willen gaan geven.

*bericht bewerkt door An32 op 16 dec 2018 13:51

Doen!

Qua Verband zou ik of voor Tiroler, Salzburger of Wiener gaan (deze hebben een Oostenrijkse afdeling en een Nederlandse afdeling, opleidingen zijn hetzelfde, dezelfde opleiders, alleen data kunnen niet helemaal 100% gelijk lopen, omdat je via de Nederlandse afdeling al een deel in Nederland volgt). Dit zijn de grootste drie Verbanden en hebben meeste aanbod qua data (en dus ook evt mogelijkheden om iets te herkansen als dat nodig mocht zijn).

Leeftijd deelnemers is inderdaad zoals @An32 zegt, van jongeren die klaar zijn met hun middelbare school, tot aan deelnemers van 50 (en soms een beetje meer) en alles wat daartussen zit.
Als je het via een organisatie als Snowlife, Snowminds e.d. doet zit je wél tussen de pubers…

Heb zelf ook opleiding gedaan terwijl ik “al” werkte, geen moment spijt van gehad! Veel geleerd qua skien en snowboarden, nieuwe skimaatjes gekregen en nog altijd gemotiveerd om te blijven verbeteren!

*bericht bewerkt door ieniemienie op 16 dec 2018 19:58

leuke reacties zeg! Sja, tegen die tijd tik ik de 41 aan, dus de jongste ben ik sowieso niet :)

Of ik echt les ga geven weet ik niet, misschien af en toe om competenties bij te houden, ik woon op fietsafstand van de hal in Spaarnwoude.
Leuk om te horen dat het toch gemengd is!

Grappig, ik heb alle pagina`s doorgelezen, maar ik vind weinig over lesgeven in Zwitserland. Ik ski zelf altijd in de Portes du Soleil en ik ben benieuwd wat daar de regels en verplichte diploma’s zijn. Iemand die daar ervaring mee heeft?

Een lokale skischool runnen kan als ik het goed voorheb enkel door een Swiss Snow Pro (of Europees equivalent zoals Staatlich, diplôme de l'état of maestro di sci). Lesgeven voor een skischool heeft geen kwalificatie-vereisten.

@SanderKan weet er allicht meer over te vertellen.

Ik neem toch aan dat je ook in Zwitserland gewoon een skileraar-diploma moet hebben om skiles te mogen geven via een professionele organisatie (zoals een skischool)?

@Morsel wat zeg je nou.😳
Ooit een leraar voor de klas zien staan zonder papieren 😃

@GiGi: volgens mij niet. Je moet gediplomeerd zijn om zelfstandig les te geven (lokaal klanten zoeken) of een skischool uit te baten, maar er is wettelijk geen diploma nodig om voor een skischool (op de piste) les te mogen geven.

(Edit: er zijn een paar kantons met iets sterkere regulering, maar Zwitserland is doorgaans een pak minder streng dan de andere Alpenlanden)

*bericht bewerkt door Morzel op 10 feb 2019 20:56

@Morzel Niet te veel bier drinken hoor 😂😂😂

Whoo ik dacht dat Zwitserland dus daarin juist strenger was?!

zie info van https://www.wintersport.nl/vereniging/skileraar-snowboardler…:

In Zwitserland volg je de ski- en snowboardopleiding bij Swiss Snowsports. Voordat je aan deze opleiding kunt starten, doe je een toelatingstest. Daarna ga je allereerst aan de slag met het geven van skiles aan kinderen. Je werkt aan je diploma, onder andere door stages te volgen bij een skischool en een Zwitserse EHBO-cursus te volgen. De opleiding tot ski- of snowboardleraar opgebouwd uit verschillende niveaus; na de basic education wordt je achtereenvolgens aspirant en instructeur. Wil je uiteindelijk ook zelf ook aan de slag als opleider, dan kun je er ook nog voor kiezen om Swiss Snow Pro te worden. Het ski- en snowboardlerarendiploma blijft in Zwitserland alleen geldig wanneer je tussentijds trainingen blijft volgen.

Rob

Het instapniveau in CH is hoger als in AT. In CH kennen ze niet iets als Anwärter (10-daagse opleiding), Aspirant is vergelijkbaar met Landes in AT. En daar moet je al heel behoorlijk voor kunnen skiën.

It's all about the turns duuuuuude!

Plaats een reactie