Wat is jouw niveau?

Ja, die lange latten van vroeger waren toch wel aanzienlijk langer dan 1.65 denk ik.

Shane op 26 jan 2018 19:32

Als ik de FIS regels goed begrijp dan is 165 een minimum lengte. Dat suggereert dat korter sneller is (waarom heb je anders een minimum).

phicoh op 26 jan 2018 20:24

Nou, ‘sneller’ is het niet per se. Hoe korter je ski, hoe kleiner de radius (bij dezelfde sidecut), en hoe kleiner de radius, hoe kleiner ook de kanthoek hoeft te zijn om dezelfde korte bocht volledig te carven. Maar het is niet zo dat de snelheid over de sneeuw bij de slalom (waarvoor die specifieke lengte hoort) hoger is dan op e afdaling.

Ja, die lange latten van vroeger waren toch wel aanzienlijk langer dan 1.65 denk ik.

Shane op 26 jan 2018 19:32

Als ik de FIS regels goed begrijp dan is 165 een minimum lengte. Dat suggereert dat korter sneller is (waarom heb je anders een minimum).

phicoh op 26 jan 2018 20:24

Voor korte bochtjes is korter sneller; vandaar de minimum fis lengte.

Je kan het ook pragmatisch bekijken; als je een piste af komt zonder te vallen of (bijna) een ongeluk te veroorzaken en je kan dat een week lang vol houden, dan heb je genoeg techniek. Natuurlijk zal je daar geen wedstrijd mee winnen, maar de meeste mensen winnen toch nooit een wedstrijd.

De meeste Nederlanders kunnen ook niet in een wielerpeloton meerijden. Maar dat belet ze niet om heel veel (recreatief) te fietsen.

phicoh op 26 jan 2018 20:31

Dat is inderdaad een zeer valide opmerking. Niet vallen gedurende de vakantie lukt in mijn geval dan weer prima, maar tegelijkertijd zorgt die wens (niet vallen dus) er dan weer voor dat ik misschien soms wel te voorzichtig ben en dat maakt het verbeteren van je techniek lastig. Dit jaar misschien toch maar wat vaker sneeuwhappen als de piste leeg is, anders gaat iets als carven op een rode piste nooit lukken waarschijnlijk…

*bericht bewerkt door Robert. op 26 jan 2018 20:39

Dat is inderdaad een zeer valide opmerking. Niet vallen gedurende de vakantie lukt in mijn geval dan weer prima, maar tegelijkertijd zorgt die wens (niet vallen dus) er dan weer voor dat ik misschien soms wel te voorzichtig ben en dat maakt het verbeteren van je techniek lastig. Dit jaar misschien toch maar wat vaker sneeuwhappen als de piste leeg is, anders gaat iets als carven op een rode piste nooit lukken waarschijnlijk…

Robert. op 26 jan 2018 20:37

Dat is natuurlijk typisch iets om met een skileraar te bespreken. Misschien zijn er goede oefeningen die je kan doen om je daar veel beter op voor te bereiden.

Niet vallen op wintersport is een van de dingen die mij nooit lukt. Ik ga altijd wel een aantal keer hard onderuit.

Niet vallen op wintersport is een van de dingen die mij nooit lukt. Ik ga altijd wel een aantal keer hard onderuit.

IkBakErNiksVan op 26 jan 2018 21:17

Haha ook in Snowworld. Moet je maar niet op andermans ski’s naar beneden gaan ;)

Op mijn eigen ski’s kan ik ook niet blijven staan hoor.

Op mijn eigen ski’s kan ik ook niet blijven staan hoor.

IkBakErNiksVan op 26 jan 2018 21:31

Ach, doe je je naam in ieder geval eer aan.

Mijn niveau? Hmm, op de laatste avond van onze vakantie (gisteren dus) zij m’n vrouw dat ik haar qua ski niveau voorbij ben gestreefd. En zij is instructeur. (Ik hou 't dus op 7+ volgens de indeling hier. Hopelijk volgende reis weer wat meer in diepe sneeuw spelen om er een 7,5 van te kunnen maken)
Verder wel een keer sneeuw gehapt in de laatste twee weken, iets met gewoon vol d’r in gaan, een ski op de piste en een erlangs in de diepe sneeuw. Dat is niet zo’n fijne combinatie. Erg? Welnee, gebeurd gewoon, daarvoor zijn bindingen die los gaan uitgevonden en je leert weer wat bij.

Idee: mss video’s van je eigen posten en een ‘jury’ samenstellen om ze te beoordelen ?

Zou wel een toevoeging zijn aan de website/forum

BaY op 25 jan 2018 23:08

@BaY
Begin jij? ;)

Quisa2 op 26 jan 2018 15:07

ik begin ;-)
van 3-2 tem 10-2 Tignes.
Video’s volgen (salom, reuzenslalom en carving)
Hopelijk met mooi weer !

Als je nooit valt, verleg je ook geen grenzen. Los van je niveau vind ik. Zonder vallen duurt de weg naar de top erg lang, of je blijft steken qua niveau.

Grappig eigenlijk, volgens deze definitie zit ik in 7 / 8 dus vergevorderd, terwijl ik mijzelf eigenlijk niet echt vergevorderd vind…

Powermage op 25 jan 2018 12:55

Vorige week in het Zillertal idd voor mijzelf wel bevestigd dat ik 7+ skie.
Ik kwam overal eigenlijk wel goed naar beneden (maar zo uitdagend vond ik de zwarte pistes niet echt in de Zillertal Arena) gigantische buckels hebben we niet gehad, maar bij enkele afdalingen had je wel eind van de dag buckels en keiharde stukken afwisselend (of de zwarte terug naar konigsleiten, sneeuwkanon sneeuw met keiharde delen) en eigenlijk boeide mij dat niet zo veel, overal naar beneden. Slecht zicht? ook geen probleem, op gevoel skien, en of wat sneller bocht maken of even verder doorslippen, net hoe het uit kwam, heerlijk! de huurskie’s waren ook erg lekker trouwens (Fischer The C line), oke, naast de pistes voelde ze zich niet echt thuis, maar daar kom ik toch niet veel.

Technisch is er vast nog ruimte voor verbetering (eens bekijken hoe ik dat ga doen, lessen in de alpen zelf vind ik niet leuk aangezien mijn vrouw dat sowieso niet gaat doen) dus misschien eens wat in snowworld zoetermeer gaan doen ofzo, en een keer nieuwe schoenen kopen :P

Niveau 4+ bij snowboarden. Ik kan de blauwe pistes makkelijk met geschoven bochten nemen, gesneden bochten komen er ook wel redelijk in. Rood gaat met geschoven bochten ook wel aardig, al ben ik daar nog wel voorzichtig. Switch rijden gaat, al hou ik daar meer het vallende blad techniek aan dan echte bochten. Val wel regelmatig, maar dat komt vooral voor op legere pistes wanneer ik bezig ben mijzelf te ontwikkelen.

Ik sta tussen de 7 en 10 weken per jaar op ski’s, waarvan de meeste tijd als trainer/ski-leraar. Daarbij ervaar ik de meest uiteinlopende omstandigheden en vrijwel alle denkbare on-piste en off-piste sneeuwcondities. In vergelijking met sommige extreem goede amateur skiërs en de meeste pro’s (of pro’s in training) vind ik mezelf helemaal niet zo goed… laatst nog een paar keer wat slalom-trainingen meegedaan, en dan leg ik het écht kompleet af tegen de b-jeugd van ‘team Deutschland’. En dan heb ik het over 8 tot 10-jarigen!

Aan de andere kant beheers ik de techniek van het skiën nagenoeg tot in de puntjes en kan ik deze ook zeer effectief overbrengen in lessen en trainingen. Wat ik eigenlijk zeggen wil is dat het allemaal relatief is ;-)

Ik sta tussen de 7 en 10 weken per jaar op ski’s, waarvan de meeste tijd als trainer/ski-leraar. Daarbij ervaar ik de meest uiteinlopende omstandigheden en vrijwel alle denkbare on-piste en off-piste sneeuwcondities. In vergelijking met sommige extreem goede amateur skiërs en de meeste pro’s (of pro’s in training) vind ik mezelf helemaal niet zo goed… laatst nog een paar keer wat slalom-trainingen meegedaan, en dan leg ik het écht kompleet af tegen de b-jeugd van ‘team Deutschland’. En dan heb ik het over 8 tot 10-jarigen!

Aan de andere kant beheers ik de techniek van het skiën nagenoeg tot in de puntjes en kan ik deze ook zeer effectief overbrengen in lessen en trainingen. Wat ik eigenlijk zeggen wil is dat het allemaal relatief is ;-)

ernstjanhölscher op 19 feb 2018 20:33

Slalom skiën is ook niet iets wat je zomaar eventjes kan ook al heb je ook een goede techniek en ben je een gevorderde skiër. Wil je een beetje redelijk slalom kunnen skiën dan vergt dat uren/dagen/weken training.

…lees voor deze quote maar even terug in de post hierboven…

ernstjanhölscher op 19 feb 2018 20:33

Slalom skiën is ook niet iets wat je zomaar eventjes kan ook al heb je ook een goede techniek en ben je een gevorderde skiër. Wil je een beetje redelijk slalom kunnen skiën dan vergt dat uren/dagen/weken training.

Anna86 op 20 feb 2018 09:14

Klopt. Als je skiet als een skileraar ben je te langzaam :D

Ja, die lange latten van vroeger waren toch wel aanzienlijk langer dan 1.65 denk ik.

Shane op 26 jan 2018 19:32

Als ik de FIS regels goed begrijp dan is 165 een minimum lengte. Dat suggereert dat korter sneller is (waarom heb je anders een minimum).

phicoh op 26 jan 2018 20:24

Voor korte bochtjes is korter sneller; vandaar de minimum fis lengte.

Hessel op 26 jan 2018 20:33

De minimum lengte bij slalom had te maken met het feit dat de kortere slalomlatten zorgden voor meer blessures.

Maar de reden dat de atleten kozen voor kortere latten was uiteraard dat ze daarmee sneller waren bij de slalom.

Slalom skiën is ook niet iets wat je zomaar eventjes kan ook al heb je ook een goede techniek en ben je een gevorderde skiër. Wil je een beetje redelijk slalom kunnen skiën dan vergt dat uren/dagen/weken training.

Anna86 op 20 feb 2018 09:14

Wedstrijdskiërs zijn gewoon onhandig. De truc is om aan de verkeerde kant van de poortjes te skiën, dan is het echt super easy en ga je veel harder.

Ja gewoon tussen de poorten door strepen is een stuk efficiënter inderdaad. Gedoe man, al die bochten. :)

Slalom skiën is ook niet iets wat je zomaar eventjes kan ook al heb je ook een goede techniek en ben je een gevorderde skiër. Wil je een beetje redelijk slalom kunnen skiën dan vergt dat uren/dagen/weken training.

Anna86 op 20 feb 2018 09:14

Wedstrijdskiërs zijn gewoon onhandig. De truc is om aan de verkeerde kant van de poortjes te skiën, dan is het echt super easy en ga je veel harder.

IkBakErNiksVan op 20 feb 2018 14:55

Mooi zo! Shane --> slalomskills: 10 :P

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik bedenk mij trouwens net dat we op dit forum al een heel mooi topic met beeldmateriaal hebben:
https://www.wintersport.nl/forum/topic/94633
Je kan prima een paar filmpjes eruit pakken en discussiëren over wat voor niveau het is.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 20 feb 2018 17:17

Begin jij @IkBakErNiksVan, dan kan het daarna alleen maar meevallen 😜.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik denk tussen de 6 en de 7. Ik vind het heerlijk, om lekker swingend de piste af te gaan.
Ik ga lekker op mijn eigen tempo, en kan ook genieten van bv een gluhweintje op een terras.
Ik moet controle blijven houden, dus ga ik niet zo heel erg snel. Wij zijn altijd met meerderen, en wachten op bepaalde punten op elkaar. Niet iedereen is even snel. Maar wij vinden dat niet erg, we zijn er voor de gezelligheid, met de groep

Hoe kan ik hier een video posten ?

Uploaden naar Youtube en linkje delen @Bay.

In spanning afwacht 😀

I can stick uphill ice, on my saucer...

ok dus eerst een youtube account openen dan… spijtig dat het hier niet rechtstreeks kan

*bericht bewerkt door BaY op 28 feb 2018 21:35

en voila:

https://youtu.be/DdGUkpoTWQw

BaY op 28 feb 2018 21:29

Ziet er best aardig uit, paar tips/verbeterpunten:

  • meer voordruk geven
  • minder statische houding
  • benen bij elkaar houden, tenzij je volle bak aan het carven bent
  • bochten vloeiender aansturen, i.p.v. erin stampen met lompe rebound als gevolg
  • let op je stokinzet

Qua niveau zou ik zeggen qua eigenkunnen net wel/net niet Anwarter. Wat voor niveau dat is op Gigi zijn schema is natuurlijk ook weer geheel voor interpretatie vatbaar. Ik zou het denk niveau 5/6 geven op GiGi’s schema.
Maar then again, als je een beetje creatief met de omschrijvingen omgaat kan je net zo goed niveau 8/9 zeggen.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 28 feb 2018 22:07

Tof zeg @Bay! En wat een heerlijke afdaling. Ik zou zeggen toch wel op niveau 7. Iedereen die dat claimt te zijn, mag hier wel even naar kijken, wat mij betreft! Je korte bochtjes, vind ik wel een stuk beter. Die zijn ronder en ski je met meer druk en sturing dan de langere bochten, dat kun je goed zien aan je spray.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Plaats een reactie