Schoendrogers (review, vergelijking, tip)

Na iedere skisessie is het belangrijk de skischoenen goed te laten drogen. Vorige keer ben ik bedrogen uitgekomen toen er geen verwarmde/drogende skilockers waren en heb ik iedere dag met een föhn zitten prutsen.

Voor komend seizoen ben ik daarom eens goed gaan kijken naar een goede, maar ook betaalbare oplossing om de schoenen te drogen en (voor) te verwarmen. Aangezien dit best wel een intensief zoektraject was, wil ik de resultaten en conclusies met jullie delen.

-= Luchtcirculatie of UV licht =-
De eerste en belangrijkste vraag om te beantwoorden was welk type device ik wilde. De meeste verkochte schoendrogers zijn UV drogers. Kleine, makkelijk mee te nemen pods die via de 220volt of 12volt van de auto warm worden en anti-bacterieel werken.

Het andere type droger is wat minder handzaam, het is een soort föhn met 2 of 4 uitgangen, ter grootte van een klein rugzakje en weegt ongeveer 2 kilo:

null

Van beide varianten bestaan verschillende versies, zoals een staande föhn, variant met 2 uitgangen, 6 uitgangen, oplaadbare UV verwarmers etc.

Ik heb me in verschillende winkels laten adviseren over de voordelen en nadelen van beide versies.

Luchtdroger:

  • Aanvoer frisse lucht
  • Precies juiste temperatuur
  • Zeer snel drogen/voorverwarmen
  • Met timer tot 2/3 uur
  • Groot pakket om mee te nemen
  • Moet ergens hangen/liggen/staan
  • Produceert meer geluid

UV droger:

  • Doodt bacteriën
  • Neemt weinig ruimte/gewicht in
  • Ook op 12 volt te gebruiken
  • Langzame, plaatselijke droging
  • Breekt polymeren af (dank @bartus)
  • Circulatie van ‘vieze’ lucht
  • Ventilatiegaten moeten vrij blijven

-= Wat te kiezen =-
Zelf gebruikten de winkels en o.a. snowworld luchtdrogers, mede voor het goed passen van schoenen, maar ook bacterievrij maken en snel kunnen drogen.

Mijn conclusie is dat een luchtdroger sneller droogt, hygiënischer is (ondanks gebrek aan UV licht) en de schoenen holistisch verwarmt. Het enige nadeel is de bulkige verpakking, maar aangezien ik toch met de auto ga, is er meestal toch een gaatje.

Hoe nu de luchtdroger te kiezen. De mogelijkheden variëren van 25 tot 300 Euro. De duurdere zijn doorgaans groter óf handiger. Een topper is daarbij Alpenheat (http://www.alpenheat.com). Het grootste aanbod van luchtdrogers vind je bij Amazon.de:
http://amzn.to/1bRtDaV

Zelf ben ik hier vooral naar de prijs gaan kijken, aangezien ik het maar 2 tot 4 weken per jaar (intensief) ga gebruiken. Meestal ga ik met een gezelschap van 2 tot 6 mensen, dus dan is een droger met zo veel mogelijk uitgangen handig (en anders verwarm ik de handschoenen maar).

De populairste droger is de Melissa.

null

Helaas is de verzendprijs vanuit Amazon vrij hoog (15 tot 35 Eur) en ik kom niet vaak in Duitsland. Van Nederlandse makelij is er eigenlijk maar één droger die wordt aangeboden, de Eurom 350 watt. Het is van een verwarmingsbedrijf en de droger is op verschillende sites voor ongeveer 30 Euro te bestellen:
http://bit.ly/1iGGM9d

-= Tips en ophanging =-
Officieel mag de droger alleen op een wand opgehangen worden. Aangezien je niet snel gaatjes gaat boren op de vakantiebestemming, heb ik geëxperimenteerd met verschillende posities en aan de fabrikant gevraagd of het ook liggend mag. Vanochtend kreeg ik bericht dat dit inderdaad mag, mits er genoeg luchtcirculatie is.

Een goede andere tip is om de koffer te gebruiken of aan de deurkruk te hangen. De koffer heeft bij mij exact de juiste hoogte en aan de deurkruk zul je een wat langer touw moeten gebruiken.

Lang verhaal geworden, maar hopelijk heeft iemand er iets aan!

Skiing is the only sport where you spend an arm and a leg to break an arm and a leg.

UV licht is wel het laaste wat ik in een voornamelijk plastik skischoen zou willen hebben. De anti bacteriele werking van UV licht is 100% waar, daarbij breekt het echt ook nog zeer effectief polymeren af.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Heb zelf al jaren zo’n luchtdroger met 4 slangen. Ga wekelijks naar een indoorbaan dus word ook elke week gebruikt. Ook gebruik ik de droger om m’n handschoenen te drogen. Zeker bij handschoenen zonder binnenhandschoen een aanrader omdat ze veel minder snel gaan stinken. Uiteraard gaat de droger elke wintersport vakantie mee.

Übung macht den meister!!!

Worden deze apparaten niet te warm voor thermo te vervormen binnenschoenen?

Heb zelf sinds kort ook zo’n Eurom 350 watt droger met 4 slangen, werk prima. De hete lucht wordt niet warmer dan ca. 40 graden (dus iets boven lichaamstemperatuur) is mijn ervaring (ik zal de temperatuur nog eens een keer echt gaan meten). Ik heb het apparaat zelf aan een (lang en verstelbaar) touw vastgemaakt zodat je deze aan een deurklink of kapstokhaak kan hangen. Ook handig als je natte skihandschoenen wilt drogen.

Dus in antwoord op @Atomic- : denk niet dat dit soort temperaturen je binnenschoenen vervormen, kan me zelfs voorstellen dat bij actieve skiers de temperaturen door wrijving en lichaamswarmte etc. ook tegen de 40 graden wordt in je binneschoen/liner :-). Ik heb zelf overigens ook een custom thermo-molded binnenschoen / liner van Intuition dus als die droger mijn liner zou vervormen ben ik niet blij

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

40 graden valt nog mee inderdaad. Kun je hem ook alleen koude lucht laten blazen?

@Atomic- die “koude” lucht functie heb ik niet ontdekt :-), het is of continue aan of met timer (tot max 120 minuten).

Wellicht dat je het verwarmingselement kan uitschakelen, maar dan moet je de boel openbreken, met vervallen van garantie als gevolg vermoed ik :-)

Overigens het lawaai valt reuze mee vind ik, het is een stuk stiller dan een föhn.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Hoe komen jullie skischoenen zo nat? Ik heb de grootste zweetvoeten die ik ken, en ik heb dit probleem nog nooit ervaren. Dus: hoe komen jullie skischoenen nat van binnen?

Hoe komen jullie skischoenen zo nat? Ik heb de grootste zweetvoeten die ik ken, en ik heb dit probleem nog nooit ervaren. Dus: hoe komen jullie skischoenen nat van binnen?

GiGi op 10 nov 2014 11:32

Eind Maart gaan skiën en dat volhouden tot de liften sluiten bijv ;)

Ja, gedaan afgelopen seizoen, maar nergens last van gehad. Maar goed, ik heb blijkbaar geluk dus.

Het hoeft niet per se nat te voelen, daar zijn de schoenen immers ook voor gebouwd. Maar de wat diepere lagen zijn zeer zeker vochtig en een vruchtbare grond voor bacteriën. En ach, vooraf wat verwarmen van de (hand)schoenen is ook wel lekker :)

Skiing is the only sport where you spend an arm and a leg to break an arm and a leg.

@GiGi, kan niet, wordt altijd wel wat vochtig. Niet erg als er 's nachts schoendrogers of -verwarmingen beschikbaar zijn maar als dat niet het geval is, heb je toch echt klamme schoentjes.

Ik heb nooit klamme schoenen (niet zo erg dat het me opvalt in elk geval). Ik zet ze gewoon bij kamertemperatuur neer, zonder droger of extra verwarming. Ik vind het zo vies om 's morgens in warme skischoenen te stappen (trauma’tje uit studententijd - iets met zeillaarzen en urine). Als ze niet worden afgedekt dampen ze gewoon uit - nergens last van.

Mijn skisokken moet ik wel elke dag verversen. Daar zal alles dan we in terecht komen.

Het vocht zit meestal niet tot in de binnenschoen, maar vaak wel tussen de binnen en buitenschoen. Beter voor de schoenen om dit vocht zo snel mogelijk uit de schoen te krijgen. Iemand een tip voor een droger wat ook koud kan blazen?

Warme schoenen sochtends vind ik overigens heerlijk

Het vocht zit meestal niet tot in de binnenschoen, maar vaak wel tussen de binnen en buitenschoen. Beter voor de schoenen om dit vocht zo snel mogelijk uit de schoen te krijgen. Iemand een tip voor een droger wat ook koud kan blazen?

Warme schoenen sochtends vind ik overigens heerlijk

Atomic- op 10 nov 2014 18:09

De schoendrogers blazen ongeveer 30 tot 40 graden warme lucht, dat is bijna kamertemperatuur. Is er een andere reden dat je koude lucht wilt laten blazen?

Skiing is the only sport where you spend an arm and a leg to break an arm and a leg.

UV licht is wel het laaste wat ik in een voornamelijk plastik skischoen zou willen hebben. De anti bacteriele werking van UV licht is 100% waar, daarbij breekt het echt ook nog zeer effectief polymeren af.

bartus op 4 nov 2013 09:46

Als je je zorgen maakt over de schadelijke invloed van 1 UV ledje aan de binnenkant van de schoen (en bij veel modellen ook nog eens binnenin de behuizing van de warmers zelf), dan zou ik die schoenen maar niet aandoen op een zonnige dag. Een kwartiertje in de zon op de skis geeft jouw schoenen een veelvoud van de UV-straling te verwerken dan zo’n warmers tijdens de hele nacht zouden afgeven.

Als je dan rekent dat een paar schoenwarmers rond de 15 Watt nodig hebben om te werken i.p.v. 400 Watt van zo’n luchtverwarmer is de rekensom toch snel gemaakt. Bovendien zijn ze stil, en kunnen ze zonder problemen op de hotelkamer gebruikt worden. Dat wil ik nog wel eens zien met een luchtverwarmer.

Mijn vriendin en ik gebruiken sinds kort de Shoefresh. Dit is een heel erg makkelijk apparaat dat eigenlijk gebruikt kan worden voor allerlei soorten schoenen. De Shoefresh maakt de schoenen niet alleen droog maar zorgt er ook voor dat de vervelende geur uit de (ski)schoenen weg gaat. Deze is wel duurder dan de hierboven genoemde apparaten maar het werkt echt fantastisch en gebruik hem ook voor de hardloop schoenen.

Even een oud topic omhoog halen. Ik ben ook op zoek naar een schoendroger en kom UV-droger tegen (zoals deze: http://www.snowcountry.nl/sidas-drywarmer-schoendroger.html…) en de wat grotere luchtdrogers zoals hierboven.

Naast de genoemde opties kwam ik ook deze tegen: http://www.ekosport.nl/sidas-hotdryer-set-14-p-1-15053.html… en http://www.blue-tomato.com/nl-NL/product/Icetools-Boot+Warme…. Is de sidas hotdryer nou een kleine luchtdroger die dus het “schadelijke” uv licht niet heeft? En heeft een warmer zoals die van Icetools dezelfde droogkracht als andere apparaten?

Als je het enkel voor 1 paar schoenen gebruikt maakt de kracht weinig uit. Je zet als je bij je kamer komt de schoenen aan de droger en laat ze de hele avond drogen. Na een paar uur zijn je schoenen echt wel droog. Kan verder weinig info vinden over de icetools.

Übung macht den meister!!!

Zou me inderdaad ook geen zorgen maken over het afbreken van polymeren met dat kleine UV-lampje. Als de pod diep in men schoen zit, zie ik dat licht zelfs niet meer, laat staan dat het ooit de shell zou bereiken.

Ik heb zelf de Sidas UV warmers van de link hierboven.
Ik geloof ook niet dat de UV zo erg de buitenschoen gaat afbreken dat dit merkbaar wordt op de normale levensduur van een skischoen (10 jaar).

Wat ik uit ervaring wel gemerkt heb is dat je beter iets meer tijd neemt dan de ‘droog in 3 uur’ volgens de verpakking.

Maar voor de rest 100% tevreden, en zorgt naar mijn gevoel voor minder geurtjes.

-Spam-

*bericht bewerkt door moderator op 07 mei 2015 15:58: Lees onze forumregels even door.

weet je zeker dat je niet gewoon reclame aan het maken bent?

OT: ik heb zo’n Sidas droger-/verwarmerset gekocht, werkt prima.

Laat ik naar van het goede van de mens uitgaan: @Coolboarder ik heb op meerdere vakantie adressen zulke drogers gehad. Werken wat mij betreft prima! Vraag me alleen af hoe je zo een eventueel kleinere variant meeneemt? Wordt het dan 1 setje (nog wel te doen), of heb je alsnog een hele rij?

LOL. Is gewoon keiharde SPAM. Op Wepowder is ie ook al actief.

When life gets too complicated.... SKI

Plaats een reactie