Budget skivakantie? Tips?

Wij gaan al ruim 10jaar naar Oostenrijk op skivakantie. Leuk, mooi, fantastisch, we zijn net terug, het was een geweldige week.

Toch is het altijd een beetje prijzig, 240euro skipas p.p., 6-700euro appartementje, hapje en een drankje en de reis niet te vergeten. Dan ben je al gauw tussen de 1500 en 2000euro kwijt met 2 personen.

Nu willen we met 2 personen eind maart nog een weekje skien. Vaak zie je van die aanbiedingen voornamelijk in de kleinere Franse gebieden, 1 week appartment+skipas+busreis voor 300euro p.p…

Wie heeft ervaringen met deze budgetvakanties? Wat is aan te raden? En wat vooral niet?

Wij zijn nog nooit in Frankrijk geweest om te skien. Welke gebieden zijn nog mooi eind maart? En vooral ook goedkoop?

Onze auto heeft winterbandjes en sneeuwkettingen, maar als we voor een appel en een ei met de bus kunnen is dat natuurlijk nog mooier.

Een weekje skien met 2 personen voor in totaal minder dan 1000euro lijkt me wel mooi :)

Dus wie weet er mooie aanbiedingen, locaties of touroperators?

*bericht bewerkt door moderator (Roel) op 03 dec 2020 09:16

Wij zijn onlangs via Sunweb 8 dgn voor €240 pp incl skipas met de auto naar La Norma (appartement) geweest… gebied stelt niets voor, supersaai en oerburgerlijk, maar dat maakte in dit geval even niets uit. We weten wel dat we dit nooit meer doen.

dan zou ik toch eens wat beter gaan zoeken ;)
wij zitten altijd voor rond de 400 euro inclusief skipas en altijd in goede en vrij grote gebieden.

Even goed zoeken op bv sunweb of jiba en dan kan je vaak een hoop mooie en niet al te dure vakanties vinden.

Vorig jaar met 18 man een week in een luxe chalet in Oz-en-Oisans gezeten, damage 400 euro per persoon en daar zat nog 4 dagen snowboardles bij zelfs… Wel reis op eigen kosten, maar met lease auto’s kost dat ook geen drol…

Dit jaar met 3 man een week naar Flaine à 348,00 per persoon… Reis erbij (2 keer tanken want in NL rijden we nog gratis) dus dat valt ook wel weer mee… Kom op 600,00 à 700,00 totaal denk ik (per persoon)…

Sorry, eerste was met Sportura en dit jaar met Sunweb…

In die periode kan je denk ik ook wel goedkope chaletjes/appartementjes vinden. Heb je wel zelf je vervoer en je pas nog. Maar icm zelf koken bijv kan je de prijs laag houden.

Via Bizztravel.nl heb je veel goedkope vakanties in leuke gebieden. Rond de 400 euro incl skipas. Voor 7 á 800 euro p.p. heb ik een leuke vakantie en niets laten liggen.

Succes!

Ik denk dat een vakantie waarbij je zelf rijdt naar een kleiner gebied voor € 1000 voor 2 personen net haalbaar zou zijn.

Zo kost bij ons (Le Mont-Dore waar wij wonen, verbonden met het skigebied van Super-Besse) een weekpas € 112 p.p. en kun je voor rond de € 350 zeker een confortabel appartement vinden. Dan kun je zelf koken, maar het voordeel van de kleinere skiplaatsen is, is dat uit eten gaan zeer betaalbaar is. Verschillende 3-gangen menu’s mogelijk tussen de € 12 en € 19. (Nog wel even je brandstof voor de auto en tol doorbereken).

Tot nu is onze ervaring dat er eind maart nog veel sneeuw ligt. Aangezien het lekker buiten het seizoen is kun je gewoon op het laatste moment nog beslissen waar je naar toe gaat.

Mijn advies is om via sunweb te kijken, of via 1 van de dochter-/zusterorganisaties (Jiba, Snowtrex, Husk, Camelot, enz.). Ik heb geen belangen bij deze organisatie, maar ik boek al jaren via Sunweb. Mijn ervaring is ook, logischerwijs, dat appartementen voor een gezelschap van 2 personen een stuk duurder zijn dan voor ons normale gezelschap (dit jaar voor 8 personen geboekt, voorgaande jaren 6 à 7 personen). Skipas zit inbegrepen (uitbreiding skigebied is bij te boeken), vervoer natuurlijk niet.
Ik boek al een jaar of 10 denk ik bij hen.
Lijkt wel reclame, nu ik het teruglees, maar ik ben gewoon best tevreden over Sunweb eigenlijk.

RR, een tip: als je Oostenrijk gewend bent, ga dan niet naar Frankrijk! De Fransen zijn half niet zo aardig en gastvrij als de Oostenrijkers, de gebieden half niet zo gezellig, het eten half niet zo lekker, de prijzen dubbel zo hoog en de sneeuw… tja, sneeuw is vaak gewoon sneeuw.

Goedkoop op wintersport? Ga eens naar Graubünden in Zwitserland! :D Daar heb je mooie en zeer nette ‘boeren’ vakantiehuisjes voor twee personen vanaf 300,- CHF. Skipassen voor 180,- CHF per persoon. Bij elkaar heb je dus al voor 400 euro per persoon een mooi vakantiehuisje én skipas. Vaak kan je van die 400 euro ook nog wel een Zwitserse tolsticker kopen. Dan moet je alleen nog voor je eten & drinken zorgen, skimateriaal en brandstof.

Brandstof is in Zwitserland ook gunstig geprijsd, skimateriaal en skischolen zijn normaal geprijsd, alleen het levensonderhoud is niet echt goedkoop. Vooral chips, snoep en vlees is erg duur in de supermarkten. Drinken valt overigens reuze mee. Vooral COOP Tell bier (erg lekker!) is gunstig geprijsd en Coca Cola kan je in grote packs ook gunstig kopen.

Let er overigens wel op dat je maar weinig voedsel het land in mag nemen. Als je pech hebt kunnen ze je bij de douane hierop controleren.

De Zwitserse Frank (CHF) is minder waar dan de Euro (1 EUR = 1,28 CHF) en is overal bij de geldautomaten zonder extra kosten op te nemen. Betaal in Zwitserland altijd in CHF en nooit in EUR, ook niet bij pinautomaten! Anders hebben de winkelliers en de Zwitserse banken daar voordeel bij.

Verder is mijn ervaring dat zelf je vakantie regelen leuker en ook goedkoper uitpakt dan een complete reis te boeken bij een reisorganisatie.

Wintersport boeken via een reisorganisatie heb ik dus echt nog nooit gedaan, gewoon zelf de sites van de wintersportplaatsen zèlf afspeuren en je komt vaak hele leuke aanbiedingen tegen buiten de schoolvakanties, of even contact opnemen met toeristenbureau van een plaats die je leuk lijkt en die voor je laten zoeken op jouw wensen. En wat Margriet al schrijft: gewoon wat kleinere gebiedjes opzoeken. Wij hebben bijvoorbeeld jarenlang in maart in Damüls gezeten, altijd prima kunnen skien en als je niet teveel eisen stelt aan je acco kan je daar voor een prikkie zitten.

mama on a mission in the snow

Frans, mijn ervaring is juist dat je als consument beter af bent bij een betere touroperator (goede inkopers) dan wanneer je het zelf regelt…

Mijn ervaring met zelf een appartement zoeken is dat het duurder is omdat je dan nog steeds zelf een skipas moet hosselen. Bij een organisatie boek je een appartement met skipas en is dus goedkoper. Misschien dat het ligt aan waar wij heen gaan (Paradiski/3 Vallées/Espace Killy, enz.) en met het aantal personen, maar zelf regelen is voor ons dus altijd duurder.

Eisen stellen aan franse appartementen als je budget wilt gaan is natuurlijk erg tegenstrijdig.

Misschien moet ik het nog wat nuanceren: De grote organisaties krijgen natuurlijk korting bij het inkopen van grote hoeveelheden skipassen en berekenen deze korting (natuurlijk maar deels) door in de totaalprijs.

@Johan: ik vermoed dat je in zijn algemeenheid wel gelijk hebt. Het ligt er ook maar aan hoeveel tijd je in zoeken kan steken. Ik ben eigenlijk altijd aan het zoeken naar leuke, goedkope adresjes en bij private verhuurders kan je vaak HP voor erg weinig geld als je met zijn 2 gaat. En wij zitten de laatste jaren niet meer in grote gebieden door de kleintjes die we hebben (en waardoor we ook meer eisen stellen aan de acco), dat zal ook schelen. Maar dat we nog met zijn 2-tjes waren was het credo altijd: zo vaak mogelijk, zo goedkoop mogelijk :-)

mama on a mission in the snow

@Rachel:
Private verhuurders zijn inderdaad altijd goedkoop geprijsd en doet zeker niet onder voor de rest!

@Frans: en dan weet je vast ook hoe lekker en kwalitatief goed je er vaak te eten krijgt als je HP hebt!

mama on a mission in the snow

Heb je in je kennissenkring niemand die een caravan voor het winterseizoen in Oostenrijk op de camping heeft gezet?

Denk niet te snel dat het koud of oncomfortabel is…
De campings staan vol.
Jabo

€ 2000 voor 2 personen??? Ja dan snap ik dat mensen wintersport duur vinden.
Ik betaal nooit meer dan € 500 voor een week met skipas, overnachten, reis en eten. Eigen materiaal natuurlijk en met de auto.
Boeken bij een grote reisorganisatie is voordelig als je een volle week van zaterdag tot zaterdag gaat want die kopen groot in. Skipas + chalet is dan bijna even duur als een losse skipas.

Ga al jaren naar Oostenrijk en betaal in hoogseizoen (Kerst vorig jaar) ca 650 euro voor 4 persoons appartement. OKE…Moet wel met eigen auto of skibus omhoog…maar daar is de prijs naar. Prijs aan de piste is dan ca het dubbele of meer. Dutchweek… 1250 euro 4 persoonsappartement incl skipas voor 2 volwassenen en 2 kids. Zelfs huur van hun skispullen zit erbij in.

Voor een appartmentje aan de piste in ee groter skigebied in Oostenrijk ben je al gauw 6-700euro kwijt voor 2 personen.

Eisen aan het appartement stel ik bijna niet, eigen douche+wc, tv en ligging dicht bij piste, dat is alles wat we willen.

Alle aanbiedingen die ik zie zijn in de kleinere Franse gebieden. Welke zijn aan te raden? En welke vooral niet?

Ooit genoeg studentenvakanties gedaan in Frankrijk in van die verdomd kleine kamertjes en chalets, maar als student vind je dat niet erg en is 350-400 euro een goeie prijs voor een half pension skivakantie incl pas en vervoer.

Sinds we wat ouder en wijzer zijn, is het budget voor een week opgetrokken naar 600-700 euro, skien in Oostenrijk in een groot gebied, logeren aan de liften. We kiezen bewust vaak voor een garni - ontbijtpension omdat je dan zelf kiest wat je daarbuiten nog uitgeeft.

Skipas: 225 euro
Verblijf: 300 euro (2pers kamer met niet al te veel luxe)
Eten en drinken: 175 euro
Vervoer: 0 euro (lease)

Als je echt naar Frankrijk wil, vond ik Risoul nog wel meevallen (niet té groot en ook niet al te duur). Als je met meer dan 5 bent, is een chalet in ValTho of Flaine ook nog wel een optie, omdat je de kost dan gauw kan delen.

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Ik ben net zo tevreden over Bizztravel als Johan over Sunweb ;) boek daar ook al jaren, en altijd tevreden, wordt ook nooit moeilijk gedaan als ik op het laatste moment nog dingen wil wijzigen enzo.

anyway, even rondgekeken, prijzen voor een appartement voor een week incl. busreis en skipas in de laatste twee weken van maart gaan vanaf zo’n 250 euro (Valfrejus), voor 300-350 (Les Sybelles, Valmeinier), of iets meer dan 400 euro voor een echt groot gebied (Portes des Soleil). Het lijkt me dus dat er voor je budget best wel wat te vinden is.

laatste bericht was van mij, trouwens. Valloire/Valmeinier is een van mijn favorieten, ik vind het een leuk gebied, en een voordeel is dat het grootste deel van de pistes boven de 2000 meter liggen, wat eind maart wel handig kan zijn. als je echt hoog wil zitten, kun je het beste zoeken naar gebieden als Tignes of Trois Vallees, maar die zijn weer wat duurder.

Running against the wind

Sneeuwzekerheid iswel belangrijk gezien de periode.

Het skigebied hoeft niet echt groot te zijn, 100km (open) piste is al voldoende.

Quote: RR, een tip: als je Oostenrijk gewend bent, ga dan niet naar Frankrijk! De Fransen zijn half niet zo aardig en gastvrij als de Oostenrijkers, de gebieden half niet zo gezellig, het eten half niet zo lekker, de prijzen dubbel zo hoog en de sneeuw… tja, sneeuw is vaak gewoon sneeuw.

Nog nooit zo veel onzin in zo weinig tekst gezien. Ben veel in Oostenrijk geweest en woon tegenwoordig in Frankrijk. Wat een verademing qua vriendelijkheid. Uit eten duur in Frankrijk? Terwijl ik schreef dat je voor tussen de €12 en € 19 een 3-gangenmenu hebt, beter, een smakelijk 3-gangenmenu. Helaas geen "kaiserschmarren".

Dat schrijvende, ik weet wel dat Fransen het niet zo hebben op het toch vaak luidruchtige gedrag van mijn medelanders…

@margriet, als je het ergens niet mee eens bent, hoef je je nog niet zo te verlagen door het direct als ‘onzin’ te bestempelen… typisch een Fransoos, bah!!!

Wij zijn net terug uit Les4V Veysonnaz geboekt bij Bizztravel, voor 2 pers. 640,00 euro betaald incl. grote skipas, en… 19 maart gaan we weer en dan voor 534,00 samen ook incl.grote skipas. succes met boeken.

Afgelopen november naar het Subaital geweest: 3 nachten LO + 3,5 dagen skipas € 186,00 p.p. (75 + 111). Gewoon zelf even een privatzimmer regelen…

Italie ! The place to be. En goedkoop, maar toch de dolomieten…kies dan voor de Brenta Dolomieten:
check dit hotelletje eens: http://www.hotellory.com
nederlanders, net begonnen, toffe lui en de eigenaar neemt je mee op ski-safari naar madonna di campiglio!

Plaats een reactie