Welke ski's heb jij? (Community Reviews)

omdat ik dit een erg goed idee als topic vond… hierbij de review van mijn eerste week op mijn nieuwe ski’s
K2 Rictor XTi 82 2013-2014 176 cm.
mijn lengte : 184 cm, gewicht : 76 kg
15 weken skiervaring na een stop van een jaar of 10.
belangrijk : ik hou van comfort maar ski ook graag af en toe sportief.

De Rictors: 2 belangrijke punten… 1. ze geven erg veel vertrouwen. 2. ze gaan graag snel.
ik heb steeds smaller geskied tss 70 en 76 mm onder de voet. De bredere k2’s vroegen absoluut geen extra inspanning qua kantenwissel. Ik heb ze in de meest uiteenlopende omstandigheden getest deze week, van ijzige piste tot slush puppy en voelde me altijd erg op mijn gemak.
Ik ben gek op de Marker- binding die absoluut helpen de ski te controleren.
Een minpunt… buckles… dit misschien omdat ik een kortere ski gewoon ben (170 cm.) en mijn gebrekkige techniek :-)
Off-piste… niets… wegens geen sneeuw. Ik koos de K2’s om beter bij vallende sneeuw en pap-sneeuw te skiën.
Ik ben tevreden!

Ik dan ook maar een review van mijn nieuwe ski’s:

Dynastar Outland 80 Pro 2013
Mijn lengte: 188 cm, 78 kg
Lengte ski’s: 184 cm
Ervaring: circa 17 weken

Net terug van weekje skiën in saalbach en omgeving en wat een paar top ski’s zijn het!
Op de piste op hoge snelheden nog stabiel en je kan er zelfs een beetje mee (reuze) slalommen, enorm veel kantengrip. Ze zijn erg stijf, maar ook aan de zware kant. Sterke beenspieren voor nodig dus, maar dan krijg je er ook erg veel voor terug.
Ook in de poeder hebben ze veel drijfvermogen, al met al een top ski als goed alternatief voor de enduro topper.

Atomic Acces 2012 181cm
Ik: 175cm 67kg
Ervaring 50+ weken
Ben poederliefhebber
Deze ski is een lichte ski met echte all round capaciteiten maar toch vooral op zijn best buiten de piste. Doe er ook langere toertochten mee. Gezien je 100mmm onder de voet hebt is de kantenwissel trager dan een echte slalomski. Bij hoge snelheid wordt de ski minder stabiel. Presteert OK op ijzige pistes. Ski zonder echte zwaktes. Vermoedelijk het best voor lichte skiërs. Neem deze (en gelijkaardige) ski’s zeker lang genoeg.

Merk en type ski: Rossignol zenith z2 met radius van 16 en lengte van 170cm.
Ervaring: van kind af aan, met een stop van 10 jaar/totaal ongeveer 20 jaar
Gebruik: Piste
Lichaamslengte:183
Gewicht: helaas ( veel) te zwaar 100+

Loat goan

Merk en ski: Atomic SX 12 pb uit 2009 (163 cm lang)
Ervaring: Gevorderd (~25x geskied)
Gebruik: Piste
Lichaamslengte: 173 cm
Gewicht: 65 kg

  • lekker stijf, dus nooit flapperende skies als je hard gaat, en hard gaan dat kunnen/willen ze.
  • super kantengrip, zelfs op ijs (wel mits goed geskied natuurlijk en geslepen kanten helpen ook mee)
  • lekker om mee te carven, maar de oude parallell techniek kan er ook prima mee.
  • topski voor middellange en lange bochten, korte bochten kunnen ze wel maar dan moet ik eerst weer even naar de sportschool. ;-)
  • offpiste zijn ze minder geschikt voor, skies zinken een beetje weg in de poeder.
  • buckels zijn ook minder fijn omdat deze skies helemaal NIET meeveren door de torsiestijfheid. Ik ski altijd zoveel mogelijk tussen de buckels door, gaat prima! :-)
  • deze skies zijn niet geschikt voor beginners, (of mensen die denken na 4x skien al gevorderd te zijn), tenzij je suïcidaal bent.
  • weinig vergevingsgezindheid, een goede techniek is nodig anders gaat deze ski er met jou vandoor.
  • voor mij als vrouw, vind ik best ze zwaar om te tillen, ben het wel gewend, maar mijn volgende skies zouden best lichter mogen. Nu zie ik eigenlijk ook alleen maar mannen op deze skies, dus misschien is dat een verklaring.

Conclusie: topski, helemaal mijn ding! Hiermee kan ik de (veel zwaardere) kerels in onze groep tenminste bijhouden. Whoohoo!

null

Sneeuwt het al?

Merk en ski: Armada AR7 2013 (181 cm)
Ervaring: Gevorderd
Gebruik: Park/Piste
Lichaamslengte: 182 cm
Gewicht: 75 kg

De Armada AR7 2013 is een heerlijke directionele twintip voor het grotere sprongwerk waarmee je ook op de piste lekker kunt carven. De camber en relatieve stijfheid zorgen ervoor dat je jezelf goed af kunt zetten op de kicker (zowel voorwaarts als switch). De ski is niet echt vergevensgezind en daardoor misschien niet helemaal geschikt voor minder ervaren freestyle skiërs. In dat geval zou ik een zachtere twintip aanraden.

Ondanks dat je met deze ski’s ook lekker kunt carven, merk je duidelijk dat ze op de piste minder handelbaar zijn. Dus ook daarom niet echt geschikt voor beginners.

Ik zou de Armada AR7’s aanraden als je 70% park en 30% piste skiet. De ski’s excelleren bij gebruik op de grotere kickers. Dus ben je niet van plan om veel en hoog te springen, dan kan je beter een symmetrische twintip met wat meer flexibiliteit nemen.

null

Sinds vorige week binnen: Völkl Racetiger SC UVO (2014). Top slalom ski maar die ook op hoog tempo super stabiel blijft, een unicum voor een slalomski.

Voor de rest de perfecte ski voor mij als piste knaller. Meer reviews in het andere top: https://www.wintersport.nl/forum/topic/147488

Skiër | Völkl | Carven | Piste knaller

Merk en type ski: Line Prophet 98
Ervaring: gevorderd
Gebruik: 50% piste / 50% off piste
Gewicht: 92kg
Lichaamslengte: 186 cm
skilengte: 186 cm.

Dit zijn de beste ski’s die ik ooit heb gehad.
In de poeder zijn het geweldige ski’s en ook op de piste is er prima mee te skien.
Verwacht niet dat je er een slalom mee kan skien, daar zijn ze simpelweg niet voor gemaakt.
Je kan er wel verschrikkelijk hard mee skien zonder verlies van controle of klapperen.
Kortom een echte aanrader.

Ik heb Val Cenis ontdekt op nieuwe Rossignol Experience 88. Lengte 178, ben zelf 177 en 77kg. Fijne en betrouwbare ski’s, doen het goed in vrijwel ale omstandigheden, ziin alleen niet zo blij op harde sneeuw en dan m.n. stevig bevroren corduroy. Daarin willen ze nog wel eens happen. Daarentegen zijn ze fantastisch in verse sneeuw en ook slush is geen showstopper meer.
Ben aan het overwegen om er evt een setje echte pisteski’s bij te kopen maar welke?

Merk en type ski: Elan SLX Fusion 2013-2014 (Amphibio/Powerspine)
Ervaring: 37 weken
Gebruik: Piste
Gewicht: 78kg
Lichaamslengte: 182cm
skilengte: 165cm

Wat een fenomenale ski! Heeft alles wat je van een slalom ski zou verwachten en meer.

De Amphibio technologie doet echt zijn werk. Je hebt een linker en een rechter ski.

De binnenkanten zijn 100% camber, wat mede zijn torsie stijfheid stijfheid (2x titanium laag), resulteert in ongelofelijke kantengrip. Hoe harder de piste, hoe liever ik ze heb tegenwoordig. Deze ski zorgde ervoor dat ik stond aan te schuiven een half uur voor de lift open ging :). De titanumlagen en de nieuwe Powerspine technologie, die als een ruggengraat werkt, slaat de energie op bij de drukopbouw en geeft je een keiharde rebound, wat resulteert in razendsnelle kantenwissels. Je moet hier dus wel mee kunnen omspringen.

Deze ski wil niet rustig geskied worden, vanaf je hem aanklikt, tot je de aprés ski in zakt, hij wil knallen. Niets te rustig cruizen, bochten zal je maken! Vanzelfsprekend skiet hij het beste korte en middellange bochten. Al kan je er ook mits enige voorzichtigheid op het einde van je stuurfase, lange bochten mee skiën. Zet iets te veel druk op het einde van de stuurfase en je wordt onaangenaam verrast door de enorme rebound.

De buitenkanten van de ski’s zijn rockered. Dit zorgt ervoor dat de kantenwissels nog vlotter gaan en dat de ski een ietsie pietsie vergevingsgezinder wordt dan andere high-end slaloms. Als je al eens een foutje maakt en je zet wat druk te veel op je binnenski, valt het, mits je snelle reflexen hebt, nog te redden :)

Doe je ze on-piste omgekeerd aan de voeten, kan je er nog steeds lekker mee skiën, al zal je meer geduld moeten hebben eer ze sturen. Ook moet je er je volle verstand bijhouden, die binnenski bijt overal in!

Heb ze getest op: ijs, goede harde sneeuw, losse sneeuw, slush tot bijna water. Alles soorten piste sneeuw vreet deze ski op.

Ook om les op te geven vind ik hem lekker.

Ik heb hem niet in diepsneeuw kunnen testen, ik had hier nochtans hoop! Dankzij de rocker op de buitenkanten, had ik gehoopt toch iets of wat float te hebben in poeder, als je ze omgekeerd zou dragen.

null

Ik heb hem niet in diepsneeuw kunnen testen, ik had hier nochtans hoop! Dankzij de rocker op de buitenkanten, had ik gehoopt toch iets of wat float te hebben in poeder, als je ze omgekeerd zou dragen.

Ik geef je weinig kans gezien jouw lengte en de lengte van de ski. Ook een waist van 69mm gaat je er niet echt mee helpen :-)

When life gets too complicated.... SKI

Plaats een reactie