skisokken????

Ben in oostemrijk naar een skiwinkel geweest, vanwege zere tenen.
De Hr Josef is betrokken bij een amerikaans skiteam.
conclusie: schoenen 1 tot 1,5 maat te groot, en verkeerde sokken.
Skisokken zijn veel te dik, tegenwoordig draagd men hele dune sokken bijna, zo dun als een panty.
Wisten jullie dit???

Ben je wedstrijd skiër dan moet alles zo direct mogelijk. Dus sokken zo dun mogelijk en schoenen zo strak mogelijk. De recreant die meer comfort wil neemt iets wat ie lekker vind zitten. Met bovenstaande setup houdt ook een wedstrijd skiër het maar 2 min vol.

Übung macht den meister!!!

Als ik sokken zo dun als 'n panty aantrek ski ik de hele dag met koude voeten. Ik heb de relatief dikke variant van Falke, SK1, bevalt me prima. Mijn vriend heeft de iets dunnere SK2, ook naar volle tevredenheid.

Als je schoenen echt 1-1,5 maat te groot zijn lijkt me dat inderdaad niet ideaal, maar misschien is 't een idee om ergens een second opinion te vragen?

Schoenen 1-1,5 maat te groot is wel heel veel.
Sokken: dunne sokken geven inderdaad meer contact. Ik gebruik zelf de Falke sk5 of sk4. Voor vakantieskiers is sk2 ook prima, maar nog dikkere sokken maken het contact met de ski ook minder (meer demping, meer speling)

omdat ik al die jaren dat ik skie, al problemen heb met mijn voeten, ben ik vorige week in oostenrijk naar een professional geweest, en zag meteen, dat ik veel voet problemen had. en hij vroeg of we in Nederland konden skieen, mijn antwoord, natuurlijk nee.Hij zei, in Nederland koop ik een zwembroek, en geen skimateriaal ( hij heeft een punt) Hij heeft wel aangeboden. mijn schoenen aan te passen, maar dan moet eerst de maat goed zijn.
Ik vertelde dat ik vele km gereden had, om naar een goede professionele zaak te gaan,voor aangepaste schoenen, waarvan ik dacht daar het beste advies te krijgen.
Ik heb meteen in oostenrijk naar de betreffende zaak gebeld, en het probleem voor gelegd,en maak binnen kort een afspraak, en hoop dat het opgelost wordt. Begin eerst maar eens dunne sokken aan te schaffen.

Ben in oostemrijk naar een skiwinkel geweest, vanwege zere tenen.
De Hr Josef is betrokken bij een amerikaans skiteam.
conclusie: schoenen 1 tot 1,5 maat te groot, en verkeerde sokken.
Skisokken zijn veel te dik, tegenwoordig draagd men hele dune sokken bijna, zo dun als een panty.
Wisten jullie dit???

marie-louise op 24 dec. 2013 12:00

Dan vertel ‘dem Herrn Josef’ maar dat hij uit zijn nek kletst want skischoenen worden niet in halve maten geproduceerd :-) Neemt niet weg dat je schoenen te groot zouden kunnen zijn hoor. Overigens klopt het dat al te dikke sokken af te raden zijn omdat deze kunnen ‘vouwen/rimpelen’ wat de doorbloeding kan belemmeren hetgeen gegarandeerd koude voeten oplevert. Echter zo dun als panties? Niet voor de recreant als je het mij vraagt. Ook dat verhaal van die zwembroek moet je met een korrel zout nemen, ook in de alpen vind je genoeg prutsers als het op schoenen aankomt. Een groot voordeel is wel dat wanneer je je schoenen op de berg koopt je deze gedurende de week kunt laten aanpassen (in het geval ze kundig personeel hebben). Da’s natuurlijk niet mogelijk wanneer je ze in Nederland koopt, maar evenmin wanneer je ze ergens in Muenchen, Innsbruck of Grenoble koopt.

Feit is wel dat 80% van de skischoenen die in NL worden verkocht te groot zijn en dat dikke skisokken niet zorgen voor warme voeten.

Nooit bezuinigen op ski-sokken wat betreft kwaliteit. En meerdere paren kopen.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Ik ben zelf ook dunnere sokken gaan dragen door de jaren heen en dat bevalt goed.
Maar een panty gaat mij om meerde redenen te ver…

Doet me ook denken aan topschaatsers die met blote voeten een 1500 meter rijden om het gevoel goed over te brengen op de schaats. Zelf doe ik lekker sokken aan bij een toertocht. Wat goed is voor een topper is niet altijd automatisch goed voor een recreant.

Fun Lovin' Skier

Feit is wel dat 80% van de skischoenen die in NL worden verkocht te groot zijn […]

SPAM op 24 dec. 2013 19:34

Zo’n stevige stelling vraagt om stevige referenties. Daarbij suggereer je dat Nederland structureel fors van het buitenland afwijkt, waarvan ik ook niet zo direct geloof dat het waar is.

Ik draag in mijn Noren geen sokken maar wel speciale hieltjes. De schoenen zijn maat 40 terwijl ik in mijn normale schoenen maat 42 heb. Bij schaatsen spelen de enkels een belangrijke rol en met die in feite te kleine met warmte aangepaste schoenen sta je stevig en met name de bochten lopen dan perfect, aangenomen dat je de techniek beheerst. In mijn skischoenen, die ook speciaal zijn aangepast met warmte vanwege mijn erg smalle voeten draag is x-socks en Cep sokken, speciaal ontwikkelt voor het skien.
Ze kosten respectievelijk € 35,-- en € 50,-- en met mijn problematische voeten, waaronder artrose voelen ze perfect aan. Een hele dag skien met een soort panties lijkt me niet verstandig zelfs uit den boze.

hallo Gast 138, hij bedoelde niet echt een panty, maar qua dikte van de sokken, dus geen skisokken zo als we gewend zijn, maar hele dunne sokken.

Plaats een reactie