Hochzillertal - Hochfugen 26-12-'13 en 30-12-'13

Dit onderwerp gaat over de bestemming Hochzillertal - Hochfügen

Hochzillertal-Hochfügen 26-12-'13:

Dag 3 van mijn eerste skivakantie dit seizoen. Zoals altijd zitten we weer vanaf de 1ste kerstdag in ‘ons’ pensionnetje in Fügenberg.

null

^Uitzicht vanaf het pension op het Zillertal
null

null

^Zoom skigebied Gerlosstein en op de voorgrond de talabfahrt van Kaltenbach

Pistekaart:

null

Open/gesloten liften:
Toen we 's ochtends in Hochfügen waren, was de Zillertaler Shuttle, de verbinding met Hochzillertal, nog dicht door de föhnstorm. Om ongeveer 11:00u was de Shuttle weer geopend.
Aan de kant van Hochzillertal waren er blijkbaar aan het begin van de dag ook enkele liften gesloten. Aangezien ik pas om 11:30u de oversteek heb gemaakt naar Hochzillertal weet ik niet precies welke liften dit waren.

Site skigebied:
http://www.hochzillertal.com/

Prijs skipas:
Dagpas = € 47,50

Weer/Temperatuur:
In de ochtend aanhoudende föhn. Boven waaide het hard waardoor de verbinding dicht was. De hele dag hadden we een uitzicht op een sneeuwmuur die maar niet dichterbij wilde komen. Soms klaarde het zelfs even weer op waardoor je weer in de zon skiede. Uiteindelijk om 13:00u begon de sneeuwval wat meer door te zetten en begon het daarmee ook af te koelen. Alleen bovenaan bij de Wedelexpress en de Zillertaler Shuttle sneeuwde het af en toe een beetje. Om 15:00u intensiveerde de sneeuwval snel zodat het ook in het dal bij Hochfügen hard begon te sneeuwen. De sneeuwgrens lag uiteindelijk op zo’n 1100 meter.
Ochtend:
Dal (Hochfügen): 8°C
Top: 2°C

Namiddag:
Dal (Hochfügen): 0°C
Top: -4°C

Sneeuwcondities:
Aan het begin van de dag goede harde pistecondities met nog steeds af en toe wat stenen op de pistes, in de loop van de middag meer buckels en met die sneeuwval ook om 15:00u een laagje verse sneeuw op de pistes.

Wachttijden:
Vrijwel de hele dag overal meteen instappen met af en toe een paar stoeltjes wachten. Ook in Kaltenbach met hun nieuwe liften vielen de rijen verrassend mee. Daarentegen was het bomvol op de piste in het gedeelte van Hochzillertal.
Toen de sneeuwval intensiveerde was alles en iedereen weg en hadden we voor een heel uur een privé skigebied :)

Beste piste:
De Holzalm afdalingen

Slechtste piste:
De rode 5 in Hochzillertal, gigantisch druk

+/-:

  • Na 15:00u niemand op de piste
  • Verse sneeuw in de namiddag
  • Hochfügen
  • Drukte Hochzillertal
  • In de ochtend te warm

Skiline:

null

GPS:
gemiddelde snelheid incl. liften: 20 km/h
maximale snelheid: 96 km/h
Hoogste punt: 2357 meter
Aantal hoogtemeters geskied: 12189
Aantal liftfahrten: 22

Door deze omstandigheden tijdens deze heerlijke skidag heb ik helaas geen foto’s gemaakt, daarom heb ik er 30 december extra veel gemaakt!

Hochzillertal-Hochfügen 30-12-'13: Een overvolle droomdag!

null

Een sprong naar mijn een-na-laatste skidag van deze week, en wat voor een! fantastisch! Maar helaas is de 2de week van de kerstvakantie begonnen, dit betekent dat het bij zo’n dag met droomcondities het enorm druk is.

Foto’s aanklikken voor betere kwaliteit

Pistekaart:

null

Open/gesloten liften:
Alle liften waren vandaag open

Site skigebied:
http://www.hochzillertal.com/

Prijs skipas:
Dagpas = € 47,50

Weer/Temperatuur:
Kaiserwetter vandaag, prachtige blauwe lucht met een verse laag sneeuw. Vandaag gelukkig minder wind dan de andere dagen. Ook hadden we vandaag eindelijk weer eens temperaturen die bij de winter horen.
Dal: -4°C tot -2°C
Berg: -7°C tot -5°C

Sneeuwcondities:
In de ochtend lagen de pistes er goed bij, de sneeuwval heeft er voor gezorgd dat de pistes heerlijk zacht zijn. Helaas door de enorme drukte werden het al snel buckels. 's Nachts hebben de sneeuwkanonnen flink hun best gedaan waardoor er overdag nog bulten sneeuw van misschien wel een meter hoog op de pistes lagen.

Wachttijden:
Enorm druk onder in Hochfügen op de parkeerplaatsen. Mensen die later arriveerden moesten tot wel 2 km terug op de Hochfügener Straße parkeren omdat alles vol stond! Dit was lang geleden dat ik het zo druk heb gezien in Hochfügen. Toch vielen de wachttijden bij de lift wel mee. We hebben vandaag wel de echt drukke liften zoals de 8er-Jet en de Sonnenjet vermeden. In plaats daarvan namen we de bijvoorbeeld de Holzalm, de DSB Pfaffenbühel en de Neuhütten die vaak wat rustiger zijn.

null

^Het drukste plekje vandaag. Een geluk dat iedereen de Top-Jet pakte richting het hoofdgebied van Kaltenbach en wij de Wedelexpress namen.

Na het skiën was het alleen lastig om terug naar Fügen te gaan door al die geparkeerde auto’s op de Hochfügener Straße. Hierdoor werd het éénrichtingsverkeer waardoor er soms mensen lang moesten wachten totdat ze weer weg konden rijden omdat de skibussen ook weer omhoog kwamen om mensen op te halen.

Beste piste:
wederom de Holzalm afdalingen

Slechtste piste:
Nummer 4 aan de kant van Hochfügen, de Obitraudi, heel ijzig.

+/-:

  • Weer
  • Verse sneeuw naast de piste
  • Overvol

Skiline:

null

Door de drukte hebben we er vandaag voor gekozen om het wat rustiger aan te doen. Ik heb veel foto’s gemaakt en we hebben wat bospaadjes bij de Holzalm en de Neuhütten gedaan.

GPS:

gemiddelde snelheid incl. liften: 18 km/h
maximale snelheid: 79 km/h
Hoogste punt: 2358 meter
Aantal hoogtemeters geskied: 7725m
Aantal liftfahrten: 14

Foto’s:

null

^Holzalm, met op de achtergrond bijna het complete gebied van Hochfügen.

null

null

^Het nieuwe Holzalm restaurant. Super ligging! Tot laat in de middag zelfs in december nog zon.

null

^Hochfügen

null

^Zoom Lamarklifte en Pfaffenbühel III
null

^Zoom Pfaffenbühel
null

^Kuhmesser en Kellerjoch
null

null

^Roßkopf en Pfaffenbühel
null

null

^Winter! :)
null

^Holzalm offpiste

null

null

^ :D :D :D
null

^In de DSB Pfaffenbühel, hij is dan wel veel slomer dan de 8er-Jet, maar hier heb je helemaal geen wachttijden. Dan zit ik liever wat langer in de lift zonder te wachten :)
null

^Rechts de Zillertal Shuttle

null

^Het was toch behoorlijk koud zo in de schaduw, heerlijk ;)
null

^Kruising met de 8er-Jet

null

^Sonntagsköpfl

null

^Hochfügen met de overvolle parkeerplaatsen
null

^Het offpiste paradijs onder de Marchkopf

null

^Het spoor van de verwijderde Pfaffenbühel I

null

^Zwarte piste 7, een prachtige piste waar het altijd rustig is.

null

^Kruising met de Pfaffenbühel II
null

null

^Zoom naar het talstation van Hochfügen2000

null

^8er Alm

null

null

^Rode piste 10

null

^Bovenste gedeelte Holzalm
null

^Onderste gedeelte Holzalm

En nu over naar de verbinding met Hochzillertal:

null

^Wedelexpress

null

^Zillertal Shuttle en de Wedelexpress
null

null

^Zoom naar het groene Zillertal

null

^Rofangebirge met links het skigebiedje van Maurach

null

^Wiedersbergerhorn (Alpbach)

null

^Zillergrund

null

^Wedelhütte

null

^Wimbachkopf

null

^Neuhütten met uitzicht op het Zillertal

null

null

^Grote speichersee voor de sneeuwkanonnen

null

^Zillertal Arena (Zell am Ziller)

null

null

^Winter vs Zomer?

null

^De kom bij de Top-Jet en de Wedelexpress

null

^Bergstation Top-Jet

null

^Massa’s mensen komen van Hochfügen weer terug naar Hochzillertal

null

^Verbindingsweg tussen Neuhütten en de Top-Jet om de Gedrechter

Conclusie:

Wederom een super dag gehad ondanks de drukte. Omdat we al zo’n 10 jaar elke kerst hier komen weten we ongeveer wel hoe we de drukte het beste kunnen ontlopen, dat scheelt :) Maar zo druk als vandaag heb ik het maar zelden gezien.

Ook al kom ik hier nu zo’n 10 jaar, het gaat nooit vervelen. Het beste skigebied ter wereld is het in ieder geval niet vind ik, maar goed skiën kun je er zeker! Er zijn genoeg uitdagende pistes voor de gevorderden maar ook zijn er overal wel wat makkelijke pistes zodat de beginners ook in het hele gebied kunnen skiën.
De 2 nieuwe liften (helaas geen foto’s van) in Kaltenbach zijn mooie aanwinsten. Alleen de Mizunbahn zorgt er nu wel voor dat het nog drukker wordt op de rode 5 dan dat het al was. Bij de Kristallexpress heb je een leuke nieuwe piste (rode 10, alleen jammer dat het daar nu deze week zo druk was.

Een rijtje van mijn favoriete pistes in het gebied:

Holzalm afdalingen: meerdere afdalingen, lang, breed, vaak wat rustiger op de piste, nooit wachtrijen aan de lift en een snelle lift.

Rode 3 Neuhütten: Het is hier vaak wat rustiger dan in de rest van het gebied en je hebt hier leuke paadjes door het bos. Een voordeel van de verbindingsweg is dat je de drukke Sonnenjet kunt vermijden

Zwarte pistes 6 en 7 Hochfügen: Rustig, breed en vaak goede pistecondities.

Volgend verslag:

Spieljoch 27-12-'13 en 31-12-'13

Prachtig, bedankt.

Maar maar! Wat een dag met zo’n zonnetje en een verse laag sneeuw! Een flink verschil met je eerste skidagen haha! Prachtig om zo in een witte wereld te skiën boven een groen dal! Zo’n mooi zichtbare sneeuwgrens heb ik nog nooit mogen mee maken helaas… :(
En weer bedankt voor de mooie foto’s! Hopelijk komen er nog een hoop soortgelijke voorbij dit seizoen. :D

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Wat een schitterende foto,s!! Bedacht voor dit verslag!

Echt goed verslag! Hier ben ik vorig jaar geweest haha!
Echt prachtige foto’s zitten er bij.

Go with the snow!

Je hebt er weer goed je best op gedaan! Mooie foto’s en het leest lekker weg.
Heel apart ook: Boven zóóó winters wit en beneden zóóó lente groen.

Mooi hoor. :)

Toen ik er voor de eerste keer was op 20 December ging ik niet met zo’n positief gevoel naar het appartement terug. Waarschijnlijk kwam dat doordat het niet echt goed weer was, er wat liften gesloten was en de kwaliteit van de sneeuw niet zo bijzonder goed was. Als ik nu deze foto’s zo terugkijk dan wil ik er wel weer eens heen, want dit ziet er toch wel weer erg goed uit!

Met welke camera heb je de foto’s geschoten?

Zo te zien heb je het merendeel in Hochfugen doorgebracht en terecht ook! Wat een heerlijke mooie kom is me dat toch. Dank voor je uitgebreide verslag! En een tip; gezien de meeste mensen sneller pistenummers terug vinden op de kaart ipv pistenamen, wellicht in het vervolg nummers plaatsen? :)

Bedankt allemaal! :)
@SnowJan:
Inderdaad een gigantisch verschil, ik had niet meer verwacht dat ik in zo’n winters landschap kon skiën die week.
@EricH:
Zeker doen! Met dit mooie weer is het hier fantastisch skiën :)
De foto’s zijn gemaakt met een Canon EOS 1100d
@Rene
Hochfügen vind ik altijd stukken beter dan Kaltenbach inderdaad, want het scheelt vaak veel met de drukte.
Bedankt voor de tip trouwens, zal het onthouden!

@Henri.
Dacht al dat deze foto’s niet gemaakt konden zijn met een smartphone, zien er gaaf uit!
Ik ben toen ook niet naar Hochfügen gegaan, alleen aan de kant van Kaltenbach gebleven. Toch maar eens even proberen de volgende keer!

Mooi verslag met mooie foto’s. Leuk contrast tussen de twee dagen.

Mooi gedaan, ook eens goed wat verse sneeuw te zien, contrast tussen groen en wit vind ik wel wat hebben. :)

Nu vroeg ik me af wat of het stuk van Hochzillertal-Kaltenbach niet saai en druk is, het geeft me die indruk op de pistekaart. Veel liften op dezelfde hoogte die evenwijdig met elkaar liggen en beperkte hoogteverschillen overbruggen denk ik te kunnen aflezen op het skikaartje. Drukte houdt mij alleszins tegen om naar het Zillertal te gaan.

@Henri. Was je alleen of geskied met familie/vrienden?

Wederom een mooi verslag hoor! Ziet er vele malen beter uit dan Skijuwel :P, Hier is het tenminste wit naast de piste :d

Gang is alles

Super bedankt!
@Mathijs!:
In het hoogseizoen is het in het Zillertal echt druk, en dan ook vooral in Kaltenbach. Het is eigenlijk inderdaad 1 brede helling, maar het is niet zo dat alle pistes hetzelfde zijn, dat zeker niet! Gelukkig zit daar nog genoeg diversiteit in. Hochfügen blijft voor mij nog steeds stukker beter dan Hochzillertal…
@Michael.:
We gingen zoals altijd met kerst weer met m’n gezin :)
@Jesper:
Klopt, maar toch is Skijuwel zeker niet slecht,… als er genoeg sneeuw ligt! ;)

@Mathijs! Ik was er ook vorig jaar (rond de 20e februari voor een shortski). Heb 2 dagen daar geskied en dan ook nog elders (Zillertal Arena). Dit gebied in haar geheel is zeker niet saai of eentonig. De pistes zijn zeer divers en je kunt echt wel goed veel km’s afleggen (zie ook: https://www.wintersport.nl/forum/topic/105223 (waar je reeds op reageerde)). Ik kon op een dag 86 km afleggen (ondanks de vroege stop) en het was zeker niet eentonig. De pistes zijn goed divers, maar dit lijkt inderdaad op de pistekaart minder het geval aangezien ze allemaal aan dezelfde kant liggen.

Go with the snow!

@Mathijs! en ik kan nogmaals beamen wat de rest zegt. Wellicht dat je snel uitgekeken bent in het gedeelte van Kaltenbach, maar de pistes richting Hochfugen als in Hochfugen zijn echt heer-lijk! Weet niet of je enigzins in het freeride wereldje zit, maar die kom tussen Hochfugen en Kaltenbach in is al helemaal schitterend. Hoe dan ook; Hochfugen ga je je echt niet vervelen.

@Henri: Drukte is echt een no-go voor mij, 2 minuutjes aanschuiven aan welke lift dan ook vind ik verschrikkelijk! Gelukkig moest dat laatste jaren nooit (behalve in Matrei en Valmeinier soms), da’s voor ons het eerste punt waarop we een skigebied uitkiezen. Als ik eens buiten het hoogseizoen kan gaan, dan zou ik het Zillertal wel eens willen doen :)
@Mattz: Die dalafdalingen (van in je verslag) lijken me ook echt het leukste daar, van 2000 en nog een klets naar 600 meter, super lijkt me (was in Hochstein ook zo). Is die rode afdaling naar Kaltenbach bij voldoende sneeuw ook niet soms 's nachts open?

@Mathijs!: Snap ik, ik vind het ook niet leuk, al vind ik het overal behalve in Kaltenbach wel meevallen dit jaar met de wachtrijen. Het was vaak overvol op de pistes maar wat rustiger bij de liften. Ga naar Spieljoch als je een keer naar het Zillertal gaat, daar is het nooit druk! Het verslag hiervan komt zo ;)

Op de talabfahrt naar Kaltenbach hebben ze nachtskiën ja!

Plaats een reactie