Beste timelaps setup

Hoi, eigenlijk heeft dit helemaal niets met wintersport te maken maar omdat hier toch veel action cam en fotografie fanaten rondhangen probeer ik het toch.

Mijn vraag, wat voor een setup zouden jullie voor het volgende probleem gebruiken.

Wat ik wil is een time laps opname maken voor mijn PhD project. Ik onderzoek een schimmel die sla aanvalt. Daarvoor infecteer ik een sla blad met de schimmel en in ongeveer 7 dagen eet deze zich een weg door het sla blad. Dit wil ik graag kunnen vastleggen in een timelaps opname.

Tot nog toe heb ik mijn oude iphone 4 gebruikt met de timelaps app. Eigenlijk werkt dit best prima maar de iphone 4 is niet bepaald het laatste antwoord in camera scherpte/resolutie en noise enz.

De problemen die ik heb; zeer lange looptijd van de timeplaps, waardoor alles met een accu uitgesloten is. Zeer korte object afstand, dus macro moet mogelijk zijn. Automatisch scherpstelen tijdens de timelaps moet mogelijk zijn omdat het sla blad langzaam inelkaar zakt. En als laaste ik werk bij een lucht vochtigheid van tegen de 100% aan.

Ik ben benieuwd of hier iemand betere ideeen heeft.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Klinkt als een leuk project. Het is mogelijk om met een spiegelreflexcamera deze timelapse te maken. Deze kan je aansluiten op een voeding en een externe harde schijf. De voeding zorgt ervoor dat de camera non-stop stroom krijg en nooit leeg raakt. De externe harde schijf zorgt ervoor dat het geheugen van de camera niet volraakt en dat je elke stap van je project kan fotograveren. De duurdere camera hebben een instelling als timelapse en kunnen tegen luchtvochtigheid. Wellicht is dit iets te prijzig om aan te schaffen/lenen voor een project zoals hierboven omschreven.

Ook kan je gebruik maken van een GoPro. Kan je ook aansluiten op een voeding, heeft timelapse functie en kan op een statief worden gezet voor een constant dezelfde foto. Kan waterdicht zijn bij gebruik van de juiste case. Foto’s zijn over het algemeen prima bij voldoende belichting (m.u.v. supermacro). Wellicht dat je zelf, of iemand in de nabije omgeving een gopro heeft en uitleent voor het project.

Succes ermee.

Love it

Plaats een reactie