Frankrijk; waar heen?

Vorige week hebben we met een groep vrienden besloten op wintersport te gaan aankomend seizoen (beetje laat, I know…). We zitten helaas door werk aan de schoolvakantieweek vast (22 feb - 27 feb), dus ik weet dat er niet heel veel keuze is maar toch nog genoeg om er zelf niet uit te komen!

Keuze voor Frankrijk is vanwege de grote skigebieden (Oostenrijk is dus opzich ook prima maar we willen wel in een +200km gebied).

We zijn met z’n 6en en een mix van gemiddelde en gevorderde skiërs die vooral komen om in een goed gebied lekker (veel) te kunnen skiën.
Een paar dingen die de voorkeur genieten:

  • groot skigebied
  • aan/nabij de piste
  • waar mogelijk een gebied dat niet mega-enorm-turbo druk is die week
  • apres-ski niet van enorm groot belang, wat gezellige tentjes zou leuk zijn maar hoeft niet uitgebreid

Na eigen zoektocht online denk ik dat Valtho, Les Menuires, Tignes, Les Deux Alpes en Les Arcs wel goed in de buurt komen van wat we willen maar géén idee welk gebied we daarvan het beste kunnen kiezen.

Wie heeft wat tips/info? Alvast bedankt! :)

Les Deux Alpes spreek mij minder aan persoonlijk, ik ben vorig jaar in Arc 1800 geweest dat dorp MOET je hebben als je naar les arc gaat daar is het meeste te doen!, de rest van de dorpen eromheen zijn wat minder.
Ik ga dit jaar naar Tignes dat moet nog mooier zijn dan Les arc maar Les Troi Vallee (Valtho+Les Minuires) is helemaal het Mekka van het Franse skigebied!
Kortom tussen deze skigebieden kun je haast geen foute keuze maken! ;)

Aanrader is Serre Chevalier. 2 jaar geleden geweest, topcondities en een geweldig gebied! Wij waren daar toen eind maart. Vorig jaar Alpe d’ Huez, ook erg leuk, maar Serre Chevalier vond ik persoonlijk iets gevarieerder! Dit jaar vertrek ik net als @Freerider naar Tignes op 9 januari. Nog even hopen op een dump :)

in oostenrijk heb je skiwelt, leuke ski gebied en toch 260km+. Het zillertal gebied dat niet aan gesloten is, maar kort bij elkaar is ook 200km+, ook een hele leuke gebied.
Valtho is een mooie groot gebied en en PDS ( avoriaz/morzine ) is ook een leuke gebied.
Hou rekening mee met de voorjaarsvakantie in NL, dus kan wat drukker zijn dan normaal, maar in frankrijk heb je 2 keer 600+km, dus goed te doen…
Kijk op de bekende sites voor prijzen en meer info

@Billy dat is toeval! ik vertrek in de nacht van 10 januari ik zit in tignes 1800. wellicht dat we elkaar onbewust nog eens voorbij skien/boarden ;)

Haha, dat is inderdaad toeval @Freerider, wij zitten in Val Claret 2150, mocht je iemand in een oranje Peak Performance jas voorbij zien skiien met een GoPro op z’n kop, goede kans dat ik het ben!

Meest aan de eisen voldoen: Espace Diamant. Zoek wat in Les Saisies. Gebied is gigantisch (de 192 kilometers zijn krap bemeten) en heel rustig in het hoogseizoen. Geweldig gebied voor lange afstanden.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

@Billy ik zal het in de gaten houden ik heb een zwarte broek en de bruton hacket jacket aan met zwarte helm :P

Toevallig zeg!
Ik vertrek ook 9 januari naar Tignes, ben herkenbaar aan gele jas met lichtblauwe broek en snowboarder.

Ik ben ook in L3V geweest en Alpe d’Huez, mijn voorkeur heeft dan les Menuires. Daar zit je mooi centraal in hele gebied, tov Val Thorens. En Alpe d’Huez is ook een mooi gebied maar stukken kleiner.

Dit jaar eerste keer Tignes uitproberen, ik zit in Val Claret

Je zou ook nog naar Flaine (Grand Massif) kunnen kijken dat vond ik ook een heel mooi gebied en qua prijs (zeker in de schoolvakantie’s) ook heel aantrekkelijk. Zoals hierboven ook al wordt aangeven Paradiski of Les Trois Vallees voldoet zeker aan je eisen.

@Billy @Freerider @Yokey

Jullie herkennen elkaar natuurlijk aan de wintersporters sticker! ;)

https://www.wintersport.nl/forum/topic/166114

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Goede kans dat die op m’n helm zit geplakt @Sneeuwbaard!
@Yokey, toevallig met sunweb geboekt? Straks zit je ook nog in dezelfde bus, haha.

Ja ik moet die stickers nog even bestellen!
En heb geboekt via Bizztravel, dus niet in dezelde bus, maar kans is wel groot dat we elkaar tegen kunnen komen ja haha

@Billy @Yokey

En nu maar hopen dat er in de komende 4 weken nog voldoende sneeuw gaat vallen het ziet er tot op heden nog niet echt goed uit en de beloofde dump van deze week is naar beneden gesteld.
Ik blijf het wel spannend vinden maar aan de ene kant lijkt het me erg sterk dat als wij er zijn er niet voldoende sneeuw zal liggen, de temperatuur is niets mis mee gelukkig
@Sneeuwbaard ik ga zon ding toch echt niet om mijn helm plakken of board of wat dan ook :P
Ben niet zon sticker figuur ;)

@Freerider
Daar maak ik mij niet zoveel zorgen over. Ik ga morgen voor een weekend naar Ischgl, dat is een stuk spannender kan ik je vertellen

@Yokey Dat kun je wel zeggen het ziet er niet best uit maar ik blijf een rotgevoel over dit houden, het is nog 4 weken weg maar of er in die 4 weken nog voldoende sneeuw gaat vallen voor het hele gebied vraag ik me erg af komende week is grotendeels al niet top dan hou je nog 3 weken over maar ik hoop maar op het beste!

Ben in allemaal geweest, mijn tips:

Valtho, Les Menuires: Les Menuires is lager en lelijker, maar daardoor ook goedkoper. Als je een beetje hoog in het dorp zit dan heb je top uitgangsmogelijkheden. En qua skiën: Let even op dat het door de skipas (voor het hele 3vallees gebied) toch wat duurder kan worden.

Tignes: Ook mooi, maar wel stuk kleiner dan 3vallees natuurlijk, en weinig pistes tussen de bomen. Bijna alles ligt in grote open vlakten.

Les Deux Alpes: minste van deze 4: Weinig variatie en een groot deel is niet zo boeiend. Hier ga je het vaakst denken “goh, alweer deze piste/lift”. Qua snowpark en off piste (la grave) wel spectaculair.

en Les Arcs: Les Arcs/La Plagne vind ik echt fantastisch. Je kunt grote afstanden overbruggen, lange afdalingen maken en je hebt bijzonder veel variatie. Echt het gevoel dat je steeds ergens anders skiet.

En wat Billy zei: Serre Chevalier is echt een aanrader. Niet zo druk, niet zo duur en toch veel variatie en genoeg afstanden.

Tignes: Ook mooi, maar wel stuk kleiner dan 3vallees natuurlijk, en weinig pistes tussen de bomen. Bijna alles ligt in grote open vlakten.
.

KarelJansma op 11 dec 2014 19:20

Duhhuh iets met de boomgrens misschien. :-)

Bedankt voor jullie tips, het is Serre Chevalier geworden! :D
We zijn echt super benieuwd en hebben er enorm veel zin in!
@KarelJansma @Billy hebben jullie nog tips voor de heenweg? Ik zie dat we de keus hebben tussen een bergpas en een tunnel? Wat is jullie ervaring hiermee? We gaan met een 8persoons busje dus neigen naar de tunnel als er sneeuw op de bergpas ligt, of is die bergpas goed te doen?

Goede keuze @wenb, hier zul je zeker geen spijt van gaan krijgen!

Afgelopen week was het volgens mij niet te doen op de bergpas, ligt een beetje aan de hoeveelheid sneeuw die er valt/is gevallen! Over het algemeen worden wegen goed vrijgemaakt in Frankrijk. Ik denk dat het niet veel uitmaakt, wellicht dat @Rogier je hier meer advies in kan geven!

Welke tunnel om in Serre Chevalier te komen bedoel je dan ? Staat bij mij op de bucketlist, maar de afstand (in tijd) is een vraagteken.
Van de zomer geweest en de route over de Lautaret lijkt logisch. Door Italie (Montgenevre en tunel de Frejus) lijkt flink om.

Ik denk de Frejustunnel @Pino.

De Lautaret is volgens mij ook in de winter goed te doen, tenzij het op het moment zelf sneeuwt.

Running against the wind

Als het niet sneeuwt of lichtjes sneeuwt dan is de Lautaret geen enkel probleem (winterbanden wel om natuurlijk). Deze weg wordt geweldig goed vrij gehouden, en is erg mooi. Het uitzicht op de Meije (berg boven la Grave) is fenomenaal, al zeg ik het zelf.
De weg via Frejus is een uitwijk mogelijkheid als de col dicht/slecht is. Dit is sowieso sneller, maar wel erg duur. Uit mijn hoofd bijna 30 euro voor een enkele reis plus extra kosten voor de Maurienne vallei. Als het sneeuwt rij dan zeker niet via Gap dit is een weg met altij extreem veel opstoppingen.

Click. Click. Peace

@wenb Precies, de Lautaret is prima als het niet sneeuwt. Tot nu toe geen enkele keer (drie keer geweest) problemen gehad. Moet prima gaan met een busje.

Je kunt (of kon, moet je even checken) ook een of twee dagen naar een ander skigebied. Wij zijn weleens een dagje naar sestriere/montgenevre geweest, was leuk voor de afwisseling.

Welk dorp in Serre Che zit je?

@KarelJansma We zitten in Chantemerle, vlakbij de lift. Op internet lees is dat bij de skipas zelfs 5 dagpassen zitten voor deze 5 gebieden:

  • Les Deux Alpes
  • Alpe d’Huez
  • Montgenèvre/Claviere (Italy)
  • Sestrières (Italy)
  • Puy St Vincent

Keuze te over dus!
We gaan ook het nachtskiën ondervinden, heel veel zin in! Verder zijn we echt heel benieuwd naar het gebied, na vele positieve reacties gelezen te hebben op internet. We zijn een beetje huiverig voor drukte ivm de vakantie van 1/3 van Frankrijk, maarja, dat hou je in februari helaas.

Verder nog tips over het gebied / restaurants etc?

Plaats een reactie