A3 of A61 naar Oostenrijk

Ik rij morgen overdag naar Obertauern, plan is de 61 te nemen. Maar ik kom vanuit Luik, de vraag is alleen of het slimmer is om de “zuidelijke route” via Trier naar Mannheim te nemen, of de “noordelijke route” over Keulen naar Mannheim…Vertrek voor de files dus neem aan dat het weinig uit gaat maken.

Aangezien het nu toch wel redelijk dichtbij begint te komen ben ik benieuwd wat de ervaringen zijn. Ik vertrek in januari en ik ben er zelf nog niet uit, bij Roermond/Venlo de grens over maar dan via de A61 of de A3 naar Kaprun?

Ik kom uit Noord-Holland en rij regelmatig heen-weer naar Kaprun. Afgelopen mei, juni en oktober via Arnhem A3 gereden en dat is mij prima bevallen, ik was er razendsnel. Terug idem.
Over een paar weken weer die kant uit en ik pak gewoon de 3 weer.
Oh en ik rij overdag, dat vind ik prettig.
En ik rij op zondag.

*bericht bewerkt door Skimams op 29 nov 2018 20:08

mama on a mission in the snow

Hoelang heb je er over gereden met stops @Skimams ?

@Ruman 10 uur heen en 10,5 tot 11 uur terug (ik vertrek na het uitgebreide ontbijt op zondagochtend, stop niet veel en rij stevig door).

*bericht bewerkt door Skimams op 29 nov 2018 20:22

mama on a mission in the snow

Vanuit Nijmegen wissel ik de 3 en de 61 regelmatig af. Beiden hebben behoorlijk wat baustellen. Op zondag rijdt overigens wel het meest prettig. Doordeweeks is de 61 nèt wat kalmer, maar de verbinding aan de 6 of de 8 slibben beiden snel dicht. Qua reistijd is het gelijkwaardig. Wil je de route met de minste heuvels, kies dan de 61+6.

@skimams Idd een stevig tempo’tje. Als ik alleen rijdt red ik het in 11u naar Nijmegen of Zutphen. En dat is net aan de landsgrens in verhouding…

Op de 61 flitsen ze bij de Baustellen.
Ook op zondag als ze niet werken en er amper verkeer is.
Ik sta er keer op keer van te kijken hoeveel werken er telkens bijkomen. (Rij 3à 4x per jaar naar de Alpen)

*bericht bewerkt door bartvwg op 30 nov 2018 08:27

Bla, bla, bla.

@Bennie gas is alles, remmen is angst😜 En op zondag rijden scheelt alles. Ik ben vorig seizoen 1x op zaterdag heen gereden en dat is mij slecht bevallen.

mama on a mission in the snow

Heeft er iemand toevallig al een overzicht van de Baustellen op de A61/A3?

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Mooie uitleg waarom sommige baustellen zo eindeloos lijken te duren:
https://nos.nl/artikel/2262077-laatste-zeven-stoplichten-tus…

Born to Ride

Vanuit de zuidwestkust naar Oostenrijk pak ik altijd de 61, via Antwerpen Luik etc. Rij nooit op een zaterdag en doe er 10uur over inclusief een drie kwartiertje. Hoef je niet een baksteen op het rechterpedaal te doen.

Mooie uitleg waarom sommige baustellen zo eindeloos lijken te duren:
https://nos.nl/artikel/2262077-laatste-zeven-stoplichten-tus…

Matthias123 op 5 dec 2018 11:55

Aha, personeelstekort. Vandaar dat ik nog nooit, maar dan ook nooit, ook maar één iemand bij een Baustelle heb zien werken.

Maar dat zie je in Nl ook vaak niet. Volgens mij wordt er vooral in de nacht gewerkt aan de weg.

Ik denk dat ik dit jaar weer eens voor de a61 kies, ik vind de route rond en door het Ruhrgebied minder prettig, maar misschien dat ik ook wel via Kassel rijd. Iets om, maar ik vond dat wel prima rijden. We’ll see.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Roy, ik rijd ook meestal 's nachts of vroeg ochtends door Duitsland maar zelfs overdag zie ik ze nooit aan het werk. Wat me ook opvalt is dat je op die afgezette stukken snelweg gewoon kunt zien dat het al weken of maanden is afgezet vanwege het zand en andere erop gewaaid afval. Of zelfs onkruid wat er groeit. Ze zetten voor mijn gevoel hele stukken af waar niks mee wordt gedaan. Waarschijnlijk of misschien omdat het slecht berijdbaar is maar ze doen er dus niks aan. Gelukkig betalen we nog geen tol ;-)

Haha nee nog niet, maar gezien die investeringen die ze nu doen zullen ze dat goed kunnen gaan gebruiken :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Even bumpen want volgende week vertrek ik. Iemand die recente ervaringen kan delen over de A3 en A61 wat baustellen ed betreft?

A3 reed prima vorige week. Enkele baustellen maar niks dramatisch.

Ik vond de A3 persoonlijk tot aan Frankfurt heel vervelend, juist in verband met de baustellen. Zo zie je maar hoe perceptie kan verschillen ;)

Mr. Slow

Het merendeel van de baustellen die de afgelopen jaren op de A3 waren, zijn inmiddels klaar, wat heeft geresulteerd in een paar geweldige stukjes nieuw asfalt. Ik ben fan van de A3. Van Oberhausen tot Würzburg geheel 3 of 4 baans en weinig stukken met snelheidslimiet. Over drukte op zaterdag kan ik niets zeggen, want ik rijd altijd 's nachts of op zondag en dan kun je altijd lekker doorrijden.
Met vrienden, die wat zuidelijker in NL wonen, rijden we ook vaak over de A61 en dat vind ik echt een stuk minder. Veel tweebaans (dus vaker langzamer verkeer op de linker baan) en meer snelheidslimieten.

Annoying skiers since 2003

We rijden ‘s avonds en zijn van plan de gas er op te leggen (sorry Greta 🤭). Als ik autobahnspeedhunter mag geloven is de “snelste” route naar Memmingen via de A3 en dan de A7 langs Wurzburg. Via de A61 is 30km korter, maar ik herinner me dat die niet zo vlotjes rijdt met de heuvels en bochten en ook is de no speed limit zone een heel stuk korter.

Ik vond de A3 persoonlijk tot aan Frankfurt heel vervelend, juist in verband met de baustellen. Zo zie je maar hoe perceptie kan verschillen ;)

Quick op 23 jan 2020 21:39

Na de zomer van 2017 met 38 baustellen naar Oostenrijk valt alles daarna mee! 😁

We rijden ‘s avonds en zijn van plan de gas er op te leggen (sorry Greta 🤭). Als ik autobahnspeedhunter mag geloven is de “snelste” route naar Memmingen via de A3 en dan de A7 langs Wurzburg. Via de A61 is 30km korter, maar ik herinner me dat die niet zo vlotjes rijdt met de heuvels en bochten en ook is de no speed limit zone een heel stuk korter.

Hupla op 23 jan 2020 22:00

Klopt helemaal. Ik rijd naar de Fernpass ook het liefst de A3 tot Würzburg en dan de A7. A7 is wel tweebaans, maar vrijwel geen snelheidslimiet en altijd vrij rustig.

Annoying skiers since 2003

We rijden ‘s avonds en zijn van plan de gas er op te leggen (sorry Greta 🤭). Als ik autobahnspeedhunter mag geloven is de “snelste” route naar Memmingen via de A3 en dan de A7 langs Wurzburg. Via de A61 is 30km korter, maar ik herinner me dat die niet zo vlotjes rijdt met de heuvels en bochten en ook is de no speed limit zone een heel stuk korter.

Hupla op 23 jan 2020 22:00

Klopt helemaal. Ik rijd naar de Fernpass ook het liefst de A3 tot Würzburg en dan de A7. A7 is wel tweebaans, maar vrijwel geen snelheidslimiet en altijd vrij rustig.

sterko op 23 jan 2020 22:20

Helemaal mee eens, vorige week Serfaus naar midden Nederland in 8,5 uur gedaan. Tot Frankfurt geen enkele vertraging.

We rijden ‘s avonds en zijn van plan de gas er op te leggen (sorry Greta 🤭). Als ik autobahnspeedhunter mag geloven is de “snelste” route naar Memmingen via de A3 en dan de A7 langs Wurzburg. Via de A61 is 30km korter, maar ik herinner me dat die niet zo vlotjes rijdt met de heuvels en bochten en ook is de no speed limit zone een heel stuk korter.

Hupla op 23 jan 2020 22:00

De A61 is hoofdzakelijk 130 km/u maar de A3 vond ik vorig jaar een afschuwelijke rotweg waar je wel links moet rijden om je ingewanden op hun plaats te houden.
Dus eigenlijk toch de A61, cruise controle op 140 en het 2e deel tot Oostenrijk eventueel anti-Greta-snelheden. ;)
PS, ik rij s’ nachts dus sowieso geen files of drukte.

Bla, bla, bla.

Vorige week de A61 tot Koblenz gereden
Nergens problemen gehad

Vorige week woensdag overdag heen (ri. Munchen) over de A61. Dat was goed te doen. Eigenlijk begint het mogelijke oponthoud daarna. Op het eerste stuke A6 zijn een aantal baustellen waardoor er veel oponthoud kan zijn. Na Heilbronn rijdt het dan weer beter.
Toen doorgereden naar A9. Overigens bij kruising A61/A5/A6 stukje binnendoor gereden.
Want op A5 bij Karlsrue en daar de A8 op was ook file. En A8 tussen Karlsrue en Ulm zijn een paar knelpunten waar er (overdag) bijna altijd file is.
Terug op zondag over A9 en A3 en dat beviel erg goed. Maar toen geen vrachtverkeer, dus dat werkt ook mee.

@bartvwg - is die A61 te doen in het donker? Vertrekken op een weekdag rond 17u vanuit Belgisch Limburg met enkele auto’s. Besef nu dat we voor de A3 ook nog de avondspits rond Keulen moeten trotseren en dan zal de A61 waarschijnlijk wel de snelste route zijn.

*bericht bewerkt door Hupla op 24 jan 2020 08:19

@bartvwg - is die A61 te doen in het donker? Vertrekken op een weekdag rond 17u vanuit Belgisch Limburg met enkele auto’s.

Hupla op 24 jan 2020 08:19

Ja hoor @Hupla maar ik rij graag in het donker. ;)
Afgelopen november had ik wel behoorlijk wat mist her en der, maar nog best te doen.

Bla, bla, bla.

Plaats een reactie