eerste keer skiën best eng, Tips ??

Ik heb onderstaand verhaaltje in het Topic Skigebieden gezet maar denk toch dat die beter in Algemeen past. Foutjee !!

Beste Allemaal,

Ik ga in maart een weekje naar Mayerhofen met een groep van 18 vrienden. Deze vrienden skiën en snowboarden al aardig wat jaartjes, ik ben dan ook de enige groene dit keer.

Nu ga ik aankomend weekend een weekendje naar Winterbergen gewoon om even te oefenen zodat ik niet voor het eerst in me leven de berg af moet met 18 vrienden om me heen.

Ik heb in Nederland 10 lessen gehad op een borstel baan, maar ik ben zo onzeker als de Neten en ben echt bang niet bang om te vallen maar gewoon dat IEDEREEN naar me kijkt, ziet dat het de eerste keer is en dat ik in 1 rechte lijn naar beneden ga en niet meer weet wat te doen. en natuurlijk dat iedereen me uitlacht!!

Heeft iemand nog Tips ?
Ik heb er wel zin in maar maak me toch wel beetje druk !!

*bericht bewerkt door moderator op 15 jan 2015 08:36: Verhuisd naar juiste subforum

Maak de eerste afdaling dus niet ‘met z’n allen’. :)

Zoek voor de eerste echte bochten in de sneeuw een rustige blauwe piste uit, of blijf zelfs even op de oefenweide. Met het aantal succesvolle bochten groeit je vertrouwen hopelijk evenredig, zodat je na even oefenen al snel aan kan haken bij de groep.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Inderdaad, ik zag het niet zitten om met 18 man direct de piste op te gaan, dus me vriend heeft geregeld dat we dit weekend naar winterbergen gaan om even te “Oefenen”

Tis vooral het gevoel dat gewoon de mensen naar je kijken en zien dat je er gewoon even niets van bakt.

Als ik het als amateurpsycholoog zo aanhoor ligt jouw probleem niet bij het skiën. Zéér attent dat jouw vriend een uitstapje naar Winterberg geregeld heeft, maar ben je nu zelf niet bang dat dan de Winterbergkilometers alweer uit de benen zijn en de ‘echte’ bergen, de lange reis en de zenuwen zorgen voor knikkende knieën als je dan tóch met z’n 18en bovenop die berg staat?!

Daarnaast is Winterberg nou juist een plek waar je, voornamelijk door de grote groep onervaren wintersporters in de weekenden, angst zou kunnen ontwikkelen.

Een extra tripje moet een (aankomend) wintersportverslaafde natuurlijk niet uit de weg gaan, maar ik zou eerder op een rustig moment een dag(deel) een indoorpiste opzoeken voor het eerste contact met ‘echte’ sneeuw na je lopendebandlessen ipv te kiezen voor een Winterbergweekend om nou juist je angst te overwinnen.

Sowieso op de vakantie je eerste (kleine) afdaling alleen en/of met vriend op EIGEN tempo doen. Als deze eerste afdaling in de benen zit, kun je de hele wereld aan :P

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Amateurpsycholoog, toe maar dure woorden hoor ;)
Ik heb besloten om in mayrhofen zoizo 2 ochtend les te nemen op de berg gewoon om het even extra te leren.

Weekendje winterbergen is al geboekt dus dat gaan we zoizo doen, ik moet gewoon ff “schijt” hebben aan de mensen om me heen iedereen heeft het moeten leren toch ? Niemand is het aangeboren!
dit weekend doe ik me eerste afdaling samen met me vriend, zodat als het mis gaat dat hij kan ingrijpen hij doet het al jaar of 18 a 20 …
Ik ga dan ook liever hier 26x op mijn plaat dan met de 18 vrienden erbij.

Het is waarschijnlijk, als ik dit mag zeggen als bezoeker van de amateurpsycholoog, bij mij vooral even de eerste stap, daarna wil ik alleen maar gaan en gaan en gaan haha … maar dacht als mensen hier reageren zoals maak je niet druk iedereen heeft het moeten leren endergelijke voel ik me misschien wat zekerder ahaha Vage Harry ben ik dus :)

Toon we zijn allemaal zo begonnen. Geeft niets en er is niemand die dat gek zal vinden dat je het nog moet leren.Ik weet niet hoe oud je bent? Maar hoe jonger hoe sneller je het onder de knie hebt.Niet aan denken en vooral doorgaan!
Hoofdzaak dat je gaat skiën elk jaar de rest van je leven.En dan zal je zien dat je na 6 jaar fluitend de berg af komt.

Ik kan alleen voor mezelf praten, maar ik zal nooit vergeten hoe ik de allereerste x op een snowboard stond, dat was indoor met een groep collega’s, maar ook het geklungel in de week wintersport die daar op volgde ben ik echt nog niet vergeten
Als ik nu 1 van mijn vrienden zou zien klungelen en zou daarom lachen, zal dat zijn omdat ik het herken en het herinneringen oproept. Ik zal nooit iemand uitlachen omdat die gene iets voor het eerst doet en daarom niet beheerst, en durf er blindelings vanuit te gaan dat mijn vrienden dat ook niet zullen doen.

Misschien helpt het als je de onzekerheid die je hebt bespreekbaar maakt met je vrIenden.

Heel veel succes.

Ho Ho Je moet natuurlijk wel veel les nemen natuurlijk! Anders duurt het te lang voordat je goed bent.
Ik bedoel elk jaar min. 5 dagen in een klasje.(is leuk hoor) En dan kan je vriend zelf skiën en ziet jou steeds beter worden.

We zijn allemaak met geklungel begonnen. Ik heb altijd geboard en dat gaat goed. Dus ik dacht 3 jaar geleden laat ik eens gaan skieën, een en al geklungel. Gelukkig was ik met een vriend en die heeft me alle tijd gegeven om het te leren. Ben niet bang, we weten hoe het voelt.

Op je eigen tempo oefenen en de berg leert het je.

When life gives you lemons, it's probably too hot too ski there

Vanuit mijn eigen ervaring en dat ook nog op latere leeftijd is niet de oplossing 2 lessen nemen,
maar de hele week 's ochtends les nemen. Ik heb dat zelf 4 seizoenen achtereen gedaan.
In die lessen zag je meerdere personen waarvan de partner veelal in groep ging skien.
's middags kun je dan bij die groep aansluiten en het geleerde in prakrijk brengen. Je hebt
dan een basistechniek die je jezelf niet kunt aanleren. Persoonlijk ben ik zo in Les Menuires
begonnen op 57-jarige leeftijd en in Inmiddels, 10 jaar later, doe ik al een aantal jaren alle
pistes. A.s. zaterdag gaan we weer naar Les Menuires en ik doe de hele Trois Vallees.
Ook ik kan me nog de eerste lessen herinneren. Ook dat was geklungel. In de lessen komt
Iedereen op een ongeveer gelijk niveau en je trekt je zonder meer aan elkaar op.

Hen48

zoals er al gezegd is, de meeste wintersporters herkennen het geklungel van de eerste malen, trek het u niet aan, iedereen die in de groep zit heeft het ook meegemaakt. Indien ze toch wat treiteren kan je ze hieraan even herinneren. Natuurlijk zal er mogelijks een plaagstootje hier en daar gegeven worden maar zolang dit allemaal in goede manieren en fun gebeurt moet je er met omkunnen. Beetje zelfrelativering is altijd goed en als je valt niet dramatiseren, het kan iedereen overkomen. Ik ben een boarder en als ik wat dom aan het doen ben ga ik ook soms nog op mijn plaat.
Onthoud dat nu in het begin ga je trager en doet het minder pijn, als je harder gaat komt de klap ook harder dus eerst focus op techniek en niet direct de bende willen volgen. grts

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Als toevoeging nog dit. Als je de pech hebt met de huidige omstandigheden een slechte piste te treffen
In Winterberg heb je al snel helemaal het gevoel er niets van te kunnen. Skileraren proberen toch rekening
te houden met de omstandigheden, zowel wat de pistes als wat de leerlingen betreft. In een omvangrijker
en hoger gelegen skigebied is dat toch wat eenvoudiger dan in het laaggelegen Winterberg, al moet ik
wel opmerken dat ik dat gebied enkel van de webcams ken

Hen48

Ik lees dat je 10 lessen op de rollerbaan gehad hebt. Er vanuit gaand dat je de band niet als een omgevallen pak wasmiddel langs de kassa hebt bereden, heb je waarschijnlijk meer techniek in de benen dan je zelf zal vermoeden.

Als gevorderd autodidactisch(=zelf aangeleerd) (Ik maak graag indruk met moeilijke woorden op de vroege ochtend, dus bij dezen nog een!) snowboarder, ben ik dit seizoen begonnen om bij m’n techniek de puntjes op de ‘i’ te zetten, door ‘even’ een vijftal lesjes te nemen op de rollerbaan.

Wat viel dit tegen!!

De eerste les (met één hand stevig aan de balk) veel gevallen. De helft van het aantal keren door een verkeerde beweging, de andere helft omdat ik in de lach schoot nadat ik mijn vreemde houding zag in de spiegel.

Bij de tweede les heb ik me nog even afgevraagd of ik tóch niet m’n hele leven op ski’s had gestaan en dat ‘even was vergeten’ na een stevige avond doorzakken. Gelukkig kwamen de eerste spoortjes van écht snowboarden richting het einde van de les weer naar boven, met dank aan intensieve begeleiding. (lees: Als een Oost-Europese turncoach schreeuwende leraar)

De opvolgende lessen gingen gelukkig met stappen beter, maar het viel me gelijk op dat m’n houding was veranderd, m’n kantenwissel vrijwel altijd op exact het juiste moment plaatsvonden, mijn kijkgedrag aanzienlijk was verbeterd (ik zag mezelf wat meer in de spiegel ipv de grond/band) en m’n leraar steeds minder tegen me bleef schreeuwen.

Aan het einde draaide ik pas wat nette bochtjes ipv de ‘normale’ 180km/u afdalingen en 240 faceplant nollie’s.

Kortom:

Je hebt met je lessen op de band in ieder geval een goede techniek in de benen (stiekem waarschijnlijk al meer dan de gemiddelde wintersporter uit het groepje van 18), je mist dan alleen nog de ervaring met échte sneeuw.

Ben je zelf erg kritisch (of is je vriend dat en kan je relatie een stootje hebben), dan hoef je je alleen maar strikt aan je lessen te houden en deze toe te passen in echte sneeuw. Simpel! :P

Met de kilometers komt ook het vertrouwen, dus maak er veel en maak ze vooral op eigen tempo. Mijdt op de eerste dag in ieder geval de zwarte pistes; niet dat je die niet aan zou kunnen, je vrienden zouden de schok misschien niet kunnen verwerken :P

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Beste Allemaal, Wat ontzettend fijn om al deze reacties te lezen !! BEDANKT !!! Ik voel me door jullie reacties echt een stukje rustig, meer op me gemak en zekerder. Ben inderdaad niet de enige die het moet leren en dat moet ik in me achterhoofd houden. Alleen soms heb je gewoon die bevestiging van andere nodig. Dankje doet me echt goed.

Heb in Mayerhofen zoizo 2 ochtenden les, en in de middag met de groep mee, mocht ik me nog niet zeker genoeg voelen neem ik gewoon de andere ochtenden ook les! Maar ik heb in Nederland al 10 lessen gehad op de borstelbaan. Hoor van meerdere dat het in echt sneeuw makkelijker is dan op een borstelbaan. Enige - puntje is dat ik nog geen skistokken heb gebruikt maar ze zeiden dat dat voor zich spreekt en werkt.

Plaagstootjes die zal ik zeker van ze krijgen, dat doen ze nu al in de groeps app, maar daar kan ik wel tegenop!

Echt enorm bedankt allemaal voor de reacties, maak me stuk minder druk !! TOP !!!

Met 10 lessen op de rolband heb je al een veel betere techniek dan de gemiddelde wintersporter in Winterberg/Sauerland, dus daar hoef jij je echt niet druk om te maken! Gewoon de lift in en naar boven en vooral GENIETEN!
Je zal ook snel genoeg merken dat iedereen op een ander niveau zit, beginners en gevorderden. Niemand zal raar kijken naar jou, of je moet een roze skipak aanhebben ;-) Verstandig ook dat je in Mayrhofen nog een paar lessen neemt, dan komt dat echt helemaal goed.

Ik heb er ook echt heel veel zin in, zeker omdat dit echt me vriend zijn ding is, en dat wil ik gewoon minimaal 1x ervaren … Maar de lessen vnd ik heel erg leuk dus ik denk dat ik het ook wel leuk ga vinden alleen ff die eerste drempel over.

Een roze skipak ?? haha nee Doe maar blauw ;)

Soms kan ik verstandig zijn …

Het komst vast goed, hoe meer je valt op een dag hoe meer je leert (niet helemaal waar wellicht maar grenzen verleggen werkt voor mij vaak het beste) ;-) Ikzelf kwam er na een ochtend les en 's middags een prive les pas achter toen ik wel heel veel viel toen ik met de groep meeging op een blauwe piste dat je toch echt druk op je dal ski moest geven en niet naar de berg toe moest leunen. Dat was me nog niet verteld tot dan toe want we gingen alleen in de les nog met ploeg naar beneden. Maar vallen is gelukkig vaak op beginners tempo nog redelijk zacht in de sneeuw.

Stiekem vond ik die eerste dag in de bergen met alle indrukken de leukste tot nu toe, blijven staan na de skilift was toen al een overwinning op zich!

@daryl

“Blijven staan na de skilift was toen al een overwinning op zich”

Helemaal waar de eerste keer controle krijgen als je een vaartje krijgt van iets anders, of dat een ski de andere kant op gaat…

OT: les nemen in een wintersport gebied als je techniek al een beetje op orde is, is luxe en gaat je alleen maar ten goede komen! Ikzelf heb nooit les gehad op een echte piste, alleen maar indoor, toen ik er voor het eerst stond boven op een berg in oostenrijk zag ik alleen maar rust, ruimte en een uitzicht waar je U tegen zegt.

No worries!

When life gives you lemons, it's probably too hot too ski there

ik ben alleen bang dat ik dalijk rechtstreeks naar beneden skie, niet meer weet wat te doen en ook niet meer kan stoppen en allen maar harder en harder ga. HAHA

En vallen, tja daar ben ik niet bang voor, dat gaan we toch wel doen, en zeker niet 1x nee wel vaker, daar leer je van ;)

Kwestie van bochten blijven maken. En als het te hard gaat maak je de bocht verder af tot je tegen de berg op glijdt, dan sta je vanzelf stil. En vooral niet naar achteren leunen!

De grootste tip die ik je kan geven is: Kijken waar je heen wil en juist niet naar waar je bang voor bent. Als je kijkt waar je heen wilt kom je met de techniek die je na die lessen ongetwijfeld hebt vrijwel elke helling naar beneden.

In winterberg ga je hoe dan ook niet opvallen want er wordt veel gestunteld op de piste daar!

dankje welll!

Winterberg, Mayrhofen, of waar dan ook: het belangrijkste is dat je er plezier in hebt. Met 10 lessen op een indoorbaan heb je al een behoorlijke basis. Eén of twee uurtjes privéles, of een cursusdag in een “2e dag-groep” in Winterberg helpen je te wennen aan de echte sneeuw en geven je techniek een extra zetje. Verder: genieten, genieten, genieten! En als de groep in Mayrhofen veel te goed is… laat je niet frustreren en kies je eigen hellingen, met regelmatige afspraken met de rest van je groep. In ieder geval ben je erg goed bezig in de voorbereiding: hulde!

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Loon als je te hard gaat doe je gewoon je ogen dicht. (GRAPJE) doe ik ook altijd.

PS Laat je het ons nog weten hoe het gegaan is? We zijn benieuwd.

Onze eerste keer is al weer een tijd geleden maar ook wij zijn ooit begonnen als echte groentjes. We wisten niet eens dat je ook met de schnallen open kon lopen op de skischoenen. Dus vanuit het hotel met dichte skischoenen en veeeel te veeeel kleding (mutsen, dassen, dikke jassen en dikke truien) aan naar de oefenweide toe. Je wil niet weten hoe ze ons aankeken. En jou verhaal lezende ben je al beter voorbereid en getraind dan dat wij ooit waren. Geniet van die momenten en de rest komt vanzelf. En denk eraan… er is altijd nog een apres ski.

One life. Live it.

PS Laat je het ons nog weten hoe het gegaan is? We zijn benieuwd.

Hooykaas op 15 jan 2015 13:48

Doe ik !!!

ik ben alleen bang dat ik dalijk rechtstreeks naar beneden skie, niet meer weet wat te doen en ook niet meer kan stoppen en allen maar harder en harder ga. HAHA

En vallen, tja daar ben ik niet bang voor, dat gaan we toch wel doen, en zeker niet 1x nee wel vaker, daar leer je van ;)

loon op 15 jan 2015 10:42

Dat is mij mijn allereerste jaar ook overkomen. Net twee dagen op de ski’s en ik ging met iemand een toen behoorlijk stijle helling af (was een rode piste). Ik wist niet meer wat ik moest doen, maar op het eind bij de lift heb ik mijn skies omgegooid en kon ik net op tijd stil komen voor de ogen van de ski-leraar! :-)

Let trouwens wel heel erg goed op de afstelling van je bindingen/skischoenen! Zorg dat ze niet te zwaar staan afgesteld anders gaan je skies niet uit bij een val.

een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

Dankje wel, mijn vriend zal vast wel weten hoe ze moeten staan, en zo niet zijn de ziekenhuis kosten voor hem hahahah

Begin gewoon de middagen met makkelijke groene (of brede vrij vlakke blauwe) pistes.
Je zal zien dat t vanzelf gaat lopen, ik denk dat alle ochtenden les geen overbodige luxe is hoor.
Succes en geniet er vooral van!

Ow en mochten je vrienden van de zwarte piste willen gaan, tja ik zou het afraden om mee te gaan.

Je bindingen laat je in een winkel afstellen, dat zou ik niet zelf doen. ! En ik kan het weten, want bij mij is het vorig jaar ook fout gegaan en na 9 maanden revalidatie ga ik het volgende week weer proberen om te gaan skiën.

En vooral gaan genieten, want het is de mooiste vakantie die je je maar kan bedenken.

een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

Plaats een reactie