Skipassen verzamelen

Ik heb er sinds geruim aantal jaren de gewoonte op nagehouden om na elke skivakantie mijn skipas mee naar huis te nemen.

Intussen dan ook een leuke collectie skipassen kunnen aanleggen.

Toen ik daarstraks mijn ‘verzameling’ aan het doorbladeren was vroeg ik mij dan ook af, “ben ik de enige”?

Ik heb het zelf nooit echt gehad voor (zomervakantie-) souvenirs genre sneeuwbollen of ansichkaarten, maar skipassen om de een of andere reden dus wel.

Vrienden van mij doen het inmiddels ook of deden het al langer, ben dus wel eens benieuwd naar de mede-skiërs hier.

Die paar euro statiegeld die je telkens terugkrijgt bij inlevering van een skipas zijn eerlijk gezegd mijn zorg niet, die paar euro op een skivakantie.

*bericht bewerkt door moderator op 19 feb 2015 19:16: In goede subforum geplaatst

Ben er ook zo eentje, maar niet zozeer omdat ik ze zo graag verzamel maar meer omdat ik ze eigenlijk altijd vergeet in te leveren. Begint inmiddels best wel een stapeltje te worden ;)

Ha ik heb ze ook nog van al mn ski reizen en ook de bijpassende ski mappen vind ik interessant.

Hahaha ja helemaal herkenbaar!:p Die paar euro minder… Je hebt er dan toch nog iets tastbaars aan overgehouden:)

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Heb ook een aardige collectie. Van die oude stickerkaartjes met metalen beugeltje die je ergens aan een rits hangt tot de keycards van nu.
Helaas laatst in een hotel waar kamersleutel skipas en gästekarte samen op een kaart stonden. Die mocht ik niet meenemen…

Heb ook een aardige collectie. Van die oude stickerkaartjes met metalen beugeltje die je ergens aan een rits hangt tot de keycards van nu.
Helaas laatst in een hotel waar kamersleutel skipas en gästekarte samen op een kaart stonden. Die mocht ik niet meenemen…

Hessel op 19 feb 2015 21:13

Je mag mijn gästekarte van begin deze maand wel hebben, vond ik twee dagen na thuiskomst ook toevallig in mijn portefeuille terug.

Anderzijds, skipas en gästekarte samen op één pas, als je die verliest op de piste jatten ze gelijk je hotelkamer leeg… Lijkt me niet zo’n leuk gedachte, welk gebied was het als ik vragen mag? Heb al “aardig” wat gebieden gezien maar wist niet dat dat mogelijk was.

ook ik heb van elke wintersport de skipas en map nog :-)

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Skipassen niet, heb alleen die van Winterberg hier liggen. Pistekaarten daarentegen spaar ik wel allemaal op :)

Carnas on Tour

Heb ook een aardige collectie. Van die oude stickerkaartjes met metalen beugeltje die je ergens aan een rits hangt tot de keycards van nu.

Helaas laatst in een hotel waar kamersleutel skipas en gästekarte samen op een kaart stonden. Die mocht ik niet meenemen…

Hessel op 19 feb 2015 21:13

Je mag mijn gästekarte van begin deze maand wel hebben, vond ik twee dagen na thuiskomst ook toevallig in mijn portefeuille terug.

Anderzijds, skipas en gästekarte samen op één pas, als je die verliest op de piste jatten ze gelijk je hotelkamer leeg… Lijkt me niet zo’n leuk gedachte, welk gebied was het als ik vragen mag? Heb al “aardig” wat gebieden gezien maar wist niet dat dat mogelijk was.

DavidW op 19 feb 2015 21:21

KLeine vergissing. kamersleutel was gewoon een old fashioned sleutel. Hoewel ik denk dat bij keycardkamersleutels het allemaal best op een kaart zou kunnen. Dan is het inderdaad handig dat er niks herkenbaars (kamernummer etc.) op de kaart staat. Maar misschien is de kaart dan wel uit te lezen…
Gästekarte en skipas waren wel ineen en mocht ik helaas niet houden. Kaart was niet herleidbaar naar hotel of zo en er werd ook geen data op geprint. Was in Kleinwalsertal

Tegenwoordig hebben ze bijna overal de keycards. Zijn er nog gebiedjes met ouderwetse kaarten die je aan je jas of zo moet hangen?

Ik had tot zo’n 3 jaar geleden nog een swatch snowpass horloge waar ze je skipas op zetten, geen fysieke skipas, geen borg en wellicht is dat ook meteen de reden waarom dit niet meer gebruikt kan worden.

Ik had tot zo’n 3 jaar geleden nog een swatch snowpass horloge waar ze je skipas op zetten, geen fysieke skipas, geen borg en wellicht is dat ook meteen de reden waarom dit niet meer gebruikt kan worden.

ArjanvdM op 20 feb 2015 11:28

Die “borg” is inderdaad een verkapte vorm van inkomsten, het wordt steeds meer en meer.

Ik verzamel geen skipassen, maar onze 'EPIC" seizoenpas met pasfoto voor diverse gebieden in Colorado (o.a Breckenridge en Vail) vond ik wel bijzonder om te bewaren.

Hier ook sinds een aantal jaar alle skipassen + pisteplannetjes aan het sparen. Het zijn er al best veel ;)
De skipassen met 5 euro borg (van bijvoorbeeld Galtür) doen een beetje pijn, maar ook die neem ik mee.
Aan het eind van het seizoen maak ik wel weer een foto van mijn verzamelde skipassen ;)

Ik heb thuis een prikbord waar ik alle prullaria uit de Jungfrau Region op speld. Het is inmiddels een mooie collectie kan ik wel zeggen. Verschillende skipassen van de afgelopen 20 jaar, ook mooi om de ontwikkeling daarin te zien.

Mr. Slow

Ik verzamel mijn skipassen ook en ze staan hier netjes op een rijtje. Vroeg me wel af of je ergens oude skipassen kan kopen want die van de eerste skivakanties heb ik niet bijgehouden. Bedankt alvast!

Hier ook een verzamelaar van pas en map

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Ook alle passen nog! Vraag me altijd weer af waarom want je doet er geen zak meer mee, kijk er ook nooit meer naar om, liggen her en der in een lade. Toch blijf ik ze meenemen, haha…

First powder, last beer...!

Plaats een reactie