Project Ski

Oke, de laatste maanden ben ik dus bezig geweest met het maken van mijn eigen ski. Dus voor de liefhebbers op dit forum dacht ik, laat ik hier ook maar een verslag plaatsen van hoe het is gegaan. Misschien leuk voor de mensen die zelf het idee hebben om eigen ski’s te bouwen.

Het begon allemaal ergens in oktober, toen ik met het ‘geweldige’ idee aankwam om eigen ski’s te maken en dit te combineren met mijn profielwerkstuk die ik trouwens pas volgend jaar af hoef te hebben. Maarja dat terzijde, ik dus een beetje opzoeken. Toen kwam ik op Skibuilders terecht en dacht, hmm ik zal een kijken hoe en wat. En ja, toen ben ik gaan lezen lezen en nog meer lezen. Ik kon er dagen lang over praten over hoe je ski’s kon maken (Met nog totaal geen besef dat ik 4 maanden op eigen ski’s ski)
Op school werd ik aangezien als gek dat ik het idee had om eigen ski’s te maken. Maarja ik dacht, dat maak ik lekker zelf wel uit.

Toen ik het er een beetje over had op school, dacht een vriend van mij van. Hmm eigen ski… snowboard… profielwerkstuk… school… hobby… en ja die vroeg of we samen konden doen, ik ja zeggen want ja kosten een beetje onderdrukken als je met z’n tweeen bent. Toen dacht nog een jongen van, hmm ik kan opzich ook wel meehelpen door de berekeningen te doen. Ik vond dat wel goed. Dus toen waren we met drie. Allemaal heel leuk en aardig, wij een leraar zoeken en beetje leraren overtuigen van ons project. Toen dachten we, we kunnen het wel lekker combineren met natuurkunde. Dus ja, natuurkunde leraar gevonden. En toen verder gekeken.

Toen kwam het wePowder moment. Daar een topic geopend en wat bleek, er waren veel mensen geïnteresseerd. Daar heb ik een beetje dingen gevraagd enzo en toen kwamen we best ver.

Na op skibuilders een goedkoop ontwerp gevonden te hebben, wel deze:

null

Was dit een inspiratiebronnetje. Beetje illegaal Adobe Illustrator downloaden en toen zelf een beetje gaan ontwerpen. Uiteindelijk kwam ik na veel zoeken/vragen/ontdekken op dit ontwerp:

null
null

Allemaal heel leuk en aardig, dit stond zo goed als vast.

Toen kwam het moment van materialen, al snel kwamen we erachter dat dit nog niet zo eenvoudig was. Namelijk zijn materialen voor ski’s prijzig. Uiteindelijk is onze keuze gevallen op bamboe, glasvezel, ptex, nog meer ptex, kanten, epoxy en rubber voor demping. Dat ptex (het belag) kanten, rubber en nog meer ptex ziet er zo uit voor de liefhebbers:

null

Dit heb ik trouwens laatst binnen gekregen, het is dus een soort van flash forward.

Na veel vragen over hoe en wat, zijn we er ook uit gekomen dat we de ski’s gaan persen door ze in vacuum te doen en die druk zorgt voor de buigingen.
Maarja vacuumpers, waar dan? Gelukkig kwam onze held Jaap die ons een adresje in Hengelo gaf waar ze het eventueel wel konden doen. Wij mailen en ja hoor. Het kon, wij er diezelfde week nog langs gaan om te vragen hoe en wat. En als het nog niet beter kon wouden hun het epoxy en het glasvezel sponsoren. Dit scheelde enorm in de kosten.
We moesten wel eerst een mal maken voor we het echt konden persen, dat zag er in stappen ongeveer zo uit:

null

null

null
null

null

Dit was alleen het zagen, toen moesten we het met glasvezel in pakken. Dit hebben we zonder vacuum gedaan want dat was niet nodig.
Hier een paar foto’s waar het contrast wel lelijk is maarja moet toch wat:

null
null
null
null

En of dit nog niet genoeg was: we moesten het ook nog plamuren om alles een beetje op te vullen, dit doe ik trouwen nooooooit weer. Wat een ***werk:

null
null

null
null
null
null

Dit werk was allemaal voor de mal, en schrik niet. Er was nog meer werk van de mal maar daar heb ik geen foto’s van.

De mal dus klaar, en verder naar het echte werk. De ski. Het moest sowieso een flinke poeder ski worden. met 188 130/104/120. Bindingen voor de ski had ik gewonnen via Ebay, de Marker Lord SP14. De benodigde schroefjes gehaald en inserts voor in de ski’s.

Toen moesten we het belag snijden en kanten lijmen. Met 1 woord samengevat, een HEL. Ik tekende namelijk al aan de verkeerd kant van het belag en toen ik de kanten er op wou maken zat die niet goed, dus moest ik de kant er wel afhalen. Toen scheurde een stukje belag uit, gelukkig maakte dit voor de rest weinig uit. Foto’s heb ik niet van die dag wel van die dag erop, want dat was eigenlijk alleen maar mislukt, die dag erop heb ik het weer hersteld en is het wel goed gegaan, hier wat foto’s:

null

null

null

null

Dit is allemaal wel mooi gelukt gelukkig.

Toen kwam het bamboe, dit bleek nogal lastig spul te zijn omdat het horizontaal/verticaal/horizontaal is gelamineerd. Dus als je de horizontale laag weg haalt trekt het hele hout krom, gelukkig kon ik bij mijn buurman terecht die in ieder geval de ski’s op 12 mm kon maken. Maar ja dat is natuurlijk niet genoeg. Dus moesten we een deel op de vlaktebank doen zodat het een beetje afliep, de rest hebben we geschuurd tot goede dikte. Dit was ook wel heel veel werk maarja. Dit was het resultaat van het schuren. Het ziet er misschien een beetje scheef uit maarja.

null

null

null

Toen kwam het moment. Alles helemaal netjes geordend. Het moest gebeuren, de ski ging officieel de maak in. Via vacuum natuurlijk. Eerst de base neergelegd, toen het rubber gelegd, glasvezel, kern, glasvezel en toplaag. Zo zag die eruit toen die in de vacuum zat.

null

ER KOMT NOG EEN TIMELAPSE

De volgende dag was die klaar, dus toen hebben we het opgehaald. Dit nog wel met moeite omdat alles helemaal aan elkaar was gelijmd. Dus de mallen zaten aan elkaar en het zat vast aan de tafel waar we aan gewerkt hadden. Dit eerst helemaal los trekken en toen moesten we de ski’s eruit halen. Dit ging wel moeilijk, want dit moest eerst met een slijptol en daarna eruit knikken met een schroevendraaier.
Toen dat gebeurd was moest die uitgezaagd worden:

null

null

Dit was wel veel werk want de zaagjes gingen telkens kapot.
Na het zagen moest het geschuurd worden zodat het niet 1 plank werd maar aan de zijkanten overliep. Hier heb ik helaas geen foto’s van.
Na het schuren moest ik het lakken, dat kwam er zo uit te zien:

null

Toen waren ze wel zo goed als klaar. Alleen de bindingen nog, dit heb ik nog ff gedaan 2 uur voor we weg gingen.
Maar dan heb je ook wat!!

Dit is namelijk het eindresultaat:

null

null

Ik ben er serieus gigantisch blij mee en ben heel blij dat het is gelukt. Het was veel werk maar dan heb je ook wat, en je hebt zeker wat geleerd. Het is nu zeker 1 van mijn hobby’s, in de zomer ga ik zeker nog een ski maken. Of een snowboard, dat moet ik nog ff kijken.

Oja en deze schatjes moesten natuurlijk nog wel getest worden:

null

null

Ik wil iedereen bedanken die mij hebben geholpen met het maken van mijn ski’s!

A winter without powder isn't a winter!

Maar, hoe skiën ze?

Where would we be without the après ski?

Gaaf hoor! En inderdaad, skiet het een beetje?

Mijn complimenten, ben ook benieuwd hoe ze skiën!

Ze skien echt heerlijk! Lekker licht en best flexibel :)

A winter without powder isn't a winter!

Leuk topic! Dat is een heel karwei geweest! Maar het resultaat mag er zijn!

Een hele klus, ik doe het niet na. Respect!

Where would we be without the après ski?

Veel werk, maar waarschijnlijk een super ervaring om er dan op te kunnen skiën!?
Ook hier benieuwd naar de skivaardigheid er van!

Mooi hoor! Mis wel de wintersporters sticker ;)

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Heel tof, echt een mooi project. Goed dat het voor je profielwerkstuk is, dan blijft er nog wat druk op staan. Ik ben benieuwd wat je eindresultaat is wat school betreft.

Een heel karwei was het zeker! @Tiesv maar dat was natuurlijk de eerste keer, als ik er nu nog 1 zou maken zou het wel dubbel zo snel kunnen. Omdat je nu de do’s en don’ts weet. Hoop dat ik wat machines goedkoop kan krijgen zodat ik er iets in kan beginnen, want van je hobby je ‘werk’ van maken is toch echt wel vet!

Ja is echt heel gaaf om op zelf gemaakte ski’s te skien. @interjrs Het is natuurlijk wel echt wennen omdat de kanten enzo nog messcherp zijn dus het is moeilijk sturen op het begin. Maar off piste is dit de perfecte ski. Helaas op tail weinig tot geen rocker… Maarja van fouten leer je!

Haha zal er de volgende keer aan denken @ThijsMeeusen

Klopt, stiekem is het nog wel echt spannend. Het is namelijk nog niet goed gekeurd. Maarja dit was sowieso een droom, en die heb ik nu waar gemaakt! @Schoenend00s

A winter without powder isn't a winter!

Super vet!

Inserts zitten er sinds vandaag ook in. Nu zijn ze zoals ik echt wou. Dat was ‘Project Ski’. Gelukkig staat ski nummero 2 al weer op de planning. Dit keer natuurlijk het echte werk. Met rocker/graphics/honeycomb/sidewalls/paulownia en doorzichtig belag.

null

null

null

A winter without powder isn't a winter!

Mooi project Joost!

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Netjes man!

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Ik kwam er nog achter dat ik een nog niet gepubliceerde video had van het lamineren van de ski. Het is een beetje oude koeien uit de sloot halen maarja. Misschien dat jullie het interessant vinden en misschien wel leerzaam.
Daarom deze prachtige stopmotion van het lamineren van de ski. Watch and Enjoy!

Ohja mocht je toch eens denken, “hmm een eigen ski maken, interessant”. Maak dan ook een verslag ofzo dan kan iedereen op het forum er van genieten.

Of denk je, “Hmm, hoe heeft hij dit of dat gedaan” Wees niet bang om vragen te stellen. Ik bijt niet :p

A winter without powder isn't a winter!

Petje af! Mooi werk man.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Complimenten, haha je bent pas 16 ik zie mezelf dat zeker niet doen over een jaar…

Gotta go fast

@Chonn Dankjewel!
@Lucas5270 Niets in onmogelijk. Is erg leuk om te doen :p

Wat betreft mijn PWS. Het concept is zo goed als af en de leraar is er erg tevreden mee. Ook nog mooi meegepakt dus!

A winter without powder isn't a winter!

Gaaf project!

…maar nu ben je wel min of meer verplicht ook een filmpje op de piste online te zetten ;)

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Zou graag willen, maar de bindingen heb ik verkocht :p Dus nu nog weinig om een voet in te zetten. @Sneeuwbaard

A winter without powder isn't a winter!

Ik heb binnenkort nog wel een binding voor je. Past een 90 mm brake denk je?

Weet ik niet @GiGi Met een beetje geluk gaat het wel passen.

A winter without powder isn't a winter!

Mooi werk. Helaas viel mijn project in de sneeuw.

May the ski force be with you !!

Plaats een reactie