Surselva 17/2/15 t/m 27/2/15

Dit onderwerp gaat over de bestemming Flims - Laax - Falera

Surselva 17/2/15 t/m 27/2/15

Dinsdag 17 en woensdag 18 februari

Dit jaar zijn we weer naar hetzelfde appartementje geweest als vorig jaar.
Zie ook mijn verslag van vorig jaar : https://www.wintersport.nl/forum/topic/155963
We zijn vertrokken op dinsdag om kwart over 5 in de middag want ik moest deze dag nog gewoon werken. We hebben een stukje gereden tot in de buurt van de Lorelei. Het schijnt dat zij vaak boven op de rots zat en haar gouden haren kamde. Ze zong met zo’n mooie stem, dat ze iedereen die haar hoorde behekste. Heel wat schippers die haar gezang hoorden, keken naar haar op en verdwenen met boot en al in de diepte.
Heel interessant allemaal natuurlijk, maar ik heb haar niet gezien en niet gehoord en ben lekker gaan slapen in ons appartementje. De volgende morgen zijn we rustig verder gereden naar ons huisje bij Ilanz.
We kwamen rond een uur of 4 aan en hebben het ons daar weer “gemütlich” gemaakt.

Sfeerfoto van het interieur.

null

Ons autootje voor het huis. Klein maar betrouwbaar!

null

Donderdag 19 februari

Vandaag hebben we niet geskied maar wel een paar andere leuke dingen gedaan.
(Voor degenen die het niet weten; Ik heb vorig jaar aan het begin van de skivakantie mijn pols gebroken. Dat akkefietje is nog niet in orde en half maart moet ik weer onder het mes. Hierdoor heb ik niet elke dag kunnen skiën want het tillen van mijn skistok is al een hele opgave! Maar…. gelukkig kan je in de Surselva ook heel veel andere dingen ondernemen en dat hebben we dus ook gedaan.)
We hebben eerst de Migros en de Coop met een bezoekje vereerd want een mens heeft toch zo z’n natje en droogje nodig!
Daarna was het tijd voor een treinritje in de Rhätische Bahn. We zijn van Castrisch(klein onbemand stationnetje) naar Reichenau en retour gereden. Je rijdt dan door de Rheinslucht. Vorig jaar hebben we deze van bovenaf bewonderd vanaf het uitzichtspunt “Il Spir” in Conn en nu wilden we het wel eens op een andere manier bekijken.

In de trein richting Reichenau

null

Bruggetje

null

Bijzonder landschap

null

null

null

Daar boven op dat platform stonden we vorig jaar te genieten van het uitzicht

null

Trin Staziun

null

Station in Reichenau

null

Oud treintje

null

Met de Edelweiss trein gingen we weer terug naar Castrisch

null

Bochtje

null

Daar boven zie je een weg lopen. Vorig jaar reden wij daar met de auto. Langs deze weg heb je ook veel uitkijkpunten. Het is een erg leuk weggetje om een keertje te rijden.

null

Door het treinraampje

null

Blijft bijzonder

null

Leuke rotsformatie

null

Gewoon mooi

null

Falera vanuit de trein gezien

null

Tegenligger

null

Daar gaat onze trein verder richting Disentis

null

‘s Avonds zijn we richting Obersaxen gereden want bij het dalstation van Valata begon om 19.00 uur een skishow. De meeste foto’s zijn mislukt, helaas! Wel jammer maar het kwam waarschijnlijk door dat er te weinig licht op de piste was. Ook de hellingsgraad van de piste was niet ideaal. We hebben meerdere skishows gezien en gefotografeerd en dat ging altijd wel goed.
Op zich was dit best een leuke show maar veel minder groots dan bijvoorbeeld in Obergurgl en Sölden. Het voordeel was dan weer wel dat het stukken minder druk was en voor iedereen gratis. Er waren demoteams uit Brigels, Obersaxen, Mundaun, Val Lumnezia en Disentis. Er deden ook kinderen mee die les hadden bij de betreffende skischolen.

Snowboarder in actie

null

Skiër in actie

null

Een piratenschip met bijbehorend piratenmuziekje

null

Als afsluiting een bedankje aan iedereen die mee deed aan de show

null

Van het weekend komt er een verslag van 20 februari. We zijn toen gaan skiën in de AlpenArena Flims Laax Falera.

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 07 jan 2021 14:38

Hele herkenbare beelden!

Leuk!

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Tof!

Gang is alles

Vrijdag 20 februari

AlpenArena Flims Laax Falera

De site van het gebied: http://www.laax.com/nl/

Vandaag zijn we naar Flims gereden en hebben de auto geparkeerd in de parkeergarage(CHF 9,60 voor een hele dag). Even skipassen kopen en met de de lift naar Plaun. Daar kan je overstappen op de lift die via Scansinas naar Nagens gaat. Of op stoeltjeslift naar Crap Sogn Gion. Wij namen de lift naar Nagens
Boven aangekomen hebben we de blauwe 12 genomen terug naar Scansinas. Daar kun je weer in de gondel naar Nagens maar je vindt daar ook het dalstation van de stoeltjeslift naar Mutta Rodunda.

Bij het dalstation naar Mutta Rodunda

null

Crap Sogn Gion

null

De gondel vanaf Plaun naar Scansinas

null

Wij hebben de stoeltjeslift genomen naar Mutta Rodunda en van daar uit zijn we richting het bergstation Grauberg geskied. Via de rode 10 zijn we naar het dalstation daarvan geskied om met de kabinebaan weer naar boven te gaan.

Aparte rotsformaties gezien vanaf het bergsation Grauberg

null

Nu ingezoomd

null

Uitzicht naar de andere kant

null

Rode piste 10 met uitzicht

null

Leuk doorkijkje

null

De Graubergbahn

null

Nog een keer rode piste 10. Beneden zie je Flims liggen.

null

Nadat we voor de tweede keer bij het berstation Grauberg aangekomen waren, zijn we richting Scansinas geskied. Daar hebben we de stoeltjeslift naar de Mutta Rodunda genomen. Van daar uit zijn we geskied naar het dalstation van La Siala om boven aan gekomen, van 2810 meter hoogte weer helemaal naar Flims te skiën.

La Siala

null

null

We hebben niet zo lang geskied omdat mij dat nog steeds niet lukt door die pols. Die stok lijkt wel 10 kilo te wegen en mijn hand en pols werden steeds dikker en pijnlijker. Maar ik ben blij dat ik na ruim een jaar eindelijk weer eens op de skies heb gestaan en op een aantal plekken en in een paar liften ben geweest waar ik vorig jaar als voetganger niet in kon.
Ik was echt blij met deze heerlijke dag!

Het volgende verslag(21 februari) gaat over een mooie wandeling langs de Cresta See bij Flims.

Leuk verslag weer ! Ennuh… misschien maar eens geen snowboarden ? Hoef je geen stokken vast te houden :D

Gang is alles

Dat is waar maar dan heb je weer snel dat je met je handen op de grond steunt als je even gaat zitten en het open en dicht doen van de straps gaat ook pijn doen op den duur.
Maar als mijn pols weer beter is, ga ik het misschien wel weer eens oppakken. 2 jaar geleden ben ik gestopt met snowboarden maar het blijft af en toe wel kriebelen!

@joepiedepoepie Je pijnlijke pols zorgt ook eens voor wat andere ervaringen. Naast skiën/snowboarden is er dan ook genoeg te doen!:D Daar denken veel mensen niet bij na… Fijn om daar in jouw verslagen over te kunnen lezen, ook al is de reden minder;)

Wat zit er nog niet goed met je pols?:(

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

@Snowjan Inderdaad! Er is zoveel meer te doen en het is nog leuk ook! De reden is inderdaad wat minder.

Mijn pols is gelukkig wel goed aan elkaar gegroeid maar ik heb nog steeds last van functiebeperking, oedeemvorming, krachtsvermindering en pijn. Die pijn lijkt op een soort zenuwpijn en zit aan de buitenzijde van mijn hand en loopt door in de pink en ringvinger. Ze kunnen nu geen MRI-scan doen omdat het plaatje nog in mijn pols zit. Over een ruime week word ik geopereerd en halen ze het plaatje en littekenweefsel weg. Dan moet ik afwachten en hopen dat de functie verder terug komt en de oedeem vermindert(fysio- en huid-therapie krijg ik hier voor). Als dan nog steeds die rare pijn blijft bestaan, zal ik een MRI-scan krijgen om te zien wat het is en of ze er wat aan kunnen doen.(ben waarschijnlijk nog wel even bezig met dit geintje).

mooie foto’s! onbekend gebied voor mij, maar ziet er leuk uit!

Certified ski-boy, glijbewijs

Leuk verslag! En hopelijk komt het helemaal goed met je pols.

❄️

Zaterdag 21 februari

Rondwandeling Crestasee(Lag da Cresta)

Zoals je voor het skigebied een pistenplan hebt, zijn er ook plattegrondjes voor de wandelaars en langlaufers. Die kun je zo mee nemen bij het dalstation van Laax en ook in Flims liggen ze gemoedelijk naast de pistenplannetjes.
We hebben het eens bekeken en ik bedacht me dat ik dat mooie heldergroene water van de Cresta See wel eens wilde checken op echtheid. Zó vaak heb ik (o.a. op facebook) al foto’s gezien van dit meer (meestal in zomerse toestand) en even zo vaak heb ik me af gevraagd of de kleur van het het water geen fotoshop was. Ik kan je al vast verklappen; het is géén fotoshop!

Nadat we lekker uitgeslapen en rustig ontbeten hadden, gingen we op pad. Met de auto naar Trin, daar heb je een grote parkeerplaats waar je je auto gratis kan neer zetten. Van af die parkeerplaats beginnen veel wandelingen en langlaufroutes. Vorig jaar zijn we hier ook geweest voor de wandeling naar het uitzichtspunt ”Il Spir” bij Conn(zie mijn verslag van vorig jaar).
Het is er lekker rustig maar we zijn zeker niet de enigen die wel eens wat anders doen dan skiën.
De weersverwachting voor deze dag was “wolkje-zonnetje-sneeuwbuien”. De wolken waren er en het zonnetje kwam er af en toe flauwtjes doorheen. De sneeuwbuien kwamen uiteindelijk pas in de avond en nacht.

Aan het begin van de wandeling kom je langs een boerderij. Je kunt hier wat drinken en eten. Er staat nu maar één tafeltje met parasol buiten en er zit niemand. Ik vermoed zomaar dat het zomers een stuk beter loopt.

null

Koetjes. Vooral die ene in het midden trok onze aandacht!

null

Markant ding, die Flimserstein(Crap da Flem).

null

Voordat we bij de Crestasee kwamen, liepen we eerst nog door een stukje mooi bos.

null

De Crestasee

null

null

null

Groen maar helder water!
Met een goed zonnetje er op zal het nog wel groener ogen, denk ik.

null

Van dichtbij

null

null

Vanaf de steiger

null

Nu staat de steiger er ook op.

null

Typisch Zwitsers

null

Bruggetje

null

IJspegels

null

Waterval (met ijspegels)

null

Nog een watervalletje en…….

null

…….onder de weg door gaat ie weer verder.

null

We lopen nu weer terug richting Trin

null

Hoe vaak ik dit ook zie, ik blijf het een bijzonder stukje steen vinden.

null

Op de terugweg zijn we nog even in Flims geweest om wat souvenirs en ansichtkaarten te kopen om de familie thuis weer tevreden te stellen.

Ondanks de bewolking en het waterige zonnetje was het toch een lekkere wandeling. De Crestasee vind ik een mooi meer. Zomers is het een goed bezocht ‘zwemmeer’ en moet je ook entree betalen maar in de winter is het er heerlijk rustig en gratis te bezoeken. Zeker de moeite waard!

Volgende keer een verslag over Val Lumnezia.

prachtige natuur, mooie foto’s!

Certified ski-boy, glijbewijs

Dank je @Jorian !

Zondag 22 februari

Vandaag hebben we een wandeling gemaakt en een stukje gereden in Val Lumnezia.
In eerste instantie was het alleen de bedoeling om een wandeling te maken.
Omdat het afgelopen nacht flink gesneeuwd had, leek het ons het beste idee om niet al te ver om hoog te rijden(geen zin in sneeuwkettingen). Zodoende hebben we de auto geparkeerd in Cumbel. Daar zijn we begonnen aan een wandeling richting Peiden. Uiteindelijk zijn we niet in Peiden geraakt omdat het wandelpad na de sneeuwval van vannacht nog niet geprepareerd was. Op een gegeven moment stonden we tot onze knieën in de sneeuw. We zijn toen weer terug gekeerd naar Cumbel.
Bij de auto gekomen bedachten we dat we eigenlijk best wel nieuwsgierig waren naar de rest van het dal. De doorgaande weg was, in tegenstelling tot het wandelpad, wel helemaal schoon. We zijn het hele dal uit gereden tot we niet meer verder konden bij Sogn Giusep. In de zomer kan je hier wel verder rijden maar nu was de weg dus niet verder geruimd.

Het was vandaag bewolkt maar af en toe kwam de zon even tevoorschijn.

Eerst een paar foto’s van het uitzicht dat we hadden tijdens de wandeling richting Peiden.

null

null

null

null

Mooi winters plaatje

null

Cumbel

null

geitjes en een ezel

null

…en weer verder

null

Ingezoomd op de katholieke kerk Sogn Vintschegn in Pleif(Vella). Dit is de oudste kerk van het dal en stamt oorspronkelijk uit de Karolingische tijd.

null

Het zonnetje komt een beetje kijken.

null

Koetjes met op de achtergrond de kerk Sogn Vintschegn.

null

Achter de rechtse schuur hebben we heerlijk beschut in het zonnetje gezeten.
Daarna maar weer terug gegaan want de sneeuw werd hier wel erg diep om nog door te ploeteren.

null

Het uitzicht naar rechts tijdens onze pauze.

null

Het uitzicht naar links….

null

Lammetjes

null

Bijna terug in Cumbel

null

We hebben de auto gepakt en zijn naar Sogn Giusep gereden. Daar en op de terugweg hebben we wat foto’s genomen.

Kapelletje in Sogn Giusep

null

Hier staan we net boven Sogn Giusep. Je ziet het dorp Vrin en verderop het dorp Lumbrein liggen. Lumbrein heeft geen lift om in het skigebied van Obersaxen-Mundaun te komen maar er is wel een rode dalafdaling vanaf de Piz Sezner(met 2310 meter het hoogste punt in dit skigebied) naar Lumbrein. Je kunt (met de skibus) naar Vella rijden, daar gaat wel een stoeltjeslift het skigebied in richting Hitzeggen.

null

Vanuit de auto….het is al weer meer bewolkt.

null

En dan kom je zomaar dit tegen.

null

Kerk van Vrin

null

Vigogn. Dit dorp heeft ook een rode dalafdaling vanaf Piz Sezner maar geen lift die het gebied in gaat. Vella is het enige dorp in Val Lumnezia met een (stoeltjes)lift die het skigebied van Obersaxen-Mundaun in gaat. Er rijdt een skibus naar Vella maar ook nog verder richting Obersaxen. Je kunt de auto trouwens overal gratis parkeren bij de dalstations.

null

De kerk van Vigogn met een houten klokkentoren.

null

Vella. Dit dorp is verbonden met het skigebied Obersaxen. Er is een stoeltjeslift en heeft een rode en blauwe dalafdaling.

null

Mooi kerkje in Vella met houten klokkentoren

null

Het was zeker de moeite waard om eens in Val Lumnezia rond te kijken. Het is een rustig en mooi dal met leuke kleine dorpjes. Als we weer eens hier op vakantie gaan, willen we hier zeker nog eens wandelen. Ook wil ik dan het skigebied Obersaxen eens verkennen vanuit Vella.

Het volgende verslag: Eindelijk weer eens skiën! Dit keer in Obersaxen-Mundaun vanuit Obersaxen Meierhof
De site van dit skigebied: http://www.obersaxen-mundaun.ch/Home.92.8.html

Wat een mooie koetjes en geitjes overal ! :D
Hmm bij je verslag van 11 maart oogt het toch wel wat groen op sommige foto’s , verslag van vandaag is een stuk witter :P

Maaar: mooie foto’s!
Denk alleen niet dat wandelen voor mij weggelegd is op wintersport, denk dat als ik het zou doen mij elke 5 minuten zou bedenken hoe ik nu kon snowboarden… :x

Gang is alles

Supermooie foto’s van een voor mij zeer bekend dal! Van het dorpje Vrin heb je hopelijk een stuk meer foto’s gemaakt want dat is echt een heel mooi geconserveerd/gerenoveerd dorp. De bekende architect Gion Caminada komt er vandaan en onder zijn leiding is het dorp enige tijd geleden flink opgeknapt. Ook het kerkje is zeer de moeite waard, als was het maar vanwege de ornamenten gemaakt van mensenschedels (!).

Wij slaan Val Lumnezia deze zomer voor het eerst sinds 2011 over in de zomervakantie. Met gemengde gevoelens, maar het werd toch wel een keer tijd voor wat anders. Hopelijk met de kerst wel weer naar ons vaste adresje op loopafstand van de lift in Vella!

prachtige natuur!

Certified ski-boy, glijbewijs

Euh, leuke verslagen, maar ik vraag me af waarom je niet zonder stokken gaat skien. Dat doe ik mn shorties ook en dat gaat prima.
Ik kan me niet goed voorstellen dat de nadelen van zonder stokken skien zwaarder wegen dat de pijn die je hebt.

Tja, het zou inderdaad zonder stokken kunnen(ik heb er ook over getwijfeld). Al denk ik dat je met short ski’s wel een stuk wendbaarder bent dan met lange ski’s. Op de indoor baan heb ik ook wel zonder stokken geskied maar daar ski je zo de lift weer in.
In een skigebied heb je nog wel eens dat je stil komt te staan of dat je een stukje omhoog moet voor een lift en dan is het prettig om(ondanks de pijn) de stokken er bij te hebben.

Ik gebruik daar mn stokken nauwelijks voor, die stukjes schaats ik. Ook met mijn gewone skies. Maar je moet natuurlijk doen wat je zelf het fijnste vindt :-)

@joepiedepoepie
Leuk om ook eens een wandelverslag te lezen, ik heb met plezier je mooie foto’s bekeken en het spreekt mij - als winterwandelaar- enorm aan. De wandeling richting Peiden had allicht met sneeuwraketten wel te doen geweest, ik zou ze zelf niet meer willen missen :)
Ben je ondertussen al opnieuw geopereerd? Hopelijk gauw beter met je pols!

Iedereen, bedankt voor de leuke reacties! Er komen nog twee ski-verslagen maar het kan even duren want ik ben net van de week weer geopereerd. Hele stukken typen, lukt dus nog even niet.
@Jesper Ik krijg er ook af en toe de kriebels van…maar beter wandelen in de winter dan thuis blijven!
@joepert Voor mij was dit een eerste kennismaking met Val Lumnezia. Zeker weten dat ik nog eens terug kom want het is er prachtig!
@quido Jij ook beterschap met je dochter!

@joepiedepoepie Hmm ja inderdaad!

Gang is alles

Geweldig! Echt prachtig die wolkenformaties waar het zonnetje doorheen komt bij een mooi winters landschap :)

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Dank je @ThijsMeeusen

Zo, het heeft even geduurd maar eindelijk weer eens een verslag.

Maandag 23 februari

Vandaag zijn we gaan skiën in Obersaxen-Mundaun
Nog een keer de site van dit skigebied: http://www.obersaxen-mundaun.ch/Home.92.8.html

We zijn met de auto naar het dalstation Obersaxen-Meierhof gereden en konden daar onze auto gratis parkeren. Er was nog plaats genoeg.
Terwijl wij ons aan het omkleden waren bij de auto. Kwam er een duits sprekende dame langs die na één afdaling al weer gestopt was met skiën.
Ze durfde niet meer omdat het zicht slecht was.bla,bla,bla…. en nog een heel verhaal over een dochter die haar pols gebroken had en daardoor niet op vakantie kon naar Zermatt. Maar goed….ze wilde haar liftkaartje aan ons door verkopen voor 30 CHF. Ik weet dat het niet mag maar het was wel erg verleidelijk en ik heb haar kaartje overgenomen. We hebben er nog een kaartje bij gekocht voor (ik dacht) 49,- euro. Ze hebben in Obersaxen een mooie actie. Als je cash in euro’s betaald, dan houden ze de oude wisselkoers van 1,20 aan. Aan het einde van de dag kregen we voor elke kaart nog 5,- Chf(Pfand) terug.
Uiteindelijk hebben we voor een kleine 35,- euro de man kunnen skiën.
Er zijn in het skigebied Obersaxen-Mundaun verschillende dalstations met bijbehorende gratis parkeerplaatsen.
Op zondag hebben we het dalstation van Vella in Val Lumnezia gezien. In dit dal is dat de enige verbinding met een lift. Lumbrein en Vigogn hebben alleen een afdaling vanuit dit gebied.
Als je vanuit Ilanz richting Obersaxen rijdt, kom je eerst langs het dalstation van Valata. Hier zijn we eerder deze vakantie geweest om een skishow te zien. Dan kan je ook parkeren bij Misanenga, Hier gaat een sleeplift naar boven. In Chummenbühl is er ook een sleeplift naar boven. Hier is ook de skischool met oefenweide. Als laatste heb je dan het dalstation van Meierhof. Verder zijn er nog wel plaatsen waar dalafdalingen zijn(o.a. naar Flond en Luven) Als je dan weer terug het gebied in wil kun je de gratis bus nemen die alle dorpjes rond dit skigebied verbindt.

Het was vandaag bewolkt met af en toe een diffuus zonnetje. Je kon daardoor op de piste niet echt goed diepte zien.
Vanaf het dalstation Meierhof kan je met de (4 pers.)stoeltjeslift naar Kartitscha(1790 m). Vanaf Kartitscha gaat de volgende lift verder naar boven en kom je op Stein op 2170 meter. Vanaf Stein kan je verschillende kanten op. Je kunt richting Piz Sezner(het hoogste punt in het skigebied met 2310 m) maar ook richting Hitzeggen(2112m), Piz Mundaun(2064 m) of weer terug naar beneden. Er zijn verschillende restaurantjes in het skigebied dus je hoeft niet op droog brood en water te leven als je hier gaat skiën.

We hebben vandaag niet zo veel foto’s gemaakt vanwege het weer.

Dalstation Meierhof(Obersaxen)

null

Vanaf Kartitscha richting Obersaxen

null

Aan de overkant ligt het skigebied van Brigels(Breil). Andere dorpen die bij dit skigebied horen zijn Waltensburg(Vuorz) en Andiast. Er gaan liften dit skigebied in vanuit Brigels en Waltensburg.
Oh ja….het was trouwens lekker rustig op de piste.

null

stoeltjeslift A1 naar Kartitscha

null

lift A2 richting Stein

null

Tja……echt mooi weer was het niet.

null

Uitzicht vanaf een wat lager gelegen piste.

null

Blauwe 1 en lift A1

null

Piz Sezner met lift A4

null

Op de achtergrond Piz Sezner met lift A4
Op de voorgrond de bar auf dem Stein en lift A3 richting Wali.

null

Als het goed is zie je links vóór de Piz da Vrin, midden achter Piz Cavel . Het puntje helemaal rechts zou de Piz Val Gronda zijn……maar ik ben slecht in bergen raden dus ik kan het ook helemaal fout hebben. Het blijft wel mooi om naar te kijken.

null

In de verte een diffuus zonnetje

null

Als je hier gaat skiën moet je geen hekel hebben aan wat oudere of langzamere liften. Obersaxen heeft bij elkaar 18 stoeltjes- en sleepliften maar geen gondels. Het gebied telt 120 km aan pisten waarvan vrij weinig zwart. In het skigebied kun je ook wandelen, sleeën en langlaufen.

We hebben vandaag niet echt veel en ook niet zo lang geskied. Dat kwam onder andere door dat we elkaar kwijt geraakt waren en ik daardoor erg lang heb moeten wachten op de held.

Graag wil ik hier nog een keertje terug komen met mooi weer om dan wat langer te skiën en meer te zien van dit gebied. Het was heel rustig op de pisten en ze lagen er over het algemeen redelijk goed bij. Alleen het laatste stukje van de dal afdaling was erg ijzig en buckelig.
Al met al een leuke eerste kennismaking met het skigebied Obersaxen!

Dinsdag 24 februari en woensdag 25 februari

Dinsdag

Vandaag was het weer niet om over naar huis te schrijven. Het regende en overal zag je laaghangende nevel. Een mooie dag om eens naar de Thermen te gaan. Het oorspronkelijke plan was om naar de Thermen in Vals te gaan omdat ik daar vorig jaar al heen wilde maar niet kon in verband met de nog open wond van de geopereerde pols. Thuis had ik al gekeken op de website van de Thermen in Vals en kreeg de schrik van mijn leven. Vorig jaar kostte een eenvoudig entree kaartje al 40,- CHF maar in een jaar tijd was dat 80,- CHF geworden en dan hebben we het nog niet over de huidige wisselkoers gehad, die op z’n zachtst gezegd al niet echt grappig is.
Tweede keus was Bad Ragaz met de “Tamina Therme”.

De website: http://www.taminatherme.ch/

Zelf heb ik geen foto’s gemaakt. Onderstaande foto’s komen van de website.

Om je een idee te geven.

Van buiten

null

Van binnen

null

null

We hadden een kaartje voor vier uur, dat kostte 32,- CHF per persoon. We zijn in alle baden geweest en hebben alle stralen en bubbels uit geprobeerd; zowel binnen als buiten. Verder geen luxe- en geld verslindende dingen gedaan. Ik vind het zo al weer duur genoeg. We hebben ons prima kunnen vermaken en er was genoeg plaats in de baden ondanks dat ik het er vrij druk vond.

Woensdag

Niet echt een interessante dag om te verslaan. Het zou slecht weer zijn en ik moest iemand tevreden houden. Hij had het er al dagen over dus ik kon het niet langer negeren. We gingen spullen inkopen om mee naar huis te nemen en naar de Hobby&Bau van COOP. Eerlijk is eerlijk….zelf wil ik natuurlijk ook wel lekkers mee naar huis nemen en ik ben ook wel een hobbyist maar om nou zo uitgebreid te gaan shoppen is niet echt mijn ding. Zeker niet toen in de loop van de ochtend een waterig zonnetje ging schijnen!
Maar goed ik had een mooi vooruitzicht waar ik me aan kon vasthouden want morgen zou het prachtig weer zijn en we zouden gaan skiën in Laax!

Daar zal het volgende en laatste verslag dan ook over gaan.

Het laatste verslag komt er vandaag of morgen aan met daar in o.a. een paar plaatjes van de Porsche lift!

Leuk, informatief verslag!

Had zelf nog nooit van Obersaxen gehoord eigenlijk :P
Goed trouwens dat je nog even een update gaf, anders was ik dit verslag helemaal vergeten D:

Gang is alles

Donderdag 26 februari

Vandaag was het schitterend weer! We gingen deze laatste vakantiedag lekker skiën in de AlpenArena Flims Laax Falera.

Nog maar een keer de site van het gebied: http://www.laax.com/nl/

We zijn deze keer naar Laax gereden en wilden parkeren in de parkeergarage maar die bleek vol te zijn. We werden doorgestuurd naar een bovengrondse parkeerplaats maar daar zei het parkeermannetje in het Romaans(wat ik overigens niet versta maar de gebaren waren overduidelijk) dat er geen plek was. Ik zei in het Duits dat ik toch absoluut hier wilde skiën en een parkeerplek wilde. Het mannetje sprak geen Duits maar zal wel door mijn toon en gezicht begrepen hebben wat ik wilde. Na wat heen en weer gedoe via portofoons werden we weer terug gestuurd en zouden ergens een parkeerplaats toegewezen krijgen. Wij terugrijden en ja hoor……aan de kant van de weg stond een ander parkeermannetje(deze sprak trouwens weer wel Duits). In eerste instantie reageerde hij niet maar toen we stopten en vroegen om een parkeerplaats, mochten we onder de slagboom door rijden en stonden we op de parkeerplaats van een hotel. We hebben daar gratis gestaan terwijl je normaal CHF 9,60(parkeer garage) betaalt. We hadden inmiddels allebei het bange vermoeden dat het wel eens druk kon zijn op de piste maar dat viel gelukkig reuze mee. We hebben nergens lang in de rij hoeven staan bij de liften en op de piste was ook genoeg plaats om lekker te skiën.

Vanaf Crap Masegn gezien, de stoeltjeslift lift van Treis Palas naar Crap Masegn.

null

Nu wat ingezoomd

null

Op de voorgrond het dak van het bergstation van de stoeltjeslift vanaf Treis Palas
Rechts op de achtergrond is het skigebied van Obersaxen te zien.

null

Vanaf Crap Masegn richting Obersaxen

null

Vanaf Crap Masegn……

null

……wat vind ik het uitzicht hier adembenemend mooi.

null

null

null

Daar gaan we straks heen, de blauwe piste 44 richting Lavadinas.

null

Maar eerst nog een kiekje richting Flimser stein. De kabels die je ziet zijn van de (happy up) gondel van Crap Sogn Gion naar Crap Masegn.

null

Wat een drukte toch op de piste……

null

……en in de liften!

null

De blauwe 44 richting Lavadinas begint super vlak later wordt ie wel wat steiler.

null

null

Hier kan je richting Vorab. Je skiet dan eerst via de zwarte 40 of de rode 41 naar Fuorcla en daar neem je de gondel naar Vorab. Je ziet de bergstations Vorab(midden/rechts achter) en Fuorcla da Sagogn(links achter).

null

Lekkere piste……mooi uitzicht!

null

null

Dalstation Lavadinas met Porsche lift!

null

De Porsche lift

null

null

null

null

null

null

null

null

Uitzicht bij het bergstation Fuorcla da Sagogn. Je hebt hier zwarte piste 39 die terug gaat naar dalstation Lavadinas. De blauwe 38(overgaand in de blauwe 31) en de rode 36 en 37 gaan naar Fuorcla.
Wij namen de blauwe 38 maar ik(moet altijd voor skiën) was iets te ver naar beneden geskied en kwam daar een zwarte piste tegen. Dat vind ik niet erg maar mijn held wel. Hij wil alleen blauw en eventueel rood skiën, dus die wilde niet verder. Wij stonden daar dus te bakkeleien en ik keek ondertussen op de pistekaart maar kon nergens een zwarte piste ontdekken. Vlak bij ons stonden twee mannen van de EHBO. Ik vroeg hen welke piste dit was en waar die heen ging. Een van die mannen zei dat het een zwarte piste was die niet ingetekend stond op het pisteplan maar hij ging naar Fuorcla. Aangezien ik geen zin had om terug naar boven(de blauwe piste) te klimmen, heb ik de zwarte onbekende naar Fuorcla genomen en mijn wederhelft de blauwe.

null

null

null

Crap Masegn, gezien vanaf Fuorcla da Sagogn

null

ingezoomd

null

Met de blauwe 39 erop

null

De gondel van Fuorcla naar Vorab

null

Uitzicht vanuit de gondel op de overvolle piste!

null

Rode piste 40 van Crap Masegn naar Fuorcla

null

In de verte zie je de Vorab gondel.

null

Gewoon mooi

null

Crap Masegn gezien vanaf Vorab

null

Lekkere lege blauwe(piste 31) racebaan……

null

……En hier gaat ie weer verder.

null

Lekker zonnetje

null

Uitzicht vanuit de gondel van Fuorcla naar Crap Masegn

null

Wat zijn ze hier aan het doen? Een nieuwe piste aanleggen misschien?

null

Zo….even lekker pauzeren bij “Das Elephant”(Crap Masegn)

null

“Das Elephant’ zit onder het bergstation van de gondel naar Crap Masegn, dus als je daar zit te eten/drinken komt er regelmatig een grote gondel boven je langs.

null

null

null

Piste 46 naar Treis Palas en de 90 naar Ruschein/Ladir.

null

Het is de bedoeling dat wij straks deze kant op gaan, terug naar Laax.

null

Mooi uitzicht……rustig op de piste……goede wegbewijzering en……heerlijk weer! Wat wil een mens nog meer!

null

De gondel van Fuorcla naar Crap Masegn en retour (kan ook gebruikt worden door voetgangers).

null

Nog een laatste plaatje voordat we naar beneden gaan.

null

Onze laatste afdaling van deze dag en van deze vakantie. Nog even genieten!

null

null

null

null

null

Vrijdag 27 februari

Tijd om afscheid te nemen van dit mooie stukje Surselva!
Op tijd uit bed, inpakken en wegwezen.
De reis terug naar huis verliep rustig en voorspoedig.

Dag Laax!

null

Persoonlijk vind ik AlpenArena Flims-Laax-Falera een heel fijn skigebied. Zelfs op drukke dagen is het er heel erg rustig op de piste en bij de lift. Het is een heel weids gebied met prachtige vergezichten. Het is zeker dat ik hier nog wel een keer wil terug komen met de hoop dat ik dan vaker zal kunnen skiën dan in deze vakantie. Obersaxen is heel anders maar ook daar wil ik nog wel eens terug komen.
Misschien volgend jaar?..Eerst nog maar eens naar Oostenrijk in de meivakantie(die al in april begint). Daar gaan we de eerste week skiën in Obergurgl, Ischgl en Sölden. De tweede week gaan we naar de Kaunertaler-, de Pitztaler- en de Subaier gletscher(althans, dat is de planning). Een aantal oude bekenden voor ons maar ook een paar nieuwe gebieden dus ik ben benieuwd!

Bedankt voor het lezen!

Argh ik las de hele tijd ‘‘Krap Masechn’’ ipv met de Franse uitspraak D:
Lijkt me wel een mooi, uitgestrekt gebied zo! Bedankt voor de leuke verslagen :)

Maar wat zijn die gele afdalingen nou eigenlijk? Skiroutes?

Gang is alles

Plaats een reactie